HJÄLP! tvist med hyresgäster

Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Vi har valt att lägga ner detta och tänkta till ordentligt när vi tar in nya inhydnader . Vi kommer i framtiden att vid första månaden ta ut hyra för två månader. Alltså hyra för kommande månad och uppsägning månaden.
Så väljer inhyrnaden att flytta så är uppsägningsmånaden redan betald. Vad tycker ni om det? Vi kommer givetvis att varna alla stall i närheten för dessa personer. Detta är ingen värd att bli utsatt för.
Jag hade inte betalat dubbel hyra först månaden, även om jag vet att jag har igen det vid avflytt.. tänk om jag betalar halv hyra under betesperioden och flyttar i juni, får jag tillbaka hälften då? eller betalar jag dubbel uppsägningshyra? :confused:

håll dig till enklare vanliga regler om är lätta att följa. när det blir komplikationer så blir dom enklare att lösa om du inte krånglat till kontraktet..

När du skrivit ett kontrakt, visa det för både en vän och för en oberoende hästmänniska och fråga om dom skulle skriva på.. en bekant till mig hade ett helflängt kontrakt, jag hade aldrig skrivit på.. och en annan skrev själv på ett skumt kontrakt där det bland annat fanns en namngiven hovslagare upptagen i texten "NN får ej användas då denne ej innehar licens" :crazy:
Jag har själv blivit erbjuden att skriva på ett kontrakt som innehöll massor av luddiga formuleringar som i princip kunde göra att jag blev utnyttjad.. som att åka 1,5 mil till stallet och släppa ut hästarna på morgonen när stallägaren bodde 10 m ifrån stallet och satt och åt frukost för att vi skulle "dela på vissa pass".. "Näver Bäver!" sa jag..
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Det är nog klokt att lägga ner, men frågan är om det lönar sig för er att hyra ut. De flesta seriösa potentiella hyresgäster vill ha stöm i elstaket och betydligt bättre tillgång till vatten än 2 gånger om dagen.


Självklart kommer vi att ordna ström ut till hagarna igen. Vi har ett avritat men snön äter upp elen som sagt då vi har minst 1 meter snö i hagarna. Vi tillgodoser med vatten minst 2 ggr om
Dagen. Men nu när det är kallt så fyller jag på vatten i hagen 2 ggr om
Dagen och lika så i boxen. Då vattnet oftast fryser när hästarna står ute. Men så fort våren kommer skall pumpen in i stallet igen och vi skall installera en frostvakt också. Vi skulle ha gjort de redan i höstas men då hann pumpen frysa sönder innan vi började bygga lådan mm. Så givetvis kommer vi ha rinnande vatten och el i hagen härdan efter.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Folk generellt klarar att ha el i hagar även om det är snö, även om det ofta blir sämre kräm i den på vintern. Undertråden högt/avstängd och/eller skottning till exempel.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Hos oss får man erlägga en hyresdeposition för en månad, dock är uppsägningstiden tre kalendermånader. Depositionen återbetalas när hyrestagaren fullgjort sina plikter, såsom att städa ut boxen, reglera ev foderskuld, lämna tillbaka nycklar osv. Även på foder sidan får man lämna en deposition för strö och foder á 1500 kr per box. För mig är det självklart att göra så eftersom vi står i ett kollektiv, å andra sidan så tycker jag att detta skulle vara helt ok även om jag hyrde av någon för varför ska hyresvärden behöva lägga ut för min häst?
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

på vilket sätt lyckas hyresvärden "tjäna" in depositionen så att dessa pengar kan betalas ut igen? En depositionsavgift ska ligga hos uthyraren som säkerhet, dvs att användas vid behov och inget annat, pengarna får inte användas utan ska bara ligga där.. utan ränta..

nej ett riktigt kontrakt är bättre.. utan krusiduller..

stora fällor som kan se oskyldiga ut är att skriva t.ex "8 kg hö och 2 kg havre dagligen ingår" och så byter man till hösilage pga höbrist, då kan man bli av med hyresgäster för kontraktsbrott..
men det är bra att skriva med "kvarlämnat lösöre som ej avhämtats sista dagen kontraktet tillfaller hyresvärden om ej annat avtalats skriftligen." och "på avflyttningsdagen skall box och andra utrymmen där hyresgäst nyttjat vara väl rengjorda, box skall vara desinficerad, om så ej är fallet debiteras hyresgästen för städning á 350 kr/h."
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Hyres depositionen ligger självklart kvar hos hyresvärden som en säkerhet, depositionen för hö och strö ligger som säkerhet för just hö och strö i händelse av att man inte betalar sin del det.
Hos oss tar man så mycket hö som hästen behöver, sedan betalar man efter förbrukning i efterskott.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Hyres depositionen ligger självklart kvar hos hyresvärden som en säkerhet, depositionen för hö och strö ligger som säkerhet för just hö och strö i händelse av att man inte betalar sin del det.
Hos oss tar man så mycket hö som hästen behöver, sedan betalar man efter förbrukning i efterskott.

Det skulle inte falla mig in att betala "i förväg för hyresvärden kanske kan vilja behålla pengarna" Kontrakt på box med hage och el är allt jag skulle skriva på inget mera. Och det gäller 99% av mina vänner med. Hyresgästen tappar allt om hyresvärden vill ändra något i kontraktet. Så nej jag godtar inget sånt här och undrar om vissa saker jag sett är lagliga!
Tex om att hovslagare NN inte får användas eller hästarna skall släppas ut oavsätt vad du tycker och tänker. Eller hästarna ska ha den mängd mat hyresvärden anser att dom ska ha annars får du flytta.
Jag har i de flesta fall haft ett kontrakt på vilken box jag ska ha och vilken hage jag ska ha och var jag kan ha mina saker någonstans. På de övriga ställena har jag inte haft något kontrakt alls och det har fungerat utmärkt.
Är det bara hyresvärden som chansar?
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Och fler och fler hyresvärdar inser att långt ifrån alla hyresgäster gör rätt för sig och börjar med hyres deposition, depositionen är kontrakterad precis som med all annat och vänder du på steken så är det precis samma för en hyresvärd. De kanske får in en hyresgäst som inte gör rätt för sig, och med dessa rutiner får hyresvärden förmodligen in mer betalningsbenägna hyresgäster även om de kan vara värda att vänta på.;)
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Ett stall med gott rykte får hyresgäster även med en rimlig deposition (motsvarande 1-2 månaders hyra) och det är en billig försäkring för hyresvärden att denne kan få betalt. Det är också betydligt enklare att kolla upp ett stall än en tilltänkt hyresgäst. Jag hade gärna lämnat en rimlig deposition i ett välfungerande stall med några år på nacken så att man vet att det är en stabil verksamhet, däremot så hade jag varit tveksam i alla andra lägen.

När det gäller kollektivstall och gemensamma foderinköp är en deposition mer eller mindre en självklarhet, vad ska man annars köpa in foder för? betalar man bara för sin del så blir det ju enklet vid avflyttning, och man kan lämna kvar resterande foder etc till efterföljande hyresgäster.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Ett stall med gott rykte får hyresgäster även med en rimlig deposition (motsvarande 1-2 månaders hyra) och det är en billig försäkring för hyresvärden att denne kan få betalt. Det är också betydligt enklare att kolla upp ett stall än en tilltänkt hyresgäst. Jag hade gärna lämnat en rimlig deposition i ett välfungerande stall med några år på nacken så att man vet att det är en stabil verksamhet, däremot så hade jag varit tveksam i alla andra lägen.

Jag har stått i "toppstall" och på mindre gårdar. Jag har även sökt boxplatser och besökt gårdar och hittills har det bara varit 1 ställe som haft så mycket "kredit" hos mig att jag skulle kunna tänka mig att lämna någon deposition.
Och det var ett tävlings stall med många (ca 15) år som inakorderings stall.

När det gäller kollektivstall och gemensamma foderinköp är en deposition mer eller mindre en självklarhet, vad ska man annars köpa in foder för? betalar man bara för sin del så blir det ju enklet vid avflyttning, och man kan lämna kvar resterande foder etc till efterföljande hyresgäster.

Jag skulle aldrig tillåta att någon annan köper in foder åt mig eller dela foder med någon annan det ligger inte för mig jag ska ha mitt foder till mina hästar oavsätt vad en hyresvärd tycker om det. Ett annat krav som jag alltid har är att mina hästar skall kunna gå i egen hage/egna hagar, och det ses inte alltid med blida ögon hos alla. Kollektivstall har jag bara haft dåliga erfarenheter av hittills alltid händer det något och eftersom mina hästar sällan varit av den lugna mullehästens karraktär så har jag varit väldigt orolig att släppa dom med vem som hellst. Jag förstår inte vad som hänt med att alla tar hand om sina egna hästar och skiter i andra försvunnit :confused:
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Och fler och fler hyresvärdar inser att långt ifrån alla hyresgäster gör rätt för sig och börjar med hyres deposition, depositionen är kontrakterad precis som med all annat och vänder du på steken så är det precis samma för en hyresvärd. De kanske får in en hyresgäst som inte gör rätt för sig, och med dessa rutiner får hyresvärden förmodligen in mer betalningsbenägna hyresgäster även om de kan vara värda att vänta på.;)

Jag har bott i 4 olika hyresgästföreningar och aldrig lagt 1 krona i någon deposition. Undrar om det ens finns någon som gör så när det gäller lägenheter ;)
Jag skulle vilja se om det finns en enda modig hyrevärd som skriver ut dennes skyuldigheter också för det har jag aldrig sett. Bara vad vi som gäster har ansvär och ska betala för. Jag vill ha ett system att om ridbana/travbana inte är sladdad de kontrakterade antalet gånger/dag eller vattnad vid utsatta tider skall straffavgift betalas till hyresgästerna med hyresavdrag på XXX kronor. Jag stod i ett stall där vi hade runt 50 hästar och alla bestred månadsräkningen 3 månader på sommaren eftersom vi inte kunde träna annat än tidigt på morgonen och på natten för dom inte vattnat.
Hur gör man då?
Det var ett rent inkomst bortfall för mig eftersom min enda inkomst då var hästarna.
Vi "vann" den gången och jag har inte betalat en krona till den hyresvärden jag flyttade därifrån utan att betala de räkningarna ½ år senare.
Då sitter jag som hyresgäst rejält i klistret och värden har 0 ansvar för något.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Jodå det finns faktiskt hyresvärdar som vill ha deposition för lägenheter, så även om du inte har bott i någon så finns dom. Istället har många hyresvärdar numera infört att hyresgästen inte får ha några betalningsanmärkningar på sig och tar kreditupplysning.

Vem har sagt att hyresvärden ska köpa foder åt dig, hö är väl det som är närmast och strö i ett gemensamt inköp. Jag tycker det är ett smart drag många gånger då kostnader för strö kan sänkas avsevärt vid ett gemensamt inköp.

Hur ett hyreskontrakt är utformad beror ju närmast på under vilka premisser man har stallat in sig.
 
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Man bor inte i en hyresgästförning. Man har ett kontrakt på en hyresrätt hos en fastighetsägare (hyresvärd). Sedan kan det finnas en hyresgästförening där som tar till vara på hyresgästernas intressen.

Och ja inom bostadsuthyrning är det vanligt med depositioner som säkerhet för kontraktet.
Säkerhet till hyresvärden kan man lämna på annat vis som tillexempel ett bevis på anställning (pengar in varje månad) eller så kan någon gå i borgen för kontraktet.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! tvist med hyresgäster

Nu är det inte frågan om vad individer har för speciella krav på sitt tilltänkta stall. Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 020
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 771
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 394
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 943
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp