Sälja häst till ridskola?

Sv: Sälja häst till ridskola?

Gör det mer ont när ryttaren av obalans rycker hästen i munnen än om den sliter hästen i munnen för att den är förbannad?

Jag kan utan att överdriva säga att jag sett långt många fler hästar "sättas på haserna", ha ryttare som tar ut sin ilska genom att slita och dra i munnen (läs tex bara de många tävlingstrådarna om ponnyryttares beteenden) av privatryttare än av ridskoleryttare.

Så "ryckas i munnen" är ett dåligt argument för att inte sälja till ridskola...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Skulle heller aldrig ens överväga att sälja en häst till en ridskola! Inte de ridskolor jag har sett iallfall.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

ingen av mina nuvarande hästar är lämpade för ridskola, så nej. Men visst om en bra ridskola skulle vilja ha en häst som jag har och så varför inte? Men jag skulle ju kolla upp vad det är för någon först noga.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det beror på två saker:

1. Hur är ridskolan? (Hästhanteringen, hur mycket arbetar hästarna, foder, utevistelse, lugn och ro, o.s.v.)

2. Hur är hästen? (Vissa hästar passar bättre till en ridskoleverksamhet än andra.)
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

det beror väl också på vad det är för ridskola,
men oftast sköts dom väl, och i med att det hela tiden finns folk som ser hur hästarna behandlas och mår så finns det ju ingen risk att dom far illa, och har hästarna det inte bra, så förlorar ju ridskolan pengar, för att hästen inte kan arbeta.
Om jag hade haft häst, så skulle jag kunna sälja till ridskola om hästen nu inte skulle vara sådär superkänslig och nervös,

men samtidigt finns det också dom hästarna som verkligen trivs, där, hästar som behöver gå mkt,
kan ta ett exempel på ett sto på min ridskola,
hon var känslig och väldigt nervös, ville inte hoppa, kunde inget o.s.v
men idag är hon en bra häst, ganska trygg i sig själv, hoppar banor på 90 cm, det trodde man ju inte om henne,
samt en häst som varit privat häst och bara "stått" hon kunde ingenting, men blir hela tiden en bättre häst,

många ridskolehästar har det bättre än vissa privathästar
dom blir skodda regelbundet, motioneras, och bra mat
vilket det ibland slarvas med hos privatryttarna,

man får ju också tänka på att utan ridskolor kommer fler hästar fara illa för att man inte har kunskap om hur en häst ska ha det,
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

kl

Om jag hade en häst som skulle passa så skulle jag nog kunna göra det. Iallafall om det var en ridskola i stil med den jag har min häst uppstallad på nu.

Dvs hästarna går ute 7-15, går 1-3 lektioner på en dag, sköts om väldigt bra..

Tycker det skulle kännas tryggare att veta att min häst skulle stå på ett ställe där det vistas mycket hästkunnit folk och där hästen skulle vara omgiven av människor som tyckte om den.
Hellre det än att den hamnar ute i skogen där ingen har koll på om saker och ting skulle gå snett..
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Utan tvekan till "min" ridskola.
Här arbetar hästarna max 3 x 50 minuter per dag.
De går varje dag mellan ca 8 och 14.30 i en hage som är minst 5 hektar med kuperad terräng, skog och ängar. De har ledigt varje fredag plus en hel vecka per termin, och en veckas jullov. 5 veckor på sommarbete i en vacker miljöklassad hage.
Vi rider ut på härliga ridvägar så snart dagsljuset räcker till.
Regelbunden genomgång av equiterapeft och tandkoll, bra hovslagare.
Vi får mycket beröm för vår trevliga men ganska gamla anläggning och våra runda fina hästar som jobbar jättebra ihop tack vare att de går i flock varje dag.
När jag blev tvungen att lämna min häst på foder ett tag hade jag gärna lämnat honom hit, men tyvärr är han lite för svårriden och skulle inte passa mer än enstaka ryttare. Mitt russ var däremot utlånad till ridskolan vi ett par tillfällen när det var brist på inspiration hos mina döttrar... // smirk
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Du sa det i ditt förra inlägg.
Att en häst inte trivs med sin arbetsuppgift, vilket arbete den än har, det märks ju långt innan det gått så långt att den börjar kasta av sin ryttare. Dvs tecknen på att vardagslivet inte fungerar för hästen kommer innan den blir "avkastarkung".

Nje de va inte precis så! han gick bara nån gång ibland, men som sagt han är ju en enmanshäst.

Så det var ju inte att han gick hur länge som helst och inte trivdes utan att det fick va slu på ridskolan från att man märkte de på lektionerna. Han va inte annurlunda mot mej.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

försöksdjur....

jsg tror inte hästen tycker det är kul med folk som rycker i munnen o så...

Och jag undrar alltid SÅ mycket när jag läser inlägg som detta hur de som skriver denna typ av inkägg själva lärde sig rida...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

man får ju också tänka på att utan ridskolor kommer fler hästar fara illa för att man inte har kunskap om hur en häst ska ha det,

Tack och hurra för att sådana som du o många andra oxå finns :bump:!!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om jag hittade en sån ridskola så skulle det kanske vara ett alternativ. Än så länge har jag inte sett nån sån.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Och jag undrar alltid SÅ mycket när jag läser inlägg som detta hur de som skriver denna typ av inkägg själva lärde sig rida...

Det kan man verkligen fundera på!
Det största andelen börjar ju oftast på ridskolor och kan tacka sin lyckliga stjärna att några faktiskt väljer att sälja till ridskolor så att våra barn faktiskt kan lära sig rida och ta hand om hästar!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det största andelen börjar ju oftast på ridskolor och kan tacka sin lyckliga stjärna att några faktiskt väljer att sälja till ridskolor så att våra barn faktiskt kan lära sig rida och ta hand om hästar!
Men är det verkligen vad man lär ut på ridskolor?


Som jag skrev tidigare, skulle jag inte kunna tänka mig att sälja häst till någon av de ridskolor jag känner närmare till. INTE för att dom är ridskolor utan för den hästhållning dom har.

Så här kommer följdfråga: Vilket är viktigast, att hästarna på en ridskola har det bra, eller att barn får lära sig rida där?
Det finns bra ridskolor, bra för både hästar och elever, och till dom skulle jag gärna sälja mina hästar. Men hur många sådana finns det, jämfört med övriga?

LIA
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Men är det verkligen vad man lär ut på ridskolor?


Som jag skrev tidigare, skulle jag inte kunna tänka mig att sälja häst till någon av de ridskolor jag känner närmare till. INTE för att dom är ridskolor utan för den hästhållning dom har.

Så här kommer följdfråga: Vilket är viktigast, att hästarna på en ridskola har det bra, eller att barn får lära sig rida där?
Det finns bra ridskolor, bra för både hästar och elever, och till dom skulle jag gärna sälja mina hästar. Men hur många sådana finns det, jämfört med övriga?

LIA


Ja, det är vår allra högsta önskan o ambition att lära folk hästkunskap. Tyvärr "skolkas" det oftare från teori en fråmn ridning :(.

Och som sagt - utan ridskolor - ingenstans att lära sig varesig hästskötsel eller ridning...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

tror de e många som ej vill lämna sina pållar på ridskolor pga olika anledningar..

jag kan säga så här skulle jag dö så ska mina 2 gamlingar avlivas å min unghäst nu 3 år ges till ridskolan där jag brukar vara då dom har väldigt bra standard å sätter hästarna i första hand å har stora hagar å mkt utevistelse.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Ja, det är vår allra högsta önskan o ambition att lära folk hästkunskap. Tyvärr "skolkas" det oftare från teori en fråmn ridning .

Och som sagt - utan ridskolor - ingenstans att lära sig varesig hästskötsel eller ridning...
Din ridskola är säkert exemplarisk i det här fallet, men ingen av dom jag haft kontakt med lär ut "ta hand om" häst/hästskötsel, undantaget borsta, borsta, borsta. Varken teori eller praktik. Det har man fått ta reda på på andra vägar.

Den teori som erbjudits, av väldigt varierande kvalité och mängd ska sägas, har mest bestått i att lära sig vad hästens olika färger och teckningar, kroppsdelar heter osv.

Mycket kan även sägas om ridlektionerna, men det tar vi en annan gång.

LIA
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Men det är just det ensidiga arbetet som jag tror tär på deras sinne. Trygg tillvaro - visst. Men ganska trist...

Fast på en ridskola kan det hända en hel del,hästarna kommer ut på tävling (vissa av dem iaf)
Rids varieande på ridbana ut,i ridhus,på fältvälansbanan,de rids ut mm (iaf de ridskolor jag varit på)

Jämfört med många privathästar verkar många ridskolehästar ha ett bra mycket mer stimulerande liv.
Hur många privathästar står inte bara i sin leriga hage och skrotar,eller rids kanske någon gång i veckan?

Sedan tror jag det handlar om vilken ridskola det är också,skulle 100 gånger hellre sälja till en bra ridskola än till naturbruksgymnasiet jag gick på eller till en privatperson som inte engagerade sig alls.

TS: Ja jag hade kunnat sälja rätt häst till en ridskola,dock har min stått på ridskola och det gick inte alls av olika anledningar så just den hästen fungerar det inte med,min gamla ponny däremot hade älskat det livet.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

:confused:nja näe måste jag nog svara! tänker på alla ungar som sliter och drar dom i munnen och som någon tidigare skrivit... lobotomerade ja faktiskt blir de flesta ganska avtrubbade och de som inte blir de säljs oftast vidare för de har för mycket temperament för att passa till ridskolan. Har haft mycket ridlektioner i mina dagar på en bra ridskola med få lektioner och mycket uteridning men ändå måste jag säga att Jag skulle aldrig sälja till ridskola.:eek:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Din ridskola är säkert exemplarisk i det här fallet, men ingen av dom jag haft kontakt med lär ut "ta hand om" häst/hästskötsel, undantaget borsta, borsta, borsta. Varken teori eller praktik. Det har man fått ta reda på på andra vägar.

Den teori som erbjudits, av väldigt varierande kvalité och mängd ska sägas, har mest bestått i att lära sig vad hästens olika färger och teckningar, kroppsdelar heter osv.

Mycket kan även sägas om ridlektionerna, men det tar vi en annan gång.

LIA

Nej då, inte exemplarisk ;), det finns ju alltid saker man skulle kunna göra mer eller bättre. Men vi försöker i lära ut lite mer än färger, tecken och borstning (dock ingår definitivt dessa saker och en hel del annat i nybörjarkursen). Första terminen har man teori varannan gång, sedan en gång per termin, SAMT en hel teorivecka där man kan gå på hur mga evenemang/teoripass man vill. Dock är det ju stalltjejerna/skötarna som får den gedigna kunskapen som ridskolan har att ge, då de tillbringar tiden i stallet och vi självfallet visar, pratar och hjälper till även där och då. ENBART lektion en gång i veckan gör ingen hästmänniska, oavsett hur väl upplagd kursplanen är.

Vi försökte införa ett koncept för de som ville lära mer och ha både teori och ridning (med fullt utbildad instruktör)varje vecka, t ex tonåringar på väg mot egen häst, men tyvärr var det för få intresserade. Det blev väl för dyrt. Alltid myntets baksida tyvärr. Hästarna måste ju matas och skötas o vi som jobbar vill ah lön för vårt jobb, och ridskola är inget man ekonomiskt sett blir rik på (men däremot tycker jag att det är världens bästa jobb...).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 642
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp