Bukefalos 28 år!

Saker ni stör er på hemma

Då kan du måla kaklet med! Jag tycker ditt kakel var snyggt men jag förstår att du är less på det, blir rätt mörkt med den färgen.

Jag lägger ingen tid eller pengar på det eftersom det börjat lossna på sina ställen. Det är också ett helvete att hålla det rent pga strukturen så det känns bättre att göra om det helt när jag har råd.
 
Det absoluta största störningsmomentet för mig är att man renoverade sönder lägenheten (och resten av huset) på 70-talet. :( Som tur är finns kakelugnarna kvar, men resten är en studie i olika nyanser av brunt...

Innerdörrarna försöker jag inte titta på så noga
P3080001.jpg


Mina bruna fönster från 70-talet eftersom de dels är tröga att öppna/stänga men också att de går inåt så man får liksom plocka undan allt på fönsterbrädena för att kunna öppna.

Själva duschutrymmet är större än toaletten, men så blir det väl i ett gammalt hus när allt ska få plats i ett utrymme under en trapp. :p Men jag kan inte förstå varför man väljer att sätta trälister vid ingången till själva duschen, undrar hur ruttet det är därunder...

P3080003.jpg


Men det skummaste valet av alla är varför man väljer att placera badhanddukshållaren inne i duschen? :banghead: Totalt oanvändbart för det syftet. Använder det istället för att hänga golvskrapan på.

P3080002.jpg
 
Jag stör mig på att de som ägde vårt hus innan köpte två möbler som var för höga för vardagsrummet.

Lösningen? De skar ut HÅL i innetaket så att möblerna skulle få plats :up:!

Nu ska vi renovera vardagsrummet under året med bl.a nytt innertak så jag slipper se de där hålen mer (men förutom att de är grymt fula så har de gett mig goda skratt när jag tittat på dem och bara skakat på huvudet över deras innovativa lösning :D )!
 
Just nu stör jag mig inte så mycket på saker i själva lägenheten utan det är främst läget. Men förutom det så luktar det AS i trappuppgången. Den delas med bland annat en restaurang och jag vet inte om det är dom som orsakar lukten eller om det är någon granne som dött eller något. Det luktar fruktansvärt! Började som avolppsdoft kryddat med gamla sopor. Sen har dom varit där och försökt sanera bort lukten och satt upp någon sorts luktabsorbtionslappar i trapphuset. Det enda det har bidragit till är att det nu luktar as, gamla sopor och avlopp med en touch av citron. :crazy:
 
Alltså min duschirritation släpper sakteligen ju mer jag läser :rofl:

Fast jag är lite förtjust i sjuttiotalsinredning.. bara man slipper ha det överallt :D

På tal om smaklös färg så hade jag en lägenhet förut med ett citrongult kök. Skåpen var lysgula, golvet var gulbrunrutigt, tapeter var gulgrönrandig.. :yuck: Till och med skåpsknopparna i porslin hade gula blommor på :D (Dom har jag dock sparat, men det var också det enda jag sparade...)

Ellösningarna i det här huset är inte heller särskilt funktionella. Visserligen har någon bränt på med massor av uttag i varje rum, två vid varje fönster, ett vid varje dörr.. Vardagsrummet har alltså 10 (!) eluttag. Men, då glömde dom att gå loss på hallen, så där är inte ett enda. I övre hallen har ett blivit placerat inne i ett undanskymt hörn där takhöjden är typ en meter. VAD ska man ha det till där?! I vindsförråden finns ingen ström eller lampor alls, vilket är skitpraktiskt.

På tal om vindsförråden.. Gissa var huvudproppskåpet till hela huset sitter? Längst in i ett fem meter långt kallförråd med takhöjd på 120 som har dörren i ena ändan och proppskåpet i andra. :confused::arghh::banghead:
 
* kaminen som står i gamla vardagsrummet men som inte kan installeras pga en takbjälk i köket går för nära rökkanalen. :banghead:
* tapeterna i samma rum. Var oranga från början. Målade över vitt. Men fula och bubbliga på flera ställen. I samma rum går golvet går inte enda in till väggen på ena sidan, måste åtgärda det. Även parkettgolvet där är gammalt och fult. Döljer det nu med en stor persisk matta.
Tur det bara används som fågel och akvarie rum nu.
Finns mer saker jag stör mig på såklart.
 
Inte lika illa som köksluckorna men jag stör mig på dem:


Toadörren, också en relik från renoveringen -73. Vi har alltid haft katt :meh:


Övre hallen. En del av problemet är klart synligt (:p) men oavsett rivstatus är vävtapeter FULA :yuck: Dörren leder till kallvinden där jag bla hittade överblivna rullar av vävtapet när jag röjde där förra sommaren. De var säkert menade att behållas för ev lappning. Det kommer inte att hända.

Varför i hela friden river du inte ner dom? Går snabbt och det blir tom bättre utan.
 
Jag har också, som någon skrev innan, inte ett enda eluttag i hallen men väl uttag till fiber där. VARFÖR? Mycket störande. Plus att det är en hall helt utan fönster så det hade kanske vart mysigt att kunna ha en bordslampa på byrån eller något..
Sen stör jag mig också på att de dragit två rör (värme/elementrör antar jag) i vardagsrummet på ett helt vansinnigt korkat vis. I vanliga fall, och i resten av lägenheten, ligger de ju under golvet/ i väggen. Men i vardagsrummet, på den enda "hela" väggen, har de satt dem en halvmeter in på väggen. De står ut ungefär 10 cm och jag har ställt en stor bokhylla framför, men den går ju inte helt intill väggen och vi har så högt i tak att rören syns ovanför ändå.
Sen stör jag mig också på att vi har en kakelugn som INGEN vet om vi får elda i. Alltså inte ens hyresvärden. Så vi eldar inte i den, självklart. Men det hade varit mysigt att kunna göra det..
 
Stör mig på att det är lister i både tak o golv som är bajsbruna, inkl alla fönster, fönsterbrädor etc i samma vidriga färg. Givetvis har vi börjat måla om dem, flyttade in i höstas o har småbarnsåren går lite segt, vem fan tycker bajsbruna lister är snyggt. Dessutom har ägaren innan fulrenoverat massor, blä.
 
Har ett badrum från 70 talet, gul matta, brunt kakel på under delen av vägen och paneler på överdelen, bruna karmar till dörr och fönster och ni kan ju gissa färg på toa, handfat och badkar:nailbiting:
 
Nu när jag bakade kom jag på en sak jag stör mig oerhört mycket på i min lägenhet. Jag har en ganska så ny en greppsblandare i köket som man måste hålla åt höger OCH tryck den uppåt för att få mängder av varmvatten. Håller man inte i den så åker den sakta och lugnt tillbka så man får ljummet vatten i sakta mak.

Man måste vara två för att spola av något större under varmvatten. Har gett upp plåtar och sånt, det spolar jag av i duschen där jag slipper ha en hand upptagen av blandaren.
 
Nu när jag bakade kom jag på en sak jag stör mig oerhört mycket på i min lägenhet. Jag har en ganska så ny en greppsblandare i köket som man måste hålla åt höger OCH tryck den uppåt för att få mängder av varmvatten. Håller man inte i den så åker den sakta och lugnt tillbka så man får ljummet vatten i sakta mak.

Man måste vara två för att spola av något större under varmvatten. Har gett upp plåtar och sånt, det spolar jag av i duschen där jag slipper ha en hand upptagen av blandaren.
Å det där är så JÄVLA störande! Har sån kran i kök och handfatet i badrummet. Vem fan vill diska i fisljummet vatten liksom :confused::turd: och hur ska man kunna tvätta händerna i varmvatten om den ena handen hela tiden måste hålla i kranen :confused::banghead::banghead::banghead::rage:
 
Å det där är så JÄVLA störande! Har sån kran i kök och handfatet i badrummet. Vem fan vill diska i fisljummet vatten liksom :confused::turd: och hur ska man kunna tvätta händerna i varmvatten om den ena handen hela tiden måste hålla i kranen :confused::banghead::banghead::banghead::rage:

Ja jag blir galen på den :rage:

Jag har inte tre armar :mad:
 
främst stör jag mig på mig själv som inte orkar hålla efter mig själv utan jag stökar ner hela tiden och eftersom jag är ensam så har jag ingen annan att störa mig på heller!!! :arghh:


I övrigt stör jag mig på den felhängda dörren till ett av mina överskåp som jag inte orkat byta hängning på sedan jag renoverade köket innan jul.... :angel:
 
Känns som ett litet problem i jämförelse med många andras här, men det är väldigt störande för mig ändå :p Det handlar även här om köket. Det ser visserligen helt ok, men tre av skåpsluckorna har svårt att hålla sig stängda :crazy: För att stänga dem måste jag smälla (dubbelluckorna samtidigt dessutom!) igen skåpen flera gånger, sen hålls de stängda :banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 108
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp