Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Köra bil kan definitivt vara skadligt för hälsan (ens egen och andras) om man kör vårdslöst. Om man inte litar på 18-åringars omdöme gällande alkoholintag på Systemet så känns det märkligt att man litar på dem gällande att framför stora och potentiellt farliga fordon.
Jag ser det så att man på det här sättet inte ger en nybliven 18-åring i princip fri tillgång till alkohol samtidigt som den får körkort ... 😬😅
Känns bättre att vi tar det i etapper.

18åringen får fira att hen får ett körkort och ändå får hen dricka ute under samhällets vakande ögon som kan samtidigt hålla ett öga så att hen inte kör hem full med det nya körkortet.
20åringen har hunnit växa lite och bli mera bekväm med körkortet, förhoppningsvis fått lite mera ansvarskänsla och vant sig vid att kunna dricka alkohol så att hen inte slänger sig in i systembolaget för att äntligen få dricka lagligt.

Jag ser det som en del av mänskligt liv att ha friheten att skapa och njuta av upplevelser med mat och dryck, även sådan som innehåller alkohol. En total utfasning som i förbud ser jag både som dystopisk och ej sannolik. Det finns väldigt många företeelser som är både riskfyllda, kostsamma och inte önskas av alla - förbud och kriminalisering är allra oftast inte lösningen. Hantering av riskerna på olika sätt för att minska dem, höja kunskapsläget och ta hand om dem som drabbas av problem är ett bättre sätt.
Nyfiken OT fråga, ser du (idag) olagliga droger på samma sätt?

Jag har väl egentligen ingen direkt åsikt om åldersgränsen mer än att jag tycker den är ologisk. 18-åringar blir jättefulla på krogen med och då ska man dessutom lyckas hitta hem igen. Förhoppningsvis till sig själv och inte någon random snubbe man hittade 2min innan.
Jag tycker liksom bara inte argumentet att det finns ”någon annan” på krogen som ansvarar över 18-åringens konsumtion håller. Den där ”någon annan” är sannolikt en bartender som inte är många år över 20 fyllda, kanske har sitt första riktiga jobb och själv tycker att alkohol är toppen.
Jag tänker att ute på stan så kan en bartender eller en vän säga stopp när de märker att någon har druckit för mycket. Det händer inte hemma när någon köpt hem från systembolaget och börjar dricka själv.
Ute på stan är även polisens närvaro högre än hemma. Skulle polisen se en ensam jättefull 18åring som knappt kan gå rakt så tror jag att de skulle försöka ta hand om den ungdomen. Något sånt kan få en tonåring att tänka sig för inför nästa gång.
En jättefull 18åring som druckit hemma och stupar mitt på golvet riskerar att inte bli upptäckta på länge om de råkar ut för något. Absolut att något sånt kan hända ute på stan också, men chansen att bli upptäckt av någon fortare är högre då tänker jag.

För en 20åring som har druckit på krogen sedan två år och vant sig vid smaken och styrkan på alkohol så har den första hetsen över något nytt (alkohol) hunnit lägga sig lite och vill de dricka hemma så känner de till ungefär hur mycket de tål.

Jag tycker att vi måste bestämma oss för när en person är myndig. Är man myndig ska man ha tillgång till hela "vuxenvärlden". Så antingen får man rösta, gifta sig, handla på systemet, köpa alkohol på krogen och köra bil när man är 18 år eller så höjer vi allt till 20.

Men det är mycket svårare att direkt när man fyller 18 gå till systemet och förse alla sina kamrater som är 16-17 med alkohol till festen.

Så om folk som är 18 ska handla på systemet kan man lika gärna också tycka att det är egalt om de dricker alkohol när de är 16-17.

Där ligger nog den springande punkten och jag vidhåller att det är en viktig gräns.

När man väl gått ur gymnasiet är det nog få som hänger väldigt regelbundet och har klassfester med gymnasieungdom.
Det är nog vanligare än du tror. Jag hade i princip fri tillgång till alkohol från Systembolaget från 15 års ålder. Särskilt tjejer skulle jag säga har gott om kontakter som är 20 plus för att få tag i alkohol om de vill.

Jag tänker att ute på stan så kan en bartender eller en vän säga stopp när de märker att någon har druckit för mycket. Det händer inte hemma när någon köpt hem från systembolaget och börjar dricka själv.
Ute på stan är även polisens närvaro högre än hemma. Skulle polisen se en ensam jättefull 18åring som knappt kan gå rakt så tror jag att de skulle försöka ta hand om den ungdomen. Något sånt kan få en tonåring att tänka sig för inför nästa gång.
En jättefull 18åring som druckit hemma och stupar mitt på golvet riskerar att inte bli upptäckta på länge om de råkar ut för något. Absolut att något sånt kan hända ute på stan också, men chansen att bli upptäckt av någon fortare är högre då tänker jag.

För en 20åring som har druckit på krogen sedan två år och vant sig vid smaken och styrkan på alkohol så har den första hetsen över något nytt (alkohol) hunnit lägga sig lite och vill de dricka hemma så känner de till ungefär hur mycket de tål.

Det är också mycket dyrare på krogen vilket gör det 'svårare' att få tag på stora mängder där.

Det är nog vanligare än du tror. Jag hade i princip fri tillgång till alkohol från Systembolaget från 15 års ålder. Särskilt tjejer skulle jag säga har gott om kontakter som är 20 plus för att få tag i alkohol om de vill.

Det är nog mer representativt för dig än för 'tjejer' i allmänhet.

Det har också hänt mycket sen många av oss varit unga. Man alkoholdebuterar senare och för många yngre blir alkoholen mindre viktig. Just för att vi har åldersgränser och säger nej. Systembolagets kampanj har en poäng där. (Det finns väldigt starka band mellan att man säger nej till barn som inte får dricka och att de inte dricker. Inte 100% men tillräckligt för att det finns en poäng i att säga nej.

Apropå diskussionen med 18års ålder och körkort. Den är inte heller helt sann. För tung motorcykel gäller andra åldrar (20 eller 24 år) och bara för att man är myndig får man inte automatiskt göra allt?

Jag ser det så att man på det här sättet inte ger en nybliven 18-åring i princip fri tillgång till alkohol samtidigt som den får körkort ... 😬😅
Känns bättre att vi tar det i etapper.

18åringen får fira att hen får ett körkort och ändå får hen dricka ute under samhällets vakande ögon som kan samtidigt hålla ett öga så att hen inte kör hem full med det nya körkortet.
20åringen har hunnit växa lite och bli mera bekväm med körkortet, förhoppningsvis fått lite mera ansvarskänsla och vant sig vid att kunna dricka alkohol så att hen inte slänger sig in i systembolaget för att äntligen få dricka lagligt.

Fast alla tar ju inte körkort när de fyller 18 år? Ska de som väntar till 20 år inte få köpa på systemet förrän de är 22 år då menar du? Ditt resonemang håller inte.

Antingen anser man att personer vid en viss ålder är myndiga och då får personerna ta körkort och handla på systemet eller så anser man att de inte är mogna att vara myndiga och då höjer man åldersgränsen för myndighet.

Å andra sidan, de som dricker hemma råkar inte illa ut på stan när de druckit för mycket. De blir inte hemsläpade till en man som våldtar dem eller nerslagna på vägen hem.

Jag tycker det är en dålig idé att sänka åldersgränsen. Tycker man om något kan höja den, men det skulle väl bli ramaskri.

Och det här med att man borde få tillgång till allt som myndig. Så är det ju inte idag även om man bortser från systemet. Vill minnas att det var saker som man fick göra vid olika åldrar till runt 24-25 år och det var nog rätt bra ändå även om man säkert gnällde för det då :p Man var ju inte riktigt så vuxen som man själv ansåg sig vara.

Å andra sidan, de som dricker hemma råkar inte illa ut på stan när de druckit för mycket. De blir inte hemsläpade till en man som våldtar dem eller nerslagna på vägen hem.
och de flesta sexuella överfall sker av någon man känner - det vill säga något som antagligen är en större risk för på en hemmafest. Bråk på hemmafester är heller inte helt ovanligt och de flesta dricker antagligen inte alltid hemma hos sig själva, vilket gör att argumentet faller - man behöver ta sig hem från festen hos sin kompis också.

Jag är mest nyfiken på varför Moderaterna försöker valfläska med det här.

Jag får känslan att det inte är för att locka 18-åringara röster... Utan snarare så finns det kanske vinlobbyister med i bilden. Och dagens ungdomar dricker väldigt lite.

Tror det blir ett helvete för Systembolaget om det går igenom, för det var ju 22% gräns för 18-åringar om jag inte såg fel. Krångligt i kassan.

Nyfiken OT fråga, ser du (idag) olagliga droger på samma sätt?

Ja och nej. Jag tycker dagens kriminaliserings- och förbudspolitik inte alls fungerar och inte alls hjälper de som hamnar i missbruk. Det finns andra modeller som ger andra effekter, där den viktigaste är att de som blir sjuka av sitt missbruk inte betraktas som i första hand kriminella avskum utan som medmänniskor i behov av hjälp.

Sen har jag noll egen erfarenhet av andra substanser, och jag tänker att varje substans har olika egenskaper som gör att man måste göra olika riskbedömningar för samhället. Jag gissar att alkohol skulle hanteras helt annorlunda om man gör tankeexperimentet att det är en ny drog som kommer hit imorgon. Vet inte om det finns andra substanser som har den typen av eminenta doft- och smakbärande egenskaper som lyfter matupplevelser men samtidigt också en baksida i form av beroenderisker och skador. Alltså om det finns någon ganska direkt jämförelse att göra.

Men nu är vi inne på ett annat ämne.

Senast ändrad:
Men inte om de sitter hemma och dricker själv. Alltså är det faktum att man är "övervakad" när man dricker i baren inget argument att för att ha olika åldersgräns i baren och systemet.
Jag är så mållös, "sitter hemma och dricker själv", bara den meningen är så fel. Ingen sund person som mår bra sitter hemma och dricker själv till den grad att man blir så påverkad att man hade kunnat riskera att bli våldtagen pga det.

Bara det säger ju att det absolut inte ska säljas tidigare på systemet. Inte för att "sitta hemma och dricka själv" nånsin egentligen är en bra ide oavsett ålder. Liksom ja, att ta ett glas vin eller så absolut men det är inte sunt att dricka sig full på det sättet att man riskerar att råka illa ut.

Du bara lägger upp argument för argument till varför det är en otroligt dålig ide att sänka åldern på systemet.

När siffrorna går neråt så finns det tre säkra kort för politikerna att gå på ; SNUS, SPRIT OCH BRÄNSLE. Den här regeringen har redan dragit alla tre. Det tyder mest på desperation.
1780732453522.webp

Jag ser det som olika "problem".

Att bli nerslagen eller våldtagen när man har varit på krogen är ett annat problem och ska inte påverka alkoholreglerna.

Jag är så mållös, "sitter hemma och dricker själv", bara den meningen är så fel. Ingen sund person som mår bra sitter hemma och dricker själv till den grad att man blir så påverkad att man hade kunnat riskera att bli våldtagen pga det.

Bara det säger ju att det absolut inte ska säljas tidigare på systemet. Inte för att "sitta hemma och dricka själv" nånsin egentligen är en bra ide oavsett ålder. Liksom ja, att ta ett glas vin eller så absolut men det är inte sunt att dricka sig full på det sättet att man riskerar att råka illa ut.

Du bara lägger upp argument för argument till varför det är en otroligt dålig ide att sänka åldern på systemet.
Håler med och just 18 åringar sitter väl ändå inte hemma och dricker i sin ensamhet?

Det är rätt intressant att alkohol, tobak och andra berusningsmedel och stimulantia alltid tas i försvar som något som måste finnas för att det ska vara värt att leva, har människor ett så himla misslyckat liv så berusningsmedel blir ett måste för att överleva?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka