Sätta upp tavlor utan märken?

Ah, okej. Jag skiljer på taklist (crown moulding på engelska, stuckatur, i gips eller numera oftast frigolit som man limmar/latexfogar fast) och tavellist (picture rail på engelska, traditionellt en trälist som spikats fast i reglarna och kan ta lite vikt, löper runt hela rummet och sitter oftast en bit ner på väggen). Förstår att det finns modernare varianter av tavellister också men det var därför jag blev lite förvirrad av att folk hängde hela tavlor i taklisten :)

Den jag hade var väldigt diskret och stack ut från väggen max 2 cm. Satt nästan högst upp på väggen och var gjord för att hänga speciella krokar på. Det var väldigt praktiskt!
 
Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
Jag har använt på målade gipsväggar med blandat resultat, vissa har gått bra att få bort, men en tog med en bit av färgen så man ser numera gipsskivan under :( Och på ett annat ställe blev det som en luftbubbla under, så helt riskfritt är det inte. De här var dock någon äldre variant och har suttit uppe i flera år på samma ställe. Jag köpte någon sorts krok nu och de verkar lite annorlunda i själva tejpen.
 
Har du plockat bort dem någon gång? Jag har såna hemma av samma anledning som du men inte vågat sätta upp dem än… tidigare hyresgäst hade använt såna i sovrummet och hela tapeten var förstörd efteråt.
Så blev det för oss också när vi tog bort våra, trots att vi var jätteförsiktiga 😬
 
Jag har tagit bort manga command hooks fran malade vaggar pa gips skiva. Inte nagon har forstort fargen eller vaggen. Daremot vet jag att det har hant att de har lamnat flackar, ser ut som fett flackar, nara de tagits bort fran tapet.
 
Jag hade i ett tidigare boende en list på väggen uppe vid taket som gjord för att hänga tavlor från. Man hängde en krok på listen med en fiskelina för att hänga tavlor. Studentboende och de ville inte att folk skulle göra hål i väggen.
Min mormor hade likadant på sitt äldreboende. Jag höll på att förgås av sorg när jag såg upplägget. :cry: Men praktiskt var det ju.
 
Ah, okej. Jag skiljer på taklist (crown moulding på engelska, stuckatur, i gips eller numera oftast frigolit som man limmar/latexfogar fast) och tavellist (picture rail på engelska, traditionellt en trälist som spikats fast i reglarna och kan ta lite vikt, löper runt hela rummet och sitter oftast en bit ner på väggen). Förstår att det finns modernare varianter av tavellister också men det var därför jag blev lite förvirrad av att folk hängde hela tavlor i taklisten :)
Taklister är väl ändå i trä för det mesta. Eller har jag helt missat utvecklingen vad som sätts i nybyggen numera? Dock kan jag tänka mig att en del moderna varianter trots det är begränsade i vilken tyngd de kan ta beroende på hur utformning och montering är.
 
Min mormor hade likadant på sitt äldreboende. Jag höll på att förgås av sorg när jag såg upplägget. :cry: Men praktiskt var det ju.

Varför höll du på att förgås av sorg för att äldreboendet hade en praktiskt lösning på upp hängning av tavlor?? Jag önskar att min hyresvärden hade haft den lösning i vår lägenhet. De HR betongväggarna är inte att leka med. Trist att behöva lägga pengar på en rejäl slagborr bara för att hänga upp tavlor.
 
Varför höll du på att förgås av sorg för att äldreboendet hade en praktiskt lösning på upp hängning av tavlor?? Jag önskar att min hyresvärden hade haft den lösning i vår lägenhet. De HR betongväggarna är inte att leka med. Trist att behöva lägga pengar på en rejäl slagborr bara för att hänga upp tavlor.
För att det var så kostnadseffektivt och temporärt.

Människor kommer dit för att bo i varsitt standardiserat rum efter att ha levt sina liv i lägenheter eller hus som de fått välja inredning till själva. Det är sista anhalten. De kan få plats med några av sina favoritmöbler men det mesta blir överflödigt och kan inte följa med. Tavlor? Ja det kan du få ha några, men de får sitta i fiskelina så att vi inte måste spackla igen några hål när du är borta. Det är det inte värt med tanke på hur kortvariga ni alla är.

Effektivt, som sagt. Jag har inte alls svårt att hantera det när det gäller studentboende. Då är ju folk kortvariga för att de sen ska ut i världen.

(Håller med om slagborr men jag tycker att det brukar fungera bra med XB-krok.)
 
För att det var så kostnadseffektivt och temporärt.

Människor kommer dit för att bo i varsitt standardiserat rum efter att ha levt sina liv i lägenheter eller hus som de fått välja inredning till själva. Det är sista anhalten. De kan få plats med några av sina favoritmöbler men det mesta blir överflödigt och kan inte följa med. Tavlor? Ja det kan du få ha några, men de får sitta i fiskelina så att vi inte måste spackla igen några hål när du är borta. Det är det inte värt med tanke på hur kortvariga ni alla är.

Effektivt, som sagt. Jag har inte alls svårt att hantera det när det gäller studentboende. Då är ju folk kortvariga för att de sen ska ut i världen.

(Håller med om slagborr men jag tycker att det brukar fungera bra med XB-krok.)

Är inte hela poängen med äldreboende att det ska vara just kostnadseffektivt? Samma vård och service hade kunnat utföras i hemmet men det hade kostat oerhört mycket mer.

XB-krokar vågar jag inte använda till större och tyngre tavlor. Men absolut är det enkelt till mindre och medelstora och såna som inte väger så mycket.
 
Taklister är väl ändå i trä för det mesta. Eller har jag helt missat utvecklingen vad som sätts i nybyggen numera? Dock kan jag tänka mig att en del moderna varianter trots det är begränsade i vilken tyngd de kan ta beroende på hur utformning och montering är.
Har stött på både trä och frigolitliknande material ( 🤮 ) men oftast är det nog trä faktiskt, om du inte ska ha något riktigt detaljrikt som ska skäras ut mycket mönster i.
 
Taklister är väl ändå i trä för det mesta. Eller har jag helt missat utvecklingen vad som sätts i nybyggen numera? Dock kan jag tänka mig att en del moderna varianter trots det är begränsade i vilken tyngd de kan ta beroende på hur utformning och montering är.
”För det mesta” är ett svårnavigerat begrepp känner jag 😅 Jag har som kanske framgick aldrig stött på en taklist som varit avsett att ta vikt över huvud taget men jag har googlat lite till och ser att det absolut finns varianter i trä. Min lite amatörmässiga working theory är därför att det är vanligare i trähus, baserat på att jag haft så lite med dem att göra.
 
Om man absolut inte vill göra hål i tapeten och har en taklist som inte är viktbärande kan man ju peta ner taklisten, göra hål i väggen, hänga från fiskelina och sätta upp taklisten över hålet igen..
 
”För det mesta” är ett svårnavigerat begrepp känner jag 😅 Jag har som kanske framgick aldrig stött på en taklist som varit avsett att ta vikt över huvud taget men jag har googlat lite till och ser att det absolut finns varianter i trä. Min lite amatörmässiga working theory är därför att det är vanligare i trähus, baserat på att jag haft så lite med dem att göra.
Och jag har haft mest att göra med trähus så det är mina referensramar...
Är det någorlunda gediget byggt går det att slå i en spik och ta en viss vikt typ överallt där det är trävirke.
Jag kan tänka mig att man gärna hängde i taklisten förr när man hade typ tapet på pappspännda väggar och hus som rörde sig mer med årstiderna?
 
Så här ser det ut hos mig
1670432661910557633680144266102.jpg
 
Tack för alla bra tips, lutar åt x-krok eller vanliga tavelkrokar för det är lättare att eventuellt åtgärda/mindre märken än risk att tapet förstörs.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 153
Senast: iNHALE
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 259
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 112
Senast: Snurrfian
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 758
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp