Sälja häst till ridskola?

Sv: Sälja häst till ridskola?

Hej, jag kan tycka att en bra ridskola är bättre än många privatpersoner. Hästarna blir skötta, hovarna verkade, maten balanserad, tilrräckligt med motion, vetrinärvård. På bra ridskolor brukar de äldre eleverna rida till hästarna. Sen när de blir äldre, kanske någon hängiven elev köper dem billigare och ger ett gott slut. I mina drömmar iallafall... :smirk: . OBS ! en bra ridskola:D

Säljer man till privatperson vet man ju ofta inte om hästen blir stående i hagen, hur ofta hästen blir skodd, om den blir tillriden eller bara flängd med.

Jag har hört att folk som sysslar med ponny ofta tycker att det är tråkigt att deras häst riskerar bli vandringspokal och det kan ju även ett halvblod bli. Bara det gör ju att man inte vill sälja en ponny.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Självklart! Fler ridskolehästar har det bra än privathästar, det är så fullt tydligt så det är konstigt att så många missat det tycker jag!

Givetvis är det skillnad på ridskola och ridskola, precis som det finns privathästägare jag aldrig skulle sälja till, så finns det ridskolor jag inte skulle sälja till.
I min värld så ska en häst som inte är konvalescent och ordinerad ej hage gå i hage. Hage i min värld är inte ngt på 3x4m. Så de spekulanter som inte kan erbjuda hage, de vill jag inte sälja till.

Alla hästar passar inte på ridskola, precis som alla hästar inte passar till all typ av verksamhet, inget konstigt med det tycker jag.
Har genom åren sett rätt många hästar som varit fullkomligt ohanterbara/oridbara som privathästar, men funkat till 100% på ridskola.

Och alla som aldrig skulle kunna tänka sig att sälja till ridskola, hur lärde ni er rida? Och hur rekommenderar ni att kommande nybörjare ska lära sig rida? Ställer ni upp och lånar ut er häst till de som vill lära sig ridning? För om ingen ska sälja till ridskolor, hur tycker ni då folk ska lära sig rida?

Jag har lånat ut alla mina hästar utom en mer eller mindre till ridskoleverksamhet, tex när jag själv inte hinner rida. Den jag inte lånade ut var den som inte skulle funka, vare sig han eller eleven skulle må bra av honom. Ska tillägga att jag aldrig haft en förslitningsskada på ngn av mina hästar.

Min gammelpålle är en sådan där cool häst som alla kan lära sig rida på. Då anser jag det är min plikt att när jag pensionerade honom från tävling, upplåta honom som läromästare. För han är den trygga, välutbildade hästen som kan lära sin ryttare rida korrekt, så ryttaren sedan även kan rida svårare hästar, tex unghästar.
Att jämföra med när pålle blev halt och fick behandling i sina leder. Han var då 25 år, hade gått för fullt till dess, men då började kroppen säga ifrån, så numera går han bara promenadridning. Nåväl, på kliniken fick fodervärden frågan om hon kunde tänka sig att en kommande veterinär fick spruta led för första gången i sitt liv på denna lugna häst? Hon svarade ja, vilket var helt ok med mig som ägare. För på vilken sorts häst ska en kommande veterinär lära sig på om INGEN vill släppa till sin lämpliga häst? Hur ska vi då få kommande veterinärer?
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst till ridskola?

Givetvis är det skillnad på ridskola och ridskola, precis som det finns privathästägare jag aldrig skulle sälja till, så finns det ridskolor jag inte skulle sälja till.
I min värld så ska en häst som inte är konvalescent och ordinerad ej hage gå i hage. Hage i min värld är inte ngt på 3x4m. Så de spekulanter som inte kan erbjuda hage, de vill jag inte sälja till.
Jag har samma grundinställning som du, så inga problem här. Vad jag funderar vidare över, är din frågeställning:
Och alla som aldrig skulle kunna tänka sig att sälja till ridskola, hur lärde ni er rida? Och hur rekommenderar ni att kommande nybörjare ska lära sig rida? Ställer ni upp och lånar ut er häst till de som vill lära sig ridning? För om ingen ska sälja till ridskolor, hur tycker ni då folk ska lära sig rida?
Dessa ridskolor som varken du eller jag skulle sälja häst till, hur ser vi på dom?
Ska dom alls få bedriva verksamhet?
Vad förmedlar dom till eleverna (barnen) ang hästhållning?
Varför accepterar Ridsportförbundet m fl att hästar hålls på ett sätt som vi inte kan acceptera?
Eller är det vi som är för petiga?

Vid Skandinaviens största hästanläggning (var åtminstone det för några år sedan) är det välförsett med bekvämlighet etc ur människosynvinkel, men man glömde hagar! :eek:
Vad som finns är ett antal frimärken som hästarna får turas om att stå i. Ändock är man "kvalitetsmärkt ridskola".

Så man kanske lär upp sina elever till duktiga ryttare, men hästarna då?
Jag menar inte att kritisera ridskolor överlag, men tycker det är förskräckligt med dom häst-dåliga som tillåts existera och t o m skylta med att man bl a "har en god hästhållning."

LIA
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Håller med i varenda stavelse.

Jag sålde två ponnyer relativt samtidigt. Den ena till ridskola och den andra provat. Personligen tyckte jag att den som blev såld privat hade passat alldeles utmärkt som ridskoleponny. Den var så snäll och bussig, lite väl intresserad av mat kanske - iallafall fick jag på senare år höra att han blivit en bortskämd rätt jobbig häst att både rida och hantera. Helt obegripligt. Han var preics hur snäll som heöst - mina få 9-10 åringar donade med honom helst själva utan problem.

Den andre var lite känsligare i temperamentet (passade kanske sämre till sån verksamhet) , kom till ridskola och står kvar där än i dag och mår prima.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Dessa ridskolor som varken du eller jag skulle sälja häst till, hur ser vi på dom?
Jag ser på dem som jag ser på privata hästägare som har dålig hästhållning, jag undrar hur de tänker...

Ska dom alls få bedriva verksamhet?
Jag är så hård att jag tycker inte de ska få bedriva verksamhet. Jag tycker tvärt om mot förbundet i många saker, vad de anser är en bra/godtagbar ridskola är en av de saker jag inte håller med om.
Ett exempel är att förbundet anser närheten till kunderna (eleverna) är ett så stort prio att det är ok att en ridskola bara har spiltor och inga hagar. I min värld är hur man löser det enkelt, hästarnas välmåga går före, eleverna får resa längre till ridskolan. Men jag tror det är ett storstadsproblem, storstadsbor måste visst ha allt inom gångavstånd av ngn underlig anledning, här på vischan är det inte så.

Vad förmedlar dom till eleverna (barnen) ang hästhållning?
Ja ungarna växer ju upp till vuxna med samma resonemang tyvärr! Jag har genom åren huserat på två riktigt bra ridskolor, och jag märker då hur bra hästmänniskor barnen blir redan i låg ålder. De tar ett föredömligt ansvar för hästarnas välmåga, samt har ett mkt bra säkerhetstänk.

Varför accepterar Ridsportförbundet m fl att hästar hålls på ett sätt som vi inte kan acceptera?
Det undrar jag också...

Eller är det vi som är för petiga?
Ibland kanske bra hästägare är för petiga i småsaker, det måste jag nog erkänna att i allafall jag är! ;) Men i stora frågor tex hagvistelse, då tycker jag ofta allt för många tänker ohästvänligt i stort!

När det gäller att tänka hästvänligt så anser jag att man kan vara hästvänlig och ändå vara personal- och kundvänlig!
Är det tex dagen innan julafton och personlen ska resa långt till släkt och vänner, då känns det ok för mig att hästarna går in från hagen några timmar tidigare. Det gäller ju EN dag bara, övriga dagar går de ju ute full dag.
Likaså en annan gång när vi arrangerade tävling på en tävlingsplats flera mil från stallet. Då fick hästarna sitt lunchhö i hagen före kl 11, de ska egentligen få det kl 12, men för att hinna med tävlingen fick de lunchhöet tidigare EN gång.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Ja det finns så många nackdelar *enligt mig* :P Lät min gamla häst gå på lektioner ibland när det var snålt med hästar på min gamla ridskola och det slutade inte bra. Han hatade ridskolan så mkt att han börja slänga av folk och blev jätte tjurig och massa dummt.

Det hinner aldrig bli en "rutin" i ridningen helt enkelt :confused:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

KNAPPLÅN.

Skönt att höra att många av er kan tänka sig att sälja till ridskolor, och faktiskt vrkar förstå att man på seriösa ridskolor bryr sig om och månar om sina fyrbenat arbetskamrater!!! Tyvärr finns det ju även avarter även i ridskolevärlden, som inom alla brancher.

Tråkigt däremot att läsa alla dessa inlägg som i princip totalt dömer ut allt vad ridkskoleverksamhet heter :(. Jag undrar om ni som skriver har varit i närkontakt med någon seriös ridskola?

Att man sedan inte kan "dutta" lika mycket med ridskolehästarna som man kan med sin egen är en sanning så god som någon (jag tycker ärligt att vi på mitt jobb har bra hästhållning, MEN duttar ändå mer med min egen prins. Han är ju onekligen bara en och inte 25 stycken). Vi som jobbar hinner se till att hästarna sköts så att de mår bra, men vi hinner inte rykta alla 25 varje dag och vi har inte råd att köpa fem par matchande set med schabrak och lindor till varje häst. Dock har vi noga koll på väsentligheter såsom foder, skoning, sårvård etc samt mycket hästkunskap, och de allra flesta ridskolehästar får sin dos av mys och extrapyssel av sina skötare (skötarna är guld värda :)).

Att ridskolehästar, precis som alla andra hästar, ska få gå i hage med hästkompisar varjedag är såklart en självklarhet. Att de däremot måste komma in på eftermiddagen innan lektionerna ligger likosm i verksamhetens ¨natur - det går inte att ha dem unte till klockan sju och samtidigt ha lektioner. Tyvärr. Lösdriftssystem vore säkert ett jättebra alternativ (DOCK med skötselspiltor där hästarna tas in AV PERSONAL innan lektionerna - av säkerhetsskäl!) om ekonomin att bygga om till det fanns.

Någon skriver om "TVÅNGStyglar". Nu vet jag ju inte vad för hemskheter som åsyftas, men två ganska vanliga HJÄLPtyglar på ridskolorna är ju halsförlängare och thiedemanstygel. Dessa används för att hjälpa hästen att jobba i en skaplig form (och alltså bland annat skona den från förslitningsskador) även under orutinerade ryttare - inte för att plåga hästen...

AKO - ridfröken
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Om jag hade en häst som skulle kunna tänkas trivas på en ridskola så skulle jag inte tveka att sälja den till en bra ridskola, där den får vara ute i hage och helst stå i box.

Mitt resonemang lyder så här: På en bra ridskola får hästen skötsel och hovvård efter ordning, bra mat i lagom mängder. Tillräckligt med motion under ordnade förhållanden.

Skräckexempel om hästen kommer till en ryttare som i sin ensamhet rider den helt fel, fodrar fel, slarvar med hovvården, kanske tröttnar på hästen etc. etc.

Visst kan ju hästen troligtvis få ett underbart liv även hos en privatryttare det säger jag absolut inte att den inte kan få. Men jag skulle inte tveka att sälja en lämplig häst till en bra ridskola.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Men "duttandet" är ju ngt som faktist hästen struntar i! Det är ju ägaren som tycker det är så hiskeligt snyggt med den nya schabraket i pastellfärg. Ridskolehästen som har det som är blekt i färgen med fel namn broderat, den bryr sig ju inte ett dugg om det!

Likaså om hästen är ofriserad i man och svans, det är ju ngt som "drabbar" ridskolehästar då och då men sällan privathästen. Inte heller det ngt som är inblandat i hästens välmåga.

Jag tycker ni personal på ridskolor är suveräna! Full koll på en hel drös hästar, men alltid det lilla extra till dem som behöver det!
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Varför fortsätter man låna ut sin häst till en ridskola om man märker hästen börjar må dåligt? :confused:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Nej aldrig, om ridskolan inte bedrivs med lösdrift, NH, och annat som jag gillar. Och det är lättare att hitta hos privatpersoner. Men om det fanns en sådan inriktning på en ridskola så varför inte? Men en tradtionell "engelsk" ridskola med spiltor är helt uteslutet för mig.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

men handen`pa hjartat skulle jag latt salja min hast till en ridskola.:angel:
om det var bra forstas :)
har valdigt bra erfarenhet av enskede och agesta ridskola i stockholm..
som gammal ridskole tjej tycker jag att hastarna blir manga ganger battre skotta an manga "privat hastar" :angel:
det finns manga som sager att ridskole hastarna far ga for manga timmar ,mendet finns flera privat hastar som inte fa rora pa sig alls...:mad:
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

men handen`pa hjartat skulle jag latt salja min hast till en ridskola.:angel:
om det var bra forstass :)
har valdigt bra erfarenhet av enskede och agesta ridskola i stockholm..
som gammal ridskole tjej tycker jag att hastarna blir manga ganger battre skotta an manga "privat hastar" :angel:
det finns manga som sager att ridskole hastarna far ga for manga timmar ,men det finns flera privat hastar som inte fa rora pa sig alls...:mad:
jag blir jatte arg att "ridskola" har fatt sa dalig klang...:mad:
MANGA likasom jag larde sig rida och skota om hastar dar...:)
mina foraldrar hade inte rad att kopa en dyr ponny till mig och for oss betydde ridskolan jatte mycket....:banana:
vad hade jag varit idag utan all den kunskap som jag fick lara mig pa agesta ridskola...?
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Jag hade absolut sålt till ridskola om jag trodde hästen skulle trivas där. Innan jag säljer skulle jag nog besöka ridskolan, titta på lektioner och se hur det är i stallet. Det skulle jag göra utan att berätta att jag är en eventuell säljare. När chansen finns att åka och titta på hästens nya hem tycker jag det är värt att göra det. dessutom kan man ju utan problem åka dit och hälsa på den när som helst.
En annan sak man kan göra för att försäkra att hästen inte säljs vidare vart som helst för att ridskolan behöver bli av med en gamling är ju att göra som de gjort med en av hästarna på min ridskola. De har skrivit in i kontraktet att de står först i kön om hästen säljs, så att de har chansen att köpa tillbaka henne när hon pensioneras om de vill.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

hur bra hästen än skulle passa som ridskolehäst hade jag inte sålt till någon ridskola eftersom jag faktiskt inte sett en enda ridskola som haft hästar som ser okej ut i muskler och hull.
dom ser fina ut när dom kommer men sen förfaller hästarna efter ett tag och tappar allt.

detta är endå större seriösa med bra personal, så de hade jag inte vågat.

däremot om jag nångång får se ridskolehästar som fakitkst ser bra och välmående ut så hade jag nog kunnat sälja till än.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Du sa det i ditt förra inlägg.
Att en häst inte trivs med sin arbetsuppgift, vilket arbete den än har, det märks ju långt innan det gått så långt att den börjar kasta av sin ryttare. Dvs tecknen på att vardagslivet inte fungerar för hästen kommer innan den blir "avkastarkung".
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst till ridskola?

Det är ju jättebra att ridskolan har den policyn! Att sälja tillbaka hästen till säljaren när hästen pensioneras alltså.

För många år sedan vet jag en stor ridskola (som numera är en föredömlig ridskola) som var ett sådant ställe ingen vettig hästmänniska sålde hästen till. Vilket ridskolan visste om, så helt sonika så ljög de om vem som ville köpa saluhästen, utgav sig för att vara en privatperson som letade häst. Och fick de köpa hästen, då bytte de namn på den, allt för att dölja för säljaren att den sålt sin häst till ridskolan i fråga. Horribelt!
Men som sagt, de har för många år sedan slutat med de dumheterna, nu skulle jag gärna sälja en passande häst till dem för numera sköts hästarna exemplariskt.
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

försöksdjur....

jsg tror inte hästen tycker det är kul med folk som rycker i munnen o så...
 
Sv: Sälja häst till ridskola?

Du är välkommen att besöka ridskolan där jag har min häst uppstallad för att få se en föredömlig ridskola.
De hästarna brukar även var ute och tävla med de duktigaste eleverna, och jag kan utan att överdriva det minsta, säga att "våra" lektionshästar är de som hör till skaran de mest välskötta på tävlingen. Samt har de mest välridande ryttarna! Riktigt prydliga ekipage alltså!

Så synd du bara sett dåliga ridskolor!
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 717
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 166
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 641
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp