Hej!
Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full betalning erlagd. Köpekontraktet innehåller ingen klausul om återköp.
Köpekontrakt något luddigt vilket datum betalning skulle göras. Jag anser den sista i månaden och säljaren 17:e.
Jag betalade in full betalning 20:e för att slippa ytterligare tjafs.. Då vi hade en SMS konversation om det.
Då skrev fd. Ägaren att hon skulle hämta hästen och betala tillbaka pengarna. Jag skrev att jag omedelbart skulle polisanmäla om hon gjorde det.
Nu har hon stämt mig och vill häva köpet pga sen betalning (3 dagar)
Jag bestrider givetvis detta och hänvisar till köplagen. Och i synnerhet
54 § Dessutom att full betalning erlagts enligt mig i tid.
Vad jag fått veta av jurist via telefon är att köplagen gäller och hästen är min. Tycker ändå detta är djupt olustigt då hästen är mig väldigt kär och älskad familjemedlem.
Bakgrund: Mot slutet av fodervärdstiden blev vi oense om saker och jag uppfattade att hon störde sig på mig och även var bitter att hon skulle sälja hästen då hon inte hade råd/möjlighet att ha hästen kvar.
Någon som varit med om liknande och kan berätta mer. Kan det bli tal om domstolsförhandling? Kom med era erfarenheter och klokskap