Bukefalos 28 år!

Sälja häst till ridskola?

Sv: Sälja häst till ridskola?

Hade jag en häst som skulle vara lämplig på ridskola skulle jag inte tveka att sälja till en seriös ridskola med välutbildad personal och bra rutiner.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nix, säljer inte till ridskola. Min unge man skulle inte låta någon sitta kvar särskilt länge och den gamle jag själv rider tar det tid att lära känna. Oändligt snäll och oändligt känslig. Idag är jag ledare för honom men det tog tid. Är dessutom en så snäll häst att vem som helst kan vara elak mot honom och ingenting händer mer än att han får ont i magen.

trådskaparen frågade om man kunde tänka sig att sälja till ridskola om man hade en häst som passade :P ;)
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

*KL* Har faktist sålt en häst till ridskola och det var PERFEKT för honom.
En liten ridskola där hästarna gick lektioner 3d/v & hade en "fodervärd" 3d/v. Min herre var en tidskrävande kille som blev SKITJOBBIG av att vila & helst gick 2h/dag...
Så hos en privatperson hade det kunnat gå hur illa som helst..

Nu trivdes han som fisken i vattnet & är pensionerad hos en av "fodervärdarna" nu.. Hälsade på honom efter köpet & han var mkt lugnare & harmoniskare på ridskolan än han varit hos mig...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Ja, jag har sålt hätar till ridskolor flera gånger. Det har varit välskötta verksamheter med bra stall, stora hagar med mycket utevistelse, bra och välutbildad personal. På de ridskolor jag har sålt till har man även en hel del "uteritter" och hästarna får bra omväxling. Jag säljer hellre till en välskött verksamhet av något slag, en till en okunnig privatperson som kanske löedsnar efter ett tag. (Därmed inte sagt att alla privatpersoner är okunniga)

Självklart måste hästen passa för uppgiften!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

jag skulle inte sälja till ridskola.
Jag skulle inte vilja att hästen jag säljer ska behöva g¨å med en mängd olika ryttare på ryggen varje dag som allihopa rider olika. Att dessutom gå flera timmar runt i ett ridhus o inte så ofta göra något annat är inget jag skulle vilja.
nä, jag skulle inte vilja att hästen jag sålde skulle blir så förstörd vilket de blir på de flesta ridskolor.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

men de behöver väl inte vara det ena eller det andra?

Går ju att hitta kunniga bra privat ryttare.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Även om den passar skulle jag aldrig sälja min häst till en ridskola.Mitt sto gick 2 veckor på ridskola innnan jag köpte den.Jättebra ridlärare och jag red och kände på henne först och så men då var hon seeeeeeg men ändå köpte jga henne och så fort hon slapp ridskola så blev hon nästan för pigg.Enligt mig så slits hästar ut så fort på en dålig ridklubb.Men gör som du vill men jag tycker det är synd om vissa hästar sopm hamnar på ridskolor.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

jag har sålt till natubruksgymnasium.
då visste jag att hästen skulle få foder, vård osv varje dag.
det va grundtanken då den hästen va för mig väldigt svår o sälja.
(känslomässigt alltså) och det va en trygghet att veta att en häst på sådant ställe alltid får omvårdnad.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Som jag ser är fördelarna att det finns kunniga människor runt hästen, säljer man till en seriös ridskola vet man att de kommer ta väl hand om hästen, kanske inte just för att det är en fantastisk individ utan för att det faktiskt även finns en ekonomisk synvinkel på det hela!

Det negativa är väl slitaget som blir på dem, och att de kanske inte alltid har de mest fantastiska hagar, men å andra sidan, säljer man till någon som visar sig inte vara så fantastisk som den utlovar sig att vara så kan det ju bli så även i det fallet, hästen rids fel och dessutom har hemska förhållanden i övrigt.

Vad tycker ni?

För mig är den skötsel och hantering som lärs ut på (de flesta) ridskolor långt ifrån idealisk för hästarna. Faktiskt ganska usel i mina ögon.
Jag tror heller inte att någon häst mår bra av att gå som ridskolehäst, men det kanske finns individer som mår mindre dåligt än andra. Att det finns en ekonomisk del också försäkrar ingenting, snarare tvärt om. Om kravet finns att hästen måste prestera och jobba ökar risken att den används trots att den inte är frisk, eller att den inte får nödvändig vila/rehab efter skador.
Jag skulle hellre skjuta mina hästar än att ens ställa upp dem på stans största/"bästa" ridskola.:cool:

Men jag förstår inte resonemanget: "Äh, den kan ju få det dåligt hos en privatperson med, så jag säljer den till ett ställe jag vet är medelmåttigt".

/Migo
som jobbat på flera olika ridskolor.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Men jag förstår inte resonemanget: "Äh, den kan ju få det dåligt hos en privatperson med, så jag säljer den till ett ställe jag vet är medelmåttigt".

/Migo
som jobbat på flera olika ridskolor.

Det är klart att det bästa för en häst måste vara att komma till en privatperson som har all den kunskap om hästar och det intresse som behövs för att ta hand om den så att den får det bra. Men jag har sett alldeles för många hästar som inte tas om hand på det sätt jag tycker är OK. Därför tycker jag att det är bättre med en bra ridskola med kunnig personal. Men jag har nog ändrat mig sedan jag skrev mitt första inlägg i tråden. Jag skulle nog hellre låna ut hästen till ridskolan för att sedan kunna ta hem den om jag ville.
Jag har nog svårt att tänka mig att sälja hästar överhuvudtaget. Jag har bara sålt en häst och det var inte lätt.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

men de behöver väl inte vara det ena eller det andra?

Går ju att hitta kunniga bra privat ryttare.

Jo det är klart!
En bra köpare är en bra köpare oavsett om de tär en privatperson eller någon som driver en verksamhet. Många drar tyvärr alla typer av "ridskolor" över en kam och förutsätter att hästarna blir förstörda. Men det finns ju mängder med olika verksamheter och ridskolor, somliga bra och andra usla. Det går inte att döma ut alla!

Sedan måste man vara metveten om att hur noga man än väljer köpare så mister man kontrollen så fort hästen är såld, dvs. den kan teoretiskt sett redan nästa dag säljas vidare till en köpare man själv aldrig hade sålt till.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Hej!

Jag jobbar på ridskola och skulle aldrig sälja till den ridskolan. Kanske till en "avancerad" ridskola där jag kände deansvariga/stalloch hästkötarna, med mycket utevistelse, men inte någonsin till en okänd ridskola med "kunnig" personal.. Har själv sett skräckexempel på hur kunniga människor blundar för diverse problem hästarna har..

/ Lavinia
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om jag skulle sälja en häst till ridskola skulle jag verkligen kolla upp ridskolan noga. Ridskolan jag är på nu skulle jag enkelt kunna sälja till. Jag vet att ägaren är otroligt seriös och är otroligt duktig med hästarna. Hästarna går ute hela dagarna, de blir ridna 4 ggr i veckan - aldrig att de har 2 lektioner efter varann.
Men de 2 andra ridkskolorna jag har varit på skulle jag inte sälja till. De hästarna blir ridna 7 ggr i veckan, får 3 h utevistelse/dagen och de som jobbar där har ingen bra syn på hästverksamhet. Ex. en häst som var väldigt sjuk gick med på lektionerna fast man riktigt såg hur illa han mådde. De andra hästarna var agressiva eftersom de står i alldeles för små spiltor och de som jobbade där var elaka mot dem.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

möjligtvis till en mindre ridskola, där dom får vara ute i hagen minst 12 timmar/dag.

Men tyvär finns det väldigt få sådana ridskolor.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om det är en bra ridskola som sköter om sina hästar och tillämpar ordentlig ridning där det inte är så mycket nybörjarlektioner (där hästarna får lunka runt på spåret som ihopsjunkna hösäckar), utan mer av de duktiga och rutinerade ryttarnas ridning skulle jag kunna tänka mig det. Det är såklart under förutsättning att hästen jag säljer skulle må bra av det och tåla ett ridskoleliv, och att ridskolan är uppmärksam på hästarnas hälsa och ser till att det är lugnt i stallet. Hittils har jag dock inte hittat mer än en enda ridskola som jag skulle tänka mig sälja häst till.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

aldrigaldrigaldrig.

På många ridskolor får hästarna inte gå ute många timmar om dygnet, de är oavbrutet folk inne hos dem i boxarna/spiltorna (jag skulle fö inte vilja att mina hästar stod i spilta).
De rider med inspännings- och hjälptyglar av alla dess slag bara för att dra in huvet på hästen.
Nej, skulle aldrig sälja mina hästar till ridskola.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om jag kände till ridskolan i fråga, svar ja.

Jag lånade ut mitt sto som hade tävlat 1,30 till en ridskola där jag visste att hon skulle ha det bra. Jag fick platsbrist och jag ville inte sälja henne just då.

Det blev sedan lättare att vänja sig vid tanken på att sälja henne, så efter hennes andra sejour på den ridskolan såldes hon som läromästare till en jättefin familj.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

aldrigaldrigaldrig.

På många ridskolor får hästarna inte gå ute många timmar om dygnet, de är oavbrutet folk inne hos dem i boxarna/spiltorna (jag skulle fö inte vilja att mina hästar stod i spilta).
De rider med inspännings- och hjälptyglar av alla dess slag bara för att dra in huvet på hästen.
Nej, skulle aldrig sälja mina hästar till ridskola.

Det är nog bara att konstatera att det finns olika ridskolor. Det finns en liten ridskola i närheten där jag bor. Jag känner dem som har den och brukar låna deras ridbana och vara där en del under sommarhalvåret med min häst. Hästarna går ute hela dagarna.
, de släpps på bete i stora hagar under flera månader. Den ligger ute på landet så där är det inte folk hela tiden. Jag har inte sett en enda rida med inspänningstyglar. Det är i och för sig många nybörjare som rider där. Jag har inte ridit många av deras hästar men de jag har provat har varit mkt trevliga att rida och relativt välutbildade.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 800
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 726
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp