Schäfer Hane eller Tik?

M

MontéBruden

Hejsan.
Nu är det äntligen dags för en egen liten gossing, men frågan är hane eller tik?
Ge mig era för och nackdelar hos era schäfrar. =)

Jag är 19 år och har alltid haft hund när jag bodde hemma. Men nu börjar det kännas ensamt utan hund hemma hos mig =) Och det självklara valet för mig är schäfer.
Dom passar in 100% i min livsstil.

Vi har haft både tik och hane. Men jag kan själv inte bestämma mig.
Schäfer Tiken - Hon var otroligt snäll, lugn och lydig. Gick alltid lös. Sprang aldrig iväg.
Otroligt lättlärd. Hon var vaktig. Och löper.
Schäfer Hanen - Som vi skaffade efter tikens bortgång. Han är snäll, kan gå lös i skogen. Och springer aldrig iväg där, möjligtvis en kortare bit men kommer på kommando. Är väldigt självsäker, och är osäker på män. Och har haft en del andra olater för sig också. Som troligtvis kommer från dålig uppfostran. Men annars en underbar hund som älskar lek och bus!

Har alltid känt att en tik är det självklara valet för mig, men sen har jag tvivlat.
En kompis har en ung husky tik, och hon är väldigt väldigt pigg, framåt, glad, hoppig.
Jobbig. Känns som hon är för glad eller vad man säger haha =D
Och lika en Laika Tik som min morfar har - Hon är också över "glad". Så det blir jobbigt.
Men då är ju det två andra raser. Men jag vet inte =D

Jag är vilsen, hjälp mig =) Taack.
 
Sv: Schäfer Hane eller Tik?

Det är klart att det finns fördelar könen emellan,däremellan finns även individuella skillnader. Du kan få en "jobbig" tik likväl som du kan få en jobbig hane. Det beror ju på linjerna också.

En tik är ofta mjukare och förigare, mer följsam. Medan en hane kan vara brötig.

Är du noga med att hunden ska vara på ett visst vis och inte riktigt vill ta risken så kanske en omplacering vore nåt?

Jag hade bara haft handjur innan jag skaffade min schäfertik. Det är en schäfer med brukslinjer, och eftersom att jag visste att det var mer krut i den varianten valde jag en tik för att göra det enklare för mig själv...sen vet jag inte om det blev det ändå:p

Jag blev lite tikfrälst faktiskt,även nästa schäfer kommer att bli en tik!

Min skrutt

Grima_stranden6.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 812
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 407
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 672
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp