Bukefalos 28 år!

Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag tycker nog att det är hans problem eftersom han kommer att bli ännu mer bunden till hemmet.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men varför blir han bunden till hemmet?
Det är den frågan jag inte förstår.
Hushållsarbete tar inte så väldans mycket tid om man är två som delar och folk jobbar/har hobbys.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Min sambo blir ävldigt bunden som det ärnu. Efter att han kommit hem från jobbet så får han direkt ta barnen och jag åker till stallet. Detta gör han varje dag. Han får inte lugn och ro efter jobbet utan det blir direkt mer jobb. Vardagssysslorna har vi uppdelade för att det inte ska bli en som bara städar. Min sambo är guldvärd som inte klagar fast jag vet att det är jobbigt för honom. Men han är bara glad att jag har börjat trivas här nere och har något att göra på dagarna.
*Trådkap*
Men du...OM du var hemma när han kom hem från jobbet vem skulle "ta barnen" då tycker du? Du som har haft hand om dem hela dagen= ditt jobb för tillfället, eller han som jobbat borta med regelbundna inlagda raster mm....:idea:

Det är detta som för mig är den riktiga kvinnofällan...att vi tjejer inte ser det som ett jobb att vara hemma med barnen. Och om VI då inte ser det som ett jobb så inte 17 gör karlarna det heller...
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*KL*

Jag tror du ska lyssna lite till de tjejer som har fått barn och som får kämpa för sitt häst intresse. Det är inte roligt att konstant få försvara sitt intresse mot en sambo som tycker att man ska ge upp och ägna sig åt hus och hem.

Och om din sambo redan nu, när ni inte ens har gemensam ekonomi och än mindre hus och barn, protesterar och har åsikter om hur mycket tid och pengar du lägger på ditt intresse, då kan jag garantera dig att det blir inte mindre av den varan i framtiden.

Det är helt rätt att du ska ha med honom på din linje men grundfelet i ert förhållande enligt mitt sätt att se, är att du överhuvudtaget ska behöva FÅ MED honom. Jag har svårt att tro att man kan ändra en sån inställning hos en annan människa. Hästintresset är ju en livsstil och om sambon inte delar den synen så blir det svårt i längden.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det med egna intressen har du nog en poäng i.

Jag tycker han kan börja söka/spåra med hunden lite mer, kanske gå kurs i agility med, då han är helt GRYMT duktig som hundförare. Smabon får Cilas att bli mycket mer glad o motiverad än vad jag nånsin kan. Det kanske har nåt att göra med att jag inte kan springa o därmed förpassas till kategorin "tråkg tant", men jag tror inte det är enda hemligheten.


Vill passa på att tillägga att denna länk är mailad till min sambo som håller på gå igenom den nu. Jag tyckte det kanvara bra läsning för honom. :angel:
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*Trådkap*
Men du...OM du var hemma när han kom hem från jobbet vem skulle "ta barnen" då tycker du? Du som har haft hand om dem hela dagen= ditt jobb för tillfället, eller han som jobbat borta med regelbundna inlagda raster mm....:idea:

Det är detta som för mig är den riktiga kvinnofällan...att vi tjejer inte ser det som ett jobb att vara hemma med barnen. Och om VI då inte ser det som ett jobb så inte 17 gör karlarna det heller...

Självklart tycker jag att det är ett jobb att vara hemma med barnen. Men sambon har också ett jobb. Vilket gör att man hjälps åt när mannen kommer hem. Jag har också pauser under dagen när barnen sover. Vårt jobb är likvärdigt i mitt tycke, men jag kan ta mig ut efter han jobbat och roa mig medan han bara har chans till det på helgerna efter jag varit hos hästen. Är det egentligen rättvist?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

*knapplån*

Nyttig tråd men den väcker tankar på ytterligare en jobbig sak vi måste diskutera innan vi flyttar ihop. Flyttar jag så kommer pendlingstiden till och från jobbet att öka med minst en timme. Och det känns inte så lite taskigt att bli sambo och sedan aldrig vara hemma. Så när sjutton ska jag hinna med ridningen? Mitt hästintresse har blommat ut sent och jag hade det inte när hon och jag träffades. Men jag känner att jag mycket väl hade kunnat vara i stallet 7 dagar i veckan istället för de 4 som jag är där nu. Plus, som någon beskrev ovan, är det jobbigt att känna sig stressad av att någon väntar på en hemma. En hobby/passion som kretsar kring levande djur går ju inte att detaljplanera.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

:bow:
Precis så fick jag göra, även det naturligtvis inte BARA var hästeriet som låg bakom... Jag har egen häst och mina (våra gemensamma) barn har varsin ponny. Jag var ute i stallet ca varannan dag och tog hand om hästarna oftast tillsammans med barnen. Min sambo tyckte att jag var egotrippad och bara tänkte på mig och att han fick sitta hemma och vänta som en annan pass-upp (undrar exakt hur besvärligt det kan ha varit, jag hade ju faktiskt våra barn med mig, så han var fri att göra precis vad han vill med sin tid?). Det, plus såklart en del annat - gjorde att jag till slut flyttade. Nu bor jag på egen gård med hästarna hemma. Inte vad jag hade tänkt mig när jag valde att leva tillsammans med min man och skaffa barn med honom. Men jag anser att EN kan inte få bestämma hur man skall leva och man måste få ha ett eget liv vid sidan av det gemensamma livet. Om ni dessutom har helt separat ekonomi, så väljer väl du vad du lägger dina pengar på? Om han dock är intresserad, kan ni inte hitta en gemensam lösning där ni båda kan odla hästintresset? Lycka till!
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Självklart tycker jag att det är ett jobb att vara hemma med barnen. Men sambon har också ett jobb. Vilket gör att man hjälps åt när mannen kommer hem. Jag har också pauser under dagen när barnen sover. Vårt jobb är likvärdigt i mitt tycke, men jag kan ta mig ut efter han jobbat och roa mig medan han bara har chans till det på helgerna efter jag varit hos hästen. Är det egentligen rättvist?

Å andra sidan vill han väl också vara med sina barn? Eller är de bara ett jobb?
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Å andra sidan vill han väl också vara med sina barn? Eller är de bara ett jobb?

Naturligtvis vill han det. Men innan jag fick hästen så hjälptes vi åt på kvällarna. Nu får han ju ta allt istället. Han behöver ju också få vila och kunna hitta på något på fritiden.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Naturligtvis vill han det. Men innan jag fick hästen så hjälptes vi åt på kvällarna. Nu får han ju ta allt istället. Han behöver ju också få vila och kunna hitta på något på fritiden.

Men du var inte i stallet varje dag, om jag förstod dig rätt? Blir det inte rättvist i och med att du är hemma ett par kvällar i veckan?
Ja, naturligtvis vet ju du det bättre än mig, det var bara en tanke, att du inte ska känna dig skyldig över att du har ditt hästintresse. Att du ger upp hästintresset är absolut inte rättvist.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Men du var inte i stallet varje dag, om jag förstod dig rätt? Blir det inte rättvist i och med att du är hemma ett par kvällar i veckan?
Ja, naturligtvis vet ju du det bättre än mig, det var bara en tanke, att du inte ska känna dig skyldig över att du har ditt hästintresse. Att du ger upp hästintresset är absolut inte rättvist.

Jag är i stallet varje dag. Min sambo klagar inte, även om han önskar han kunde fått ta det lite lugnt ibland. Han älskar sonen och vill spendera så mycket tid han kan med honom.

Det var mer ett tips att man kunde kanske ha medryttare eller en häst som man inte behöver rida varje dag. Jag är ju föräldraledig så jag måste erkänna att jag tycker det är väldigt skönt att komma till stallet och ta det lugnt. När jag väl börjar jobba så kommer jag få korta ner antalet dagar då jag vill hinna vara med barnen också.

Min sambo är glad över att jag har hästen då jag är mycket gladare nu än innan. :love: Det är jag som har skuldkänslor för att han inte får någon egentid men jag har det varje dag.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Usch ja, egna skuldkänslor är nog det jobbigaste att hantera. Men han är förmodligen glad för att du är glad. :)
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Usch ja, egna skuldkänslor är nog det jobbigaste att hantera. Men han är förmodligen glad för att du är glad. :)

Det är ju det han är. Nu när jag är gravid så skjutsar han mig dessutom till stallet och hämtar mig när jag ringer.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Köp en gård att ha hästen på. Då kan han få en traktor. Brukar funka kanon. .

Ha ha, det FUNKAR faktiskt! :idea: Traktorn- det är makens ögonsten det :p. Finns det någon roligare helgsyssla än att skotta gödselstack och lyfta in höbollar, liksom. Fast numera har han faktiskt egen häst, en quarterkorsning som han kan leka cowboy med i hatt och westernsadel.. Jag gav bort ett halvblodssto till honom flera år tidigare, men det där med dressyrridning var ingen hit.

Tillbaka till huvudtråden- jag kan förstå om ens sambo tycker hästeriet tar mycket tid och pengar. Vet själv inte hur jag skulle reagera om maken ödslade samma tid och pengar på t ex golf.. Det bästa är om båda är hästintresserade för då blir hästarna mera som familjemedlemmar och FÅR ta tid och kosta pengar precis som barn. Vet faktiskt inte vad jag skulle göra om maken inte varit hästintresserad, förmodligen skulle hästeriet legat på hyllan nu när vi fått barn..
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

.

Tillbaka till huvudtråden- jag kan förstå om ens sambo tycker hästeriet tar mycket tid och pengar. Vet själv inte hur jag skulle reagera om maken ödslade samma tid och pengar på t ex golf..

De har inte gemensam ekonomi.
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Hehe, bra idé! :D(Att maila tråden till honom....)

Jag för min del tror att han kommer att få en smärre chock. Men vi kanske får höra om reaktionen?:d
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Det första jag gjorde när jag skaffade pojkvän var att förklara för honom att hästen går först och att "take it or leave it" var vad som gällde. Kanske svårare nu när du inte red just när ni träffades, men vill han ta din passion ifrån dig så tycker jag inte att han verkar vara så mycket att ha. Är det här vad som gör dig lycklig så varför skulle han vilja ta det ifrån dig? Om det ändå inte är hans tid och hans pengar så var sitter problemet?

Min pojkvän brukar ibland med en halvt nedlåtande ton säga "jag älskar dig mest av allt, och jag vet att du aldrig skulle kunna säga detsamma till mig", men ja, då vet han ju i alla fall vart jag står..
 
Sv: Sambo som vill att jag lägger ner hästeriet

Jag är i stallet varje dag. Min sambo klagar inte, även om han önskar han kunde fått ta det lite lugnt ibland. Han älskar sonen och vill spendera så mycket tid han kan med honom.

Det var mer ett tips att man kunde kanske ha medryttare eller en häst som man inte behöver rida varje dag. Jag är ju föräldraledig så jag måste erkänna att jag tycker det är väldigt skönt att komma till stallet och ta det lugnt. När jag väl börjar jobba så kommer jag få korta ner antalet dagar då jag vill hinna vara med barnen också.

Min sambo är glad över att jag har hästen då jag är mycket gladare nu än innan. :love: Det är jag som har skuldkänslor för att han inte får någon egentid men jag har det varje dag.

*KL*

Men du kommer väl hem nån gång på kvällen? Om din sambo har ett vanligt dag jobb och du åker till stallet så fort han kommer hem så bör du ju vara hemma i rimlig tid så han kan "få koppla av"....

Sen vidhåller jag, 2-barnsmamma som jag är, att han har ett mycket lugnare jobb än du som är föräldraledig. När han har rast så har han rast. När ditt barn sover så måste du ändå befinna dig i huset.

Och att istället för att verkligen koppla av i stallet o njuta av din lediga tid så har du "skuldkänslor" för att han inte får vara ledig...det är en klassisk kvinnofälla. Vi fixar egentid men går omkring och har skuldkänslor och skyndar oss hem=inte så avkopplande.

Till TS skulle jag vilja säga att just detta är vad som händer när barnen kommer och man bor ihop med ngn som inte delar ens intresse eller har eget intresse. Så de diskussioner du har nu om ditt intresse kommer att stiga mer och mer när barn, hus mm kommer in i ditt liv. Och det kan ju vara så att du väljer att lägga ned ditt hästintresse, är ju många tjejer som gör det när de får barn, men att som i ditt fall redan nu ha denna diskussion bådar inte gott inför framtiden.

Sen har du helt rätt i att det inte är lätt att hitta nån som älskar en men jag skulle vilja påstå att det är ÄNNU svårare att hitta ngn som respekterar ens hästintresse utan att ha liknande bakgrund...:crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 900
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp