Bukefalos 28 år!

Sankt Georg och dressyren

Sv: Sankt Georg och dressyren

*KL*


Visst fanns det en tråd i detta ämne nyligen? Togs den bort eller?

Det var en tråd son hette "hårda bud" , den togs bort efter ca 13 inlägg. Jag vet inte varför.

Bilderna i ridsport är groteska, tyvärr förekommer det nog oftare än man tror.
För mig var det ett uppvaknande, jag måtte varit naiv........
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

håller verkligen med dig. Men, det är inte vi som bedömmer det som träning, det är hon och anhängarna... och det är då det blir så sjukt vridet.....
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Tack för översättningen(även fast jag önskat att jag inte läst den:() Hur f*n kan man göra nått sånt:cry:
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

KL
ursch, jag mår illa av att läsa det här.
helt sjukt hur man kan behandla en häst så. (eller vilket djur som helst för den delen)
Det finns många sjuka människor i vår herres hage som inte har alla hundra hemma verkar det som.

Ett stort framsteg är ju iallafall att hon blir/blev dömd. Det kanske kan skrämma andra som håller på med sådant här fast jag har svårt att tro det..
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Det var en tråd son hette "hårda bud" , den togs bort efter ca 13 inlägg. Jag vet inte varför.

Det var min tråd!! Och när jag loggade in efter helgen hade ingen skrivit nåt trodde jag ända tills jag läste på Buke-hjälp att denna tråden var låst. Kollade in denna tråd via länk och såg här att Mimus skrivit att min tråd är låst :eek:
Alltså får man inte som TS veta sånt??!!

Hmm nåväl detta inlägg får bli en parentes - tillbaks till ämnet!!
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Finns väl itne tid för det. Och jag är ganska säker på att även denna tråden var låst ett par dagar. Förstår även varför... men de ävdrade sig tyligen.....:smirk:
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Fast varför ska den vara låst? Alltså jag menar det är ju officielt det som skrivits ner och vad gör det att man disskuterar sånt här? egentligen?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag blir ledsen och upprörd och känner en stor vanmakt vid att det fortfarande finns de som tror att hästar ska piskas till underkastelse innan det går att hantera dem... :cry:

Var är harmonin, samspelet och leken? Var är hästens naturliga livsglädje och nyfikenhet? Det här som du skriver om är bara en människa som är extremt långt ut på den här kanten, antagligen, precis som ni andra skriver, gravt psykiskt sjuk själv. Men det finns de som har de här tendenserna längre in på skalan och vad gör man åt det?

Ja, du, om jag visste...

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

*knapplån*
- Hittade texten till artikeln i St Georg.

På tyska då. Kanske finns någon duktig som kan översätta?
Verkar som om det finns en livaktig debatt i Tyskland iallafall, och man kräver att förbundet - FN - ska upprätthålla sina riktlinjer...

Hier der Text des Editorials der September St. Georg. Was genau im Heft noch zu dem Thema steht, kann ich euch nicht sagen, soweit bin ich heute vorm Spätdienst nicht gekommen.

Gabriele Pochhammer An die Wand gefahren

"Was ist eigentlich los mit unserem Sport? Die Vielseitigkeit wird von einer Serie tödlicher Unfälle erschüttert und das Tribunal des Weltreiterverbands FEI gesteht einer Reiterin zu, dass sie es nicht merkt, wenn ihr Pferd 150 Meter im Gelände auf drei Beinen läuft.
Der springsport verliert mit jeder vermurksten Dopingkontrolle an Glaubwürdigkeit (Seite 62).
Und die Dressur wird von ihren eigenen Parolen eingeholt, die Hyperflexion, im Volksmund Rollkur genannt, sei eine durchaus akzeptable Trainingsmethode für versierte Reiter. Das findet nämlich auch Christine W., von deren brutaler Ausbildung wir im August-Heft berichtet haben: Fast eine Stunde lang ist auf einem Video zu sehen, wie ein Pferd mit Schlaufzügeln, Sporen und Gerte malträtiert, sein Kopf rechts und links auf die Brust gezogen wird.
Inzwischen wurde W. vom Ordnungsamt jeglicher Umgang mit Pferden vorläufig verboten. Ein Aufschrei der Empörung folgte unserem Bericht in der Reiterszene, auf den folgenden Seiten veröffentlichen wir eine kleine Auswahl entsetzter und angewiderter Leserstimmen. Doch Christine W. hat es jetzt schriftlich, ausgerechnet von einem früheren Mitarbeiter der Deutschen Reiterlichen Vereinigung (FN), dass die Bilder, die wir gezeigt haben, durchaus zu einer Profi-Ausbildung gehören können.
Den Absatz des Gutachtens, das Dr. Heiko Meinardus, einst zweiter Mann der Abteilung Zucht und Präsident des Oldenburger Zuchtverbandes, im Auftrag von Christine W. erstellt hat, muss man sich auf der Zunge zergehen lassen:

"Auch wenn das tiefe "Einstellen" von Pferden zur besseren Gymnastizierung nicht unumstritten ist, und in den letzten Jahren für viel Diskussionsstoff unter Fachleuten und in der Öffentlichkeit unter dem Stichwort "Rollkur" bzw. "Hyperflexion" gesorgt hat, kommen die offiziellen Stellen des Pferdesports (FEI und FN) zu dem Schluss, dass zwar solche Methoden von Laien angewandt abzulehnen sind, aber auch, dasss es bei Anwendung durch sachkundige, qualifizierte Trainer keinen wissenschaftlichen Nachweis gibt, dass diese Ausbildungsmethode einen Missbrauch von Pferden darstellt". Na dann!

Meinardus konnte diesen pferde-verachtenden Unsinn nur verzapfen, weil die FEI den Boden dafür bereitet hat. Der im Januar 2006 vom Weltverband veranstaltete Workshop in Lausanne zum Thema Rollkur diente keinem anderen Zweck, als diese Methoden schön zu reden. Unwidersprochen blieb die Aussage des Utrechter Professors Rene van Weeren im Raum stehen: "Es gibt keinen Grund eine Trainingsmethode zu verbieten, bei der nicht nachgewiesen ist, dass sie dem Pferd schadet."

Die Fuchsstute von Wolkenstein II, die Christine W. auf dem besagten Video traktiert - sie frisst, sie säuft, sie schläft, nehme ich an, und hat nach Aussage der Tierärzte auch keine blutenden Wunden. Dann hat ihr die Tortur wohl nichts geschadet, jedenfalls gibt es keinen Beweis dafür. Also weiter so? Zumal die Wolkenstein II-Nachkommen laut Meinardus so schwierig sind, dass gelegentlich mal anderen Seiten aufgezogen werden müssen - das wird natürlich Landstallmeister Bade freuen - und es sich bei Frau W., der Weltcup-Reiterin und Trägerin des Goldenen Reitabzeichens, zweifellos nach FEI-Maßstäben um eine versierte Reiterin handelt.

Es wird Zeit, dass die FEI zur Besinnung kommt, bevor sie den Dressursport gänzlich an die Wand gefahren hat. In Warendorf zeigt sich ein schmaler Silberstreif: Die Abteilung Persönliche Mitglieder der FN hat gegen Christine W. ein Ausschlussverfahren eingeleitet. Das wäre ja schon mal ein Anfang."
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Är det någon som kan översätta?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Fast varför ska den vara låst? Alltså jag menar det är ju officielt det som skrivits ner och vad gör det att man disskuterar sånt här? egentligen?
Jo men i Forumreglerna står edt att man inte får diskutera enskildperson (nämd vid namn) och det var därför tråden låstes.... vet dock inte varöfr den låstes upp igen :confused:
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jaha, då förstår jag. Fast det vore synd om den låstes igen för det här är ju nått man liksom vill diskutera o veta mer om det är ju bra att folk får se att sånt här faktiskt händer. även bland dom som är kända!
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag har då inte fått möjlighet att läsa ridsport men hörde av mamma och en tjej i stallet om detta...

Helt sjukt om jag får säga min mening, men ändå på något vis skulle man vilja se vidieon i alla fall jag...
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

- Hur kan man någonsin stoppa detta - det som sker i namn av träning, dressyr och kärlek till hästen? Ändå är läget bättre idag - snart sagt alla går omkring med videomobiler nuförtiden.

Jag tror att det är flera saker som måste till, för det är många mekanismer inblandade i detta

Först så måste sådan här upp i ljuset och talas om i flera media. Man kan dra paralleller till incest med barn. För ett 20 tal år sedan trodde de flesta att det var onda enstaka människor, idag vet man att det är obehagligt vanligt. Nån siffra på en i varje klass....

Det viktigaste i det här är nog att förstå är att förövaren är en - med det finns många som 'möjliggör'

Här har alla myndigheter och alla med makt ett stort ansvar och de måste de ta. Lagarna måste skrivas så att de fungerar.
Domstolar måste döma. Ridsportens officiella organ måste all vara tydliga och stå för ngt annat. Media måste sakligt rapportera och inte sopa under mattan:angel:


Tävlingsdomare måste vara likt socialarbetare "uppmärksamma"
om så inte sker - så är makthavare möjliggörare....

Som du skrev, denna möjlighet att filma... Tvingar makten att agera.

Sedan har vi oss andra - de vanliga dödliga:D
Einstein tror jag det var som som sa att - det är inte de onda människorna som är problemet - utan de goda som ingenting gör

Vidare sa Hitler (!) att - Det är tur för härskaren att folk inte tänker

Båda ovanstående citat syftar till det som inom alkoholistvård kallas medberoende. Men som i andra sammanhang borde kallas möjliggörare

En medberoende/möjliggörare är den som inte orkar/förmår se. Den som ständigt förnekar. Det har skrivits en bok som heter "Flodhästen i vardagsrummet" Där en 'aktör' beter sig, på ett frapperande sätt, men omgivningen väljer att låtsas att alt är som det ska.

Och SÅ är det fortfarande i hästvärlden rent generellt. Vi vill inte veta.

En av anledningarna till detta är att alltför många människor ser världen som uppdelad i några få ONDA och resten goda människor. Fler människor måste nog inse att onda och goda är vi alla i någon mån. ( ja det finns psykopater med e är undantagen, den stora massan människor är sammansatta människor)

Men om man tror att människor är antingen goda eller onda så blir det så att Människor som man gillar av en eller annan anledning - därför inte anses kunna göra ont:crazy:
Man väljer att slå dövörat till, vägra tro, gå i starkt försvar osv
Det finns ingen flodhäst i vardagsrummet

Vi blundar därför för det vi ser med våra egan ögon... Vi rationaliserar bort. Den och den som är så bra, den kan ju inte......
................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sankt Georg och dressyren

Världen går att förändra - annars vore vi kvar på stenåldern...
Men då måste fler förstå lite mer om ilska och aggression

Ilska är känslan arg, den har alla. Ju mer man kan hantera den och prata om den desto bättre. Känslan arg är helt naturlig, den har en viktig funktion för att ta hand om oss.
Det är inte hälsosamt för omgivningen att förneka sin ilska. Ilska går inte att trolla bort, då övergår den i handling.

Aggression är just handlingen som skadar. Människor som själva varit utsatta för mycket aggression har självfallet en massa ilska som de bär på. Om de inte får hjälp/tillåts sätta ord på denna Ilska, och hantera den - så agerar de ut den /spelar upp i nån sorts teater - på levande varelser

Det handlar om "råttan på repet" den gamle sagan om pojken som inte ville gå i skolan, men som tills slut ficks att gå i skolan med en serie våldshandlingar. Den är för lång att dra här, men en annan förklaring av den psykologiska försvarsmekanismen förskjutning som det handlar om är;
Mannen som får skäll av chefen på jobbet, går hem och skäller på frun, som sin tur skäller på barnen - som går och sparkar på hunden

Djur och barn är längst ner på denna hackningshieraki.

Skall vi förändra världen så måste vi - alla människor som har förmågan till självinsikt - ta ansvar för vår egen ilska. Så att vi hanterar den som en känsla och inte låter den gå vidare som en handling.

Aggression smittar som en löpeld. Det ser man bl.a. i krig. Våldet eskalerar snabbt.

Aggression kan inte absorberas upp någonstans utan det förs vidare. Till slut landar det på någon maktlös som ett djur eller en människa som vänder det inåt och/eller tar livet av sig.


Vill man förändra världen så måste man börja med sig själv.

Och även om man inte går runt och slår folk så finns det även ett verbalt våld. Det ständiga föraktet och fördömandet av ens medmänniskor är även det en aggression som känns, och som skickas vidare.

Skall vi förändra välden så måste vi bli mer förstående och inte så främmande och fördömmade mot varandra som människor. - För att inte själva vara aggressiva. Nu blev det lite psykologisk överkurs kanske.

Men på svenska; vi måste ta ansvar för vårt eget våld och välja _hur_ vi vill behandla vår omgivning.

OM vi skall förändra världen
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är i kontakt me en tysk hanhunds ägare, och med hjälp av översättninsprogramet får jag mkt hjälp men detta blev för snurrigt, vad...
2
Svar
33
· Visningar
2 721
Senast: Casper
·
L
Utrustning nu har jag varit inne och kikat på grandeur.de igen. på den tyska sidan hittade jag följande text: Das Pad ist beidseitig mit dem...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: skuggi
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Noir3
·
P
Hästmänniskan Ska köpa häst, enligt ägaren är det toppstam på hästen. Enligt stamboken saknar hästen stam på faderns sida!! Det förklarar ägaren...
Svar
12
· Visningar
1 810
Senast: portos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp