Bukefalos 28 år!

Saker ni stör er på hemma

Fin katt @athena_arabians :love:

Jag stör mig på allt vi inte renoverat, detta är ungefär 90% av huset. T.ex. är det dåligt med eluttag och de sitter urdumt verkligen. Sen stör jag mig på alla träslagsblandningar, mörkt, ljust och fura i en jävla blandning.
Dock tycker sambon det är fint/vågar inte stötta sig med sin pappa/uppväxt med det så han inte vet bättre så är lite trögt att få det ändrat.
 
Känns som ett litet problem i jämförelse med många andras här, men det är väldigt störande för mig ändå :p Det handlar även här om köket. Det ser visserligen helt ok, men tre av skåpsluckorna har svårt att hålla sig stängda :crazy: För att stänga dem måste jag smälla (dubbelluckorna samtidigt dessutom!) igen skåpen flera gånger, sen hålls de stängda :banghead:

Ingen magnetstängare som furit bort? Det händer titt som tätt här :meh:
 
Fin katt @athena_arabians :love:

Jag stör mig på allt vi inte renoverat, detta är ungefär 90% av huset. T.ex. är det dåligt med eluttag och de sitter urdumt verkligen. Sen stör jag mig på alla träslagsblandningar, mörkt, ljust och fura i en jävla blandning.
Dock tycker sambon det är fint/vågar inte stötta sig med sin pappa/uppväxt med det så han inte vet bättre så är lite trögt att få det ändrat.

Jag är uppvuxen i det här huset men har inga problem att ändra det jag inte gillar. Nu råkar jag älska träpanelen som är i hallen. Den är specialskuren och jag tror lätt bränd eller väldigt speciellt målad för att ge färgen så det är omöjligt att få tag på samma panel och det finns inga restbitar jag hittat. Taket i hallen är spikat med handsmidda spikar så där kommer jag inte att ändra något. Det är också enda stället i huset det är träpanel, jag kan tänka mig att jag skulle varit less om det var på flera ställen.
 
Jag är uppvuxen i det här huset men har inga problem att ändra det jag inte gillar. Nu råkar jag älska träpanelen som är i hallen. Den är specialskuren och jag tror lätt bränd eller väldigt speciellt målad för att ge färgen så det är omöjligt att få tag på samma panel och det finns inga restbitar jag hittat. Taket i hallen är spikat med handsmidda spikar så där kommer jag inte att ändra något. Det är också enda stället i huset det är träpanel, jag kan tänka mig att jag skulle varit less om det var på flera ställen.
Ja, vi har valt behålla taken av anledningen att de är fina och gedigna, resten av trät är snarare målat masonit från -70:yuck:

Men just nu är vi båda hyfsat trötta på renovering, får se vart vi hamnar till sommaren
 
Mitt största störsak när det gäller huset är den idiotiska planeringen av hur de har lagt huset:
husritning_56df3a212a6b221a18d09068.png

Hm nu kanske det blev svårt att förklara men hur som helst, det gula är tegelvillan som mina svärföräldrar byggde först. Den vita rektangeln är våran infart/parkering och har så alltid varit. Varför i hela fridens namn lägger man ytterdörren på andra sidan huset? Kan någon förklara det för mig? :confused: Visserligen går "stora vägen" på den sidan men man åker av vägen och in på en byväg innan man svänger in på våran infart...:meh: Det är inte gjort för att man ska kunna köra fram framför huset heller vilket man skulle kunna hoppas... Men varför liksom?
Att de sen valde att bygga ett hus med ett pyttekök är ytterligare en sak som jag undrar över, och alla dessa förbaskade korridorer som inte är till någon nytta alls. Återigen, inte helt skalenligt kanske.. :angel:
insida_56df3d299606ee22cab2168f.png

Men som ni kanske ser så blir det väldigt mycket yta som liksom inte går att använda eftersom det är passager... Vardagsrummet är inte riktigt så där långsmalt dock.. ;) Sen är det två sovrum upp med en liten pyttehall med snedtak som man inte heller kan använda så mycket... Nu bor det en tv och tvspel där... :cautious:
 
Mitt största störsak när det gäller huset är den idiotiska planeringen av hur de har lagt huset:
husritning_56df3a212a6b221a18d09068.png

Hm nu kanske det blev svårt att förklara men hur som helst, det gula är tegelvillan som mina svärföräldrar byggde först. Den vita rektangeln är våran infart/parkering och har så alltid varit. Varför i hela fridens namn lägger man ytterdörren på andra sidan huset? Kan någon förklara det för mig? :confused: Visserligen går "stora vägen" på den sidan men man åker av vägen och in på en byväg innan man svänger in på våran infart...:meh: Det är inte gjort för att man ska kunna köra fram framför huset heller vilket man skulle kunna hoppas... Men varför liksom?
Att de sen valde att bygga ett hus med ett pyttekök är ytterligare en sak som jag undrar över, och alla dessa förbaskade korridorer som inte är till någon nytta alls. Återigen, inte helt skalenligt kanske.. :angel:
insida_56df3d299606ee22cab2168f.png

Men som ni kanske ser så blir det väldigt mycket yta som liksom inte går att använda eftersom det är passager... Vardagsrummet är inte riktigt så där långsmalt dock.. ;) Sen är det två sovrum upp med en liten pyttehall med snedtak som man inte heller kan använda så mycket... Nu bor det en tv och tvspel där... :cautious:

Ja eran planlösning är inte så jättebra men huset i sig är ganska charmigt!
 
Min jävla ytterdörr som, dels är smal redan i sin konstruktion, men som heller går att öppna hela vägen upp :mad: Misstänker att det är någon spärr så att det inte ska gå att smälla in den i grannens ytterdörr som ligger i vinkel. Effekten blir dock att jag inte får in några möbler som är bredare än typ 80 cm :banghead:
 
Ja eran planlösning är inte så jättebra men huset i sig är ganska charmigt!
Nä det är bara jag som gör det charmigt! ;) Skämt å sido, jag börjar väl komma överens med det men om jag fick alternativet att flytta till ett annat hus så skulle jag gladeligen lämna det här, maken däremot har nog svårare även om han också kan bli lite trött på dess märkligheter... :laugh: Jag har lite önskedrömmar men jag inte om de är genomförbara överhuvudtaget och är de det så kommer det att kosta en hel del... :crazy: Men drömma måste man få göra. ;) Men jag skulle vilja sätta in en ytterdörr i kontoret/genomgångsrummet och ha det som ren hall, öppna upp köket och bygga ut med ett uterum där ytterdörren är idag, det är redan en rätt stor altan där. Men som sagt, frågan är om det går att sätta en ytterdörr där jag vill med tanke på att huset är byggt i två nivåer... Och om vi någonsin kommer att prioritera att lägga pengar på det... :angel:
 
Jag stör mig på min ytterdörr som kräver att jag sparkar på den innan den går att låsa/låsa upp. På sommaren är det exters irriterande , gör ont i tårna att sparka hårt på en dörr i sommarskor.
 
Jag har bott i en lägenhet med endast två eluttag. Det ena jordat, det andra ojordat. Det var spännande.


I vår lägenhet stör jag mig mest på den fula blå karlsskogabården i badrummet och att vår 7 meter långa hall bara har strömbrytare i ena änden.
Jag använder mobilen som ficklampa varenda morgon.
 
Jag hyr ett gammalt torp, som lämnar mycket att önska. Skulle tro att andra stör sig på typ hela bygget.

Jag stör mig mest bara på två saker:
Det största är att huset borde målats om för sisådär 30 år sen och sen en gång till. På nedre halvan av ytterväggen på framsidan finns knappt någon färg kvar alls. Vinden ligger hård där. Det är masonit tror jag och jag blir nojig för att väggarna ska bli förstörda till slut. Tror inte gubben tänker byta fasad. Är bara framsidan som är akut-akut.

Sen min dusch, eller snarare vattnet. Först har man sällan något vidare tryck i det, sen blir det iskallt lite hur som helst. Man står där och löddrar in håret så blir duschen plötsligt iskall i en minut, sen varm igen, sen kall, sen alldeles för het. Ibland finns inte varmvatten heller. Alltid lika spännande att duscha. Minst underhållande är det när man löddrat in håret och vattnet bestämmer sig för att vara kallt helt enkelt. Fast kallvatten är bra för håret har jag läst.

Just ja, lite drygt att inte alla fönster går att öppna. Är såna gamla där man har lösa innefönster, men på några ställen är ytterfönstret igenskruvat. Vore fint med korsdrag på sommaren .
 
Jag stör mig på att de som ägde vårt hus innan köpte två möbler som var för höga för vardagsrummet.

Lösningen? De skar ut HÅL i innetaket så att möblerna skulle få plats :up:!

Nu ska vi renovera vardagsrummet under året med bl.a nytt innertak så jag slipper se de där hålen mer (men förutom att de är grymt fula så har de gett mig goda skratt när jag tittat på dem och bara skakat på huvudet över deras innovativa lösning :D )!

:confused: :rofl: Jag som brukar skratta åt min sambos pragmatiska lösningar, men det där tog ju priset!
 
Jag antar att jag med mina 21år passar bättre här än inne på senior. Jag springer runt på alla ställen tror jag, har inte tagit greppet helt om vart man ska hålla till :p. Men åter till tråden...

Bor med sambo i en 4 som han hade innan han träffade mig. Och jag förstår inte hur man tänkt?!
Vi har ett badrum, som är större än köket?? :confused: Men en massa dö yta i badrummet.. Nu ska vi förhoppningsvis renovera badrummet och då hoppas jag att jag kan få till en bättre lösning än vad det är nu...

Några av er pratade om att ni har dåligt med eluttag, här har man gjort tvärtom, i sovrummet har vi 3 uttag (uttag som i dosor, 9 kontakter man kan stoppa in totalt), i vardagsrummet 5 uttag (5 dosor) osv, står tomma uttag överallt, förutom i köket, där det finns 1 (!!). Ett jävla uttag i köket. Man sliter ut dom där stakars kontakterna flera gånger om dagen...
Dessutom har vi en yta, vet inte riktigt hur stor den är men en mindre yta som man ändå skulle kunna ha användning för, om det inte vore för att det sitter ett stort fönster på väggen och badrumsdörren öppnas in emot ytan. Hade kunnat varit en perfekt datorplats/myshörna eller något, med tanke på fönstret, men nix då får man en toadörr i huvudet när man sitter där. Förvaring tänkte jag då, men det går inte eftersom det är ett enormt fönster i vägen.. Så, just nu står det ett bord där där som har blivit "bra och ha hörnan" allt som inte har en egen plats (ink damm eftersom det är sjukt jobbigt att städa bland dom grejerna) har hamnar där...
 
Min jävla ytterdörr som, dels är smal redan i sin konstruktion, men som heller går att öppna hela vägen upp :mad: Misstänker att det är någon spärr så att det inte ska gå att smälla in den i grannens ytterdörr som ligger i vinkel. Effekten blir dock att jag inte får in några möbler som är bredare än typ 80 cm :banghead:

Åh jag lider med dig! Vi har bred ytterdörr, jättebred korridor på varje plan men en jävla HISS tillbyggd mitt i trapphuset som gör att trappen är typ 60 cm bred och hissen ca 80 cm bred. Hur vi ska få in en ny soffa är beyond me :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 108
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp