HJÄLP! tvist med hyresgäster

M

misslindgren

Hej!

Vi har problem med våra Fd inhyrnader.

När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då våra hästar aldrig gått på tråden någonsin och vi har då inte haft något behov utav ström i hagen. Tjejerna sa då att de inte alls gjorde dom något då deras hästar aldrig skulle gå på tråden.

Ja så tjejerna flyttade sina hästar till stallet och de var frid och fröjd ett tag, men sen så upptäckte vi att en häst inte alls var så snäll och fridfylld som dom sagt. Den fick alldeles för lite mat i hagen, han gick i egen hage. Vi gav hästarna hö på morgonen i hagen och efter ca 1 timme var hästens mat slut, medans dom andra hade hö hela dagen lång. så han stod utan mat från ca: 7 på morgonen till halv fem på eftermiddagen. vi på pekade detta ett ex antal gånger med inget hände. Hästen började då gå på tråden, och sökte sig in till dom andra hästarna, skadade då en häst då han försökte betäcka henne.
Vi fick då stolpa om hela hagen som han raserat och dra om tråden, och även dra dit ström så han skulle hålla sig i sin hage. och de gjorde han... ett tag.

När snön och kylan kom så frös vattenpumpen och elen slutade att fungera, vi gjorde allt vi kunde för att åtgärda detta men de var lönlöst då röret från brunnen var helt fuset, så vi konkar nu 200 L Vatten dagligen till hästarna. vi ser till att dom får dricka sig otörstiga minst två gånger om dagen. Elen kan vi inte göra någonting åt då hela hagarnas undertråd ligger under snön, vi har försökt gräva upp tråden m,m men får ej igång elen. så vi har gett upp ang det.

en stund efter att elen slutade att fungera så gick den där valacken på tråden igen och gjorde denna gång illa sig. fick ett brännsår av tråden i karleden.

men tjejerna tröttnade ur och bestämde sig för att flytta.. sagt och gjort så flyttade dom, tack och lov. då dom aldrig gjorde som vi sa: lyssnade inte på våra regler eller våra tillsägelser, hade sönder saker med kontaktade inte oss utan försökte laga det själva. deras hästar åt bokstavligt talat upp våra boxar då dom valde att ta in sina hästar vissa dagar kl 10.00 och andra 12.00 hästarna stod dagligen inne från senast 14.00 - 06.00 . hästarna var fruktansvärt jobbiga. tuggade på inredningen, sparkade i väggarna och bet varandra. hästarna var verkligen understimulerade. vi tyckte att dom skulle ha hästarna ute längre, men dom tyckte att de var för kallt och tog in sina hästar tidigare. vi hade alltid våra hästar ute till mellan 18.00-21.00.

Nu till det jobbiga..


vi skrev ett kontrakt när tjejerna flyttade hit, och i det kontraktet står de att det är en månads uppsägning, och när tjejerna sa via sms att dom ville flytta så skrev vi ut en uppsägningsblankett där båda parter skulle skriva under,då det står i kontraktet att det skall skrivas under av båda parter för att vara gilltigt. Men tjejerna vägrade skriva under våra uppsägning då det även stod i den att dom är skyldiga oss ersättning för skadorna deras hästar osakart i vårat stall (det står svart på vitt i kontraktet att all onormal förslitning i stallet skall dom ersätta.) och en häst skall inte tugga i sig en halv boxdörr på tre månader även fast vi kletat på sånt där som skall smaka skit när dom tuggar på boxarna&väggarna. Men de hjälpte inte..

Så istället för att skriva under våra uppsägnign som var gilltig så skriver dom en uppsägning själv och lägger den på vår låda. Men den är inte gilltig då vi inte skrivit under. Vi kontaktar tjejerna och påpekar detta och skickar dem en ny uppsägning men dom vägrar att skriva under. så deras uppsägning är ej korekt, så vi kan ej hyra ut dessa boxar till någon annan fören dom skrivit under. för annars kan ju dom stämma oss för kontraktsbrott.. så vi har dessa boxar tomma nu. Men nu till de värsta, tjejerna vägrar att ens betala hyran...
så vi har nu kontaktat kronofogden som skickat ut en indrivan till dem, som dom självklart överklagade och skrev följande:

att dom varken tänkte betala för skadorna på stallet eller någon hyra för boxarna även fast de är en månads uppsägning.. för dom ansåg att vi brytit vår del av kontraktet när vi inte ordnade någon ström ut till hagarna när snön kom, och för att dom ej hade rinnande vatten i stallet. sen säger dom även att dom skall kräva oss på skadestånd för att deras hästar skadat sig på vår gård..


.. Men nu till de komiska...!

I kontraktet står det

* All vistelse på gården sker på egen risk för både häst och ryttare.
= dom kan ej kräva skadestånd då dom gått med på detta när dom skrev under kontraktet.

* Det står ingenstans i kontraktet att det skall finnas varken rinnande vatten eller att de skall vara el i hagen.
= dom kan inte kräva detta av oss heller, då det ej ingår i hyran. Men vi såg alltid till att det fanns vatten i stallet morgon som kväll.. och hästarna fick dricka sig otörstiga minst två ggr om dagen. så igentligen skall dom bara vara glad att vi kostnadsfritt ordnade el i hagen en stund tills snön tog död på det.


så vi skrev ett svar till tjejerna ang detta. men dom ger sig inte och vägrar att betala.. så nu kommer detta att gå vidare till tingsrätten..

vi pratade senast igår med vår jurist och hon sa det att det som gäller är det som står i kontraktet och ingenting annat. dom kan inte kräva något annat av oss mer än det som står i kontraktet...

så vi vet ju att vi har lagen på vår sida. men det jag funderar över är hur jag skall göra med boxarna? dom har ju ingen gilltig uppsägning så enligt vår jurist skall vi fortätta kräva in månadshyrorna tills det att dom skrivit på en gilltig uppsägning. vilket säkerligen ej kommer att ske fören rättegången..
så nu funderar jag på hur jag skall göra med boxarna, visst blir de fel om jag hyr ut dessa? då kan väl dom stämma mig?

så jag funderar nu starkt på att låta dessa boxar stå tomma och kräva in pengar för dem utav tjejerna..

hur hade ni gjort? någon som varit med om något liknande som lett till rättegång? och hur gick den?


tackam för svar..
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Se till att de försvinner från stallet, och ta detta som en läxa.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Som Juristen nämnt så kan dem ju inte komma åt dig då du redan har utformat ett sådant kontrakt som täcker upp för alla deras påståenden. Men fråga Juristen igen angående stallhyror i efterhand, jag skulle definitivt sett till att "ta betalt" tills dess att pappers exercisen är gjort så att säga, kanske skrämmer det dem så att de skriver under, om inte annat så är de mer pengar du ska ha in i efterhand pga missade intäkter för att boxarna inte är uthyrda samt trasiga.
Även om du i slutändan inte får alla begärda pengarna så får du i alla fall mer än om du inte skulle fortsatt begära stallhyra..

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Se till att de försvinner från stallet, och ta detta som en läxa.

tjejerna har flyttat.. men de strider emot våra krav om betalningarna m,m... ska vi se detta som en läxa? vi har ju inte gjort några fel...
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Ni har två val:
Bråka om betalning, tänka på detta dag och natt, kontakta dyra jurister, betala pengar till kronofogde osv. Och sen KANSKE om några år få in nån hundralapp i månaden från kronofogden.
Eller:
Glöm allt, och var sen mer noga vid val av hyresgäster. Dvs se till att få rätt att sköta hästarna enligt era egna krav.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

deras egna uppsägning gäller så du kan hyra ut boxarna igen. De måste inte använda sig av era uppsägningspapper utan pappret de själva skrev och skrev under räcker för att boxen hos sig är uppsagd.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Deras uppsägning lär vara giltlig, ni kan inte kräva dem på pengar efter uppsägningstidens utgång.

Det ni har är en tvist om ersättningen för att repara boxarna och eventuellt andra skador. Om det inte rör sig om några stora summer så kan det kosta er en ordentlig slant utan att ni får in en krona.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

två ggr om dagen för o dricka vatten,,,det är alldeles för lite! även om dom dricker just när dom får det så får dom inte i sig dom mängder vatten dom behöver...förstår ju att vatten fryser ute men man måste ju ge dom vatten på annat sätt under dagen också...jag hoppas jag uppfattat dig fel dock...

och el i hagar anser jag att man som hyresvärd ska ansvara för!

däremot förstår jag om hyrevärden vill ha ersättning för onormal skada på box! så det tycker jag att ni ska fortsätta bestrida om...

Kanske bör ni kunna åtgärda bättre vatten och el förhållanden innan ni hyr ut stallplats igen dock.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Jo 2 ggr om dagen räcker enligt djurskyddslagen. Rätt att dricka sig otörstiga tror jag det står.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

ja men det är ju inte ens säkert att hästen häller i sig vatten just vid dom två tillfällerna dom erbjöds vatten.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Hyresvärden ska ansvara för exakt de som man avtalat om, här har man ej erbjudit el i hagarna och då är det det som gäller.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Hyresvärden ska ansvara för exakt de som man avtalat om, här har man ej erbjudit el i hagarna och då är det det som gäller.

Därav skall man inte stå på någon gård som inte är klassad som säker hästgård! El skall inte kunna försummas på detta sättet.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Ja må så vara...men jag hoppas hyresvärden tänker om ifall dom lånar ut stallplatser igen. Man måste nog alltid räkna med att det finns hästar som går ut, speciellt om det är strömlöst. Sådant är ju upp till var o en förståss...men jag tänkte passa på o fråga (ngt jag tänkt på rent generellt, inte pga denna tråd men eftersom det passar bra att fråga här ändå så gör jag det) hur är det om det är strömlöst i hagarna och hästarna går ut och skadar sig eller ngt annat kommer till skada? vem bär ansvaret för sådant när man hyr in sig?
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Men ärligt talat, hur mycket pengar handlar det om? Ska ni föra er egen talan i tingsrätten eller hade ni tänkt att använda er av advokat? Har ni varit i domstol innan så ni ens vet hur det går till med allt det formella? Det känns verkligen som att det kommer att kosta mer än vad det kommer att smaka, speciellt om tjejerna inte har några tillgångar att betala med.

Sen tycker jag absolut att ni försummat vissa delar. Vattnet kan ingen göra någonting åt, det är så det är på vintern. Men ingen el i hagar med eltråd?? Det är ju farligt!! Det är hur korttänkt som helst att ha staket som inte fungerar. Antingen har man elstängsel med fungerande el, eller så har man trästaket som håller hästarna inne. Det är väldigt naivt och korttänkt som stallägare som hyr ut boxar att inte ha el i stängslet.

Sen undrar jag varför du tror att uppsägningen inte är korrekt? Bara för att det stod så i avtalet? Visst skall avtal hållas, men man kan som hyresgäst inte vara beroende av att hyresvärden skriver på uppsägningen. Det är ju orimligt. Tänk om hyresvärden vägrar skriva på, vad händer då? Ska man stå med en stallplats som man inte använder men måste betala för? Ursäkta, men hur tänkte ni där?

Mitt råd till er är att glömma tingsrätten. Tingsrätten kommer att försöka förlikas och börjar ni förhandla om det hela kommer ni inte att få ut tillräckligt i alla fall. Släpp det och gå vidare. Och från och med nu så tar ni referenser på de som flyttar in i stallet.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

En stallägare har bestämmanderätt om de vill ha el i tråden eller inte sen är det upp till hyresgästen att acceptera och hyra stallplats eller avstå...


MMBetsybabe
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

För den här proceduren krävs ingen advokat, skicka en räkning till hyresgästerna med en sista förfallodag. Ange även att ingen påminnelse kommer att skickas, uteblir betalningen skickar man in detta till kronofogden. Sedan är det upp till hyresgästen att bestrida eller inte, bestrids inte kravet går det till indrivning och om kravet bestrids så går det till tingsrätten att avgöra baserat på era uppgifter. Betänk bara att detta kan bli en lite procedur med brevväxling mellan er som kommer att gå till tingsrätten. När de tycker sig ha tillräckligt med uppgifter så kommer de att ta ett beslut, tänk bara på att vara så tydlig som möjligt i era uppgifter och undvik trivialiteter och gammalt groll. Skicka med alla papper som finns i ärendet, kontrakt etc. Kostnader för detta kan läggas på avflyttade hyresgäster, sedan är det upp till tingsrätten att avgöra om indrivningen är ok eller ej.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Vi skrev inget i kontraktet ang el då vi ej hade el i hagen då vi flyttade till gården (vi var helt nyinflyttade hade bott där en vecka). Men när första hästen rymde så fixade vi ett elagrigat. men när det kom 1 Meter snö så slutade elen att fungera. vi kunde inget göra? vi gjorde ju allt för att försöka hålla denna häst i hagen. och när han fick mer mat så höll han sig faktist kvar utan el i hagen. vi försöker att lösa hel problemet hela tiden, men de blir svårt när hälften av alla våra hagar innehåller 1,5 meter snö.


Ang uppsägningen så är jag bara orolig att vi skall få skit för det sen om vi hyr ut boxarna när varken vi eller dom har en uppsägning med vår underskrift. eller dom har men vi har ingen som dom skrivit under. då vi vid två olika tillfällen lämnat uppsägningslappar med våra underskrifter.. de är de jag tänker på, så inte dom kommer och säger att vi bryter kontraktet. så då kan vi alltså hyra ut platserna..

jag känner att jag vill bara lämna detta åt sidan och härdan efter ta in normalt folk och då ta ut två månader i förväg första månaden, så då blir uppsägningsmånaden redan betald. om ni förstår vad jag menar. då dessa tjejer ej har betalt deras uppsägningsmånad + Hö och skador på stallet.

tråkigt att vi nu måste reparera halva boxar ink bärande delar av ladan som deras hästar börjat tugga på. och dessa kostnader blir nog inte så små, men men. man lär sig väl av sina misstag..

de jag tycker är mest tråkigt om vi inte går vidare med detta är ju att tjejerna tror att dom skrämt oss och att dom känner att dom vinnit och kommer fortsätta i denna stil och förstöra för fler stallägare. de är det som svider mest.. jag vill att dom skall sättas på plats.

och ni som säger att de bara kommer att kosta för oss, de stämmer ju inte. för alla pengar vi lägger ut kommer dom att få betala, även kostnader för advokater m,m. sen om de tar månader eller år bryr jag mig inte om, för någon gång får vi pengarna.

men jag börjar överväga till att lägga ner det hela och reparera stallet och ordna så de finns el i hagen året runt.. och sedan hyra ut platserna till ordentligt folk. Ang vattnet så har vi en lösning men sambon har tyvärr precis kommit hem från en stor operation och är sjukskriven flera månader, så jag kommer att fortsätta bära ut vatten tre ggr om dagen.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

För den här proceduren krävs ingen advokat, skicka en räkning till hyresgästerna med en sista förfallodag. Ange även att ingen påminnelse kommer att skickas, uteblir betalningen skickar man in detta till kronofogden. Sedan är det upp till hyresgästen att bestrida eller inte, bestrids inte kravet går det till indrivning och om kravet bestrids så går det till tingsrätten att avgöra baserat på era uppgifter. Betänk bara att detta kan bli en lite procedur med brevväxling mellan er som kommer att gå till tingsrätten. När de tycker sig ha tillräckligt med uppgifter så kommer de att ta ett beslut, tänk bara på att vara så tydlig som möjligt i era uppgifter och undvik trivialiteter och gammalt groll. Skicka med alla papper som finns i ärendet, kontrakt etc. Kostnader för detta kan läggas på avflyttade hyresgäster, sedan är det upp till tingsrätten att avgöra om indrivningen är ok eller ej.

Tack!
vi har kommit så långt nu i detta att vi skall skicka in kontraktet och alla andra papper till tingsrätten, jag trodde då att vi skulle hamna i rättegång. Då tjejerna motstred kronofogdens utskick med detta med elen och dyl som jag skrev tidigare. Men ser tingsrätten kontraktet så är de ju självklart att dom kommer att driva in pengarna där allt står svart på vitt.. och att deras överklagan inte har något med kontraktet att göra då inget av det skall ingå enligt kontraktet vi skrivit.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

ja men det är ju inte ens säkert att hästen häller i sig vatten just vid dom två tillfällerna dom erbjöds vatten.

Hästarna lär sig väldigt snabbt att dricka på de tiderna som vatten erbjuds. Så höll jag min häst i Åre förra vintern. 2 gånger om dagen fick han vatten, ibland 3 gånger.

Angående el så tycker jag inte alls det är en självklarhet, vissa har ju trästaket tex... Och även om man har el i tråden så hjälper inte det om hästen står på tillplattad snö, den får ingen stöt
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Våra hästar står i kö om nån missat med vattnet, första dunken går åt direkt och nästa med. Sen fyller vi för natten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 022
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 771
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 395
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp