Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Säg åt din karl på skarpen.Du viste att jag höll på med hästar ta de eller där är dörren..
Det är farligt när ens sambo klagar på ens hobby de gör man bara inte:mad:

Skulle min sambo(om jag hade en) klaga på mitt hästeri så skulle jag genast visa vart skåpet skall stå..
Ställer han ultimatum han eller hästen är det inte till hans fördel om man säger som så!

En kille som inte kan acceptera att man inte bara slänger hela sitt liv åt killen utan faktiskt har ett intresse är i mina ögon ingen kille att ha.

Sedan vad du gör med dina pengar ska han skita fullkomligt i för att prata klarspråk!

Om du väljer att lägga allt på hästen eller gym eller spara så är det dina pengar å ditt val!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men då har ni kommit en bit på väg mot en framtid där båda är lyckliga och stöttande. :) Jag har inte förstått innan att sambon var tvungen att avstå sina nöjen för din skull. Detgör ju saken lite annorlunda. Kan du inte ta med hunden till stallet? Kan inte hunden lämnas själv några timmar (eller är det en valp)? Hur tänker du nu när du fått veta hur sambon känner det och vad han saknar? Hur kan du möta hans behov? Jag är övertygad om att ni fixar det här, det låter som ett sunt förhållande när ni kan prata med varandra på det här sättet!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

hej hej

har varit bortrest så jag har inte kunnat uppdatera.
Vill som innan poängtera att min sambo INTE är kontrollerande och hemsk på något sätt. Vänner o alla håller med om att han är en superkille. Däremot har jag förstått att han har behov av egentid han med. Jag har ju massor med egentid i stallet medan han är hemma eller gör något med vovve. Och visst är han "ledig" men som han säger, han måste ju vara med hunden vilket direkt exkluderar vissa aktiviteter. Han behöver också få vara fred och kunna filosofera över livet eller segla med vännerna.

Han säger atthan har börjat fundera över om en framtid med mig verkligen skulle funka. INte för att kärleken saknas, utan för att han mår dåligt av att alltid lägga sina behov åt sidan för att mina ska komma först. Han vill inte jag ska sluta med hästar, men att jag ska tänka över det han sagt. För köper vi hus vill han inte stå där med sysslor upp över huvudet medan jag är ute och har kul i stallet.
Och jag förstår honom
Som någon sa, i ett förhållande lever man inte ett gemensamt liv. Man lever två liv tillsammans. Och dåå kan inte en person tuta och köra och ska få allt. För att det ska funka måste man kompromissa. Sanningen är att jag tagit honom för given under en lång tid.

Jag blir iallafall hemskt ledsen när han vill vänta med att kika på bostad med mig (vi har kollat på hus...) för att se hur "vi" utvecklar oss. Men nu har vi varit bortresta i tre dagar. Hade sedan länge planerat att campa. Och det har varit helt underbart, förutom att jag lipat då och då. Vi har det så underbart tillsammans. Bästisar med "krydda". Kul HELA tiden! Och jag försår, han vill ha flera sånna här stunder. Inte bara snabbisar när jag kommer hem från stallet.

Tack för allt stöd.
Okej min vän... Vovve var hans val också eller hur? Sedan att det inte är dunderkul att hänga på brukshundsklubben (eller vad ni nu gör med vovve) jämt och ständigt, det håller jag med om också. Och segling passar ofta inget vidare med vovve heller. Däremot funkar häst och vovve ihop rätt bra i de flesta fall, och sedan dör inte vovve av att vara ensam hemma ett par timmar heller om den annars får vara med er.

Jag tycker att det verkar som om din sambo har låst sig i sin egen situation, att han inte kommer ut för att dina intressen skulle gå före hela tiden... Han tar på sig ett ansvar som egentligen inte är hans. Något som han och du måste inse är att ni nu är i en annan fas i livet. Varför skulle han inte kunna åka och träna (eller vad hans intressen nu är) när du är i stallet? Allting förändras och i och med hus blir det en annan ekonomi och en massa pul med huset som måste göras. Några längre turer med polarna kommer i alla fall inte hinnas med oavsett om du har häst eller inte. Om polarna inte är i situation som din sambo så kommer de snart dit, det kan jag svära på.

När jag skaffade häst igen hade min sambo inte en susning om vad han gav sig in på. Att resor utomlands skulle uteslutas, att pengarna skulle tryta ofta mm. Han finner sig dock i detta eftersom det är den fas i livet vi är i nu. Nästa fas blir kanske att vi har råd att ha hästarna inackorderade någonstans med full skötsel och att vi då kanske kan åka iväg över en helg eller något, vilket skulle vara bra för oss båda. Lite mer frihet sas. Han kan också klaga på för lite egentid (eller snarare att han inte hinner träna och därför sitter hemma hela tiden). Men då jag inte har sagt att jag kräver att han är hemma och "passar huset" så är hans brist på egentid hans huvudvärk. Jag har till och med köpt gymkort åt honom för att han ska få komma iväg och göra det som han tycker är kul. Tror du han använde det en endaste gång... Icke då.

Så min slutsats är att jag (och du i ditt fall) har slutat bry mig om gnället. Vissa saker får faktiskt respektive ta tag i själv, varken du eller jag ska behöva vara några dagisfröknar åt en vuxen människa. Visst pussla får man göra, men det ena intresset utesluter inte det andra:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Fast du är ju hemma tre dar i veckan.Det är ju nästan halva veckan.
Kan ni inte lösa något med hunden, tex dagmatte/husse så att sambon kan dra i väg på egen tid när du är i stallet?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag har följt din tråd men kan ha glömt ngt av dina inlägg.
Men jag tycker att det verkar som om han tar alltför stor plats i ert förhållande. Jag är inte helt säker på att han inte har kontrollen helt och hållet. Jag tycker att det verkar så. Jag förstår inte varför han måste bli lidande för att du är hos hästen? På vilket sätt ställer det till det för honom? Du är ju vad jag minns inte ens där varje dag. Det är kanske så att han är lite avundsjuk på din hobby?
Jag hoppas att jag lyckats förklara hur jag menar.
Men jag tar min situation som ett exempel.
Jag bor på en liten avstyckad gård med min man och vårt yngsta barn.
Vi har fyra hästar och några andra djur. Två av hästarna är barnens pensionärer. En av hästarna är min mans. Han rider honom några gånger i veckan under sommarhalvåret. Han hjälper också till att ta hem grovfoder till dem. Resten av jobbet med dem gör jag.
Jag red inte när vi träffades för många år sedan. Men våra barn började på ridskola och sedan fortsatte det. I början när barnen var små hade jag inte så mkt tid för hästarna. Nu är våra barn stora och hästar, ridning, träffa hästkompisar, internet osv tar en stor del av min tid. Min familj har fått vänja sig vid detta och det har de också gjort. Jag anser inte att ngn annan blir lidande av att jag ofta är ute i stallet. Tvärtom får min man tid till annat och kan göra det han vill.

Det är klart att du ska kunna fortsätta med din ridning och inte känna dig tvungen att välja.
Ursäkta ngt vimsigt och ostrukturerat svar,
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

En lång historia kort:D


Jag är gift, har tre barn varav två bor hemma då den andra har vuxit ur hemmet:cry: Hon är 20.

Nå, tillbaka till historien....

Alltså, två hemmavarande barn, två hästar, en hund och en karl dessutom:angel:

Jag har hästarna som intresse, han har dykning som sitt, för att inte prata om barnens!! :cool:

Ingen av oss behöver ge avkall på sitt intresse för någon annan i min familj...skulle det ens behövas, så kan jag inte se annat än att vi får planera lite bättre!

Så egen tid...nja, det har min man och jag sagt att det finns det tillräckligt tid för när vi blir gammal:idea:

Sen om det råkar vara mycket en dag, så att disken får stå tills i "morgon"...vad gör det? Det är en bagatell i det stora sammanhanget....att alla får ha sina egna liv bredvid familjelivet så att säga.

Min man bryr sej inte om tiden jag lägger ner på hästarna...han hjälper t o m till när jag jobbar...det tycker jag är ett bra sätt att visa mej i mitt liv respekt.
Naturligtvis, så går det åt båda håll...om han då skulle vilja åka utomlands o dyka, så varsågod...då hålelr jag ställningarna här hemma.

Till TS:
Så att den ena ska ge avkall för den andres intresse låter inte sunt i mina öron...inte heller under de ganska lösa grunder, jag tycker att din sambo lägger fram.

Herregud...ni har inga barn än! Ni har väl hela nätterna på att umgås;)
Sen, om o när ni får barn, så måste han ändå tänka om på vad ni lägger tiden på...o tro mej, det blir inte på varandra särskilt mycket...så är livets gång!

Jag brukar säga så här..klarar man småbarnstiden, så klarar man sej hela livet också:D


PS: OM min man skulle ställa något ultimatum...(vilket jag inte ens kan tänka mej)..men OM, så skulle jag bara säga okej, här är dina dykgrejor och DÄR är dörren!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Däremot har jag förstått att han har behov av egentid han med. Jag har ju massor med egentid i stallet medan han är hemma eller gör något med vovve. .

Är det en hund eller ett barn ni har :rofl:. Att göra saker med hunden är väl egentid, är inte hunden ett fritidsintresse? Du gör saker med hästen och han gör saker med hunden?
Du får väl släpa med hunden till stallet om den är så tråkig att umgås med. Vi har FEM hundar, hästar, fallfärdigt renoveringsobjekt och dessutom ett barn, förstår inte riktigt erat problem :angel:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Är det en hund eller ett barn ni har :rofl:. Att göra saker med hunden är väl egentid, är inte hunden ett fritidsintresse? Du gör saker med hästen och han gör saker med hunden?
Du får väl släpa med hunden till stallet om den är så tråkig att umgås med. Vi har FEM hundar, hästar, fallfärdigt renoveringsobjekt och dessutom ett barn, förstår inte riktigt erat problem :angel:

Jag tycker samma. Kan inte förstå varför han känner sig bunden med hunden när han är hemma. Det är ju KUL med hund! MEn han tycker nog inte det är lika kul som jag...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag kan acceptera att minska ner från 7 dagar till 4-5 dagar som en kompromiss, man måste ge och ta i ett förhållande.
Men om min pojkvän/sambo skulle be mig att sluta helt med hästar, eller att "välja" mellan honom och hästen, då skulle det vara slut mellan oss. Om man känner mig, och hävdar att man älskar mig så frågar man inte så. Punkt.

Jag tycker att du har ett bra resonemang, att kunna vara i stallet halvmycket. Kan han inte acceptera det nu kommer det väl knappast bli bättre om du skaffar egen häst. Nu ska man väl inte måla fan på väggen, men om du är en hästtok och han inte kan ta det så blir det nog problem. Ekonomiskt gör du väl vad du vill med dina pengar.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hej. Det börjar bli riktigt många inlägg i tråden nu. Jag tror flera på buke känner sådan passion för sin hästsport och intresse.

Jag tycker ni bör göra en gemensam plan. För honom kanske inte häst är uteslutet hela ert gemensamma liv tillsammans utan en känsla som han har just nu. Du får gå på din egen magkänsla men det känns som på det du själv skrivit att du inte vill att förhållandet ska ta slut, utan mer gå upp till the next level så att säga. Och då måste man kompromissa.

Som sagt behöver det nödvändigtvis inte betyda att du aldrig mer ska få tänka häst eller för den delen köpa en. Men bara inte just nu. Det är väl OK? Med tanke på vad som är på spel.

Må väl
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

hej och tack för ditt genomtänkta svar.

Det som du säger känner jag är helt acceptabelt. Men det jag mår dåligt av att tänka på är att dra ner på hästarna från mina 4 dagar jag har nu. DÅ finns ju nästan ingenting kvar. Och även om vi kommer fram till att det är okej... kommer jag ha evigt dåligt samvete då när jag är i stallet? Sedan börjar jag sjävklart undra huruvida han tror att jag kommer vara hemma de dagar jag inte är i stallet. För det lär jag inte. Jag är en sån person med massor av intressen som om jag inte är i stalllet kommer göra något annat. Jag kommer inte hänga hemma o påta i rabatterna.

Vi får se vad som händer härnäst. Ska försöka hitta tid att prata med vänner som känner oss båda och ge dem en nyanserad bild av vad som sagts för att sedan få feedback på problemet. jag vill inte få en massa medhåll för "min " sida, utan verkligenfå tänkt igenom vad som är rimligt att han "kräver " från mig.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Tycker det låter som om din sambo fortfarande försöker få dig att känna skuld för att du har ett eget intresse, jag känner ju inte dig och vet ju egentligen inte hur allt ligger till, har ju bara hört din sida av saken.

Men det låter som om han vill få dig att känna skuldkänslor för att han inte kan ta sig för att hitta på något, och i ren desperation säger han att han vill vänta med att köpa hus med mera.

Jag tror dock att ni ändå skall vänta med det, känns det inte hundra varken för dig eller sambon skall ni inte dra på er mer, det är mycket med ett hus, men inte mer än att man hinner med att ha egna intressen till exempel hästar då.
Och man kan dela upp sysslorna i och i kring huset utan att man behöver vara båda två och göra allting samtidigt.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Han är kontrollerande eftersom han vill kontrollera hur mkt du är i stallet, dags att inse det.
Får du inte ens vara 4 dagar i stallet(det tycker jag är väldigt lite faktiskt, nästan en halv vecka du kan ägna dig åt din sambo utöver det) så ser jag inte ens grejen med att skaffa häst, de måste skötas som sagt, även de dagar du inte rider.
Det är ditt val, men som jag ser det i längden kommer han skära ner på dina intressen tills du bara har honom, & då kommer han vara nöjd.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Att ge någon skuldkänslor är ett utmärkt sätt att kontrollera någon på...

... kommer jag ha evigt dåligt samvete då när jag är i stallet?

Vill poängtera att jag personligen inte är på "någons sida". Men följder tråden med sorg, då problem som dessa inte borde behöva ta så stor plats i ett förhållande. Hoppas verkligen att det löser sig för er!!

Kram
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Vad vill han att du ska göra då, de där fyra dagarna, i stället för att ha häst? Hålla honom i handen medan han tränar?

För mig vore det fullständigt omöjligt att vara tillsammans med nån som begärde att jag skulle sluta med mitt största intresse. I synnerhet om jag redan backat från heltidshästeri till 4 dagar/veckan.

Amen:bow:...kanon svar!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det där har jag funderat på.

Tror inte det är hästarna som är orsaken till att han är som han är, bakomliggande orsaken kan vara något annat han mår dåligt över, och så ligger du nära tillhands för att han ser att du har din häst och kanske utstrålar att du mår bra.

Det kanske gör honom osäker, han kanske känner att du är starkare just nu, och så visar han det på det sättet som han gör, tror inte han menar något illa.
Tycker faktiskt ni skall prata igen och denna gången måste du tala om hur du känner, inte bara lyssna på honom, jo såklart skall du lyssna på honom, men han skall också lyssna och acceptera vad du känner och tycker.
Ni tycker om varandra och för att det skall fungera måste ni båda kunna ge och ta.
Du skall inte vara den som ger dig och behöva känna skuld för att han känner tveksamhet över något.

Sitter bara och "spånar" på nattkröken ;)

Hoppas det kommer gå bra! :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

tänkte bara lägga in en liten kommentar om ämnet...

exakt såhär hade jag det för 2,5 år sedan....

jag var bar ai stallet 3 dagar i veckan men sambon tyckte en dag att dte var för mycket... det slutade med att vi gjorde slut, flyttade isär, sålde huset vi precis flyttat in i osv.

jag ångrar inte en sekund! det va rjätte jobbigt under tiden tills dess att vi bestämde oss.
det var hela tiden att jag var tvungen (kändejag) att skynda mig hem från stallet jämt och ständigt. aldrig hade jag ro att bara vara i stallet, utanhela tiden stressa för at tkomma hem så fort som möjligt.

jag skulle aldrig kunna ha det så, en kille som inte förstår var det innebär och en själv som inte kan tänka sig nåt annat än att hålla på med hästar, det funkar helt enkelt inte.

jag har de tidag helt underbart! har en ny sambo som helt o hållet förstår vad det innebär att ha häst, mkt pga av att hans mor o syster har hästar och har alltid haft...., jag är idag i stallet 5 dagar i veckan.... helt underbart! tränar och tävlar mycket, har alltid älskat att tävla men kunde inte göra det förut pga den dåvarande sambon...

känner du att du helt skulle kunna avstå hästarna för din killes skull så är det värt att fortsätta kämpa, annars inte... då skulle du må sååååååååå mkt bättre av nån annan kille.... tänk på dig själv! det finns många fler där ute..........
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Personligen hade jag aldrig kunnat acceptera det - hästarna är en alldeles för stor del av mitt liv. Viktigare än det mesta för att inte säga allt.
Men om du känner att det är ok för dig att minska ner hästeriet ytterligare, då är det helt ok. Kom bara ihåg att då har du valt det, du har själv accepterat att låta honom kontrollera din tid och ditt intresse. Om han nu hade haft ett brinnande intresse, en passion, för något - hade du då tyckt att det varit ok att ställa samma krav på honom? Hade du velat göra det om du visste hur mycket hans hobby betydde för honom?
Det är klart att man måste kompromissa i ett förhållande. Du kan kanske t.ex. ta med hunden till stallet ibland om du inte redan gör det (om han tycker att den tar mycket av hans tid) och kan ni hitta en häst som ni båda kan rida så är väl det jättebra. Är du helt ointresserad av trädgårdsskötsel så får du kanske acceptera att han inte vill köpa ett hus med stor trädgård, om han vet att han jämt kommer att få ligga ensam där i rabatterna.
Som sagt var - det är ditt eget val och vad du än väljer så är det helt ok. Men låter du honom avgöra hur mycket tid du ska tillbringa i stallet så har han fått fatta ett ganska stort beslut gällande ditt liv. Bara du vet om det är värt det. Det enda jag är riktigt orolig för, är hur han kan vilja att du ska dra ner ytterligare på något som ger dig så stor glädje?
Var beredd på att det kan gå ett steg till. Hur snäll han än är så kan han, om än omedvetet, tycka att det är lite bekvämt att forma ditt liv som han vill ha det. Det behöver inte alls bli så, men du bör kanske vara lite observant.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

klokt skrivet tycker jag. Nyanserat och genomtänkt. Tack för kommentaren. Tänkvärt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 705
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp