Bukefalos 28 år!

Sankt Georg och dressyren

Sv: Sankt Georg och dressyren

Sant!

Jag har själv läst till personalvetare med inriktning psykologi och jag blir verkligen förvånad när hästfolk försöker att tala om för mig att inlärningspsykologi inte fungerar på hästar... Pinsamt! Det fungerar på allt från amöbor till människor men just hästar har naturen hoppat över... :rofl:

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Men som jag har lärt mig också är att när folk är rädda så börjar de misshandla istället för att reda ut de hela på ett psykologist sätt...

En kompis häst kan man inte börjar bråka med för då ställer sig hon på bakbenen, utan med den hästen måste man sitta o lirka med i fall den inte vill...

Tror väldigt många hästar är så...Men om hästen börjar ställa sig utan andledning så kan man börja fundera på i fall den har ont, vilket jag varit med om själv...
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Jag håller fullständigt med

men där finns ett stort ointresse bla. allmänheten

tyvärr
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

:D :angel: :rofl:

Detta handlar så mycket om allmän attityd till andra levande varielser

En bra början tycker jag är att sluta kalla hästar "knäppa"

Det finns inga knäppa hästar - däremot finns det många människor som inte har förmågan att förstå dem

(just detta att - vi lever alla under samma psykologiska mekanismer. Ett beteende har alltid en orsak)
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Exakt. Exakt, exakt, exakt!

Även vi människor gör bara det som fungerar. Det som ger oss en belöning. Därför är det lättare att röka och att äta osunt än att sluta röka och att banta - det första ger oss en omedelbar belöning men den belöning vi får av att sluta röka och banta ligger för långt fram för att vi ska se det som en belöning, därför är det så svårt.

Finns inga knäppa hästar - hästar gör det som fungerar. Om vi vill att något ska fungera bättre får vi uppmuntra och berömma hästen när den gör rätt och ignorera när den gör fel, samt vara ansvariga för att i varje situation göra det lätt för hästen att göra rätt samt svårt att göra fel.

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Får jag bara fråga...det verkar som att alla har läst psykologi eller beteende...

Eller är alla så förnuftiga??:D

Jag har i för sig också läst psykologi men kommer inte ihåg så mycket av det...går nog mest på sunt förnuft:D Och brukar räka fördet mesta:D
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Sunt förnuft är bra - tyvärr är det många som har olika uppfattningar om vad sunt förnuft är... :crazy:

Om man inte komplicerar allt så är det oftast rätt. Att träna hästar är enkelt, det är enkla djur, men däremot är det inte lätt. Detta beror nog på att vi människor inte är så enkla djur...

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Sunt förnuft är bra


Jag håller inte med! De flesta jag träffar tycker det är onödigt att läsa inlärningspsykologi för "det är ju så självklart det kan jag i alla fall." *suck* säger jag bara.

Varför tror folk att de är födda med en massa kunskap inom ett forskningsämne? Jag tycker det är viktigt att läsa in sig ordentligt på grundprinciperna om man vill träna hästar, för inlärning/träning är inte alltid så självklart som folk vill tro.

Det är ju logiskt och lätt när man förstått principerna men den kunskapen de flesta har är baserat på negativ förstärkning eller bestraffning (vilket många tror är samma sak)

Nä jag vill slå ett slag för att det borde vara en del av hästutbildningar och teori. Jag tror många kommer att tänka om helt när de lär sig lite mer som är baserat på forskning och vetenskapliga bevis istället för deras egen medfödda kunskap och logiska tänkande (det är ju trots allt sånt som lett till fallet som diskuteras i tråden.)

Jag tror våld ofta föds ur en frustration över att inte klara av en viss situation, och jag tror inte att männsikor väljer våld när de har ett annat tillvägagångstillsätt till handa som de VET fungerar.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Det är sant, men de mesta beror på hur man tolkar saker och ting jag har lärt mig mest från, mormor, mamma och morbror (varav morbror är rätt så känd hovslagare) och självklart när jag gick på natubruk och jobbat i olika stall....

Jan Brink har ett jätte bra uttryck ju mer du lär dig om hästar desto mindre kan du (e inte säker på om det är rätt ordagrant.)

Det som det menas med att ingen människa på jorden kan lära sig precis allt om hästar...

Och jag säger inte att jag är proffs och jätte duktig...Men är det något jag är osäker på och har ingen person jag får tag på i stallet så blir det sunt förnuft (det som jag tycker är sunt förnuft).

Och det har det inte varit fel på hitils annars borde ju folk sagt till...eller hur?
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Men.. du kan ju inte bara hugga av min mening så där! :D Jag skrev :
Sunt förnuft är bra - tyvärr är det många som har olika uppfattningar om vad sunt förnuft är...

Vilket alltså innebär att jag inte heller är så där jätteimponerad av hänvisningar till "sunt förnuft" då det kan skilja enormt mycket mellan vad två personer anser är det...

Det finns en sak som jag är helt övertygad om är det viktigaste för inlärning OAVSETT var kunskapen kommer ifrån och det är REFLEKTION.

Om en människa inte reflekterar över vad den lär sig och funderar över hur det kan sättas in i ett större sammanhang så kan den människan läsa samma sak om och om igen utan att ta åt sig någon kunskap. Om man däremot reflekterar så kan en kort artikel i en tidning ge en mycket fördjupad kunskap utifrån den kunskap personen redan har.

Men hur många reflekterar idag? Om den här tyska elitryttaren hade tagit ett steg tillbaka efter misshandlen, tittat på hästens uttryck och tänkt "fungerar verkligen detta?" så kanske hon hade kommit till en annan slutsats än att bara fortsätta med samma metod.

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Fast hon kanske tyckte att den fungerade och därför fortsatte.

Tror nog tyvärr att det alltid har funnits och alltid kommer att finnas människor som tar till meningslös våld mot både människor och djur. Just agressioner är en väldigt stark drivkraft både på gott och ont.

Det bästa man själv kan göra är att reagera och agera.

Mvh

Tora
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Hallelulja

Fram för mer självstädningt tänkande människor som vågar ifrågasätta
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Men hur många reflekterar idag? Om den här tyska elitryttaren hade tagit ett steg tillbaka efter misshandlen, tittat på hästens uttryck och tänkt "fungerar verkligen detta?" så kanske hon hade kommit till en annan slutsats än att bara fortsätta med samma metod.

Tror inte att den typen av människa som utövar såna extrema våldsmetoder är förmögen till sådan reflektion över huvud taget. Däri ligger kruxet som jag ser det.
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Men.. du kan ju inte bara hugga av min mening så där! :D/Camilla

Haha, aggressiv argumentation :angel: Jag ville bara understryka att jag inte tror på det här med sunda förnuftet (eller jo det är klart jag gör) MEN jag önskar att inlärningspsykologi hade varit en naturlig del av inlärningen hos unga ryttare och att det sunda förnuftet blir baserat på reell kunskap istället för troende.

Håller helt med om reflektion :bow: men det är också något som jag tror att vi indoktrineras till att göra. Om man tittar på ex klickerträning ala Karen Pryor så blir det en naturlig del i metoden att hela tiden fråga sig varför det blev fel, alltså; vad gjorde jag som ledare fel för att orsaka denna situationen. Istället för som det låter i många stall idag, "h*n vet bättre! H*n bara dummar sig"

Den sociala kulturen i ridsammanhang idag skuldbelägger ofta den som skall bli ledd, istället för ledaren, (inte bara rellationen häst ryttare, utan även i rellationen lärare elev,) och fysisk bestraffning är accepterat (hur ofta ser man inte någon piska till en häst eller rycka den i munnen/sätta på ett skarpare bett) utan någon reaktion från omgivningen då detta beteende är normaliserat. Jag tror att mycket våld föds ur det sociala sammanhanget och normerna och att sedan mer brutala individer får ett större svängrum i dessa miljöer. Det har trots allt gått väldigt långt innan det blir något straff i detta fallet. Varför reagerade ingen tidigare? Det beror inte på att hon omgavs av dåliga och kalla och hårda människor, det beror på att de befann sig i en hård miljö där våldet har blivit normaliserat
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Och det har det inte varit fel på hitils annars borde ju folk sagt till...eller hur?

Givetvis kan ingen allt och det är därför det gäller att vara ödmjuk och som Camilla säger, reflektera.

Det är ju inte säkert att de säger till om de själva gör samma fel eller om det är en sådan stämning i stallet där ingen vågar ge kritik
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Det är sant varit me om det själv...En person som många inte är så förtjusta i vågar inte säga det rakt upp i ansiktet på henne...En familj vågade det och då blev den personen skit rädd för den familjen..

Det bevisar ju lite på att när människor tar till våld så är det kanske helt enkelt så att de är rädda...Va vet jag:p
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Nej, det är just det jag menar. Men OM hon klarat det skulle hon kanske ha handlat annorlunda. Men jag håller med er alla om att den här personen knappast kan vara psykiskt stabil och ska verkligen inte vara i en situation där hon ska lära/utbilda andra individer.

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Kan inte annat än hålla med. Som personalvetare och med ett yrke som sådan så ser jag ofta detta i personalgrupper också. Ett helvete blir till norm och ingen reagerar förrän någon ny, med helt andra erfarenheter, kommer in och ser eländet.

Många ledare är ledare för ledarskapets skull, inte för det mål man egentligen har (här tex utbildning av tävlinshäst). Då är det lätt att anklaga alla som leds när det inte fungerar, för själv kan man ju inte göra fel - man är ju ledare!

/Camilla
 
Sv: Sankt Georg och dressyren

Ofta när de tar till våld har de den bakgrunden själva, dvs någon har visat dem sedan barnsben att när vettet går ut går våldet in och att det har blivit norm. Man vet inte att det finns andra, bättre sätt att lösa problemen på.

Fungerar det inte med våld, så fungerar det med mera våld. De blir fast i det tankemönstret då de inte lärt sig något annat.

Och det stämmer med det du säger - att de är rädda - för vem är inte rädd för våld mot sig själv? Och om de vet att de själva lydit då någon burit hand på dem så tror de förstås att det är det sättet man uppfostrar en häst på också. Att de sen inte blivit en sund person av den uppfostran - det har de inte förmåga att ställa sig utanför och se, iaf inte utan hjälp.

/Camilla
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är i kontakt me en tysk hanhunds ägare, och med hjälp av översättninsprogramet får jag mkt hjälp men detta blev för snurrigt, vad...
2
Svar
33
· Visningar
2 721
Senast: Casper
·
L
Utrustning nu har jag varit inne och kikat på grandeur.de igen. på den tyska sidan hittade jag följande text: Das Pad ist beidseitig mit dem...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: skuggi
·
Ridning German judges have discussed and taken a stand: (from www.chronofhorse.com bulletin board) //In German and English// Stellungnahme...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: Noir3
·
P
Hästmänniskan Ska köpa häst, enligt ägaren är det toppstam på hästen. Enligt stamboken saknar hästen stam på faderns sida!! Det förklarar ägaren...
Svar
12
· Visningar
1 810
Senast: portos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp