Bukefalos 28 år!

Sälja mark? (rätt forum???)

Kratus

Trådstartare
Vad jobbigt allt blev nu helt plötsligt! :crazy: Pratade med mamsen igår kväll och hon sa att vi hade spekulanter på en del av vår mark. Grannens son och hans fru vill tydligen köpa "bäckhagen" att bygga hus på! :eek:

Vi måste bestämma oss till helgen typ om vi vill sälja eller inte...

Men tänk om de inte får bygglov?! Och vi går ju över den marken till vår sommarhage.

Kan man skriva in någon klausul om sånt i köpekontraktet?

Kan man kräva att man vill se ritningar innan man bestämmer sig?

Någon som kan något om hur man ska gå till väga om man nu skulle bestämma sig för att sälja av en del av marken? Vad man ska tänka på?
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Kratus skrev:
Vad jobbigt allt blev nu helt plötsligt! :crazy: Pratade med mamsen igår kväll och hon sa att vi hade spekulanter på en del av vår mark. Grannens son och hans fru vill tydligen köpa "bäckhagen" att bygga hus på! :eek:

Vi måste bestämma oss till helgen typ om vi vill sälja eller inte...

Men tänk om de inte får bygglov?! Och vi går ju över den marken till vår sommarhage.

Kan man skriva in någon klausul om sånt i köpekontraktet?

Kan man kräva att man vill se ritningar innan man bestämmer sig?

Någon som kan något om hur man ska gå till väga om man nu skulle bestämma sig för att sälja av en del av marken? Vad man ska tänka på?


jag skulle bara tycka det var trevligt.
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Jo, kanske det om man får tänka på det lite, men det blir liksom mitt i våra ägor...
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan man säljer land som ligger inne i ens eget land och som man måste gå över för att komma till resten av sitt land. Även om de som vill bygga är trevliga människor så kanske de nån gång säljer huset till några som inte gillar att man går med hästar över deras land, men om ni skulle bestämma er för att sälja är det viktigt att ha skrifligt på att ni har rätt att använda deras tomt som genomfart!
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Mm, precis... visserligen så går det en allmän väg "genom" vår mark, så vi har en hage på andra sidan vägen och en annan längre upp längs vägen och det är till den som vi vill slippa gå på vägen till. Inte så kul om det kommer världens timmerbil på en väg som precis är så pass stor att en bil får plats... :crazy:
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Jag skulle tänka mig för både en och två gånger, för sålt är sålt, och man kan INTE bestämma hur marken ska användas etc. Och det *kan* innebär att du inte får traska fram och tillbaka på deras tomt för att nå en hage, detta skall de i så fall skrivas papper om - som räcker lååångt fram i tiden. Leta på SERVITUT / NYTTJANDERÄTT.
Och kontakta en duktig jurist INNAN försäljningen.
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Aldrig i livet att jag skulle sälja mark för husbygge! Vill ha så få boende som möjligt i min omgivning för att undvika konflikter och blir störd :angel:. Sälj INTE- du kommer att ångra dig :eek: Detta med djur och djurhållning.....det bästa är att undvika ha folk inom en mils radie :crazy:

/en som köper upp mark bara för att folk inte ska kunna bosätta sig där :devil:
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Vi måste bestämma oss till helgen typ om vi vill sälja eller inte...
Varför då?
Man kan alltid säga nej först och på så sätt skjuta upp beslutet på framtiden.


Men tänk om de inte får bygglov?!
Vems problem blir då det?
Man får inte stycka av utan bygglov, så det löser sig av sig självt.


Och vi går ju över den marken till vår sommarhage.
Kan man skriva in någon klausul om sånt i köpekontraktet?
Det kan ni skriva in ett sevitut på "Rätt att ta väg".

Kan man kräva att man vill se ritningar innan man bestämmer sig?
Det kan man självklart göra.
Man kan också villkora köpet med vad som får byggas.


Vad man ska tänka på?
Att man aldig kan ångra sig.
Så är det värt det?
Varför sälja?
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Vi har redan två grannar in på knutarna på andra sidan... så det är nog sant... man vill ju inte helt plötsligt se sig omringad. :crazy:
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Varför å varför... bra fråga egentligen, mest mamma som ville det från min sida kanske. Men det känns lite så där när jag inte är hemma, vill ju kunna sitta med familjen öga mot öga så att säga för att kunna föra en vettig diskussion.

Tänkte inte på att man inte kan stycka av utan bygglov, väldigt smart!

Det där med servitut har jag funderat lite på faktiskt. :p

Herregud det är verkligen en djungel detta! Men ska be mamma ta kontakt med en jurist och sen att vi måste vänta med ett beslut tills jag kommer hem i sommar. Jag har i nu läget väldigt svårt att se ett hus på den marken och dessutom skulle ju deras tomt inte bli direkt stor.

Tack alla för era förslag och funderingar!!!
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Vad händer om dom skulle bli allergiska mot dina djur ?

Håller själv på och bygger och det har varit en diskussion om en sommarstuga om man skulle sälja den (i framtiden) så kommer hagarna för nära dom NYA grannarna och kan bli problem om dom skulle vara allergiska ..

Bygger på landet och har 500 meter till varje granne och ändå kommer dessa diskussioner upp om pållarna går där borta och betar ..
Trots att det finns fler hästar runt omkring ,,,men tydligen gäller lagen sist in först ut .
 
Sv: Sälja mark? (rätt forum???)

Bra fråga... Hans pappas fru har ju islänningar, men som sagt man kan ju utveckla allergi när som helst.

De flesta av våra grannar "håller på med" djur på ett eller annat sätt, många är jägare tex. och har hund.

500m längre bort in mot byn så ligger ett villaområde också.

Man kan ju tycka att om folk nu köper mark/hus i närherten av hästar så måste de ju vetat det innan och i så fall köpt någon annanstans i stället för att börja klaga... Men det är väl svensken i ett nötskal; finns inget att klaga på, ja vad är det då för mening med livet...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 814
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 039
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp