Säljaren försöker häva hästköpet

Bukefalos 30 år!

Det tillvägagångssättet har inte någon större utsikt att fungera. Där är det uppenbart att det handlar om att personen ångrar sig. Det tar lagen ingen hänsyn till när det gäller säljaren. Det känns som ett konstigt sätt att få tillbaks hästen. Är du säker på att hon verkligen vänt sig till tingsrätten?
Jag har fått brev där hon stämmer mig för psykisk press och vill häva köpet.
Jag hat fått svara på det

Hon ville stämma mig för psykisk press. Men tydligen tagit tillbaka det. Hon har mått så dåligt pga mig. Oklart varför.
Som bevis har hon skickat med SMS där jag förklarar att hon inte kommer få tillbaka hästen och att det är stöld om hon försöker hämta hästen. Ja det är snurrigt.
Hon har även vägrat göra ägarebyte till rasföreningen.
Det går väl att ordna ändå hoppas jag.
Jag vill ha absolut noll med henne att göra
Det borde gå att göra ägarbyte med hjälp av köpekontraktet, tror jag

Hon ville stämma mig för psykisk press. Men tydligen tagit tillbaka det. Hon har mått så dåligt pga mig. Oklart varför.
Som bevis har hon skickat med SMS där jag förklarar att hon inte kommer få tillbaka hästen och att det är stöld om hon försöker hämta hästen. Ja det är snurrigt.
Hon har även vägrat göra ägarebyte till rasföreningen.
Det går väl att ordna ändå hoppas jag.
Jag vill ha absolut noll med henne att göra
Det låter som att hon sett för många amerikanska filmer. Jobbigt för dig förstås att behöva hantera en person som beter sig som hon, men mitt råd är att lugnt avvakta hennes drag. Personer som håller på så där brukar tro att de kan skrämma andra till att göra som de vill. Effektivast brukar vara att låta dem snurra på, när de inte får den respons de önskar brukar det sluta med att de har avslöjat sig själva.

Det låter som att hon sett för många amerikanska filmer. Jobbigt för dig förstås att behöva hantera en person som beter sig som hon, men mitt råd är att lugnt avvakta hennes drag. Personer som håller på så där brukar tro att de kan skrämma andra till att göra som de vill. Effektivast brukar vara att låta dem snurra på, när de inte får den respons de önskar brukar det sluta med att de har avslöjat sig själva.
Ja det bästa är att bara avvakta. Förhoppningsvis blir det ett snabbt avslut

Jag tror hon trodde jag skulle ge mig när hon krävde att få hämta hästen.
Hon tror att det går att häva köpet för jag varit sen med betalning. Enligt henne. (Inte enligt mig) och hon har ångrat sig och är inte van att inte få som hon vill.
Om det inte står ett datum i kontraktet när hästen ska vara slutbetald så kan hon inte häva köpet pga sen betalning. Har ni avtalat något muntligt datum blir det svårt att bevisa för henne om du hade varit sen. Människan verkar inte må riktigt bra men som sagt bara sitt lugnt i båten även om det kommer bli lite jobbigt med eventuella besök från Ls osv.

Om det inte står ett datum i kontraktet när hästen ska vara slutbetald så kan hon inte häva köpet pga sen betalning. Har ni avtalat något muntligt datum blir det svårt att bevisa för henne om du hade varit sen. Människan verkar inte må riktigt bra men som sagt bara sitt lugnt i båten även om det kommer bli lite jobbigt med eventuella besök från Ls osv.
Tyvärr blev det idag klart att det blir en förhandling i tingsrätten. Jag har pratat med advokat som jag kommer anlita. Det var inget att oroa sig för. De måste ta upp sa hon. Hon tyckte att det lät som jag inte behöver oroa mig.

Har också pratat med rasföreningen de behöver bara köpekontrakt och kopia av pass så fixar de

Tyvärr blev det idag klart att det blir en förhandling i tingsrätten. Jag har pratat med advokat som jag kommer anlita. Det var inget att oroa sig för. De måste ta upp sa hon. Hon tyckte att det lät som jag inte behöver oroa mig.

Har också pratat med rasföreningen de behöver bara köpekontrakt och kopia av pass så fixar de
Oj det var snabbt? Brukar ju ta veckor ibland.
Tror inte heller du har något att oroa dig för. Kommer säkert gå bra. 😇

Hej!
Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full betalning erlagd. Köpekontraktet innehåller ingen klausul om återköp.

Köpekontrakt något luddigt vilket datum betalning skulle göras. Jag anser den sista i månaden och säljaren 17:e.
Jag betalade in full betalning 20:e för att slippa ytterligare tjafs.. Då vi hade en SMS konversation om det.
Då skrev fd. Ägaren att hon skulle hämta hästen och betala tillbaka pengarna. Jag skrev att jag omedelbart skulle polisanmäla om hon gjorde det.

Nu har hon stämt mig och vill häva köpet pga sen betalning (3 dagar)
Jag bestrider givetvis detta och hänvisar till köplagen. Och i synnerhet 54 § Dessutom att full betalning erlagts enligt mig i tid.

Vad jag fått veta av jurist via telefon är att köplagen gäller och hästen är min. Tycker ändå detta är djupt olustigt då hästen är mig väldigt kär och älskad familjemedlem.

Bakgrund: Mot slutet av fodervärdstiden blev vi oense om saker och jag uppfattade att hon störde sig på mig och även var bitter att hon skulle sälja hästen då hon inte hade råd/möjlighet att ha hästen kvar.

Någon som varit med om liknande och kan berätta mer. Kan det bli tal om domstolsförhandling? Kom med era erfarenheter och klokskap
På vilket sätt är det luddigt när det gäller betalningen?

Vad är hennes tanke runt det hela? Om hon nu mot förmodan skulle vinna , är det sjysst att bryta upp hästen från en vardag där den trivs och flytta den bara för egen vinning?

Vad är hennes tanke runt det hela? Om hon nu mot förmodan skulle vinna , är det sjysst att bryta upp hästen från en vardag där den trivs och flytta den bara för egen vinning?
När man beter sig såhär finns det ofta bara två scenarion, antingen bryr man sig inte om hästen öht utan bara sig själv, eller så inbillar man sig att det bästa för hästen är att det blir som man själv vill.

När man beter sig såhär finns det ofta bara två scenarion, antingen bryr man sig inte om hästen öht utan bara sig själv, eller så inbillar man sig att det bästa för hästen är att det blir som man själv vill.

Jag tror hon vill ha sin vilja igenom, inte van att inte få det. Lite förvuxen tonåring.

Har fått förklarat av advokat att hon inte kan vinna. Kontraktet är tydligt på så sätt.

Är skeptisk att hon är mån om hästen. När jag var fodervärd och innan det skar sig frågade hon aldrig om hur hästen mådde. Hälsade inte på etc (1 mil ifrån)

Pratade med rasföreningen igår och idag skickar jag in alla papper så nu blir ägarebyte klart.

Hon som jag pratade med kommentar: Tänk vad knäppa människor det finns ..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar