Såg en hund på Crufts-sändningen

Bukefalos 30 år!

Min fetning: Precis!
Siberian husky, tervueren, berger pyrenee och picard, alla settrar, alla springer spaniels, grand basset och griffon, kangal, münsterländer .... ingen nämnd, ingen glömd 🥰

De alla är så vackra tycker jag men då de är arbetande/krävande hundar så är de inga för mig.
Några av dem har redan utställningstyper och det vanliga är ju att de är överbehårade :crazy: Skulle man ta fram en sällskapstyp så ska de se ut som den ras som man gillade från början åtminstone :cautious:
Irländsk setter tex!
Utställning:
irish-setter-poses-for-the-judges.jpg

Eller...
Irlandsk-Rod-Setter-Maggie-1-1024x848.jpg

Jag vet vilken jag föredrar :cautious:

Min fetning: Precis!
Siberian husky, tervueren, berger pyrenee och picard, alla settrar, alla springer spaniels, grand basset och griffon, kangal, münsterländer .... ingen nämnd, ingen glömd 🥰

De alla är så vackra tycker jag men då de är arbetande/krävande hundar så är de inga för mig.
Några av dem har redan utställningstyper och det vanliga är ju att de är överbehårade :crazy: Skulle man ta fram en sällskapstyp så ska de se ut som den ras som man gillade från början åtminstone :cautious:
Jag är faktiskt lite överraskad över att huskyn inte verkar ha blivit överbehårad på utställning 😅
Siberian-Husky-Winner-Credit-The-Kennel-Club-Flick.digital-scaled.jpg

... än kanske jag ska säga :cautious:

Denna hund uppställd:
images

Hip 13 - Elbows 0 enligt pedigreedatabase (fotona i stamtavlan är inte heller alls roliga...)

Jag vet inte vad det motsvarar i det svenska systemet, men det låter inte så bra med så stor skillnad..?
Ovan tik är mormor till hanen nedan...
3224592-1120612.jpg

:banghead::banghead::banghead::arghh:
Jag törs inte ens tänka på hur han ser ut utan att vara uppställd :cry:

Samma uppfödarnamn så de verkar inte ha lärt sig någonting :meh:

Ovan tik är mormor till hanen nedan...
3224592-1120612.jpg

:banghead::banghead::banghead::arghh:
Jag törs inte ens tänka på hur han ser ut utan att vara uppställd :cry:

Samma uppfödarnamn så de verkar inte ha lärt sig någonting :meh:

Alltså även om man bortser från den medicinska aspekten (vilket man såklart inte ska göra) så är det så fullkomligt obegripligt att detta är något som folk tycker är snyggt. Alldeles oavsett om vinkeln blir bättre eller sämre av av "montera" hunden sådär.

Sådana här schäfrar ser ju ut som att man har tagit två bilder, en på en hundframdel och en på en hundbakdel och klippt ihop dem O_o

Även bilden på mormorn ser ju ut som att framdelen slutar precis där kopplet går ner bakom ryggen, och efter det så är det någon annan hund...

Jag kom att tänka på när det pratas om show variant och arbetande variant här i tråden att det inte är ovanligt att man klassar in den engelska springern som jag har i 3 hela varianter. 😂 det är jakt, dual purpose och show.
IMG_6006.webp

Här är en show variant från English kennel klub. Med traditonellt kuperad svans och ganska så bepälsad. Dock så är det väl inga extrema utseenden men tror inte den där pälsen är så önskvärd om man ska göra det den faktiskt skapades för. Det kan dock vara en fin sällskapsvariant :)

Jag är faktiskt lite överraskad över att huskyn inte verkar ha blivit överbehårad på utställning 😅
Siberian-Husky-Winner-Credit-The-Kennel-Club-Flick.digital-scaled.jpg

... än kanske jag ska säga :cautious:
Utan att vara insatt i rasen alls, så uppfattade jag årets BIR-husky som mer av den arbetande typen? Inte alls lik den (show-)typ jag brukar se på utställningarna.

IMG_7204.webp

Denna hund uppställd:
images

Hip 13 - Elbows 0 enligt pedigreedatabase (fotona i stamtavlan är inte heller alls roliga...)

Jag vet inte vad det motsvarar i det svenska systemet, men det låter inte så bra med så stor skillnad..?
Tittade i ett domarkompendiun från 2021 för schäfern för att se hur de beskrev hur ryggen m.m. skulle vara.
Hann dock först beklämd av fotona på avelshanarna genom historien 1899-2019. Utifrån dessa foton så ser det ut som att något hände på 60-talet, därefter börjar ryggarna sluttna alltmer?

Apropå ryggen om någon annan är nyfiken så står det att korset ska vara "lätt sluttande (ca 23° mot horisontalplanet)" :cautious: Hmm...
Tyckte att denna detalj var intressant också: "Förekommer att bakbenen trycks ned och/eller sträcks för långt bakåt i en mycket onaturlig ställning som helt fördärvar hundens helhetsintryck. I förekommande fall skall domaren uppmana utställaren att visa upp hunden på ett korrekt sätt."
Händer detta månn tro? 😅

Jag kanske missförstår vad du menar, men på vilket sätt skulle utställningar hindra oönskade mentala förändringar hos jaktcocker och jaktlabbe?

Det undrar jag med, dom hindrar ju inte ens försämring av mentaliteten hos den icke jaktavlade varianten. Jag har ingen insikt i läget hos cocker men skriver utifrån mitt perspektiv som labradorägare. Jag ser alldeles för många klassiska (rasklubbens ordval så skäll inte på mig för det) labbar som är trygga och miljöstarka men helt hopplösa på alla andra sätt, för det prioriteras inte att dom ska gå att jobba med. Jaktlabbarna går att jobba med men där förekommer det att andra bitar saknas istället, t ex bristande socialitet. Närmast en dödssynd i en ras vars signum är dess glada och sociala sätt...

Jag ser inte att utställning skulle tillföra nåt positivt för nån av typerna utan man bör prioritera FB-R och BPH, samt exteriörbeskrivning på det för att kontrollera att dom utseendemässigt är inom standard. I dagsläget är det svårare och svårare att hitta en mittemellan-typ så som den klassiska labben en gång varit, och "showlabbe" känns nästan som ett skällsord ibland. Så extrem har uppdelningen blivit.

Jag kom att tänka på när det pratas om show variant och arbetande variant här i tråden att det inte är ovanligt att man klassar in den engelska springern som jag har i 3 hela varianter. 😂 det är jakt, dual purpose och show. Visa bifogad fil 182450
Här är en show variant från English kennel klub. Med traditonellt kuperad svans och ganska så bepälsad. Dock så är det väl inga extrema utseenden men tror inte den där pälsen är så önskvärd om man ska göra det den faktiskt skapades för. Det kan dock vara en fin sällskapsvariant :)
Både labben och golden har också de tre varianterna.

Just den där springern ser ju okej ut såhär på håll (förutom pälsen då) men visst har showvarianten hos typ alla spaniels inklusive springern ofta de där hemska lösa/tunga ögonen? Tunga öron också tror jag, men det kan vara jag som fått för mig det bara.

Jag kom att tänka på när det pratas om show variant och arbetande variant här i tråden att det inte är ovanligt att man klassar in den engelska springern som jag har i 3 hela varianter. 😂 det är jakt, dual purpose och show. Visa bifogad fil 182450
Jag har två show-springer och jag tycker nog de är ganska extrema i typen.. Framförallt öronen! Men de är också ofta väldigt obalanserat byggda med övervinklade bakställ och spikraka fronter för det ser showigt ut. Huvudena med sina stora, lösa läppar är inte heller så sunda..

Jag kanske missförstår vad du menar, men på vilket sätt skulle utställningar hindra oönskade mentala förändringar hos jaktcocker och jaktlabbe?

Nej, jag menade inte att utställningar som sådana förhindrar det, utan att arbetande varianter inte alltid stämmer mot rasstandarden heller, till exempel när det gäller mentalitet. Däremot vill man ju generellt sätt ha mentalt trevliga hundar på utställning, medan aveln mot arbete i vissa linjer leder till alltför mycket stress när man försöker spetsavla.

Visa bifogad fil 182451
Jakt varianten ser ju nästan ut som en helt annan hund. Min herre är väl det som klassas som ”dual purpose” och ser ut som en mix av jakt och show. Frågan är ju varför det behövs 3 olika varianter 😅
Dual sägs väl vara att man ska kunna jaga och ställa ut dem har jag antagit.
Meen ... :bag: jag tycker att det snarare känns som att dessa ska tjäna som aktiva familjehundar (som utställningstypen) och samtidigt se ut som jakttypen utan att jaga.

Dvs det jag har beskrivit tidigare i tråden, de ska se ut som jakttypen men bara vara familjehundar typ 😅

Både labben och golden har också de tre varianterna.

Just den där springern ser ju okej ut såhär på håll (förutom pälsen då) men visst har showvarianten hos typ alla spaniels inklusive springern ofta de där hemska lösa/tunga ögonen? Tunga öron också tror jag, men det kan vara jag som fått för mig det bara.
Det finns absolut lösa ögonkanter även på springer, men jag skulle inte påstå att det är vanligt. Domarna är faktiskt noga med att påpeka och döma ner på lösa ögonkanter på springer. Cocker har nog mer problem med lösa ögonkanter än springer har.

Utan att vara insatt i rasen alls, så uppfattade jag årets BIR-husky som mer av den arbetande typen? Inte alls lik den (show-)typ jag brukar se på utställningarna.

Visa bifogad fil 182452
Den ser ju ut att vara mindre och lite nättare än den jag hade på mitt foto, men det är inte bara pga de kan vara av olika kön?
Den jag hade var iallafall hane men denna ser jag inte riktigt..?

Dual sägs väl vara att man ska kunna jaga och ställa ut dem har jag antagit.
Meen ... :bag: jag tycker att det snarare känns som att dessa ska tjäna som aktiva familjehundar (som utställningstypen) och samtidigt se ut som jakttypen utan att jaga.

Dvs det jag har beskrivit tidigare i tråden, de ska se ut som jakttypen men bara vara familjehundar typ 😅
Ja precis jag tycker ändå att min kille liknar jaktvarianten mer än show. Har flera gånger fått frågan om han är en münsterländer och tror det är för att folk har svårt att se vad exakt han är! 😂 men precis som du säger han passar till sällskap men är alldeles för aktiv för att bara vara sällskap. Så en sällskapsvariant som behöver använda kropp och knopp ganska så mycket.
Jag har två show-springer och jag tycker nog de är ganska extrema i typen.. Framförallt öronen! Men de är också ofta väldigt obalanserat byggda med övervinklade bakställ och spikraka fronter för det ser showigt ut. Huvudena med sina stora, lösa läppar är inte heller så sunda..

jag håller med att det är så bland show att vissa är extrema med öron, ögon och läppar som jag skrev i ett tidigare inlägg. Har en show springer i området och hon ser väldigt ”hängig” och tung ut. Hon är extremt lugn också i jämförelse med min kille men det kanske bara är till henne som individ. Har inte träffat så många show springer men tycker det är lite lustigt att det finns 3 varianter liksom! ☺️

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Ska jag välja en ny ras eller inte.
  • Framtida hundras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad