Saker ni stör er på hemma

Jag har måååånga exempel på spännande lösningar i vårt hur. De fixas allt eftersom. Men mycket är kvar.

Här fanns det en vägg när vi flyttade in. Notera att man målat elementet efteråt också.
556681_10151496635861001_620528628_n.jpg


Inbyggt element på toaletten
580508_10151496636116001_141361810_n.jpg


Inbyggt element i hallen
549873_10151496636146001_826511771_n.jpg


Delvis målad dörr. En sida vit en sida furu.
484901_10151496636246001_617347809_n.jpg


I källaren ser alla dörrar ut så här på ena sidan.
600158_10151496639891001_460772470_n.jpg


Men andra sidan är lite lotteri på vilken färg det är.
31479_10151496641671001_256207938_n.jpg
556767_10151496641776001_555012828_n.jpg
482614_10151496641746001_48424016_n.jpg
155900_10151496641721001_1468254447_n.jpg
 
Att jag inte vågade lägga badrumsgolvet själv utan köpte in dyra hantverkare. Som inte gjorde rätt. Så nu står jag ändå med två golvbrunnar som inte är täta, så att bottenplattan rest sig och knäckt klinkerfogarna. Det vill säga min fantastiska dusch gick att använda i typ fem månader, sen har jag ändå fått halka runt på knä i badkaret för att duscha.

Och att jag är en lat jäkel som aldrig får tummen ur att sätta upp listerna mot golven. Eller dörrfodren. Eller för all del hålet i väggen där det ska in en luftvärmepump. Nån gång.
 
Jag stör mig på sambons soffgrupp som bor i vårt vardagsrum. En tresitssoffa med två tillhörande fåtöljer i svart läder och extra pösig ungkarls-lye-modell. Bekväma? Jovisst. Snygga? NEJ. Dock får det duga ett tag till... Om jag inte får ett infall och råkar göra en säljes-annons på blocket :angel:

ÅH nu kom jag på en grej till. Sambons skrivbord! En hiskeligt ryslig historia som står och är FUL i vår övre hall. OCH mattan som han resolut lade bredvid? Alltså det ser inte klokt ut och jag stör mig på det varje dag... Här finns dock hopp om livet då jag intensivt lobbar för att göra om utrymmet till myshörna och flytta ner det otäcka skrivbordet till källaren. :D
 
Jag stör mig på tapeten i hallen. Vi hade gipsskivor i hallen i över ett år eftersom att vi letade efter den perfekta tapeten. När vi väl enats hade den hunnit utgå. Då ledsnade jag totalt och köpte en billig (och ful) tapet och smackade upp eftersom att jag var så less på allt klotter på gipsskivorna som folk skrivit där eftersom att det snart skulle tapetseras över.

Jag hatar den där tapeten varje dag och funderar på vad jag kan ha där istället. När ena hunden gnagde på den jublade jag! En perfekt ursäkt att tapetsera om en tapet som suttit ett år.
 
Till mitt försvar är det ju inte jag som tröttnat. Men vårt hus har många fulmålningar. Vi har på övre plan är alla dörrar vita, entre planet är dörrarna furu utom dubbeldörren som är halvt målad. Trappan nere så är det en furu dörr och två bruna tapetserade dörrar med vita insidor. Längst ner är bruna tapetserade dörrar med gröna eller bruna innerdörrar. En dörr är dessutom teak. :meh:

Dessvärre kan jag lägga upp många fler fulmålningar. tex vår hallvägg där de inte tog ner hatthyllan när de målade utan passade på att måla den också. När vi tog bort den så är det omålat märken efter där den suttit :banghead:
 
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2016-03-09%2Bkl.%2B20.20.54.png

I min förra lägenhet. På bilden står jag ungefär 1m ifrån spegeln, då kunde jag se såhär mycket, annars bara ett par hårstrån... Har nu bytt till en annan lägenhet på området och i min nuvarande spegel så ser jag i alla fall nästan hela munnen när jag står på normalt avstånd från spegeln!
 
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2016-03-09%2Bkl.%2B20.20.54.png

I min förra lägenhet. På bilden står jag ungefär 1m ifrån spegeln, då kunde jag se såhär mycket, annars bara ett par hårstrån... Har nu bytt till en annan lägenhet på området och i min nuvarande spegel så ser jag i alla fall nästan hela munnen när jag står på normalt avstånd från spegeln!
Så där har jag i min lägenhet också! Så fruktansvärt jävla störande! Okej att jag inte är lång med mina 164 cm, men det är ju inte så att det är onormalt kort :meh: att behöva stå på tå och ändå inte se mer än ögonen är ju lagom kul :banghead:
 
Vi byggde om i somras. Konstaterade att de har byggt in vredet på elementet i väggen. När jag påpekade detta gjorde de ett runt hål i väggen på andra sidan. Vill man reglera får man glatt stoppa in handen genom väggen bland isoleringen och fippla.

  1. Hur är den snickaren funtad?
  2. Hur är byggledaren funtad?
  3. Hur i hela friden kunde jag betala?
Svar på 3: det var pest att ha dem här. Jag stoppar hellre handen i isolering än tar hit dem. Eftersom vi har platsbyggda garderober är det ett stort projekt att lösa. Tar vi bort elementet kommer BARNET bli djupfryst på grund av kallras från kakelugnen.
Jag tittar på det ibland, suckar och retar mig på att de inte målat ovanpå dörrlisterna istället. Det kan jag nämligen åtgärda.
 
Å det där är så JÄVLA störande! Har sån kran i kök och handfatet i badrummet. Vem fan vill diska i fisljummet vatten liksom :confused::turd: och hur ska man kunna tvätta händerna i varmvatten om den ena handen hela tiden måste hålla i kranen :confused::banghead::banghead::banghead::rage:


Min kökskran stänger av sig själv när den är i mittenläget på lagom vatten. Vi har alltså källvatten som är svinkallt och varmvattnet som är helvetesvarmt så man får välja om man vill förfrysa eller skållas när man ska tvätta händerna eller typ skrubba grönsaker/potatis.
 
@Hyacinth: Efter badrumsrenoveringen har jag insett att majoriteten av hantverkare är djävulens avföda och att de har totalt inkompetent kontorspersonal. Rörkrökare nr 1 som jag sparkade kom med en faktura innan jul (en liten julklapp typ) för det arbete de hann göra. Kontoret ringde mig innan för att checka av det hela. När hon började rabbla material sa jag stopp, så mycket går inte att få in i mitt badrum på ca 2x2m! Bla skulle det vara SJU rörkrökar! Jag sa då att jag inte tänkte betala för rören och krökarna som FORTFARANDE låg kvar i min lada i en kartong :devil: Ojdå, jag skickar någon att hämta dem och drar bort det från fakturan sa hon då.

Grejorna är fortfarande kvar i min lada så jag börjar fundera på att ta hyra :meh:
 
Vi byggde om i somras. Konstaterade att de har byggt in vredet på elementet i väggen. När jag påpekade detta gjorde de ett runt hål i väggen på andra sidan. Vill man reglera får man glatt stoppa in handen genom väggen bland isoleringen och fippla.

  1. Hur är den snickaren funtad?
  2. Hur är byggledaren funtad?
  3. Hur i hela friden kunde jag betala?
Svar på 3: det var pest att ha dem här. Jag stoppar hellre handen i isolering än tar hit dem. Eftersom vi har platsbyggda garderober är det ett stort projekt att lösa. Tar vi bort elementet kommer BARNET bli djupfryst på grund av kallras från kakelugnen.
Jag tittar på det ibland, suckar och retar mig på att de inte målat ovanpå dörrlisterna istället. Det kan jag nämligen åtgärda.

Kanske en piffig lucka..?
 
@Hyacinth: Efter badrumsrenoveringen har jag insett att majoriteten av hantverkare är djävulens avföda och att de har totalt inkompetent kontorspersonal. Rörkrökare nr 1 som jag sparkade kom med en faktura innan jul (en liten julklapp typ) för det arbete de hann göra. Kontoret ringde mig innan för att checka av det hela. När hon började rabbla material sa jag stopp, så mycket går inte att få in i mitt badrum på ca 2x2m! Bla skulle det vara SJU rörkrökar! Jag sa då att jag inte tänkte betala för rören och krökarna som FORTFARANDE låg kvar i min lada i en kartong :devil: Ojdå, jag skickar någon att hämta dem och drar bort det från fakturan sa hon då.

Grejorna är fortfarande kvar i min lada så jag börjar fundera på att ta hyra :meh:


Det är mitt livstrauma. Det var pest. Jag älskar lösningen (eftersom jag ritade den) och vi fick 3 rum av ett sovrum, men jag vill aldrig mer göra om det.
Drömde tidigare om att renovera ett äldre hus, inte längre kan jag säga. Jag piffar på landet och ska renovera fönster, men inga hantverkare över min tröskel (bortser här från att vi kommer behöva fixa badrummet:cry::cautious::meh::cry:) .
 
Det är mitt livstrauma. Det var pest. Jag älskar lösningen (eftersom jag ritade den) och vi fick 3 rum av ett sovrum, men jag vill aldrig mer göra om det.
Drömde tidigare om att renovera ett äldre hus, inte längre kan jag säga. Jag piffar på landet och ska renovera fönster, men inga hantverkare över min tröskel (bortser här från att vi kommer behöva fixa badrummet:cry::cautious::meh::cry:) .

Håll dem i strama tyglar (och ta in en drös offerter). Tolerera inget skitsnack och läs på så mycket som möjligt.

Jag ville verkligen inte ha den kunskap jag nu har om badrum men jag var så illa tvungen. Kostnadsförslaget för rörkrökare 1 för att lösa ett halvt krångligt problem (gammalt hus - nya byggregler) var 30 000 kr på löpande (och då hade pojkspolingen de skickat hit stått och rivit sig i skallen i två dagar och sagt att det går inte). Rörkrökare nr 2 tittade på det hela i en kvart och sa bara att 30 000 skulle det inte kosta. Bra sa jag, fixa det. Fakturan var på knappt 5 000 kr inkl moms och material :meh:

Tyvärr har rörkrökare nr 2 gått i pension :(
 
Jag stör mig på att vi inte har något bra ställe att ställa tvn på. Detta medför att tvn nu står framför ett fönster. Mycket irriterande.

Golv och väggar är svinömtåliga! Golvet får märken hur lätt, och de vita matta väggarna likaså.

Och så har vi inget vettigt skafferi.

Inga stora grejer, men tillräckligt för att störa sig på i en nyproducerad lägenhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp