Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Nypon

Trådstartare
Jag har en stallgäst som sagt upp sina stallplatser. Hen har flyttat sina hästar från gården. Hen betalar inte sin stallhyra för sista månaden inom uppsägningstiden. Påpekar detta (sms) och får veta att hyresgästen inte tänker betala.

Har givetvis kontrakt på stallplats och uppsägningstid samt vad som gäller. Står egentligen svart på vitt att hyran ska betalas. Känner dock själv att jag inte har energi att tjafsa och funderar på att sälja min/stallets faktura till någon form av indrivare.
Känns onödigt att gå till en jurist när det "bara" handlar om ett par tusenlappar. Har inget vinstdrivande stall och inget företag.

Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta eller kanske tips på vad man kan göra?

Tack på förhand :)
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Att skicka fakturan till inkasso är väl inte samma sak som att sälja fakturan. Vad jag fått lära mig, är att sälja fakturan alt fakturakredit (bankens alternativ) är ett sätt att få delvis betalt för fakturan innan fakturan betalats av kunden. ;) . Tror heller inte att detta är ett alternativ om du inte har något företag.
Men visst ska du kunna lämna fakturan vidare för att få betalt. Inkassobolag (finns en drös att välja på) eller Kronofogden (KFM). Inkassobolagen har en avgift. Hos KFM kostar det några hundringar, som du kan be att de lägger på skulden (vilket innebär att du isf får tillbaka de pengarna när du får betalt).
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Aha! Tack för svar.
Jag har, kanske underförstått, ingen koll alls på sånt här. Jag har aldrig haft problem med någon som inte betalar så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Men då kanske det inte är värt besväret ändå. Kanske ringer och pratar med något inkassobolag och se vad de säger. Vill egentligen inte bråka riktigt heller med hyresgästen, eller ställa till problem..

Något annat förslag på vad jag kan/bör göra?
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Varför SMSa när man kan ringa? :crazy: Redan där har du ju visat strupen med att du inte vågar stå upp för dig och dina rättigheter O_o
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Fast, ibland är det väldigt bra att få svar från mottagaren i text..muntliga avtal/överenskommelser i all ära men det går ju inte att bevisa så lätt.
Det behöver inte handla om att man är feg, utan bara vill kunna plocka fram vad som är sagt.

Ts: Du kan inte hota m indrivning och se vad som händer? Ibland kan det räcka..men om det inte rör sig om större summor kan det nog bli mer jobb för lite utdelning att försöka driva in det
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

En tanke bara (eftersom du nämnde att du ibte har ngt företag) om det är så att du hyr ut stallplatser och möjligen kan ha "glömt " att ta upp den inkomsten i din deklaration? Så bör du inte kontakta inkasso :-)
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

läs min tråd på hästverksam-sidan, om hur man lättast får sina pengar.
Jag skickade en skriftlig påminnelse först, fick inga pengar. Sen drog jag en rövare och skickade ett sms till den som skulle betala, där det stod att om pengarna inte var på mitt konto inom en vecka skulle jag överlämna skulden till kronofogden. Detta var på en fredag och på måndagen satt pengarna på mitt konto...
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Jag har en stallgäst som sagt upp sina stallplatser. Hen har flyttat sina hästar från gården. Hen betalar inte sin stallhyra för sista månaden inom uppsägningstiden. Påpekar detta (sms) och får veta att hyresgästen inte tänker betala.

Har givetvis kontrakt på stallplats och uppsägningstid samt vad som gäller. Står egentligen svart på vitt att hyran ska betalas. Känner dock själv att jag inte har energi att tjafsa och funderar på att sälja min/stallets faktura till någon form av indrivare.
Känns onödigt att gå till en jurist när det "bara" handlar om ett par tusenlappar. Har inget vinstdrivande stall och inget företag.

Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av detta eller kanske tips på vad man kan göra?

Tack på förhand :)

Du skickar ett meddelande till de som är skyldig dig pengar att de har en vecka på sig att betala sedan vänder du dig till kronofogdemyndigheten

http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Naturligtvis har du rätt att lägga alla dina omkostnader till den ursprungliga fakturan...
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

läs min tråd på hästverksam-sidan, om hur man lättast får sina pengar.
Jag skickade en skriftlig påminnelse först, fick inga pengar. Sen drog jag en rövare och skickade ett sms till den som skulle betala, där det stod att om pengarna inte var på mitt konto inom en vecka skulle jag överlämna skulden till kronofogden. Detta var på en fredag och på måndagen satt pengarna på mitt konto...

Jag tror detta är det lättaste sättet att försöka få tag i pengarna och förhoppningsvis blir personen i fråga så pass spak att den skyndar sig att sätta över pengarna på direkten..

Många tror att det inte tillkommer konsekvenser av att på något sätt (moraliskt?) inte vilja betala vid uppsägning av stallplats men hotar man m detta så får personen förhoppningsvis en tankeställare och tänker om
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Vad skulle inkassoföretaget ha för synpunkter på TS deklaration?!

:rofl: :rofl: :rofl:

Inkassoförtegaet: "Vi har noterat att ni inte tagit upp er inkomst från uthyrning av hästboxar i er deklaration, vi måste därför å Skatteverkets vägnar, dra av för den skatt ni undanhållit staten. Därmed hamnar ni på ett minussaldo hos oss här och vi kräver istället ER på 25 000 kronor plus ränta" ...

Var öppnar man inkassobolag??!! Jag är definitivt intresserad!!

:rofl: :rofl: :rofl:

Förlåt, var tvungen... :D
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Nu tänkte jag ner att om hon hamnar i klinch med den som är skyldig henne pengar så kan den ju rimligtvis jävlas tillbaka och kontakta skatteverket? Om jag hade hyrt ut svart så skulle jag dra mig för att hamna i en konflikt där jag kan få större problem än en utebliven hyra? ;)
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Tror inte de kan bry sig, man får ha hobby verksamhet, men får då inte tjäna mer än 60k /år o hon sa ju att hon inte tjänar några pengar på verksamheten så....
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Fast även hobbyverksamhet ska bokföras och deklareras...
Men det behöver inte vara något bekymmer, inkomståret 2013 deklareras i år.
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Och vad skulle då hyresgästen göra? Vi har själva tipsat SKV om momsbedrägeri i miljonklassen, svaret vi fick tillbaka var: inget vi tittar på, även om det finns fullt underlag. Vi har inte resurser.

Att utreda någons hobbyverksamhet där misstänkta fifflet är under ett basbelopp känns helt orimligt.
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Och vad skulle då hyresgästen göra? Vi har själva tipsat SKV om momsbedrägeri i miljonklassen, svaret vi fick tillbaka var: inget vi tittar på, även om det finns fullt underlag. Vi har inte resurser.

Att utreda någons hobbyverksamhet där misstänkta fifflet är under ett basbelopp känns helt orimligt.

Märklig inställning av SKV tycker de borde vara skyldiga att kolla upp de tips de får spec om det rör stora belopp? Nåväl det är ju ett helt annat ämne. Ingen större risk för Ts då oavsett hur hon gjort.
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Hej!

Min stallägare går back på sin verksamhet och måste enligt skatteverket fortfarande ha den som verksamhet och inte hobbyprojekt (även om den mest drivs som hobby). Det var förstås ett par år sen de pratade med honom och han la på moms och sånt på hyran men då verkade det mer att göra med hur mycket pengar som omsattes än hur mycket man tjänade.

Men reglerna kanske har ändrats?

/Lavinia, som envist försöker få stallägaren att höja hyran så han åtminstone inte förlorar på att ha oss där...
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Och vad skulle då hyresgästen göra? Vi har själva tipsat SKV om momsbedrägeri i miljonklassen, svaret vi fick tillbaka var: inget vi tittar på, även om det finns fullt underlag. Vi har inte resurser.

Phu...sådana här inlägg får mig nästan att tvingas uppsöka sjukhus...!! :nailbiting:

Att jaga svenssons med reseavdrag i deklarationen kan man visst lägga hur mycket resurser som helst på så också de småföretagare som vågar ha en bil registrerad på företaget (ve och fasa, de måste vara skattrefuskare!!!!) och ve denne om det diffar minsta kilometer i körjournalen då har bilen per automatik använts till semesterresor åt familjen! Denna luxuöst utrustade skåpbil full med verktyg... Nåja, nu ska vi inte glida in på detta hjärtinfarktämne. Sorry för trådkap, men i vanlig ordning kunde jag inte låta bli...
 
Sv: Sälja faktura på stallhyra (privatperson) ?

Det är inte (bara) omsättningen/vinsten som avgör om det räknas som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet. Citerar från Skatteverket (informationen finns i en nerladdningsbar broschyr på deras hemsida).

Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksam-
heten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte
ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.

Tjänst (Hobby)
Om verksamheten inte ska beskattas i något av
inkomstslagen näringsverksamhet eller kapital hör den
till tjänst.
Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobby
verk-
samhet och annan inkomst av tjänst.
• Om verksamheten är knuten till en anställning eller
till ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera
uppdragsgivare behandlas den på samma sätt som
andra tjänsteinkomster. I sådana fall lämnar
arbetsgivaren eller uppdragsgivaren kontrolluppgift
på ersättningen och betalar socialavgifter i form av
arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
Om verksamheten är självständig och varaktig men
saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverk-
samhet.
Beskattning sker för sig inom inkomstslaget
tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i
form av egenavgifter.

Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst av
tjänst genom att:
•Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
•Om det blir underskott behandlas det på särskilt
sätt.
•Om det blir överskott ska du betala egenavgifter.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 253
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 554
Senast: SusieQ
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 174
Senast: Lobelia
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 636
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp