Bukefalos 28 år!

Sällskap till häst

backsippa

Trådstartare
Räcker en kanin i bur i stallet som sällskap, eller har hästen inget "utbyte" av den?
Vad tycker ni, vilken erfarenhet har ni.
Hästen har sällskap om dagarna i hagen av andra hästar.
 
Sv: Sällskap till häst

Om hästen har sällskap dagtid av andra hästar, varför behöver den då sällskap på natten? Blir den orolig? Jag menar, vad vill du uppnå med sällskapet?
 
Sv: Sällskap till häst

Min erfarenhet är att vissa hästar tycker det är helt OK att stå själva, medan andra river stallet och skadar sig i sina hysteriska utbrott över att vara ensamma.

För vissa räcker det med get/kanin/annat sällskap, för andra hästar måste det vara en artfrände för att "duga". Tyvärr blir man rätt låst om man bara har två hästar i stallet och en eller bägge har svårt att vara själv.
 
Sv: Sällskap till häst

Jag har hört talas om folk som har lösa kaniner i boxen som sällskap, och där har det fungerat bra.
Men om kaninen bara sitter i sin bur så tror jag inte att den är så bra sällskap till hästen :)
 
Sv: Sällskap till häst

Snälla inga lösa kaniner i hästboxar, det är som gjort för att kaninen skall bli skadad eller ihjältrampad. Då är det nog bättre att ställa kaninburen på ett bord så att hästen ser den från boxen.
 
Sv: Sällskap till häst

Aldrig hört om att kaniner ska kunna duga som sällskap åt en häst, de är ju helt olika individer med helt olika kroppsspråk osv.
Jag vet dock en shettis som hade två kaniner i sin box lös (med en hästkompis framför i egen box). Kaninerna hade en del i boxen där hästen inte kunda komma åt där de oftast var.

Klarar sig hästen ensam nattetid i box och kommer ut om dagarna med kompisar så varför krångla med sällskap. Finns det inte plats med en fullstor box i stallet eller varför kan den bara ha kompisar dagtid?
Min häst har inga större problem att vara ensam, han kan gnägga en liten stund, och vara lite orolig i början. Men inget hysteriskt. Medan min förra häst slog sönder allt så fort han blev ensam minsta sekund - stressig och orolig - inte hälsosamt, det enda som hjälpte var att han fick vara med en annan HÄST, helst sin "bästakompis".
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: Gunnar
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 050
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp