Sälja som föl vs inriden 3 åring

Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Självklart finns det seriösa hobby uppfödare, engångsupfödare osv.

Det finns en hel del oseriösa uppfödare som har det som business också tyvärr och dom förstör minst lika mycket för dom seriösa. Många av dom seriösa avstår från att betäcka för mycket dagar som dessa medans dom andra betäcker på och kränger billigt och fortsätter köra marknaden i botten. :cool:
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Importerna är säkert bra och hållbara i vissa fall, men precis som dom svenskuppfödda så är dom inte alltid så bra som det har sagts och alla håller inte i evighet.

Ja inte skulle jag säga att det är någon skillnad i hållbarhet om man jämför tyskar mot svenskar, eller att den aveln är sämre än svensk. Vi har en rätt omfattande hållbarhetsproblematik även i Sverige.
Det luriga med importer och hästhandlare är att det troligen krängs iväg en hel del hästar som är "slut".
MEN så länge det gäller unghästar känner jag mig lika trygg med en import som med en svensk.


Men köper man en svenskuppfödd häst av en seriös uppfödare kan man få hästens hela historia från födsel och även mammans och ev. syskon.
Får man det tror jag att man har en större chans att man får en häst som man vill ha och att ev. problem blir lättare att lösa.

Köper man en häst som är importerad är det väldigt svårt att få hjälp och tips vid ev. problem.

Det gäller att hitta rätt hästhandlare.
En seriös med goda samarbetspartners vilka är rädda om sitt renommé.

Det är ju inte dom absolut bästa hästarna som säljs till sverige för 60.000, men lägsta nivån i t.ex. Tyskland ligger nog högre än den svenska vilket gör att dom sämsta tyska är ungefär som en halvdan svensk, en halvdan tysk är som en okej svensk, en okej tysk är som en bra svensk.

Det är precis min uppfattning, det finns ju en och annan germansk häst som söker ny ägare.
Att hitta en fin importerad 3-åring för 60´har under mina häst-kollar-månader varit betydligt enklare än att hitta en fin svensk 3-åring för under 80´-100´.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Haha, det tycker jag med! Men jag upplever att stationsavgifterna har nära nog fördubblats på några år. Mitt sto stod ju också sammanlagt 3 veckor på stationen så uppstallningen blev ju då en liten slant. (tog sig på andra brunsten) Själva avgifterna till hingsten är ju ofta bara vad halva fölet kostar.

Ah! Det är klart, stationsavgifterna har jag inte kollat utan bara språng/bokning/17/90/levande föl.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Självklart finns det seriösa hobby uppfödare, engångsupfödare osv.

Det finns en hel del oseriösa uppfödare som har det som business också tyvärr och dom förstör minst lika mycket för dom seriösa. Många av dom seriösa avstår från att betäcka för mycket dagar som dessa medans dom andra betäcker på och kränger billigt och fortsätter köra marknaden i botten. :cool:

Oseriös avel är för mig när man använder ett sto som är allt annat än bra och lägger på en hingst som uppenbart är fel till stoet eller undermålig (ja, jag tycker det finns för många hingstar som släpps igenom för lätt) och sedan får en inte särskilt lyckad avkomma med trist/märklig stam.

Det finns gott om dessa, har jag märkt, men ger oseriös uppfödning någon direkt konkurrens?
Jag tänker att även om taskigt avelsresultat säljs för 25 000 så känns det inte som de stjäl några kunder från de seriösa?

Det enda egentliga hotet borde väl vara när seriösa med bra avkommor tvingas dumpa priserna för att få tomt i stallet?
När det gäller importer så är det väl inte direkt föl som väller in utan unghästar?
Där är väl egentligen också ett hot.
Varför köpa ett svenskt välstammat föl, som du inte vet vad det blir av, för 50´när du kan lägga på några slantar och köpa en "det-är-bara-att-tuta-och-köra-importerad-unghäst" där du kan se hoppet och gångarterna?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Nu har ju jag inte halvblod utan helt andra raser så det är kanske svårt att jämföra. Men i mina raser är alla renrasiga djur lika "godkända" så att säga och det är upp till uppfödare att använda bra hästar och upp till köparna att välja hästar efter mer eller mindre meriterade föräldrar osv. Vet man vad man gör och vad man bör titta efter finns det många mycket bra hästar till bra pris på marknaden men okunskapen bland köparna är så stor att många fortfarande bara kollar på färg och pris, typ.

Så en uppfödare kan samla på sig hur många kassa ston dom vill och skaffa sig en hingst, föredragsvis med skojjig färg, och sedan avla på så att säga. Allt renrasigt är "godkänt". Det behöver vare sig vara välstammat, beprövat, meriterat eller testat. Därav svårt för dom som verkligen har lagt många år på att lära sig om olika blodslinjer, studerat olika crossar och valt ut samt betalat dyrt för bra, meriterat och prövat avelsmaterial att få ut det deras avkommor faktiskt har kostat plus gärna lite avans. Ofta verkar det också som att en sådan färg/mängd/whatever avel går hand i hand med bristfällig uppfödning (dvs utfodring osv) och slutprodukten blir billig, i stor mängd och när sedan marknaden blir som den är nu så är det -voila -dom som säljer! För dom kan dumpa sina priser ännu mer. Men dom har knappast lagt ut dom pengarna som jag specade i min uträkning.

Så det är det verkliga hotet i dagar som dessa och det har till stor del med okunskap hos konsumenterna att göra, men gör det tyvärr inte lättare för de seriösa uppfödarna att överleva om marknaden ska fortsätta såhär.


Vill passa på att be om ursäkt om mina inlägg är röriga eller svåra att följa/läsa. Känner att jag har svårt att formulera en mening och följa den själv just nu. Det har bara varit för varmt idag och vare sig hjärnan eller fingrarna vill fungera som dom ska!
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

KL
Jag har också räknat på "tillverkningen av föl" för några veckor sedan, och kan inte begripa hur föl kan vara så billiga. Ännu värre blir det väl med de utbildade 3-5 åringarna, någonstans måste det ju vara stopp rent prismässigt, alla hästar kan inte kosta över 100 000kr. Men ändå lägger man ner tid, pengar och mer än så på att få hästarna utbildade tills de kan säljas. Hur löser man det tro?

Nu gäller ju inte dessa priser för fjordhäst, men att sälja ett avvant hingstföl för 8000kr (ibland inkl moms!) så måste man väl gå back...
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Nu har ju jag inte halvblod utan helt andra raser så det är kanske svårt att jämföra. Men i mina raser är alla renrasiga djur lika "godkända" så att säga och det är upp till uppfödare att använda bra hästar och upp till köparna att välja hästar efter mer eller mindre meriterade föräldrar osv. Vet man vad man gör och vad man bör titta efter finns det många mycket bra hästar till bra pris på marknaden men okunskapen bland köparna är så stor att många fortfarande bara kollar på färg och pris, typ.

Jo du har nog rätt, det är långt ifrån alla som är insatta i vare sig vad som utmärker en lovande häst och enbart tittar på hingsten istället för stammen/linjen och vad mödernet gett :crazy:.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

KL
Jag har också räknat på "tillverkningen av föl" för några veckor sedan, och kan inte begripa hur föl kan vara så billiga. Ännu värre blir det väl med de utbildade 3-5 åringarna, någonstans måste det ju vara stopp rent prismässigt, alla hästar kan inte kosta över 100 000kr. Men ändå lägger man ner tid, pengar och mer än så på att få hästarna utbildade tills de kan säljas. Hur löser man det tro?
.

Det undrar jag med.
Har precis lusläst annonserna i ridsport och de 20 första sidorna på hästnet.
Det kryllar av unga hästar över 100´och då är de i regel bara grundutbildade/inridna.
Finns det tillräckligt med köpare till dessa?
Den stora massan är väl inte satsande tävlingsryttare? Satsar "vanliga" ryttare sådana pengar på en outbildad häst?
Jag inbillar mig att marknaden borde vara så pass trög att det är rätt tröstlöst att sälja dyr unghäst om den inte är en solklar blänkare eller om säljaren har ett renommerat namn?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Stationsavgiften är väl samma men semineringskostnaderna skiljer sig?
I Sverige är det vanligt att hingsten finns både på fryst och färskt till samma pris. Men i tex Tyskland kan man köpa dosvis.
Tex Contendro I kostar 1700euro att betäcka med på färskt eller 600euro/dos med på fryst. Har man ett fertilt sto och en bra vet. så finns det alltså pengar att spara.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Det undrar jag med.
Har precis lusläst annonserna i ridsport och de 20 första sidorna på hästnet.
Det kryllar av unga hästar över 100´och då är de i regel bara grundutbildade/inridna.
Finns det tillräckligt med köpare till dessa?
Den stora massan är väl inte satsande tävlingsryttare? Satsar "vanliga" ryttare sådana pengar på en outbildad häst?
Jag inbillar mig att marknaden borde vara så pass trög att det är rätt tröstlöst att sälja dyr unghäst om den inte är en solklar blänkare eller om säljaren har ett renommerat namn?

Det här har jag också undrat.
Jag undrar också hur många hästar som faktiskt säljs till det höga pris som begärts?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Tack för uträkningen!

KL
Finns det ngn halvblodsuppfödare som har gjort ngt liknande?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Det stora som inte är medräknat, förutom arbetskostnaden, är värdet på fölstoet som måste slås ut på antalet föl och att man måste räkna med att även ett fruktsamt sto kan gå gall någon gång. Eller att någon unghäst skadar sig eller blir sjuk och måste avlivas.

Man skall nog undvika att räkna på alla kostnader.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Nej precis, det är inte medräknat i kalkylen. Och det är precis det jag menar, riktigt bra ston är inte billiga. :crazy:
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Men om allt fler måste skjuta till säg i runda slängar 30' på varje föl de gör, vem ska då kunna/vilja/ha råd att avla?Ska vi alla sitta på importer om tio år? Vi måste få betalt för kostnaderna och även jobbet om vi har hög kvalitet på fölen, är inte det det helt självklart? I vilken annan bransch håller man på med välgörenhet av detta slag?

I vilken bransch kan man kräva att gå med vinst? Det är inte ett hållbart argument att man måste "få betalt för kostnaderna och även jobbet".

Frågan är sen också - när ska man sluta att kräva igen sina pengar? Om jag köper ett föl och grundutbildar det för att senare sälja som fyraåring tex, kan jag också kräva att få igen mina kostnader? Eller den som köper den av mig och tävlar den tills den är åtta, den vill också ha igen sina utlägg?

Det blir en väldigt dyr tolvåring till slut om alla ska resonera så.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Det är väl ändå skillnad på en yrkesuppfödare och en hobbyryttare (om så på hög nivå) som köper en häst för sitt eget nöjes skull och utbildar, tävlar osv.

Om det inte finns en vinst i att köpa in en unghäst och träna/tävla fram den och sedan sälja, nej då finns det ingen marknad för det.

Om yrkesuppfödare inte får betalt för kvalitét, nej då finns det ingen marknad för det heller. Då får vi en marknad med ett helt annat urval av hästar, det säger ju sig självt.
Det är ingen som KRÄVER någonting, utan många vill nog bara poängtera vad det kostar att föda upp bra hästar för vilken nivå det än må vara och göra folk uppmärksamma på i tid vad som kommer att bli resultatet på sikt om man som uppfödare inte längre kan gå med plus. Sedan är det väl bara för konsumenterna att välja.

Men ingen branch är varaktig om det inte finns någon vinst för dom som håller på med det yrkesmässigt.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Men vem ska göra den skillnaden?

-Aha, du är yrkesuppfödare, då betalar jag gärna lite extra! alt
-Jaså du har bara ett sto som du tidigare ridit och tävlat själv, nja då betalar jag inte så mycket.

Jag måste ju erkänna att som köpare bryr jag mig inte ett dugg om huruvida uppfödaren har det som yrke eller ej (och vem kan eg leva på den här sporten öht?), det enda jag intresserar mig för är produktens kvalitet och nånstans där ligger nog sanningen - jag och många andra betalar gärna för en bra häst men man kan inte göra en prissättning utifrån vad det kostar att framställa den.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Du får köpa vilka hästar du vill. Jag säger bara vad som kommer att och redan håller på att hända. Det kommer råda brist på bra föl och unghästar om ett par år.

I vilken annan branch menar du att folk inte måste gå med vinst för att kunna bedriva sin verksamhet förresten? :confused:
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Det är väl just den riktigt stora skillnaden mellan att föda upp hästar i Sverige och jämförelsevis Tyskland. Där finns det många, riktigt vinstdrivande stuterier som vanligen får skäligt betalt för sina uppfödningar. Och visst har de en större, mer professionell och inarbetad hästtradition än vi generellt sett har i "Svedala".
Men även de i Sverige som är lika kunniga här inom aveln som Tyskarnas goda uppfödare (det har vi absolut, men i mindre skala) önskar man att de hade möjligheten till att kunna leva på det och utveckla sin avel över tid... men orkar de? Sinande kassa, då allt går bakåt kan ju mota lusten för den mest entusiastiske, eller?
Jag har några duktiga svenska hingsthållare (som även föder upp) i åtanke, och de har sålt av större delen av sitt stomaterial för att det inte bär sig. Är det inte sorgligt? :(
Kanske man får bygga avels-sverige på hobby-uppfödare i famtiden då.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Då är det ju viktigt att dessa svenska uppfödare visar sig i media och överallt! Många hästmänniskor vet vad Zangersheide är och kanske till och med Stall Roelfs men jag känner INTE någon svensk som kan säga ett svenskt uppfödarnamn. Jag själv vet några få bra uppfödare i Sverige.

Ut och gör reklam, tv, tidningar, mässor, ja, vad som helst. Det går inte att som många svenskar gå runt i i det mörka hörnet och låtsas att man inte finns, man måste synas om man vill nå fram!
Kostar pengar? Ja antagligen, men företag kostar pengar och vill man nå framgång, då finns det bara en väg. Kvalité och att synas!
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Men vem ska göra den skillnaden?

-Aha, du är yrkesuppfödare, då betalar jag gärna lite extra! alt
-Jaså du har bara ett sto som du tidigare ridit och tävlat själv, nja då betalar jag inte så mycket.
.

Eller:

- Aha! Du säljer en warsteineravkomma från 2011?! 2010 var det året Warsteiner var nästan gratis att använda så några större summor får du inte ;)
 

Liknande trådar

Avel God kväll! Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men...
Svar
4
· Visningar
1 695
Senast: France
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 700
Senast: aramis
·
Avel Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter? Anledningen till att jag frågar är...
2
Svar
36
· Visningar
5 865
Senast: Retzina
·
Avel Nu får jag säkert på "nosen" har fått det förr:) Men på ett sätt liknar detta varandra..tycker jag. Om jag köper ett föl(som jag gjort...
Svar
4
· Visningar
1 444
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp