Ridskolor och dess framtid

Min ridskola är inte alls som beskrivningen i TS.

Alla hästar och ponnys står i box och går ute dagligen. Finns två ridhus, tre uteridbanor och en extra på gräs samt riktig terrängbana och terränghinder på grusbana.
Vi rider utomhus under sen vår/sommar/tidig höst och hästarna får vila några veckor i stora sommarbeteshagar under sommaren. Skrittar/travar ofta fram/av utomhus i skogen eller på markerna runt om under den varmare årstiden.

De flesta är mycket välutbildade och fina och jag upplever att alla är snälla utom någon enstaka. De köper in nya hästar och ponnys varje år, och varje år är det några som inte passat i verksamheten som säljs.

Alla hästar har varsin dressyrsadel och varsin hoppsadel och en del ponnys har också egen dressyrsadel. Utrustningen är fin och byta ut regelbundet, aldrig något som är ihoplappat eller för slitet. Även alla byggnader är väl underhållna och renoveras.
Det finns både dusch och omklädningsrum samt hjälm och säkerhetsvästar att låna.
 
Man kan ju låta bli att välja en en sådan ridskola och hitta andra ridskolor. De två ställen jag ridit lektioner på i mitt hästliv som vuxen var helt annorlunda än det du beskriver, små personliga stall med boxar och hästar som går i grupp i riktiga hagar. För mig är glada hästar faktiskt den viktigaste faktorn när jag valt stall, det och bra stämmning och pedagogisk ridlärare. Sen kommer saker som välutbildade hästar och ridhus längre ned på listan. Jag rider gärna ut om det är en givande ridtur, inte bara skritta på en asfaltsväg typ.
Jag tror faktiskt att ridskolelivet på sådana ridskolor jag tänker på att väldigt bra för många hästar, de får mycket lågintensiv motion med att bära runt nybörjarbarn i moderat tempo tillsammans med sin flock. Bägge ställena jag var på hade hästar som passerat 20strecket och mådde utmärkt
 
Ridskolan i min kommun har precis fått hela anläggningen ombyggd. Det gamla lektionsstallet var både underdimensionerat och i dåligt skick. Även klubbrum, kontor och liknande var väldigt slitet. Det byggdes nytt i slutet av 70-talet så det behövdes verkligen.
Numera går alla ridskolehästarna på lösdrift och de har rymliga skötselspiltor i det nya ridskolestallet.

jag har redan tidigare haft flera hästar utlånade till dem i olika långa perioder, skulle mycket väl kunna göra det igen.
Däremot har jag inget intresse av att rida på ridskolan, av flera olika skäl.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 395
Senast: Ray
·
M
Hästmänniskan Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola? Om ni nu inte bara utgår från hur just eran...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 980
Senast: Långnos
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp