Sänkt ålder på Systembolaget? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)

Bukefalos 30 år!

Men jag förstår inte vad du pratar om. Lite sprit i en läskflaska? Vad är det, inte mer än man hittar i förälderns spritskåp, inte mer än man kan få i sig på krogen. Inte mer än var och varannan smakat före 18.

(det är väl klart folk drack innan de var 18 och på högstadiet. Mina klasskamrater rökte när de var 12, (de som hade åldern inne fick bära limpa cigaretter i väskan över gränsen på klassresan på högstadiet dessutom, eller när det var. Oavsett de rökte eller ej.) jag tyckte inte att det var onödigt med restriktioner på ålder för att köpa cigaretter för det.)

Jag pratar om många baginbox med vodka och en lastpall starköl för en klassfest och pressen för den första 18 åringen att resa och hämta det.

Du förstår inte att unga kan gå ut på stan och köpa sprit (av gud vet vilken kvalitet) av random snubbe? 20 årsgräns på Systemet hindrar bara vuxna människor 18-19 åringar från att köpa alkohol av bra kvalitet.

Jag tycker det är lite knepigt hur man ska tänka på hur farligt något är. Ska man titta extrembruk, "normalt bruk", risken för överdos, skada över lång tid....

Det mesta är skadligt för oss om vi överdoserar det. Man kan dö av att dricka för mycket vatten också liksom.

Ett undantag här verkar vara LSD. Det finns exempel på folk som tagit 1000 gånger större dos än "rekommenderad", och de blir inte sjuka. Jag antar dock att det inte är en speciellt trevlig upplevelse :crazy:
Jag tänker också att det är en enorm förenkling att tänka att ett förbud mot alkohol får alla människor som mår dåligt och rids av ångest, våldstankar och självmordstankar att bli oskadliga för sin omgivning. Alkohol och andra droger finns nog längs hela skalan av orsak och verkan där - och istället för förbud som sänker friheter för alla så måste denna grupp få bättre hjälp.

Du förstår inte att unga kan gå ut på stan och köpa sprit (av gud vet vilken kvalitet) av random snubbe? 20 årsgräns på Systemet hindrar bara vuxna människor 18-19 åringar från att köpa alkohol av bra kvalitet.
Jo, men det är ingen anledning till att sänka gränsen för systembolaget? Det är ju precis som föräldrar som ger sina minderåriga barn alkohol för att de annars skulle dricka fulsprit, det har ju forskning visat att det snarare leder till att barnen dricker mer än de som inte fått alkohol av sina föräldrar. 14-åringar kan också få tag på fulsprit. 18-åringar kan köpa 3,5:or på ica eller gå till krogen så är inte som att de förbjuds att dricka alkohol av bra kvalitet.

Jag tänker också att det är en enorm förenkling att tänka att ett förbud mot alkohol får alla människor som mår dåligt och rids av ångest, våldstankar och självmordstankar att bli oskadliga för sin omgivning. Alkohol och andra droger finns nog längs hela skalan av orsak och verkan där - och istället för förbud som sänker friheter för alla så måste denna grupp få bättre hjälp.
Ja, absolut, jag har heller aldrig argumenterat för att förbjuda alkohol.
Det massor med droger som är olagliga bara för att de ger rus, och som egentligen hade kunnat utnyttjas till massor bra saker i vården om de inte bara förbjöds rakt över som rutin.

Det är nog vanligare än du tror. Jag hade i princip fri tillgång till alkohol från Systembolaget från 15 års ålder. Särskilt tjejer skulle jag säga har gott om kontakter som är 20 plus för att få tag i alkohol om de vill.
Vanligare än jag tror? Jag skulle väl säga att det är precis så vanligt som jag tror (troligen numera lite mer ovanligt än jag tror) Det är ju därför jag är emot.

Faktum är att du kanske rentav tror att jag tycker det vore hemskt om en 16 åring smakade alkohol, vilket jag inte alls tycker, blir inte ens upprörd. Jag känner bara inte att jag vill att ännu fler ska hamna på sjukhus för att det plötsligt finns lätt tillgång till en baginbox vodka och en lastpall starköl och någon glömde dem fulla på övervåningen på festen.

Tror du inte att mina klasskamrater hyggligt ofta och någon gång jag drack alkohol på högstadiet? Ingen aning om det var tjejer som langade eller ej. Det är ju därför jag inte vill sänka till 18... (hoppas btw att jämställdheten nått längre än till att 20 åringar fortfarande häänger med 3 år yngre.)

Du menar helt enkelt att det inte vore närmare med en klasskamrat som var 18? Utan det är samma lika.

Sure de kan köpa en lastpall starköl av en random snubbe på stan?

Jag har flera gånger skrivit att det handlar om mängder.

Har bekanta nu som brände hemma i garaget på högstadiet också, jag tycker fortfarande det ska vara åldersgräns.

Ja, snarare det, i så fall. Men jag kommer inte att engagera mig i frågan. Och så tänker jag nog att ett sätt att lära sig vara en myndig vuxen, är genom att öva på det. Jag gissar att det skulle bli lika småvingligt i början även om myndighetsåldern höjdes till 20.
Samtidigt händer väldigt mycket i utvecklingen av hjärnan mellan 18 och 20 iofs fortsätter hjärnan utvecklas till 25 men det är ändå en oerhörd skillnad. Frontalloben och möjligheten att tänka efter före är i ganska kasst skick under tonåren (sämre än under tweenies rent av tror jag).

Samtidigt händer väldigt mycket i utvecklingen av hjärnan mellan 18 och 20 iofs fortsätter hjärnan utvecklas till 25 men det är ändå en oerhörd skillnad. Frontalloben och möjligheten att tänka efter före är i ganska kasst skick under tonåren (sämre än under tweenies rent av tror jag).
Jo. För min del handlar det mest om att jag inte är särskilt engagerad i vad som är lämplig myndighetsålder.

Inte heller tycker jag att det är ett argument vare sig för eller mot Systembolagets åldersgräns att den är inkonsekvent. Jag tycker inte att konsekvens i sig är särskilt viktigt, utan det beror helt på vad det gäller.

I så fall borde man ju höja körkortsåldern till 20 år
Alltså jag är ju inte av den åsikten att allting måste vara samma ålder. Jag tänker att de har bra underlag när det gäller körkortsåldern. I vissa länder är den ju 16.

Jag skulle inte ha några problem om myndighetsåldern var 20 och körkortsåldern var 18, eller kanske 16 då.

Men om allting måste vara samma ålder kanske man borde ha byxmyndighetsåldern samtidigt också, 18 eller 20? För att inte tala om straffmyndighetsåldern.

Låt säga att någon tyckte att körkortsåldern skulle vara 16 så att barn på landet kan köra till partyt och ha en körkortsutbildning i botten, ha en registreringsskylt och inte vara en vägpropp. Tänker man då automatiskt att 16 åringar måste bli myndiga, få rösta, få köpa på systemet osv också isf?

Visst det är inte lika många unga som dricker. Vad tar ungdomarna istället?
Är det för att det är lättare att få tag på andra droger än alkohol som alkoholkonsumtionen minskat eller beror det på något annat?

Sedan är jag inte tillräckligt insatt om sänkning av ålder på systemet är rätt eller inte. Är inget jag kommer lägga en tanke på vid något val.

Fast näe, det kan inte vara vanligt att så gamla som 18 19 åringar köper smuggelsprit och smygdricker på det sättet, det är yngre som gör oftast. Dom flesta i den åldern går ut och dricker på krogen. Sån där fulsprit och sådant är ju främst yngre som dricker. Fast kanske ska sälja riktig sprit till folk oavsett ålder om man ska gå enligt din logik? Hellre dö av "fin" sprit än av ful.

Är det för att det är lättare att få tag på andra droger än alkohol som alkoholkonsumtionen minskat eller beror det på något annat?

Sedan är jag inte tillräckligt insatt om sänkning av ålder på systemet är rätt eller inte. Är inget jag kommer lägga en tanke på vid något val.
Min teori är att många sysslar med dataspel istället. Visst förekommer olagliga droger men det lilla jag känner till (är ändå typ i den åldern själv) är inte att olagliga droger är vanligare än alkohol. Snus förekommer, men ger väl inte alls samma effekt som t ex alkohol eller cannabis? Även de icke-rökiga rökapparaterna förekommer. Jag tror dock att dataspel har en stor roll där, det kan vara beroendeframkallande och socialt.

Kan kanske finnas en ekonomisk aspekt i det hela? Många saker är relativt dyra, däribland alkohol och rimligtvis andra droger, så det är svårare att som ung köpa sådant.

Fast alla tar ju inte körkort när de fyller 18 år? Ska de som väntar till 20 år inte få köpa på systemet förrän de är 22 år då menar du? Ditt resonemang håller inte.

Antingen anser man att personer vid en viss ålder är myndiga och då får personerna ta körkort och handla på systemet eller så anser man att de inte är mogna att vara myndiga och då höjer man åldersgränsen för myndighet.
Även om de tar körkort senare så har de flesta 18åringar smakat alkohol iallafall och antingen inte fortsatt eller iallafall vant sig tills de bestämmer sig för att skaffa körkort. Poängen är att det inte sker samtidigt att en ivrig tonåring får både körkort och dricka alkohol lagligt.

En 20åring som skaffar sig körkort vid den åldern har ju ändå kunnat dricka alkohol i ett par år.

Ja och nej. Jag tycker dagens kriminaliserings- och förbudspolitik inte alls fungerar och inte alls hjälper de som hamnar i missbruk. Det finns andra modeller som ger andra effekter, där den viktigaste är att de som blir sjuka av sitt missbruk inte betraktas som i första hand kriminella avskum utan som medmänniskor i behov av hjälp.

Sen har jag noll egen erfarenhet av andra substanser, och jag tänker att varje substans har olika egenskaper som gör att man måste göra olika riskbedömningar för samhället. Jag gissar att alkohol skulle hanteras helt annorlunda om man gör tankeexperimentet att det är en ny drog som kommer hit imorgon. Vet inte om det finns andra substanser som har den typen av eminenta doft- och smakbärande egenskaper som lyfter matupplevelser men samtidigt också en baksida i form av beroenderisker och skador. Alltså om det finns någon ganska direkt jämförelse att göra.

Men nu är vi inne på ett annat ämne.
Helt OT det har du rätt i, jag blev bara nyfiken.

(Jag tror att man får börja tänka i den bana som du tänker redan i med tanke på att man börjat framställa på kemisk väg nya droger hela tiden i labb. Så fort man förbjudit en drog så dyker det upp en ny, lagen kommer inte att hinna med.)

Rent biologiskt sett så är det egentligen inte några större skillnader på alkohol och droger. Bägge är sinnesförändrande kemikalier som påverkar hjärnan 😅 Jag har inte provat själv men läst om att droger kan förändra upplevelsen av det man äter och dricker. Heroin tex, allt blir bättre av det, inklusive det man äter och dricker. (Iallafall den första gången.)

Även här verkar det vara färre ungdomar som dricker eller röker på nu, jag tror liksom andra att skärmtid ligger bakom. Mina ungdomar dricker ingenting, jag tror liksom andra att det handlar, åtminstone här omkring, om skärmtid och dyra hobbys och epa-kulturen (i sig dyrt men såklart också att de flesta med epor inte dricker).

Jag har egentligen ingen åsikt om åldersgräns på att köpa alkohol, jag är nog rätt liberal så, ser ju att det ändå funkar i många länder och har bott både på Irland, Frankrike och medelhavet själv där man även kan handla alkoholen på Lidl, så för den delen tror jag inte att det gör så stor skillnad. Vi har dessutom, till skillnad från dessa länder, väldigt dyr alkoholskatt så ungdomarna får nog svårt att köpa så mycket också.

Helt OT det har du rätt i, jag blev bara nyfiken.

(Jag tror att man får börja tänka i den bana som du tänker redan i med tanke på att man börjat framställa på kemisk väg nya droger hela tiden i labb. Så fort man förbjudit en drog så dyker det upp en ny, lagen kommer inte att hinna med.)

Rent biologiskt sett så är det egentligen inte några större skillnader på alkohol och droger. Bägge är sinnesförändrande kemikalier som påverkar hjärnan 😅 Jag har inte provat själv men läst om att droger kan förändra upplevelsen av det man äter och dricker. Heroin tex, allt blir bättre av det, inklusive det man äter och dricker. (Iallafall den första gången.)
Just för vissa typer av alkoholdrycker så handlar det nog mer om hur etanol funkar som lösningsmedel och drar ut smaker och effekten att dofter kommer lättare eftersom alkohol avdunstar lättare än exempelvis vatten, att man kan få den processen att samverka med den mat man lagar. Alltså fler rent fysikaliska aspekter - och sen tillkommer de där sinnesförändrande egenskaperna.

Men visst, tittar man på hembränd vit sprit på dunk så faller de flesta av den första typen av effekter och endast den andra typen återstår.

Det är tyvärr väldigt lätt att komma över droger om en inte bor hyfsat isolerat. Men trots det har bruket av sånt minskat de senaste åren (enligt CAN och FHM) Tackolov för det säger jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka