Sälja häst till ridskola?

Sv: Sälja häst till ridskola?

*kl*
Självklart skulle jag sälja till en ridskola (vilket ju har hänt ett par ggr). Det är få ridskolor som inte sköter djuren ordentligt och skulle det finnas någon så får vi antagligen snart läsa om den i nån tidning eller skvallerforum. Här (buke) finns det folk som leter upp och anmäler enstaka hästar som står och hänger i en hage långt bort i Ingenstans, ivrigt påhejade av andra som aldrig ens sett hästen eller platsen där den står :crazy:. Tror knappast att en ridskola även om den ville skulle kunna behandla djuren illa under någon längre tid. Det är ju dessutom hästen som är kapitalet på en ridskola och jag vågar påstå att man oftast är mån om sitt kapital.

Och som någon skrev, det finns större risk att en privatperson "glömmer" hovslagare, vet eller foderanalys än att en ridskola skulle göra det.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Absolut skulle jag kunna sälja en passande häst till både "min" nuvarande ridskola och den ridskola jag red på innan jag flyttade.

Boxar till alla hästar, hagar och utevistelse varje dag till alla hästar, lediga helger när det inte är tävling, max 2 lektioner per dag, personal och chefer som är lyhörda för hästarna och deras välstånd och som faktiskt gör något åt saken när det inte fungerar, lediga somrar med betesgång ... utan tvekan två utmärkta ambasadörer för ridskolor. Utan tvekan skulle jag sälja till dessa två.

Däremot skulle jag då inte gärna vilja sälja min häst till den enormt mycket större ridskolan inne i storstaden som inte har hagar och boxar till alla hästarna och där hästarna går 5-6 timmar per dag.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag skulle kunna sälja till ridskolan där jag rider. Alla hästar står i box, har egna borstar, täcken osv. Anläggningen är super, personalen är kunnig och trevlig och hästarna är inte sådär "avtrubbade" som på många andra. De är pigga och glada, får komma ut på många uteritter och även hoppa på terrängbanan.

Men självklart, hästen måste passa till en sån verksamhet och jag skulle även vilja att de först lånade och hade den på prov.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

till en seriös ridskola JA lätt! fler kunnig personer fler människor som tittar och ser hästen varje dag dessutom går den ju mellan 1-3 timamr varje dag vilket är riktigt bra för hästen för ridskolehästar som rids 1-3 tim per dag mår bättre än privathästar som rids 1 tim per dag för hästen är ju stäppdjur och i vilt tillstånd går den ungefär dygnet runt

min häst skulle ja ginte kunna sälja till ridskola dels för att jag itne äger honom 0_o utan hyr honom om man bortser från det så skulle inte han fxa det för han är lite speciell han tar lång tid på sig at vänja sig vid ryttaren och ryttaren behöver teknik och mkt kunskap om honom hur man exakt ska rida honom innan det funkar det tog ca 2 månader för mig innan vi hade vant oss vid varann och då red jag honom varje dag
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Tackade nyligen nej till att sälja ett 17-årigt fullblod till ridskola. Det berodde enbart på hästens ålder, att jag tyckte det var pensionsdags för det var en häst med trevligt temperment. Så som du säger, med rätt typ att ålder, temperament och hållbarhet på hästen så absolut helt ok till ridskola, men rätt ridskola, liksom rätt köpare överhuvudtaget. Men en ridskola förväntar sig att kunna använda hästen fullt ut, så därför ej en äldre häst. Där vill jag hellre ha någon som verkar vilja ha en häst som kompis och promenadridning och där åldern spelar mindre roll. Till mig själv skulle jag aldrig sälja en äldre häst. :)

Hälsning Maja

Penison vid 17år? ridksolan där ajg rider har ett havblod på 28år! www.orks.nu han mår prima
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Aldrig i livet!!!!
Detta grundar jag på att på de 4 ridskolor jag har erfarenhet av rids hästarna med dåligt tillpassade sadlar, blir stressade av all aktivitet i stallet och ofta blir halta- men det är inget som utreds utan då får de vila i 2 veckor och sen kör de igång igen när hältan är mindre synlig.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja häst till ridskola?

Skulle aldrig för mitt liv få för mig att sälja en häst till ridskola, har inget till övers för den typen av hästhållning eller ridning eller för den del mentaliteten bland många av både elever och hyresgäster.
Nu kan jag bara tala för de ridskolor jag själv upplevt, finns säkert ett gäng kalasfina ridskolor där ute, men som sagt, jag skulle aldrig, aldrig sälja en häst dit.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag skulle gärna sälja till en ridskola, men inte vilken ridskola som helst..
Har jag en häst som jag tycker skulle passa på ridskola så ringer jag upp de ridskolor jag tycker är bra och erbjuder dem att köpa hästen.
Är de inte intresserade så annonserar jag ut hästen.

Jag letar hellre köpare än att jag annonserar.

/M
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Hade jag haft en passande häst hade jag sålt den till ridskola. På en ridskola finns kunnig personal och hästen får bra vård och motion. Jag ser inga problem med att sälja till ridskola. Iaf inte häromkring där ridskolorna är ganska små och alla hästar får vara ute i fina hagar.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

har inte läst hela tråden....

men det är klart att jag skulle kunna tänka mig att sälja till en ridskola. Det är väldigt få ridskolor som är dåligt skötta. Så om hästen passar för det så är det ju jättebra. Stor hästkunskap och en massa kärlek från alla barn på ridskolan:love:

Sen finns ju hästgymnasierna/naturbruksgymnasium. Det är också en slags ridskola fast kanske inte så traditionell...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det beror ju helt på hästen och vilken ridskola man skulle sälja till..
Själv har jag lånat ut min gamla tävlingshäst (msv hopp och fältt.) till ridskola. Jag trodde aldrig det skulle fungera då jag tidigare försökt låna ut honom till x-antal ryttare innan, men det har inte fungerat riktigt bra med någon (han har bråkat och strulat). Tillslut testade dom honom på ridskola och han har verkligen hittat hem! Jag tror nog aldrig han har varit så glad och harmonisk som nu. Själv tror jag att det han trivs med är att det är många olika ryttare på olika nivåer, kraven på hästen blir inte bara högra och högre (som för t ex en tävlingshäst), ena lektionen kan han gå som nybörjar häst och andra lektioner blir det lite mer krävande.
Men det här är en ridskola som har stora gräshagar och daglig utevistelser, annars hade jag nog inte varit lika pigg på att sälja/låna ut till ridskola...plus att hästen inte alls har några nervösa tendenser, han fungerar bra med mycket folk och stoj..
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag känner också till någon som sålde(lånade ut?) sin välutbildade dressyrhäst som var runt 16-17 år till en ridskola. Den gick begränsade lantal lektioner och endast med de duktigare ryttarna. Dock tror jag inte att de var så duktiga att de kom upp i hästens klass.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Ja om jag hade en häst som skulle kunna passa på ridskola så skulle jag kunna tänka mig att sälja till ett ställe där jag noga har kollat upp rutiner och verksamhet. Om jag vet att det är ett bra ställe där de tar hand om hästarna.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

jag skulle inte göra det.. vill inte att en massa nybörjare som sparkar i hästarnas magar ska rida "mina" hästar.:devil:. sen bryr jag mej i stort sett inte hur seriös ridskolan är, skulle aldrig göra det iaf.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Precis samma sak har jag upplevt! Att en tävlingshäst som strulat på alla ställen dit ägaren försökt låna ut den som privathäst. Hästen i fråga gjorde "allt" elände man kunde tänka sig hos fodervärdarna ägarna lånade ut den till. Slängde av ryttaren i skogen och sprang hem, lyckades efter det äventyret kasta fölet hon var dräktig med efter mååånga försök att få hästen dräktig.
På ett annat ställe anföll (!!) hon fodervärden efter ett tag. Och på ett annat försökte hästen när de gav upp och hämtade tillbaka den tränga sig in i transporten innan de fått upp luckan! :D

Sista försöket blev ridskola (en som är som den du beskriver). Hästen blev kolugn, och det tog inte lång tid innan hon kunde gå även nybörjarlektioner. Hästen i fråga hade bla gått SM i fälttävlan.

En annan häst som kom till samma ridskola var känd att med sin ägare skena genom centrum. På ridskolan var han stallets klippa.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Men tack vare att denna hästägare upplät sin så välutbildade dressyrhäst till en ridskola så kunde ju eleverna så småningom kanske bli så duktiga att de red så höga klasser.

Läromästare på ridskola är ju idealet! Då lär sig ju verkligen ryttarna hur det ska kännas när det är rätt! Och gör ryttaren rätt så kommer ju hästen utföra det ryttaren vill rätt också.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag kan tänka mig att sälja till ridskola då jag själv var ridskoleelev under mina första nio år som ryttare och älskade det stället! Välutbildade och trygga hästar som hade förmågan att anpassa sig efter ryttaren. Hade jag en sådan häst till salu hade jag inte tvekat om en seriös ridskola hörde av sig. Har haft spekulanter på tidigare hästar som tänkt stalla upp sin häst på en ridskola och låta den gå lektioner ett par gånger i veckan vilket jag tycker är helt okej!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Svår fråga. Är så beroende på hur hästen är tycker jag samt hur ridskolan är.

Är det en stor ridskola, hur många lektioner måste hästen gå varje dag osv.

Vet många ridskolor som tar mycket väl hand om hästarna, de får rätt mängd analyserat foder, står i box, rids med väl tillpassad utrustning och går endast lektioner med ryttare som passar hästen bra. Hästarna går i stor hage varje dag, så blir lite flockkänsla för hästen. Fördelen med att sälja till ridskola är ju att en bra ridskola tar väl hand om hästen.

Nackdelen är att alla hästar passar inte. Kan bli för stressig miljö och hästen kanske blir ängslig av alla ryttarbyten.

Mycket svår fråga det där. Får se till hästen och till vilken typ av ridskola det är.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 644
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp