Säga upp problematisk inneboende

Har fanatikern skrivit kontrakt med kompisen eller hyresvärden? Tänker att hyresvärden borde kunna avvisa personen med anledning att hon stör de andra hyresgästerna.
Kontraktet är skrivet mellan den galna och min kompis. Ett inneboendekontrakt från HGF där dom ändrat 3 mån uppsägningstid till 1 månad från bägge parter. Frågan är om det håller rättsligt.

Nu kommer 1 månad aldrig att fungera att bo ihop, om inte ens 3 dagar har varit lugna. Min kompis sov 4 timmar inatt och har ett jobb att sköta dessutom.
 
Senast ändrad:
Har fanatikern skrivit kontrakt med kompisen eller hyresvärden? Tänker att hyresvärden borde kunna avvisa personen med anledning att hon stör de andra hyresgästerna.

Eftersom det inte behövs tillstånd av hyresvärden för att ha inneboende... så är det med all säkerhet den som står på kontraktet på lägenheten som får problem om inneboende stör....
 
@Sporthorse

Man kan låsa möjligheten för andra att skriva sig på andras adresser. Googla så hittar du det säkert. Tror det går att fixa snabbt online om man har bankid. Be din kompis göra det isf så kan inneboenden inte skriva sig där.

Tillägg: https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html

Tror det står här någonstans om det.
Nej det kan man inte. I din länk står ”Med e-tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. ” Det är inte adressen i sig som spärras.

Om inneboenden har för avsikt att bo där 12 månader eller mer så ska inneboenden folkbokföra sig där.
 
Som det verkar så finns ingenting att göra för att bli av med den där galningen. Jißes, jag har erbjudit henne att bo här under tiden men det är rätt långt till jobbet från mig.
 
Rejält jobbigt läge.
Jag hade nog försökt göra ungefär så här, juridiskt hållbart eller ej...
Dokumenterat alla(!) olägenheter i minst anteckningsform.
Påtalat olägenheterna och uppmanat hyresgästen att upphöra med de störande beteendena. Ett par gånger.
Om ingen bättring - sagt upp hyresgästen med information om att hyresavtalet blivit ogiltigt pga störningarna.
Avhyst hyresgästen och bytt lås.
Vid behov kontaktat Kronofogden för hjälp med avhysning/vräkning.
 
Rejält jobbigt läge.
Jag hade nog försökt göra ungefär så här, juridiskt hållbart eller ej...
Dokumenterat alla(!) olägenheter i minst anteckningsform.
Påtalat olägenheterna och uppmanat hyresgästen att upphöra med de störande beteendena. Ett par gånger.
Om ingen bättring - sagt upp hyresgästen med information om att hyresavtalet blivit ogiltigt pga störningarna.
Avhyst hyresgästen och bytt lås.
Vid behov kontaktat Kronofogden för hjälp med avhysning/vräkning.
Hon blev uppsagd samma dag som hon flyttade in. Först muntligt och igår även skriftligt.
Problemet är att den galna jesustanten påstår att hon har 1 mån uppsägning men från min väns sida är det 3 månader.
Hade man vetat hur sjuk den här människan är så hade hon aldrig fått flytta in öht, men redan från start märkte min vän att något inte stod rätt till då hon började prata om Jesus och Gud direkt, fast att det var så här illa kunde ingen ana såklart.
Min kompis slarvade rejält med att kolla referenser, bad inte ens om några. Hade hon bara ringt upp tidigare hyresvärd så hade hon fått reda på allt det här direkt. Synd.
 
Jesustanten skrek att citat "det är MIN lägenhet, jag bor här, du får anpassa dig" till min vän igår när hon ville vädra. Inneboenden har 2 katter som hon är rädd ska hoppa ut genom balkongen om min vän vädrar :meh: Så varje gång min vän ska vädra så stänger den galna balkongen.
Min vän bor på 3djevåningen.
 
Nej det kan man inte. I din länk står ”Med e-tjänsten Spärra obehörig adressändring kan du förhindra att någon obehörig ändrar din adress. ” Det är inte adressen i sig som spärras.

Om inneboenden har för avsikt att bo där 12 månader eller mer så ska inneboenden folkbokföra sig där.

Som synes typ 2 inlägg senare i tråden så uppmärksammades jag på att mitt uttalande var felaktigt.
 
Jesustanten skrek att citat "det är MIN lägenhet, jag bor här, du får anpassa dig" till min vän igår när hon ville vädra. Inneboenden har 2 katter som hon är rädd ska hoppa ut genom balkongen om min vän vädrar :meh: Så varje gång min vän ska vädra så stänger den galna balkongen.
Min vän bor på 3djevåningen.

Har din vän fått tag på inneboendens dotter ännu? Stackars katter också!
 
Att katterna ska hoppa ut? Min kompis har haft katt hela livet och ingen har hoppat ut förr. Brukar dom göra det?
Typ alla jag känner som har katt har balkongen nätad annars helt stängd för katterna. Man är skyldig som djurägare att skydda sina djur och ramlar din katt ut genom ett öppet fönster eller från en balkong är du ansvarig.

Har aldrig träffat en vettig kattägare som har fönster och balkong öppet om de har katter. Olyckor kan ske.
 
Typ alla jag känner som har katt har balkongen nätad annars helt stängd för katterna. Man är skyldig som djurägare att skydda sina djur och ramlar din katt ut genom ett öppet fönster eller från en balkong är du ansvarig.

Har aldrig träffat en vettig kattägare som har fönster och balkong öppet om de har katter. Olyckor kan ske.
Ok då förstår jag, är själv ingen kattmänniska så tyckte det lät konstigt :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 197
Senast: vallhund
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 235
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp