Sängöverkast

Sängöverkast ja eller nej

  • Ja

    Röster: 24 16,4%
  • Nej

    Röster: 89 61,0%
  • Ibland

    Röster: 33 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    146
Använder ni sängöverkast?
Jag gör det inte mest pga lathet. Gästsängarna har däremot överkast. Sådana jag har fått.
Funderar om jag ska ha ett sängöverkast i sovrummet eller inte. Känns bökigt hålla på bädda sängen varje morgon med ett överkast.
Hur gör ni?
Jag har nyligen börjat! Det är ett led i min pågående livskris, att växla upp min stil hemma till något som jag tänker på som mera "vuxet". Sovrummet ligger också intill vardagsrummet och det känns på något sätt mer okej att ha dörren mellan dem öppen när jag har gäster om de inte kan se mina lakan? :confused:

Tillägg: Bäddar dock inte varje dag utan bara när det är viktigt. :D Resten av tiden ligger överkastet vikt i en av fyra praktiska inbyggda lådor under sängen.
 
Bäddar aldrig! Äger inte ens ett överkast längre. Däremot i husvagnen har vi faktiskt köpt överkast för att kunna bädda eftersom hundarna ligger så mkt där.
 
Låter sängen lufta en timme på morgonen, sen bäddar jag (med överkast och gigantkudde) innan jag går hemifrån. Vill inte ha varken katter eller "utomhuskläder" på lakanen, och det händer att jag ligger på sängen och läser en stund på eftermiddagen.

Innan jag hade unga och stökiga katter hade jag dock överkastet bara över nedre halvan av sängen, så att man kan se mina löjligt påkostade lakan.

Har både luftrenare, kallt sovrum och tvättar kuddar och täcke (när jag sover med täcke, halva året har jag bara påslakan) rätt ofta, så närvaron av just överkast lär inte vara ett stort kvalsterproblem.
 
Ja jag har sängöverkast och bäddar alltid sängen. Jag har ett dyrt tyngdtäcke som inte går att tvätta i maskin för att det är så tungt och en hund med ibland ledsen mage. Överkastet är enkelt att tvätta om hunden skulle kräkas i sängen men tyngdtäcket är väldigt bökigt att tvätta.
Jag tycker dessutom att det ser trevligt ut med sängöverkast och som bonus slipper jag grus mellan lakanen och annat som hund och katt drar in.
Det tar bara några sekunder för mig att bädda sängen och lägga på överkastet. Vid läggdags viks det ihop och läggs ovanpå en garderob. Det tar också bara några sekunder.
 
Nej. Jag vill ha så få moment som möjligt som behöver göras hemma, speciellt på morgonen. Då består rutinen av att gå på toa, klä på mig och ge mig iväg till jobbet. Jag har till och med övervägt att sova fullt påklädd för att bli av med det momentet också, men är inte riktigt där ännu :cool:
 
Har bara överkast på gästsängen. För att skydda den från att bli skitigt pga djuren. Det går sådär 🙄
IMG_20230728_093318.jpg
 
Nu när jag inte har någon hund så använder jag inte överkast. Sitter och funderar på vart det är. Så länge sedan är det som jag använde det.
 
Tycker det är svårt att hitta bra överkast. Skulle gärna ha nått som fångade upp värsta gruset och hundhåren, men som ändå går enkelt att tvätta. Hittills släpper de antingen igenom all sand, vägrar släppa ifrån sig hundhåren vid tvätt eller så ryms de öht inte i tvättmaskinen.

Jag behöver verkligen inte mer textilier att tvätta om de inte fyller sin funktion...
 
Tycker det är svårt att hitta bra överkast. Skulle gärna ha nått som fångade upp värsta gruset och hundhåren, men som ändå går enkelt att tvätta. Hittills släpper de antingen igenom all sand, vägrar släppa ifrån sig hundhåren vid tvätt eller så ryms de öht inte i tvättmaskinen.

Jag behöver verkligen inte mer textilier att tvätta om de inte fyller sin funktion...

Vårt kommer från HM home. Det är lite styvare utan att bli vare sig tjockt eller obekvämt att ligga på. Släpper inte igenom något och har en lite glattare yta som gör att hår och annat inte biter sig fast, brukar dammsuga det samtidigt som sovrummet 😁
Får plats i vår vanliga maskin, är några år nu och har hållt sig fint efter en hel del tvättar.
 
Ibland händer det faktiskt att vi inte bäddar sängen 😁
Man stör inte en Prada-katt i onödan 😻
Då får det vänta tills hon behagar stiga upp.
IMG_20230802_121610.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 896
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 372
Senast: tuaphua
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
933
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 570
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp