Bukefalos 28 år!

Sälja häst till ridskola?

Sv: Sälja häst till ridskola?

I allmänhet; nej. Har tyvärr sett för många dåliga ridskolor. Hästarna får inte gå ut, går inte i korrekt form så att de slits på väldigt etc. Därav inte sagt att privathästar alltid har det bättre, men jag ser det som större chans...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

har sålt en ponny till en ridskola en gång. han skulle gå på ridlekis och passade verkligen till det. sedan började de använda honom i vanliga lektioner fastän han inte skulle gå till det.

anledningen till att jag itne vill sälja till ridskola är just därför. de går itne att lita på om det börjar bli knapert i ekonimin heller. skulle mycket väl kunna tänka mig att sälja till en privatperson som har stallplats på ridskola (har gjort det också och det har fungerat superbra). jag vill heller inte att hästen ska ridas av så många olika. de trivs inte med det och det är heller inte bra för dem. dessutom vet man aldrig hur länge de blir kvar på ridskolan. vissa hästar på stallet i min stad har varit där i 15 år!!!:eek: jag tycker att man ska införa en lag på att hästar får vara på ridskola i MAX FEM ÅR!

vad gällande min häst så skulle han absolut itne passa på ridskola. han skulle bara leka med eleverna. det gör han när vissa kompisar har ridit på honom. han skiter totalt i ryttaren och leker med henne. dessutom är han vldigt uppspelt med mycket omkring sig och är dessutom svårriden så han passar inte till ridskola.

och jag kommer aldrig mer att sälja till en ridskola igen!!!!!!:eek::eek:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

*kl*

Nej jag skulle inte sälja till ridskola. Hästen förtjänar ett bättre öde än ridskolans 4 timmar i hagen 3 lektioner om dagen och ihopspännd med gummisnodd
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nej.

Varför?

Varv efter varv i ridhus, slit i munnen, sparkar i sidorna, inspänningar hit och dit, hästen får aldrig vara ifred, spiltor mm mm. Det slutar ofta med tjurig häst som har ont i benen och får somna.

Vissa hästar trivs säkert på en ridskola och visa ridskolor är säkert jättebra men jag skulle aldrig sälja en häst dit. Det är inget liv jag tycker en häst förtjänar.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nej det tror jag inte.

Jag vill att min häst skall ha många timmar om dagen i en fin stor hage och få vara ute dygnet runt den del av året det är lämpligt för honom.

Jag vill att min häst skall få lulla runt på stigar i skogen och tränas på ängar och gärden i första hand. Visst blir det pass på banan också men ute i naturen skall vara det huvudsakliga för honom. Det är där han är lycklig.

Jag vill också att min häst skall gnägga eller komma springande när han ser sin människa. Han älskar människor och han är väldigt fäst vid mig verkar det som - han kommer alltid springande emot mig när jag kommer i alla fall och han väljer bort sina kompisar för att stå och nosa på mig när jag är med honom.

Han skall inte till någon ridskola med en massa ungar. Han skall förövrigt inte till någon alls för han skall alltid vara hos mig :love:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Vore jag hästägare hade jag definivt kunnat sälja ponnyn till min nuvarande ridskola. Hästarna går på lösdrift och stora lufitga hagar, tillgång till hemslaget hö. Rids både ute i skogen och på banan, varannan lektion, rids aldrig mer än en gång per dag. Hanteras med disciplin trots att de minsta ryttarna endast är runt 3 år.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag vill se vad ni tycker om det/den stall/ridskola jag har min hyrhäst på:
Såhär är det, alla som har häst där måste ha den i ridskola, man får bara bli ridskkolefri om man har stått där i minst 3 år. det är ridskola 3 dar i veckan,men man kan få 2 dagars-kontrakt. Ridskolan har endast 2 hästar och en som de hyr, en av deras hästar hyr jag! på så sätt får eleverna rida duktiga,rutinerade samt tävlingshästar,men de går bara 3 dar i veckan! Självklart så skulle jag tyckt att det var bättre utan ridskola,men hur skulle det annars kommit sig att jag fick min hyrhäst?
Där finns 3 ridhur,lilla(nybörjare), mellan(resten) och stora(ej ridskola). Sen finns det också 2 paddockar, sommarbete, fina gräs och grushagar samt 1 terrängspår!
Själv tycker jag att det är ganska lyxig tillvaro för att vara en ridskola!:)
det var allt från mig!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det beror ju på om hästen skulle passa in i en ridskola,men gör den det så varför inte:d
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag skulle definitivt sälja min pålle till ridskola. Men jag skulle ha krav på vissa saker. Som daglig utevistelse och att han fick en rymlig box. Ridskolan i min kommun är helt perfekt. Fina stora hagar som lektionshästarna får gå i flock i, bra och kunnig personal. Hästarna går max 2-3 lektioner/dag varav 1-2 är slappa barnlektioner med lätt arbete. På helgerna är det vila eller så får skötarna rida lite lätt på dem.De får gå varierat arbete ofta och vi har fina ridvägar ute i skogen så det blir ofta att de rids ut. De blir ordentligt ryktade varje dag och som grädde på moset så anlitar de en massör som kommer med jämna mellanrum och knådar på pållarna...:bow:

Dessutom är det en trygghet att sälja till en bra ridskola. För där vet man att de får bra foder, daglig skötsel, motionerade, verkade/skodda vid behov och att de anlitar vetrinärer om det skulle bli ngt fel på hästen(+mkt mer)
sen har vi ju alla dessa hästtjejer som gör allt för sin sköthäst.. :love:

Jag kanske är lite naiv men det beror på att jag aldrig stött på en ridskola som missköter sina hästar. (än så länge i alla fall.)
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om jag hade en häst som skulle passa på ridskola skulle jag sälja dit utan tvekan. (Till "min" ridskola alltså). Självklart vill jag veta att hästen mår bra och tas hand om, vilket jag vet att den skulle göra på ridskolan där min nuvarande står uppstallad.

Jag kan på sätt och vis förstå detta med att man inte vill ha sin häst "förstörd" och att ridskolor inte är bra för hästarna, men hur skulle jag annars ha börjat med hästar om det inte fanns ridskolehästar? Det är få människor som börjar med att köpa/låna/hyra häst och går vidare därifrån, de flesta börjar väl ändå på ridskola?
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

möjligtvis till en mindre ridskola, där dom får vara ute i hagen minst 12 timmar/dag.

Men tyvär finns det väldigt få sådana ridskolor.

Fast 12 h per dag?
Det finns inte många ridanläggningar som har hästarna ute så länge, lektionerna börjar ju ofta runt 16, finns ju inte en chans att man kan ha dem ute så länge om det inte är lösdrift!!

På "min" ridskola går faktiskt lektionshästarna ute betydligt längre än privathästarna!
Ridskolehästarna går ut redan vid 6-tiden, medans privatryttarna vill ha sina hästar inne till e frukost, att de ska äta hö inne alltså, så de går ut efter 8, de går sen in samtidigt, ja vissa privatisar får bara vara ute halva dagen, för ägaren vill inte att hästen ska bli "trött" innan den ska rida sin timma i manegen. (sen ställs hästen givetvis in i boxen resten av kvällen)
SÅ för mig skulle det nästan kännas värre att sälja till en privatist på våran klubb än till ridskolan!
Ridskolehästarna går dessutom i stora hagar tillsammans, medans privatisternas hästar går i sockerbitar, ensamma.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

jag skulle aldrig sälja en häst till ridskola. ridskolehästar har ett väldigt slitigt liv, mycket jobb(vilket iofs kan vara bra, en häst ,ed kondition håller sej frisk mkt längre) men framförallt för att det blir så mkt olika människor som rider och tar hand om hästen. de får oftast inte vara ute i hage så länge. de rids av många oerfarna som rycker i munnen och skumpar i sadeln, många ridskolehästar har felpassad utrustning, ingen tipp-topp foderstat, osv.de vill hålla kostnader nere för annars lönar det sej inte. samt att det blir mkt spring inne i boxen hos ridskolehästar, vilket leder till att många blir sura och en häst som surar åker ofta på en smäll från ngn otålig ryttare. det TS nämnde, med den ekonomiska aspekten tycker inte jag är ngn fördel. en ridskolehäst som inte kan jobba får inte vara kvar. så blir den halt LR ngt avlivas den eller säljs av billigt till ngn ridskoleunge som kanske inte är så duktig. nej, jag ser hur mkt som helst som kan gå fel. jag skulle iaf inte sälja till en ridskola, oavsett om hästen skulle passa för det eller inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det beror på VILKEN ridskola! En skulle jag aldrig sälja en häst till eller ens ha hästen inackoderad där, pga för mkt spring av ungar hela dagarna och på tok för lite utevistelse/dåliga hagar.
En annan skulle jag gladeligen flytta till eller sälja häst till (STORA hagar, mkt ute, lugnt mm.).
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Hur skulle ni ställa er till att låna ut en häst då?
Har sett att många ridskolor har just inlånade hästar, hur funkar det med försäkringar och kostnader osv?
Då har man ju "koll" på hästen och kan ta hem om man inte tycker att det fungerar längre!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det har jag gjort. Två stycken till två olika. Båda trivs mycket bra och fungerar utmärkt.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

kl

Det beror på... Nu brukar jag inte äga hästar som alls är lämpliga till ridskolor men om... Hade väl en ponny som kunnat gå på ridskola men jag menar, priset på den var ju inte ett pris som ridskolor betalar precis.

Om jag skulle sälja en lämplig ridskolehäst så ska det i så fall vara till en ridskola med boxar (ej spiltor) där hästarna är ute mycket och inte går så många lektioner per dag, kanske två. Det ska finns häst- och ridkunnig personal som jag har förtroende för och dom ska helst sträva efter att sälja hästen när den blivit lite till åren och gjort sig förtjänt av en pensionärstillvaro med promenadridning. Så jag har nog rättså höga krav på ridskolan men det har jag i och för sig på alla köpare till mina hästar. Därför har det alltid blivit lyckade försäljningar också.:banana:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

I princip? Kanske!
Till någon av dom ridskolor jag känner till? Nej!
Orsak? Ingen av dom tillämpar hästhållning som motsvarar mina minimikrav.

Fast 12 h per dag?
Det finns inte många ridanläggningar som har hästarna ute så länge, lektionerna börjar ju ofta runt 16, finns ju inte en chans att man kan ha dem ute så länge om det inte är lösdrift!!
Varför skulle inte en ridskola kunna tillämpa lösdrift?

LIA
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag skulle inte sälja min nu varande häst till en ridskola, för han har stått på ridskola förut innan jag köpte han. Då blev han över ansträngd i bak benen men han har rätt lynne för det.

Jag kanske skulle kunna sälja till en ridskola men jag skulle vara super noga med till villken jag sålde hästen till
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Till en svensk ridskola skulle jag kunna sälja en häst jag tycker lämpar sig för det. ( Till fransk ridskola tex skulle jag hellre bo på gatan än att sälja hästen till).

Dock tror jag inte alla hästar passar till ridskola.
Min pojke har svårt för flera ryttare då han har svårt att lita på sin ryttare. Vi har försökt i säkert ett år med en medryttare, det syntes lång väg att han spände sig och blev rädd för minsta lilla, och ändå var hon duktig och mjuk ryttare. Vi la av med det tillslut och är det bara jag som tar hand om honom. Detta beror säkert på dåliga händelser som unghäst.

Dessutom är han väldigt bestämd, och gör man det minsta fel så flyger man av. Barnhäst ? :)

Jag tycker inte man kan klaga på ridskolorna i Sverige. Och vill någon motsäga får ni gärna komma och titta på dem som finns brevid. ( INGA hagar alls, halta hästar, magra, opassande sadlar och väldigt dåliga ridlärare)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 748
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp