Bukefalos 30 år!

Vi bodde till 75% hos mig då det hade tagit mig två timmar att ta mig till jobbet från hans lägenhet. Jämfört med från min (/numera vår) lägenhet där vi båda har en restid på cirka 45 min. Han löste fix i sin egna lägenhet genom att helt enkelt vara hemma de vardagskvällar han behövde det. Var det en helg så bodde vi hos honom.

Vet att vi är några här inne som är särbo, jag behöver lite hjälp. Jag älskar att ha en egen lägenhet. Men som särbo spenderar jag halva veckan på en plats som inte är mitt hem. Hur hanterar ni det? Av olika anledningar är det jag som behöver åka om vi ska ses. Vilket betyder att jag aldrig är hemma på helgen. Vilket i sin tur gör att jag inte får något gjort hemma för jag orkar inte efter jobb. Hur lägger ni andra upp det för att få tid hemma, men ändå hinna se er partner?
När jag varit särbo har vi varvat vem som åker till den andra. Jag har då haft mkt med jobb, hästar, vänner etc. Så behövde jag vara hemma för det så var jag det. Vi fick ses när det passade.

Jag fattar att det är svårt med djurpassnibg etc. Men ibland borde det väl gå att få till. Precis som att ni kanske inte måste ses varje helg/så många dagar i sträck alltid. Han kan väl följa med till dig och hjälpa till med sånt som ska göras där någon helg. Så får du mer tid att med ro kunna vara hos honom.

Ingen av oss har speciellt många vänner. Han utför ju sitt intresse hemma, så jag kan ju vara där samtidigt

Jag förstår att alla är olika, och jag är också ödmjuk inför att jag inte vet något om er relation. Så nedan blir självklart väldigt, väldigt subjektivt.

Men.. Jag är nybliven (ca två månader, dessförinnan har vi varit först särbo och sedan sambo) särbo med en partner som också utövar sitt huvudintresse (datorspel) hemma. Och jag kan ärligt säga att skulle min partner sätta sig vid datorn en halvdag när jag är där, så skulle jag åka hem. Det enda jag "får ut" av det är att sitta och ha tråkigt, känna mig oönskad/att han inte vill umgås med mig, medan han spelar - nej tack.

Han får gärna ägna sig åt sitt, det är inte alls grejen, vill jag understryka. Och jag skulle inte heller förvänta mig att han skulle hänga hos mig medan jag gör mitt, om han hellre gör något annat. Vi bor mindre än en mil ifrån varandra = ingen av oss skulle "sitta fast" liksom.

Ingen av oss har speciellt många vänner. Han utför ju sitt intresse hemma, så jag kan ju vara där samtidigt
Ursäkta mig men du måste enligt honom vara hos honom hela helgen men han ska springa runt och göra sitt fritids intresse samtidigt? Den tycker inte jag är okej.
Har hänt mig ett par ggr sista gången var jag nådigt irriterad. Han tyckte vi prångt skulle umgås men han hade grävt fram sin gamla dator, fått igång den och satt på andra sidan rummet och spelade medans jag fick underhålla mig själv. Tittade igenom ett par avsnitt och sen lokaliserade jag 3:e filmen i en film serie jag sett. Då bestämde han sig för att joina efter en stund och satt och klagade resten av filmen.

En av fördelarna med särbo som jag ser det är att man faktiskt umgås när man ses och prioriterar varandra den tiden.

@grodan21 spendera fre-lör hos särbon då och åk sedan hem lördag så du har söndagen för dig själv och hinner ikapp med tvätt, städ osv. Behöver inte ens vara varje helg utan räcker kanske mer att ni gör så varannan. Om du nu är nöjd med upplägget ert i övrigt.
Att städa och greja med hemmet efter en heldag på jobbet gör vi inte heller, ingen av oss orkar det. Det blir matlagning och plocka undan disk på sin höjd, inget mer. Vi tar ikapp på helger/lediga dagar/lediga förmiddagar om jag jobbar kväll.

Min särbo har barn, så jag är oftast inte där i veckorna när han har barnen. Ibland kan jag åka dit en sväng på helgen. Hans icke barnvecka brukar vi variera om vi är hos honom, hos mig eller i min stuga på helgen. Vi planerar efter behov, ibland behöver han vara hos sig och fixa med något och ibland behöver jag, även om jag oftast hinner fixa allt mitt när han inte har barnen. I veckan när han inte har barnen har han mest varit hos mig då jag har haft en del sömnproblem och därmed mindre ork, innan var jag hos honom iaf en natt i veckan på vardagarna. Men ibland bestämmer vi att det är enklast att sova var för sig så då gör vi det. Inga konstigheter bara att prata om sina behov så löser det sig.

Senast ändrad:
Men vad tillför han dig och ditt liv? Vad är roligt med honom?

Det är klart han kan komma till dig även om han har djur? Han kanske inte kan sova över osv , men komma till dig är såklart han kan, men han vill inte. Jag förstår varför du flyttade ifrån honom faktiskt...

Vet att vi är några här inne som är särbo, jag behöver lite hjälp. Jag älskar att ha en egen lägenhet. Men som särbo spenderar jag halva veckan på en plats som inte är mitt hem. Hur hanterar ni det? Av olika anledningar är det jag som behöver åka om vi ska ses. Vilket betyder att jag aldrig är hemma på helgen. Vilket i sin tur gör att jag inte får något gjort hemma för jag orkar inte efter jobb. Hur lägger ni andra upp det för att få tid hemma, men ändå hinna se er partner?
Men måste ni ses varenda vecka då?!

Det låter som ett skevt förhållande och som att han straffar dig för att du inte vill bo ihop. Hur vill du ha det? Om du vill vara hemma hos dig skulle det vara ok för dig då att ni inte umgås den helgen? Du finns ju inte till för hans skull du har ju ett eget liv att leva.
Precis jag spenderade 15 år av mitt liv på att göra olika partners nöjda på bekostnad av mig själv.

Aldrig igen. Numera gör jag som jag vill med eller utan partner i mitt liv.
Passar det inte dom får dom väl leva med det.

Jag är inte särbo än, men troligtvis till sommaren. Vi kommer endast att ses på helgerna, då vi kommer ha cirka fem mil emellan oss och båda är helt slut efter jobb så att åka till varandra på vardagarna är det inte på tal om.

Vi har dock sagt att vi inte tvunget måste ses varje helg, utan det är okej att inte orka vara social ibland.

Förhoppningvis leder det till mer kvalitetstid tillsammans som en bonus 🙂

Senast ändrad:
En fråga från en som varit gift i många år. Jag har stort behov av ensamtid och det har min man också. Vad är det som ni känner att ni får ut av att vara särbo istället för sambo?

Det låter jobbigt att vara tvungen att lägga ens egna intressen (som partnern inte delar) hela helger bara för att ni träffas. Låter som planerad kvalitetstid istället för spontan när man känner för det.

Jag och min man har väldigt enkelt att umgås och om vi en kväll planerat att umgås men en är extra trött så är det enkelt att planera om och umgås senare eller en annan dag. Vi har ju alla möjligheter till kvalitetstid eftersom vi inte behöver anpassa oss till när det fungerar att ses.

Jag kan se att för en del personer och par så kan säkert särbo fungera utmärkt. Men efter att ha läst här i tråden känns det som att man lägger på en press av att nu måste vi umgås hela tiden eftersom vi befinner oss i samma bostad nån enstaka dag och att egna intressen absolut måste stå tillbaka då.

En fråga från en som varit gift i många år. Jag har stort behov av ensamtid och det har min man också. Vad är det som ni känner att ni får ut av att vara särbo istället för sambo?

Det låter jobbigt att vara tvungen att lägga ens egna intressen (som partnern inte delar) hela helger bara för att ni träffas. Låter som planerad kvalitetstid istället för spontan när man känner för det.

Jag och min man har väldigt enkelt att umgås och om vi en kväll planerat att umgås men en är extra trött så är det enkelt att planera om och umgås senare eller en annan dag. Vi har ju alla möjligheter till kvalitetstid eftersom vi inte behöver anpassa oss till när det fungerar att ses.

Jag kan se att för en del personer och par så kan säkert särbo fungera utmärkt. Men efter att ha läst här i tråden känns det som att man lägger på en press av att nu måste vi umgås hela tiden eftersom vi befinner oss i samma bostad nån enstaka dag och att egna intressen absolut måste stå tillbaka då.
Många gånger handlar det om att sambon inte har samma behov och inte har något eget intresse som tar tid.
Och då blir det en stress och enklare att då vara särbo :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?