Sårvård för häst med stygn på benen?

N

NinaochRambo

Hej!

I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan mitt på. Jag fick penicillin och sån där granulat som man blandar med maten (smärtstillande & antiinflammatoriskt, minns inte vad det heter)

Detta är första gången på mina 11 år som hästägare som jag har en häst med en "allvarlig" sårskada, alltså ett sår som var så djupt att det måste sys och jag håller på & oroar mej över detta hela tiden :crazy:

Veterinären sa att jag skulle låta det vara öppet, alltså inte bandagera eller stryka på något som täcker det och han sa även att jag inte skulle tvätta det för mycket och inte använda typ jodopax i onödan.

Men mitt dilemma är att det blir så smutsigt! Hon står inne på natten nu med min andra häst (en valack, hennes älskling) och på dagarna går dom i en gräshage med sandbotten, ca 15 x 20 meter. (valacken blev oxå halt i samma veva som hon skadade sej och är även han ordinerad vila, tyckte denna hagen passade som "sjuk-hage" för 2 hästar)

Inne på natten så får hon ju massa spån & hö & bös i såret, jag har pillat bort det så gott jag kan på mornarna, men det ser ändå smutsigt ut och det varar. Sen när dom är ute, hur undviker man alla flugor som vill kalasa på de var & blod som sipprar ut?? :confused:

Igår kände jag att jag va tvungen att tvätta rent, använde vatten & grönsåpa och tog bort de värsta innan jag ställde in dem för natten.

Jag vill ju bara att hon ska bli bra så fort & smärtfritt som möjligt, nån som har erfarenhet av sånt här som har lust att dela med sej av sina bästa tips??

Tacksam för svar!! :bow: // Nina
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Varar såret så slå en plink till veterinären. Är möjligt att den antibiotika hästen får inte är rätt sort. Så ring och hör med veterinären om det.

Det är ju rötmånad nu, vilket gör sårvård besvärligt. Det finns 'sprayplåster' som man kan spraya på, så flugorna inte kommer åt det, t ex Tar Plaster är jag själv mkt förtjust i. Låter såret andas ändå. Däremot vet jag inte hur det fungerar med ett geggigt sår.

Hellre än att pilla i det för att få bort spån osv, så skulle jag försöka spola (lågt tryck i slangen, det ska rinna mer) med bara rent vatten för att göra rent det. Och om du måste tvätta använda mild tvål (såpa är milt). Ofta om man spolar en stund, sen försiktigt i princip bara 'klappar' (inte gnuggar) in tvål då det blir lödder, låter det verka ett tag och sen löser det upp intorkat klet, smuts osv och man kan bara skölja av det, och endera låta lufttorka eller försiktigt klappa torrt med ren handduk (nytvättad varje dag)

Men, det är nog eg bara veterinären som kan ge dig råd om vad som är bäst, och iom att det varar bör du kontakta veterinären iaf.

Som jag ser det så är det ju en fråga om man ska ha hästen inne, för att minska andelen flugor, eller lägga ett tunt bandage (kompress + tunt bandage bara för hålla den på plats) på det. Men ring veterinären, som sett såret.
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Rent spontant hade jag nog gjort rent det "en gång" sas om jag tyckte det såg äckligt ut, och då använda koksalt eller kanske nån mild typ av sprit som man kan spruta närmare såret (d.v.s. inga bomullsgrejjer o.s.v.) och sedan använt en sårspray, det används ju på klinikerna etc för att skapa en hinna som andas men då slipper man smuts som fastnar och flugorna brukar låta det vara. Det enda viktiga då är att det ska hinna torka ordentligt.
Har bara haft op-sår som sytts på magen och det var ju lite annorlunda, fick ha det övertäckt första perioden i o m att det lätt kommer upp skit när de rör sig i boxen.

Sa vet. att du bara inte skulle tvätta det så mycket och inte med jodopax? Jag hade nog personligen då frågat om det skulle behöva tvättas, vad ska jag använda m.m. För att inte tvätta för ofta och bara nämna ett medel man inte ska använda är lite luddigt, jag hade blivit på tok för osäker iaf.
Att ringa och rådfråga är aldrig fel. Var har jag precis lärt mig nu, när vi har en häst i stallet med superäckliga såret deluxe typ, att det är bra att det kommer ut, det är så det läks, jag fick ju panik härom morgonen när jag skulle ta ut hästen och hela benet såg sörjigt ut. Men jag hade ingen direkt erfarenhet av sår som varade heller så det berodde på det, tog det säkra före det osäkra och ringde och hörde mig för.
 
Senast ändrad:
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Min häst har haft två sår som krävde veterinärvård, det ena på benet och det andra i skinkan. Det på benet var grundare men tog längre tid att läka, till skillnad från det i rumpmuskeln som var en dryg decimeter djupt och fick sys. Det såret läkte som en dans.

Spola med koksalt eller rent vatten var rådet för bensåret (det djupa såret skulle bara hållas rent runtomkring med koksalt/vatten). Han fick även utskrivet Streptocillinsalva och Socatyl, det senare använde jag inte så mycket eftersom jag upplevde att det bara gjorde det värre genom att täppa till. Såret skulle luftas så mycket som möjligt, men i hagen var han lindad med gasbinda eller Wetflex, och en kompress Sorbact under. Denna hjälper till genom att binda bakterierna i sig. Det djupa såret fick jag rådet att smörja under och runtomkring med vaselin, eftersom sårvätskan är frätande.

Mitt bästa råd - ring och prata med veterinär! Det lärde jag mig från det djupa såret. Det är skönt att ringa och be om råd, och skulle vet. bedömma det lämpligt så kommer de ut igen. Och annars säger de vad du ska göra.
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Tack för svaren! :bow:

Grejen är den att veterinären va här i måndags förmiddag, jag ringde honom måndag eftermiddag och två gånger igår, känner mej lite.. påfrestande :o hehe. Det var mestadels därför jag prova här, men eftersom "ring veterinären" verkar vara det hetaste tipset får jag nog ta och göra det igen ändå! :angel:

Vart kan man köpa sån där sår-spray?? Finns de på apoteket eller måste jag ta mej till en klinik?
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Tarplaster som Alexandra tipsade om finns på ridsportsaffärer, apoteket har också sårspray så vitt jag vet, kan inte påstå att jag exakt vilken kliniken jag åker till använder.

Spelar ingen roll hur mycket du ringer, tänk vad skönt det är att slippa gå och gräma sig om något skulle hända - då har du ju gjort allt du kan! Jag terrar min vet. konstant just nu när han beslutat att ha kvar min häst på kliniken, han vet att jag gör det för att jag vet att han glömmer annars... :p Men vi har en bra relation så det känns inte så jobbigt.
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Granngården här har TarPlaster. Apoteket har inte, de har dock andra sorter, vet inte riktigt hur de fungerar. Det jag gillar med just TarPlaster (går beställa online med men hjälper väl inte riktigt dig nu) är att det är tjära i det = flugorna tycker blä.

Berättade du för vet igår att såret soppade? Det är ffa det jag tycker du bör höra med vet om, jag tycker inte det borde soppa på antibiotika nu, iofs var det måndag em hästen fick första dosen, så har den bara fått två nu och då skulle jag kunna köpa det soppar. Men soppar det imorgon med så ring och hör. Just 3 dagar verkar vara någon gyllene regel, och iaf här har det rek 'ser det inte bättre ut om 3 dagar, ring' och har det soppat 3 dagar efter insatt antibiotika har vet velat ändra/utöka insatsen sas. (Givetvis lite beroende på sårtyp, vissa sår kommer soppa hur man än beter sig, de måste det. Men ett sytt sår..)
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Vattenslang är ett underskattat sätt att rengöra sår. Blöter upp krustor och sköljer bort spån och annat som fastnat, och man behöver inte va där och pilla med fingrarna och på så sätt tillföra bakterier till såret. Sen torka av försiktigt med gasvävskompress (inte bomull för det luddar bara och det fastnar i såret).
Ska du linda såret för att skydda det mot smuts och flugor är Sorbact-kompress ett bra val, precis som nämnts ovan. Det kan du säkert köpa på apoteket, liksom sårsprayen (antar att det är nån form av sårplast du menar?). För att fästa sorbacten behöver du lite mer bandagematerial; bomull på rulle, gasbinda och vetrap. Du måste linda hela skenbenet, det går inte bara sätta en kompress och dra ett varv med vetrap runt den bara, då stasar du benet och kan få ytterligare skador. Och byte av bandage varje dag så länge såret soppar, och så fort det blivit blött (ej att rekommendera att ha hästen ute om det regnar alltså)
Och slutligen; känn dig inte påfrestande för att du ringer din veterinär och frågar. Det är tusen gånger bättre att du ringer och frågar än gör lite som du tror och det blir fel. Önskar att det var fler djurägare som verkligen tog de orden till sig som alla får höra av mig innan de går hem iallafall; "Ring om det är något du undrar över, det är bättre att du ringer en gång för mycket än för lite!" Och om hemgångsråden verkar luddiga, be gärna att få dem skriftligt, för det är jättesvårt att ta till sig och komma ihåg alla instruktioner när ens älskade djur är skadat!
Lycka till!
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Igår va det inget var i det... Det hade runnit lite, men bara blod och sårvätska, imorse va första gången jag såg att det va varigt. Jag ska kolla hur det ser ut när jag kommer hem, har 4 mil hem från jobbet så jag kan tyvärr inte åka hem på lunchen.

Men jag tycker den här plåster sparyen med tjära verkar käck, ska kolla ridsports affären på väg hem. Har funderat på att kleta skillingaryds salva runt såret (inte i, men runt omkring) just för att det håller flugorna på avstånd, men har inte vågat.

Men jag tror jag tar en kik när jag kommer hem & är de minsta var så ringer jag veterinären igen. Jag träffa honom för första gången i måndags, men jag har en känsla av att vi kommer bli bundisar.... :cool:
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Så länge varet o.s.v. inte blir inkapslat så är det bara bra att det kommer ut - så som jag förstått det iallafall. Det är ju kroppens naturliga läkningsfunktion.
Tarplaster är jättebra, har använt det i flera år och det funkar suveränt.
 
Sv: Sårvård för häst med stygn på benen?

Och slutligen; känn dig inte påfrestande för att du ringer din veterinär och frågar. Det är tusen gånger bättre att du ringer och frågar än gör lite som du tror och det blir fel. Önskar att det var fler djurägare som verkligen tog de orden till sig som alla får höra av mig innan de går hem iallafall; "Ring om det är något du undrar över, det är bättre att du ringer en gång för mycket än för lite!" Och om hemgångsråden verkar luddiga, be gärna att få dem skriftligt, för det är jättesvårt att ta till sig och komma ihåg alla instruktioner när ens älskade djur är skadat!
Lycka till!

Tack! :laugh: Nu känns de snäppet lättare att ringa honom igen!
 

Liknande trådar

N
Hästvård Min 11 åriga valack har börjat kissa så himla mycket, det känns inte normalt! När man tar in honom i boxen så ställer han sej alltid...
Svar
10
· Visningar
15 892
Senast: poniihest
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Lindsen
·
T
Hästvård Imorn är det ännu en gång dags att åka in med min fjording till kliniken. Har åkt in till kliniken regelbundet sen i agusti med hans...
2
Svar
25
· Visningar
2 161
L
Hästvård Jag har haft den "nya" hästen med min valack nu 1 vecka och det har funkat så bra...förutom att dom har tagit av sig täckena och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 635
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp