Sälja hus - vad gäller? Lurad?

Bukefalos 30 år!

Ja alltså det var inte registrerat och dom sa att mitt hus inte fanns när jag ringde till dom och förklarade situationen med att FK inte kunde behandla min ansökan om bostadstillägg eftersom jag inte bodde någon annanstans. Det var helt galet. Jag hade kontrakt på ett hus, det finns med på kartan och när skatteverket sa att det inte fanns gång på gång ville jag bara skrika att jag sitter ju i huset nu! Jag får post hit. Jag har gjort en flyttanmälan osv. Tydligen var det något säljarna inte hade gjort så jag mailade honom om det och han tog kontakt med Skatteverket och så fick jag kontakta dom igen. Krångel med allt
Jag antar att det kanske har något att göra med att huset står på tomträtt/andelstomt. Att det kanske är något som måste göras istället för att söka lagfart som ju görs när man köper en fastighet där man också äger marken?

Jag antar att det kanske har något att göra med att huset står på tomträtt/andelstomt. Att det kanske är något som måste göras istället för att söka lagfart som ju görs när man köper en fastighet där man också äger marken?
Jag vet inte, det var något som säljaren hade missat så jag bara vidarebefordrade svaret jag fick från Skatteverket till säljaren och sen när han gjort sin del fanns huset som tur var på Skatteverkets hemsida och i registret.

Får se om det är något jag behöver göra när jag säljer. Väljer ju en ny mäklare som jag hoppas kan lite mer än den jag hade till lägenheten och huset.

Att investera i sitt boende för att ha pengarna där istället för i typ fonder fungerar väl om man är helt oberoende av sin ekonomiska situation. Jag gick 450 000 minus på lägenheten för mäklaren var bedrövlig. Men jag var också desperat på att komma ut från den. Jag hade bott på samma gata sen jag flyttade hemifrån, i 14 år. Enda fönstren vette ut mot en gata med hus mittemot och jag väcktes av sopbilens pip nästan varje dag. Jag hade en nyrenoverad fin lägenhet men trivdes ju ändå inte. Vi hade en fantastisk gård, jätte vacker och stor och jag fixade pallkragar så alla som ville kunde odla på gården och jag satt i styrelsen. Månadsavgiften var 2400 kr inklusive allt eftersom det var en av stadens äldsta och rikaste bostadsrättsföreningar. Nu kostar ju elen mer än hela den avgiften.

Så flytt hit och jag kommer säkert gå i förlust igen och jag kommer aldrig i hela livet vilja äga något igen. Tror jag, eller det känns så nu. Nästa boende ska jag bo länge. Minst 10 år men helst för alltid om det är bra. Jag hatar att flytta. Och jag hatar att jag bara förstör. Jag hade massor av pengar men nu är allt borta och jag kan inte välja fritt hur jag ska bo. Vet dock att det är en situation många är i så det är liksom inte situationen i sig som är fel utan hur jag hamnade i den.

Att investera i sitt boende för att ha pengarna där istället för i typ fonder fungerar väl om man är helt oberoende av sin ekonomiska situation. Jag gick 450 000 minus på lägenheten för mäklaren var bedrövlig. Men jag var också desperat på att komma ut från den. Jag hade bott på samma gata sen jag flyttade hemifrån, i 14 år. Enda fönstren vette ut mot en gata med hus mittemot och jag väcktes av sopbilens pip nästan varje dag. Jag hade en nyrenoverad fin lägenhet men trivdes ju ändå inte. Vi hade en fantastisk gård, jätte vacker och stor och jag fixade pallkragar så alla som ville kunde odla på gården och jag satt i styrelsen. Månadsavgiften var 2400 kr inklusive allt eftersom det var en av stadens äldsta och rikaste bostadsrättsföreningar. Nu kostar ju elen mer än hela den avgiften.

Så flytt hit och jag kommer säkert gå i förlust igen och jag kommer aldrig i hela livet vilja äga något igen. Tror jag, eller det känns så nu. Nästa boende ska jag bo länge. Minst 10 år men helst för alltid om det är bra. Jag hatar att flytta. Och jag hatar att jag bara förstör. Jag hade massor av pengar men nu är allt borta och jag kan inte välja fritt hur jag ska bo. Vet dock att det är en situation många är i så det är liksom inte situationen i sig som är fel utan hur jag hamnade i den.
Tänk inte att du förstört nått. Du chansade på en dröm. Det är inte alla som kan göra det!
En del sparar hela året för att ta en vecka semester utomlands, vissa tänker inte på vad dom spenderar, och vissa har det alltid kämpigt.
Du hade en dröm, du hade möjlighet att prova, sen att det inte gått hela vägen (att du kunnat bo där i flera år) är inget du kan lasta dig själv. Du vågade!
Du var ju så himla nervös innan, och du trivdes inte i lägenheten. Du vågade ta tag i situationen och ge dig ut på ett äventyr ❤️

Nu har jag fått protokollet från från 2024-02-07 Borde jag göra en ny då för det är ju två år sen eller visa den här och köpare får göra en ny om dom vill?

Jag hade nog ändå övervägt att göra en ny besiktning eftersom det låter som att ts fixat en hel del av de brister som uppkom i den förra. Alternativt att mäklaren är noga med att poängtera det.

Tittade på annonsen från när jag köpte och oj vad den mäklare tog i. ”Ett modernt badrum komplett med dusch, kommod och WC samt en praktisk tvättmaskin för extra bekvämlighet ”

Modernt för väldigt länge sen, kommoden är den minsta jag någonsin sett och tvättmaskinen liksom luftvärmepumpen som dom sa fungerade var faktiskt trasig. Varmvattenberedaren ger 4 minuter med varmvatten innan det är slut så dom 4 minuterna i duschen gör att man blir väldigt effektiv och man sparar massor av pengar på att använda minimalt med varmvatten. Pengar man kanske annars hade lagts på att duscha skönt. Dessutom så litet så all förvaring är i vagnar med hjul som jag får rulla ut när jag ska duscha och även tvättkorg på hjul.

Badrummet var det enda med huset som gjorde att jag tvivlade på huset men det andra vägde över. Och inte visste jag att man bara kan duscha i 4 minuter.
Om varmvattnet inte räcker längre får köparen byta till en större varmvattenberedare. :)

I mitt hus är varmvattenberedaren på bara 30 liter. Förra ägaren snålade när den förra gick sönder Jag har lärt mig leva med det så för mig är det inte bekymmer. Jag duschar och tvättar håret men låter inte vattnet stå och rinna.

Som sagt, ta inte på dig andras bekymmer och ansvar.
Vill du så kan du ju bara säga att varmvattenberedaren är liten.

Nu har jag fått protokollet från från 2024-02-07 Borde jag göra en ny då för det är ju två år sen eller visa den här och köpare får göra en ny om dom vill?
Du behöver nog göra en ny för att kunna teckna dolda fel-försäkring. Max 2 år gammal besiktning står i mina papper, när köpekontraktet undertecknas så det lär du ju inte hinna.

Tänk inte att du förstört nått. Du chansade på en dröm. Det är inte alla som kan göra det!
En del sparar hela året för att ta en vecka semester utomlands, vissa tänker inte på vad dom spenderar, och vissa har det alltid kämpigt.
Du hade en dröm, du hade möjlighet att prova, sen att det inte gått hela vägen (att du kunnat bo där i flera år) är inget du kan lasta dig själv. Du vågade!
Du var ju så himla nervös innan, och du trivdes inte i lägenheten. Du vågade ta tag i situationen och ge dig ut på ett äventyr ❤️
Vad fint skrivet och det är så sant. Jag trodde inte det skulle gå men det har det. På ett sätt är jag nöjd med det här kapitlet i mitt liv. Jag tror jag kommer trivas bra i det området jag tänker flytta till. Lugnt och skönt och promenadavstånd till mataffär och bussar och eventuellt sälja bilen. Sparar mycket på det men får se hur behovet är. Ska självklart ha balkong med min hänggunga så jag inte känner mig instängd.

Det har blivit mer jobb med trädgården och huset än jag trodde och mina föräldrar har hjälpt till. Men pappa är hjärtsjuk och behöver opereras och får inte anstränga sig och mamma har mycket ont så det kanske är dags att flytta nu trots allt. Dom har precis som jag gått all in i det här projektet och det kommer jag aldrig glömma :heart

Du behöver nog göra en ny för att kunna teckna dolda fel-försäkring. Max 2 år gammal besiktning står i mina papper, när köpekontraktet undertecknas så det lär du ju inte hinna.
Det tar jag upp med mäklarna som kommer, bra att du visste det. Men då blir det ju jag ändå som får stå för en besiktning och inte köparen?

Det tar jag upp med mäklarna som kommer, bra att du visste det. Men då blir det ju jag ändå som får stå för en besiktning och inte köparen?
Ja. Många tycker säkert det är onödigt med dolda fel-försäkring och besiktning men när vi sålde pappas hus satte jag det som krav (vi var ju flera i dödsboet och en tyckte det var onödigt) för jag har begränsade resurser, både när det gäller ekonomi och ork och ville ha den tryggheten i alla fall. Vilket det låter som att du också behöver.

@Lillefrun
Kolla upp detta, priset på den o vad man måste göra skilljer på olika bolag, jag har inte hittat någon där det står 2år, bara att säljaren bör...........ang bes
Premien för en tioårig försäkring för dolda fel varierar beroende på försäkringsbelopp och omfattning, ofta erbjuds olika (mellan 9 000 och 25 000 kr är vanligt). Förutom via mäklare går det även att teckna en dolda fel-försäkring direkt hos Gar-Bo Försäkringar AB och hos Anticimex Försäkringar AB

Mäklaren som var här målade upp en hemsk bild där ingen,ingen annan mäklare kunde skydda en. Det var en försäkring på ca 27 000 kronor med en försäkring för felaktiga beslut från besiktningsmannen,dolda fel och osynliga fel. Som osynliga fel sa han att köparen kanske borrade i väggen och så var det någon ledning där och då var jag ansvarig men det känns jätte konstigt för det är väl något alla vet kan hända om man borrar och i så fel kan ju ingen renovera

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka