Ridskolor och dess framtid

Både jag och dottern rider på ridskola, och jag har bara positivt att säga om den. Nu har jag inte erfarenhet från andra ridskolor då det är samma ridskola som jag red på som liten. Men jag upplever att hästhållningen är bra och alla hästar står i box. Stallet har byggts om sen jag red där förr, då var det spiltor för ridskolehästarna. Hästarna verkar trivas, och jag vet att när det varit hästar som inte trivts i verksamheten så har de lämnats på foder för att senare säljas. Hästarna går med kompisar i rejäla hagar under vår, höst och vinter, och de har en fantastisk sommarhage.
De flesta lektioner hålls i ridhuset, men så fort det blir varmare och ljusare ute och vädret tillåter så hålls det lektioner ute på ridbanan. Tyvärr blir det inte så mycket uteritter, pga att det är en bit att rida för att komma till bra ridvägar och det kan vara svårt att hinna med på en lektion. Men någon uteritt per termin brukar det bli. Hästarna rids ut av skötarna på helgerna, så dom får ändå omväxlingen.
Stämningen mellan privatryttare och ridskoleryttare är bra, och många av privatryttarna rider lektion i grupperna antingen på egen häst eller på ridskolehästarna. Min dotter får ofta hjälpa privatryttarna att borsta/mocka/packa höpåsar om hon vill. Upplever ingen "rivalitet" eller vad man ska kalla det, mellan privatryttare och ridskoleryttare.
Vad gäller utrustning så tycker jag den sköts om, och alla uppmuntras att putsa sadel och träns efter att dom ridit. Klubben har precis som många andra klubbar inte hur mycket pengar som helst att röra sig med, så det är viktigt att allt hålls bra skick så det håller länge.

Jag tror precis som andra här att ridskoleryttare och privatryttare kan lära sig av varandra. Och många privatryttare har väl ändå börjat sitt hästliv på ridskola. Om ridskolorna inte fanns, tänk så många som aldrig skulle få chansen att rida och hänga i stallet. Jag har absolut inte varken råd eller tid att ha egen häst, men skjutsar gärna dottern till stallet. Och rida lektion en gång i veckan funkar bra för mig.
 
Och jag upplever precis motsatsen. Jag är medlem i en av Svergies största klubbar. Vi är nästan inga privatryttare kvar, utan det är bara ridskolan som gäller. Vi privatryttare verkar vara rena parian och bidrar inte med någonting till klubben (alltså ridskolan) utan är bara tärande för verksamheten.

Precis lika trist som det du upplevt. Alla delar behövs ju! Som ridskoleryttare kanske målet är att någon gång kunna skaffa egen häst. Och har man egen häst så behöver man ju hämta kunskap någonstans ifrån.

Jag personligen skulle inte ha något emot att sälja min häst till en ridskola då hästarna där oftast får tillräcklig mängd med motion, god omvårdnad och veterinärvård när så behövs. Allt för att de ska hålla så länge som möjligt. Dock är väl problemet att det inte är alla privathästar som fixar att byta ryttare så ofta som ridskolehästar behöver göra. En bra ridskolehäst är ju guld värd!

Jag upplever att ridskoleryttare oftast klarar ridningen bra. I alla fall efter ett gäng år som ridskoleryttare. Även om det kan vara svårt att själv planera ett ridpass eftersom det alltid är ridläraren som gör det. Däremot tycker jag ofta att det brister i hästhanteringen och stallskötsel. Ganska naturligt eftersom man inte går på ridskola för att lära sig mocka, eller hantera en stökig häst.

/Lizzie
Ja, onekligen är det så att man kunde önskat att fler teoripass handlade om att lära sig mocka osv. (man får dock lära sig det som är närmst ens lektion tex lära sig hämta ur hagen o borsta lerig häst om man rider först och fodra alla hästarna (och privathästarna fodras av elever ur sista gruppen, som ovan är det utbyte, en privathäst kan få gå med på lektion med sin ryttare/medryttare) om man rider sist. Gruppen mellan verkar få mocka, man får putsa sadel och träns när ridit.) Alla som säger att ridskolor borde ha mer teori borde istället trycka på att det var relevant teori :D inte hästens delar två gånger per termin i 10 år. (nu var det kanske lite elakt för vår teori har varit fantastiskt, lära sig tömköra och longera o sjukgymnastik ibland yoga osv men ungarnas är typ hopplös.).
 
Senast ändrad:
Ett litet sidospår men nu kom jag att tänka på när jag blev medryttare första gången, efter två år på ridskola (jag började rida som vuxen). "Hur i hela världen skulle JAG ta in en häst från hagen?! Hur gör man ens???" 😂
 
Jag är en vuxen återvändare till ridning och red 10 år på ridskola som vuxen innan jag köpte egen häst. Den ridskola jag red på tyckte jag hade bra hästhållning, min enda invändning skulle väl vara kort hagtid på vinterhalvåret, men det har ju att göra med att lektionerna började runt 15/16. På sommaren gick hästarna ute dygnet runt. Fanns inga spiltor utan alla hästarna hade en box. Upplevde också att hästar som inte trivdes såldes relativt snabbt, om än kanske inte alltid så snabbt som man själv skulle önskat. Ridskolan hade både ridhus och utebana, och så fort vädret tillät uppmuntrades vi rida på ridbanan ute. Även uteritter lades då in i lektionsprogrammet. Det största problemet där var rent krasst att det i vuxengrupperna fanns många fega ryttare som helt enkelt inte ville rida uteritt eller ens på utebanan och höll på och gnällde och ville in i ridhuset. Och då hade min ridskola inte direkt några vilda hästar, utan relativt välutbildade halvblod. Men det är klart, de blev ju ibland vilda ute då eleverna knappt ville rida ut...
 
Jag är en vuxen återvändare till ridning och red 10 år på ridskola som vuxen innan jag köpte egen häst. Den ridskola jag red på tyckte jag hade bra hästhållning, min enda invändning skulle väl vara kort hagtid på vinterhalvåret, men det har ju att göra med att lektionerna började runt 15/16. På sommaren gick hästarna ute dygnet runt. Fanns inga spiltor utan alla hästarna hade en box. Upplevde också att hästar som inte trivdes såldes relativt snabbt, om än kanske inte alltid så snabbt som man själv skulle önskat. Ridskolan hade både ridhus och utebana, och så fort vädret tillät uppmuntrades vi rida på ridbanan ute. Även uteritter lades då in i lektionsprogrammet. Det största problemet där var rent krasst att det i vuxengrupperna fanns många fega ryttare som helt enkelt inte ville rida uteritt eller ens på utebanan och höll på och gnällde och ville in i ridhuset. Och då hade min ridskola inte direkt några vilda hästar, utan relativt välutbildade halvblod. Men det är klart, de blev ju ibland vilda ute då eleverna knappt ville rida ut...
Upplever också att just vuxenelever sällan vill rida ut av diverse olika anledningar.
 
@Linda_A vi gjorde om alla spiltor till ponnyboxar. Det begränsar vilken storlek på ponny man kan ha men en B ponny kan stå i en vanlig spilta omgjord till box i princip. Vi får plats med två hästar mindre men alla har fått box och det är toppen! Istället har vi färre inackorderade privathästar.

Det är ju en jättebra lösning om det fungerar ekonomiskt. :) Vi skulle inte kunna gå runt bara på de ryttare som rider B ponny, tyvärr.

Det behövs fler kommuner som ställer upp för de ideella ridskolorna och inte bara bygger bort deras marker.
 
Det är ju en jättebra lösning om det fungerar ekonomiskt. :) Vi skulle inte kunna gå runt bara på de ryttare som rider B ponny, tyvärr.

Det behövs fler kommuner som ställer upp för de ideella ridskolorna och inte bara bygger bort deras marker.
Vi tog alltså 8 spiltor och gjorde 6 boxar vara två passar b ponny och 4 c ponny. Övriga hade redan boxar och där är storhästar och d ponnyer.
I spiltorna är det ju ofta ponnyer som hamnar.
Har ni bara spiltor?
Vi fick bidrag för ombyggnaden så kostade inget förutom färre stallplatser . Lätt att söka bidrag när det gäller att barnverksamhet ska följa djurskyddslagen. Tipsar om de lokala sparbankerna som ofta är villiga att stötta föreningar 🙂
 
Vad har ni för relation till ridskola?

Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till ridskola har uppmärksammats när jag läser hästannonser.
Jag stöter på många annonser där privatpersoner skriver ut att de inte säljer till ridskola/verksamhet. Och så finns det många annonser på ponnyer som säljs av ridskola då de inte passar/trivs i verksamheten.

Min dotter rider på ridskola och jag har nog aldrig riktigt känt mig bekväm eller tillfreds med den hästhållningen jag fått erfara.
Spiltor, tråkiga hagar, lite vistelse i hagen, mestadels lektioner i ridhus och inte i terrängen.
Bristande utrustning, som många gånger lappas ihop eller används trots allt.
Många av de ponnyer/hästar är importerade och relativt outbildade. Flertalet av de individer jag träffat nafsar/biter.

Vad krävs för att höja standarden på ridskolor?
Kommer ridskolor vara en koncept i framtiden?
På min ridskola så tycker jag att det överlag är bra. Visst dom går i hagen kort tid på vardagar men annars hinns det inte med. Dom går ju ändå sen på lektionerna så dom får röra på sig. På helgerna går dom ute längre.
Alla har box.
När det är ljust ute och halkfritt så brukar alla grupper skritta fram ute i skogen och även skritta av i skogen ibland.
Man rider oftast i ridhuset då det är svårt att höra ridläraren på utebanan men det händer att det är lektion där med.

Hästarna som köps in är ofta ganska bra. Tror dom brukar ha en budget på ca 100 när dom letar nya hästar.
Dom hade en ponny som började bli sur och grinig efter några år på ridskolan och då sålde dom henne eftersom hon visade att hon inte trivdes längre. Det är nog den enda jag sett som varit lite grinig.

Tror mycket beror på vart ridskolan ligger och hur mycket lektioner dom har.
 
Vi tog alltså 8 spiltor och gjorde 6 boxar vara två passar b ponny och 4 c ponny. Övriga hade redan boxar och där är storhästar och d ponnyer.
I spiltorna är det ju ofta ponnyer som hamnar.
Har ni bara spiltor?
Vi fick bidrag för ombyggnaden så kostade inget förutom färre stallplatser . Lätt att söka bidrag när det gäller att barnverksamhet ska följa djurskyddslagen. Tipsar om de lokala sparbankerna som ofta är villiga att stötta föreningar 🙂

Hmmm ... vi har 8 boxar av 22 platser, om jag inte räknar fel. Och tyvärr flera storhästar och stora ponnyer som står i spilta. Så det skulle bli alltför få platser. Av de 8 boxarna tror jag minst 4 är gjorda av sammanslagna spiltor, så vi redan dragit ner en del.

Men det är klart, de flesta ridskolorna sitter nog inte i en så trist situation där vi har trott de senaste 10 åren att vi snart ska flytta, vilket ju påverkat investeringsmöjligheterna. :)
 
Vi har spiltor, men de används bara dagtid. Om jag har räknat rätt så bor det totalt 39 hästar på anläggningen, både privata och ridskolehästar. Av dessa är det 14 som sover i box, resten går på lösdrift. Då har vi två boxar tomma varje natt också så det skulle gå att ha fler inne om behovet skulle uppstå. Vanliga grupper rider ut minst en gång varje termin men många av hästarna har delfodervärdar som rider ut på helgen. Nybörjargrupper och stjärngrupper (för barn med speciella behov) rider ut oftare. Vi har två preparerade slingor i skogen med bra underlag och temapynt intill stigarna, en trollskog och ett älvrike. Den här ridskolan är en av de bästa jag kommit i kontakt med djurvälfärdsmässigt och vi jobbar kontinuerligt för att både djur och elever ska ha det så bra som möjligt.
 
Både jag och dottern rider på ridskola, och jag har bara positivt att säga om den. Nu har jag inte erfarenhet från andra ridskolor då det är samma ridskola som jag red på som liten. Men jag upplever att hästhållningen är bra och alla hästar står i box. Stallet har byggts om sen jag red där förr, då var det spiltor för ridskolehästarna. Hästarna verkar trivas, och jag vet att när det varit hästar som inte trivts i verksamheten så har de lämnats på foder för att senare säljas. Hästarna går med kompisar i rejäla hagar under vår, höst och vinter, och de har en fantastisk sommarhage.
De flesta lektioner hålls i ridhuset, men så fort det blir varmare och ljusare ute och vädret tillåter så hålls det lektioner ute på ridbanan. Tyvärr blir det inte så mycket uteritter, pga att det är en bit att rida för att komma till bra ridvägar och det kan vara svårt att hinna med på en lektion. Men någon uteritt per termin brukar det bli. Hästarna rids ut av skötarna på helgerna, så dom får ändå omväxlingen.
Stämningen mellan privatryttare och ridskoleryttare är bra, och många av privatryttarna rider lektion i grupperna antingen på egen häst eller på ridskolehästarna. Min dotter får ofta hjälpa privatryttarna att borsta/mocka/packa höpåsar om hon vill. Upplever ingen "rivalitet" eller vad man ska kalla det, mellan privatryttare och ridskoleryttare.
Vad gäller utrustning så tycker jag den sköts om, och alla uppmuntras att putsa sadel och träns efter att dom ridit. Klubben har precis som många andra klubbar inte hur mycket pengar som helst att röra sig med, så det är viktigt att allt hålls bra skick så det håller länge.

Jag tror precis som andra här att ridskoleryttare och privatryttare kan lära sig av varandra. Och många privatryttare har väl ändå börjat sitt hästliv på ridskola. Om ridskolorna inte fanns, tänk så många som aldrig skulle få chansen att rida och hänga i stallet. Jag har absolut inte varken råd eller tid att ha egen häst, men skjutsar gärna dottern till stallet. Och rida lektion en gång i veckan funkar bra för mig.
Låter väldigt likt vår ridskola!
 
Min gamla ridskola tror jag har blivit bättre och bättre ur hästvälfärdssynpunkt.

Sedan flera år tillbaka är det en active stable-anläggning och jag tror hästarna går ute konstant om de inte går lektion.

Tyvärr var det under tiden jag red där helt klart några hästar som inte trivdes i miljön som den var då.
 
Majoriteten av ridskolorna i mitt närområde har nu lösdrift. Jag skulle gärna sälja en häst till någon av dom, om det var en lämplig individ.

Ridskolan min dotter rider på har lyckliga hästar och ponnys i flock, som bara kommer in för lektioner. Dom såsar/sover ståendes i skötselspiltorna medans barnen gör iordning, och ingen är aggro.
 
Jag har hunnit med fem olika ridskolor varvat med medryttarhästar sen sent åttiotal. Den första och andra var väldigt mycket som du beskriver, men inte de andra. Jag har återvänt till ridskola för något år sen, och de är väldigt måna om hästvälfärden. Att det inte bli uteritt under mörka delen av året stör mig inte, jag har inte lust att betala dyra pengar för mörkerridning i grupp.
 
Vad har ni för relation till ridskola?

Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till ridskola har uppmärksammats när jag läser hästannonser.
Jag stöter på många annonser där privatpersoner skriver ut att de inte säljer till ridskola/verksamhet. Och så finns det många annonser på ponnyer som säljs av ridskola då de inte passar/trivs i verksamheten.

Min dotter rider på ridskola och jag har nog aldrig riktigt känt mig bekväm eller tillfreds med den hästhållningen jag fått erfara.
Spiltor, tråkiga hagar, lite vistelse i hagen, mestadels lektioner i ridhus och inte i terrängen.
Bristande utrustning, som många gånger lappas ihop eller används trots allt.
Många av de ponnyer/hästar är importerade och relativt outbildade. Flertalet av de individer jag träffat nafsar/biter.

Vad krävs för att höja standarden på ridskolor?
Kommer ridskolor vara en koncept i framtiden?
Jag har helt motsatt erfarenhet! Fantastisk hästhållning och omvårdnad, fin utrustning och hästar som är ute i flock tillsammans hela dagarna. Stora, rymliga boxar och hästar som trivs och är superfina, välutbildade och välmående. Hela somrarna går de på bete dygnet runt tillsammans och har semester med tillsyn dagligen av personal :heart
 
Upplever också att just vuxenelever sällan vill rida ut av diverse olika anledningar.
Tror man här får ta in aspekten av att varje lektion kostar och är en timma lång och en del i det är att man betalar för en ridlärare och rider man ut får man inte del av ridlärarens kunskaper.

Jmf att ta in en dressyrtränare som privatryttare och sedan rida ut tillsamman med tränaren i skritt och trav, många ridskolor galopperar inte alltid på uteritter. Sedan iom att ridlektionen bara är en timma lång hinns inte mer än upp och ned längs vägen eller man får ta två lektioner i anspråk för varje uteritt och hoppa att rida en vecka.

Det är ju detsamma som en riktigt dålig teorilektion, tar en hel plats från en ridlektion och går igenom hästen delar, igen. Då kanske folk hellre har en sovmorgon.

En separat uteritt att köpa skulle säkert vara annorlunda precis som en uttalad plan för teorilektioner (mocka, tömköra, longera, fodring osv eller som vår ridskola har ibland, alla har teori samtidigt och det är en clinik för vuxna och en för barn.).
 
Senast ändrad:
Upplever också att just vuxenelever sällan vill rida ut av diverse olika anledningar.

Jag har periodvis ridit på ridskola i vuxenålder, närtiden inte räckt till "mer häst", men är inte ett dugg intresserad av att rida ut i grupp på det sättet. Rider jag ut vill jag kunna anpassa tempot efter hästen och underlaget, och inte rida i större grupp än max tre (med samma förväntningar på tempo), och jag är inte heller intresserad av att betala flera hundra för en tur där stora delar ofta går ut till transportsträcka.

På en av ridskolorna jag red på skrittade vi ofta fram på en av slingorna ute, eller tog en ordentlig galopp i backarna någon gång när hästarna inte varit ridna ute på ett tag. Men att offra massa lektionstid, nej tack!

I övrigt har jag mestadels bra uppfattning om ridning och hästhållning på ridskolor idag. Alla ställen jag varit på har hästarna i ordentliga hagar, i grupp. Flera har lösdrift/active stable. Hästarna rids anpassat, och det finns inte mängder av "surproppar" som jag kommer ihåg att synen var när jag var liten, utan en häst som inte trivs säljs eller får anpassad verksamhet. Många hästar har gått många år i verksamheten, och verkar trivas bra med att ha fasta rutiner, personal som de uppenbarligen har förtroende för, och få både gå i hagen och jobba tillsammans med sin flock.
 
Det finns ett väldigt stort spann på ridskolor och hästars välfärd.
Länge sen jag red på ridskola.
Den jag har närmast mig är KRK i Kungsbacka.
Där går hästarna på sommaren tillsammans fördelat på 2 stora gräshagar.
Vintertid finns det lösdtrift, vet ej om alla går där.
Privathästarna går ensamma i frimärksrutor.

Men det är ju det som lärs ut på Ridgymnasiet brevid KRK.
Elevernas hästar går i frimärksrutor en kort stund på dagen.
Travskolans hästar går ute i gräshagar med vindskydd en stor del av året.

Var på sadelmakarkurs för ett par år sedan. Vi hade versamhets hästar och deras sadlar att stoppa om som kursmaterial.
Alla hästarna utan undantag hade helt bedrövliga sadlar. Det löste man genom att lägga under massa paddar vilket gjorde sadlarna ännu trängre. Hästarna hade inga muskler runt manke och väldigt dåligt utvecklade ryggmuskler. Synd om både hästar och elever.
 
Jag har periodvis ridit på ridskola i vuxenålder, närtiden inte räckt till "mer häst", men är inte ett dugg intresserad av att rida ut i grupp på det sättet. Rider jag ut vill jag kunna anpassa tempot efter hästen och underlaget, och inte rida i större grupp än max tre (med samma förväntningar på tempo), och jag är inte heller intresserad av att betala flera hundra för en tur där stora delar ofta går ut till transportsträcka.

På en av ridskolorna jag red på skrittade vi ofta fram på en av slingorna ute, eller tog en ordentlig galopp i backarna någon gång när hästarna inte varit ridna ute på ett tag. Men att offra massa lektionstid, nej tack!

I övrigt har jag mestadels bra uppfattning om ridning och hästhållning på ridskolor idag. Alla ställen jag varit på har hästarna i ordentliga hagar, i grupp. Flera har lösdrift/active stable. Hästarna rids anpassat, och det finns inte mängder av "surproppar" som jag kommer ihåg att synen var när jag var liten, utan en häst som inte trivs säljs eller får anpassad verksamhet. Många hästar har gått många år i verksamheten, och verkar trivas bra med att ha fasta rutiner, personal som de uppenbarligen har förtroende för, och få både gå i hagen och jobba tillsammans med sin flock.
Sedan är ju vissas uppfattning om vissa hästar säkert inte helt korrekta heller. Tex när vi var i nybörjargrupp hade en förälderbarn kombo jätteproblem med en ponny och jag fick gå in och hjälpa. Hade inte sett vad den gjorde tidigare men när jag gick fram var öron fram och snäll och go som guld bara. En annan var riktigt sur att kratsa hovarna på för barnet första försöken men snäll som en ängel nu efter ett år. En tredje visade tydligt bara härom månaden att barnet var välkommen in att fixa men att föräldrar var mindre välkomna genom att ge mig en blick (nog van vid att föräldrar som följer med barn är lätt klantiga), så jag höll mig utanför. En tredje blir alltid lite osäker första gångerna någon gör i ordning men är snäll när hen har koll på vad man är för en. Så bara för att någon fått intrycket av att en viss ponny är en surpuppa behöver den inte vara det alltid och likaså bara för att en ponny verkar extremt seg med en nybörjare betyder inte det att den inte är pigg och glad med någon som ridit i två år.

Men med det sagt så verkar jag haft tur med de typ 4-5 olika ridskolor jag provat i Sverige, kanske för att de varit stora och legat nära stora städer.
 
Senast ändrad:
Om det blir aktuellt för mig att börja på ridskola igen kommer jag nog att leta efter en ridskola som på många sätt matchar den jag var på i ca 10-12 år, samt även jobbade lite på;

- Hästar köps in förhållandevis unga (5 år ungefär) så att de "växer upp" i verksamheten. De rids först bara av personalen, sen personal på lektioner, de högst utbildade eleverna osv tills de är introducerade i all verksamhet.
- Stora flockar där de går ute en handfull timmar per dag (hade varit bra med fler timmar, men men)
- Lektionerna sker både i ridhus, utomhus (dressyr och hoppning), viss uteritt kan förekomma. Mest på lägre nivåer samt igång/avskritt på högre nivåer.
- Några veckor per år där hästarna har helt semester.
Tillägg: all utrustning provas ut individuellt för varje häst, alla har egen sadel och träns, egna borstar osv.

Detta är alltså en förhållandevis central ridskola med 45 hästar/ponnier
 

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 395
Senast: Ray
·
M
Hästmänniskan Skulle ni, om ni skulle sälja häst, kunna tänka er att sälja den till en ridskola? Om ni nu inte bara utgår från hur just eran...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 980
Senast: Långnos
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 032
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp