Bukefalos 28 år!

Sälja häst till ridskola?

M

miomio

Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola?
Om ni nu inte bara utgår från hur just eran nuvarande häst är, utan om du tänker att du hade en som skulle kunna funka, om den gör det vet man väl inte förens den är inne i verksamheten, men skulle ni sälja?

Har sett många annonser där de beskriver en jättetrevlig häst, och sen står det "ej till ridskola".
Vad är det som gör att en häst inte passar in i en sådan verksamhet?
Och tvärs om, vad är det som gör att den passar för det?

Om ni inte skulle sälja, varför?
Om ni skulle, varför?

Som jag ser är fördelarna att det finns kunniga människor runt hästen, säljer man till en seriös ridskola vet man att de kommer ta väl hand om hästen, kanske inte just för att det är en fantastisk individ utan för att det faktiskt även finns en ekonomisk synvinkel på det hela!

Det negativa är väl slitaget som blir på dem, och att de kanske inte alltid har de mest fantastiska hagar, men å andra sidan, säljer man till någon som visar sig inte vara så fantastisk som den utlovar sig att vara så kan det ju bli så även i det fallet, hästen rids fel och dessutom har hemska förhållanden i övrigt.

Vad tycker ni?
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Svår fråga.
Jag har en häst som jag rider nästan som min egen. Hon skulle inte passa på ridskola. Hon har inte rätta lynnet för det. Hetsar upp sig för småsaker osv. Jag vill behålla hennes känslighet också för skänkel och säte. (och ja hon är känslig i munnen också, men där sitter svårigheten hos mig).
Som det är nu så älskar hon att jobba -för det mesta. Även vid dressyrpass är hon väldigt positiv och villig. Man vill inte få hästen avtrubbad eller trött på arbete som den kan bli på ridskola.

Just ridskolehästars liv kan man diskutera i oändlighet. Den tas om hand av proffs, förhoppningsvis utfodras rätt, går i hage med hagkompisar, får leva ett socialt liv.
Men det är just det ensidiga arbetet som jag tror tär på deras sinne. Trygg tillvaro - visst. Men ganska trist... :crazy:
Vissa passar utmärkt, läromästare som glatt lallar på och är "stolta över sin uppgift" (kan man spekulera i :p ). Men många hästar passar inte för det livet.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det beror naturligtvis på hur hästen är på många olika sätt och hur ridskolan är. Jag tror att det finns många alternativ som kan vara sämre för en häst än att komma till en ridskola. Sedan finns det också bättre alternativ.
Jag vet en ridskola dit jag skulle kunna tänka mig att sälja en häst om jag bedömde att den skulle passa till det. Det är en liten ridskola på landsbygden. Hästarna går ute i stora hagar, får bra mat och rids inte för mycket. De som har ridskolan kan mycket om hästar och tar väl hand om dem. Hästarna rids inte bara på lektioner utan går även mycket ut i skogen. Vi har en ponny som egentligen skulle passa där men jag tycker att han är för gammal (23 år) så han får stanna hos oss.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

om hästen passar för det, dvs tänker efter om något oväntat händer och kan "gå som en klocka och taxera själv" om dte behövs och inte springer på bogarna för mycket, dvs bra exteriör och lite vilja att jobba..
så visst, varför inte..
en häst som vansköts i ett litet privatstall kan likagärna få stå där i flera år innan vanvården upptäcks, på ridskola kan man inte göra så då det kryllar av människor som bryr sig om djur, plus att ridskolor regelbundet får besök av djurskyddsinpektörer..
häste får regelbunden motion, rgelbundna fodringar, regelbunden hagvistelse i flock.. hästar är vanedjur och de mår bra av att ha samma rutiner varje dag.. dock bör ju ridlärarna variera lektionerna så att det inte alltid är öppna/sluta och studshoppningar vareviga dag..

svar JA, om hästen passar för det..
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Min gammelhäst är redan på ridskola, för att just den ridskolan var det bästa ställe jag kunde tänka mig att låta honom bo på.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola?

Absolut!

Hade jag en häst som jag visste skulle fungera i en ridskoleverksamhet så skulle jag utan att tveka sälja dit.

MEN, naturligtvis skulle jag vara noga med att ta referenser och kolla till vilken ridskola jag sålde. Så att deras synsätt på hur en häst ska ha det stämmer överens med mitt och den häst jag då säljer.

Allt för att det ska bli så bra som möjligt för alla parter.

Om ingen sålde till ridskola, vart ska ungarna(och vuxna med såklart) då lära sig rida och skapa sig ett härligt intresse?

Jag har själv jobbat på ridskola, har själv en pensionerad ridskolehäst från "min" ridskola som jobbat 11 år där. Han har nu vart pensionerad i snart 8 år och har ännu till dags dato aldrig vart skadad!

Gubben är nu 25 och hur pigg som helst!

Till "min" ridskola skulle jag absolut sälja!
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nej, har sett så många pajade ridskolehästar för att vilja låta ngn av mina hästar få samma öde.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Givetvis om jag har en häst som är en lämplig ridskole häst och det är en välskött seriös ridskola.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nix, säljer inte till ridskola. Min unge man skulle inte låta någon sitta kvar särskilt länge och den gamle jag själv rider tar det tid att lära känna. Oändligt snäll och oändligt känslig. Idag är jag ledare för honom men det tog tid. Är dessutom en så snäll häst att vem som helst kan vara elak mot honom och ingenting händer mer än att han får ont i magen.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag skulle aldrig sälja min häst till ridskola. Hon gillar inte olika ryttare, hon brukar sticka i galoppen och har flera andra olater. (vi håller på att träna bort dom)

Men jag skulle inte ha något emot att sälja henne till ridskola om jag visste att hon skulle passa bra som ridskolehäst.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag sålde en shettis till verksamhet, ridskola, för dels var han uppväxt med det odet märktes tydligt på honom att han förväntade sig MYCKET uppmärksamhet o pyssel o aktivitet.
Min dotter var inte så intresserad när det kom till kritan, jag ville inte att han igen skulle behöva komma till ett hem med tröttnande barn(köpte honom från ett sådant) utan såg verksamheten som en garanti för att han skulle få den stimulans han var van vid o förväntade sig.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Hejsan!
Jag hade kunnat sälja min häst till en ridskola om det fanns tillgång till fina hagar, bra stall och kunnig personal.
Det finns ju tyvärr sådana ridskolor där hästarna får stå inne sygnet runt, året om och där de får gå alldeles för många lektioner per dag. En sån hade jag ALDRIG sålt till, men som sagt, om det är en bra ridskola skulle jag kunna sälja hästen dit om den skulle kunna passa in (vara lugn, pålitlig osv.).
Ha det bra :D
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola?
Om ni nu inte bara utgår från hur just eran nuvarande häst är, utan om du tänker att du hade en som skulle kunna funka, om den gör det vet man väl inte förens den är inne i verksamheten, men skulle ni sälja?

Har sett många annonser där de beskriver en jättetrevlig häst, och sen står det "ej till ridskola".
Vad är det som gör att en häst inte passar in i en sådan verksamhet?
Och tvärs om, vad är det som gör att den passar för det?

Om ni inte skulle sälja, varför?
Om ni skulle, varför?

Som jag ser är fördelarna att det finns kunniga människor runt hästen, säljer man till en seriös ridskola vet man att de kommer ta väl hand om hästen, kanske inte just för att det är en fantastisk individ utan för att det faktiskt även finns en ekonomisk synvinkel på det hela!

Det negativa är väl slitaget som blir på dem, och att de kanske inte alltid har de mest fantastiska hagar, men å andra sidan, säljer man till någon som visar sig inte vara så fantastisk som den utlovar sig att vara så kan det ju bli så även i det fallet, hästen rids fel och dessutom har hemska förhållanden i övrigt.

Vad tycker ni?

Tackade nyligen nej till att sälja ett 17-årigt fullblod till ridskola. Det berodde enbart på hästens ålder, att jag tyckte det var pensionsdags för det var en häst med trevligt temperment. Så som du säger, med rätt typ att ålder, temperament och hållbarhet på hästen så absolut helt ok till ridskola, men rätt ridskola, liksom rätt köpare överhuvudtaget. Men en ridskola förväntar sig att kunna använda hästen fullt ut, så därför ej en äldre häst. Där vill jag hellre ha någon som verkar vilja ha en häst som kompis och promenadridning och där åldern spelar mindre roll. Till mig själv skulle jag aldrig sälja en äldre häst. :)

Hälsning Maja
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Utan tvekan till en bra ridskola med sunda värderingar
men då ska det vara en ridskola som har dem max 4 år, som den jag drev..
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Hade jag haft en häst som skulle fungera på ridskola skulle jag inte tveka en sekund. Jag har sett många många ridskolehästar som är flera tusen gånger mer välutbildade, välridna och välmående än hos privatpersoner.


Är själv uppvuxen på ridskola och de brukar ha då och då så gamlingarna fick komma och visa upp sig och de verligen showade :love: underbart att se +25 åringarna som gått hela sitt liv på ridskola verkligen lysa upp och röra sig som om de vore 5 åringar när de är på sin hemma plan igen :bow:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Rent generellt så skulle jag hävda bestämt nej. Det beror på att hästarna måste vara i princip lobotomerade för att kunna gå i en sådan verksamhet. Skittrist om man skulle ha en trevlig häst och behöva sälja den till en ridskola. Men det kanske bara är min synvinkel och de erfarenheter jag har av ridskolorna. Jag dessutom haft och har en del lektioner emellanåt.

Själv så är målet dock att starta upp en verksamhet så småningom Men kanske inte just traditionell ridskoleverksamhet dock.


För övrigt anser jag dock att ridskolehästar oftast har det ganska bra ställt. Oftast sunt tänk runt utfodring, de får det rent och fräscht varje dag, hålls efter, blir avmaskade och vaccinerade osv. Men det har väll de flesta privata också, svårt att dra alla över en kam.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst till ridskola?

:crazy: Men alla andra dagar då? Det är verkligen tråkigt att det finns ridskolor och andra verksamheter, där hästarna inte får gå ut i hage varje dag. Sommarbetet är ju inte såååå långt, med tanke på att det ska sättas igång innan lektioner börjar på hösten.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Ett nej blir det oavsett vilken häst jag har från min sida.. Tror min skulle kunna platsa med ungar utan bekymmer. Men jag vill att min ska ha en fast person som tar hand om henne.. Som blir hennes flock. Som känner henne innan och utan. Som vet att idag är hon si eller så därför att...... Som vet att hon har sina egenheter utan att en liten tös ska komma och bli irriterad. På uteritter vill Bääs gärna nosa på saker som är äckligt/läskigt! Det skulle vara hemskt om någon bara sparkade förbi henne.. Hon blir lugnast av att få nosa och inse själv att det är inget att vara rädd för. En elev skulle kunna kräva att hon bara ska gå förbi som inget alls.
Och visst så skulle det kunna vara. Men då blir det inget band mellan ryttaren och hästen. Ingen tillit och Bääs skulle bli otrygg.

Så nej.

Möjligen en ytterst liten ridskola då det inte är så många elever. Eller en lite mer privat. Men till 98% absolut inte!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

...jag kan ju tillägga att min häst är på en ridskola med extremt mycket utevistelse, och bra undervisning.

Jag skulle aldrig släppa iväg en häst till en ridskola med begränsad/ingen utevistelse.

Inte heller en där de använder tvångstyglar på hästarna.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

den jag har nu skulle nog passa men ja skulle inte vilja sälja henne till ridskola för jag tror och tycker att hon kan få bättre....

men jag hade en b-ponny (ett runt litet russ) som jag sålde till ridskola... när vi sålde honom så trodde vi äl egentligen inte att han skulle passa... vi behövde plats i stallet och vi lånade ut honompå foder till ridskolan, men sen trivdes han jättebra!! det började väl sådär... han hade aldrig stått i spilta förr och slängde sig bakåt och slet sig flera gånger, speciellt när lilla Semlan blev ensam kvar:smirk: sen fick han ett snöre bakom rumpan och höll sig på plats...;)
den första tiden flög ungarna hit och dit, men den söta lilla hästen kom undan med det för att han var så söt :love:
han var ganska så pigg och de ungar som kunde/fick rida honom flög av... han drog ner huvudet när man skulle galoppera och skuttade med rumpan (inga riktiga bocksprång, han har alltid gjort så) och då föll de små barnen skrattandes ner i sanden :crazy: "han är ju såå söt, han gör det för att det är roligt!!" brukade dom sen säga ;)

men efter hand lignade han sig och trivdes jättebra!! blev tillslut handikapp ponny:eek: när ja hörde det höll ja på å svimma, honom som man flugit av så många gånger för att han tvärnitade, vände och sprang hem när man red/galopperade :angel:

så jaa, ja skulle kunna sälja en bra, trevlig häst till ridskola, men inte den jag har nu, fast hon troligen skulle passa :D
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 721
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 644
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp