Schäfer VS Ridgeback??

MaRomer

Trådstartare
Nu har vi en golden och en Rottweiler och antingen blir det en Ridge eller en Schäfer när dessa 2 har gått bort. Minst 5 år fram i tiden. Men hur är det nu. Vilken hund passar oss bäst?

Familj på landet, hästar och 2 barn. Aktiv inom hundträning. Jag vill ha en mjukare hund men sambon en hårdare. Sambon har haft hund inom militär (privat) Och hade då schäfer. Han är uppväxt med schäfrar. Jag uppvuxen med labbe och rottweiler. Vi är inte intresserade av hundar med lull-lull. Utan de ska klara av att hänga med på ridturer och långa promenader.

Går det tävla bruks med ridge? Kommer det gå att tävla buks i framtiden? Sjukdomar för ridge?? Går det få tag på en nätt schäfer utan alla dessa j*kla sjukdomar?

Vilken är hårdast resp mjukast? Vi är båda överrens om att det blir en tik i framtiden. Vi har inget direkt intresse av avel, utan blir det ett bra avels ämne så tar vi beslut därifrån.

Nu ligger detta hundval minst 5 år framåt då våra nuvarande blir 5 resp 8 år nästa år.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Sjukdomar RR: Sköldkörtelproblem, SLO (immunmediiered sjukdom där de tappar alla klor), Dermoid Sinus, Ögon- och ED/HD-problematik etc, Degenerativ Myelopathy (som egentligen främst förekommer hos Schäfern).

Schäfer: Ja, vad har de inte?

Kan ej rekommendera en av de två raserna då jag att noll koll på dessa raser förutom sjukdomar, men antar att man bör vara noga med uppfödare. Schäfern är väl betydligt förigare än RR tror jag.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Vad vill ni göra med hunden?

Enorm skillnad på mentalitet mellan raserna, undrar hur det kommer sig att valet står mellan så olika typer av hundar?
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Jag saknar verkligen en Gilla-knapp här på Buke...

Om ni har Rottis, vad är det för fel på den? De kan ju definitivt räknas som hårdare, även jämfört med Schäfern. Och att välja mellan Schäfer och RR är ju typ som att jämföra en nordsvensk och en hannoveranare.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

det är näst intill omöjligt att ställa frågan "vilken ras passar oss bäst?"
det är en så otroligt stor skillnad från hnd till hund, även om de är av samma raser. alla är olika individer...för övrigt var de stor skillnad på dina val också???
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Jag förutsätter att det INTE var mig du menade att svara mig, skriv då knapplån.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Ang sjukdomar och RR så skulle jag framförallt hålla utkik efter allergier då detta har ökat inom rasen.
HD/ED förekommer men merparten är fria. Många valpar föds med DS, dessa avlivas (eller opereras i undantagsfall) direkt.
Min RR är ett "öronbarn" och får väldigt lätt öroninflammation.

Jag ser RR som en förhållandevis frisk ras. Rekommenderar dig att läsa RAS för att få mer info. LÄNK (Man håller dock på att arbeta fram en ny version då denna inte är helt uppdaterad).
Du kan också kolla hälsoenkäterna - LÄNK.

Viktigt att poängtera att det finns en del mentala problem. Hundar med skotträdsla, överdrivna rädslor, skygghet osv. Här skulle jag vara väldigt noga när jag valde uppfödare och kombination, men gör man ett informerat och noga övervägt val bör man utan problem kunna hitta ett lovande material.

Inom rasen varierar det stort gällande hur mycket driv, energi, arbetslust och förighet hundarna har. Det finns "typer" som inte vill göra mer än att lufsa i skogen och ligga på soffan medan andra har mer driv och kan fungera som en riktigt rolig träningskompis, i RR-mått mätt alltså.

Ja man får tävla bruks med ridgeback (ej skydd/IPO). Hur reglerna kommer se ut i framtiden vet väl ingen men jag tror inte bruksproven kommer stängas för övriga SKK-raser.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Tycker det är konstigt att SLO inte ens nämns i RAS, men det kanske kommer med i den uppdaterade versionen?

Att de lätt får öroninflammation beror väl på allergi och sköldkörtelproblem. För anatomiskt sett har de ju fina öron och inga hängande öron med mycket hår (cocker spaniel) eller trånga hörselgångar (som Shar pei) som underlättar uppkomsten av infektioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Jag har inte sett den nya RAS-versionen än, så vet inte om det kommer nämnas.
Men vad jag vet är det väl bara några få RR som har fått SLO?

Jag vet inte hur ofta RR överlag får öroninflammation, nämnde det i samband med min egen. Hon är inte allergisk eller liknande utan det är just trånga hörselgångar och hängande öron som ställer till det i hennes fall.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Vet ej hur det ser ut för de svenska RR men i centrala Europa har en hel del SLO. Har på 6 veckors praktik sett nästan tio fall av klassisk SLO :( På universitetet i Bern pågår just nu även en studie om SLO hos just RR. Med tanke på att det är en ärftlig sjukdom, även om den förekommer sällan, så borde det ju informeras om den.

Lite OT
När det gäller öroninflammation så är det som huvudvärk, endast ett symptom som alltid har en orsak. Trånga hörselgångar i sig skapar inte öroninflammation, men det underlättar för bakterier och jästsvamp att få fäste. Både allergi och hypothyreos kan ha endast öroninflammation som symptom, särskilt när det är återkommande. Därför bör man alltid utreda vidare en hund som har återkommande besvär, särskilt viktigt för att förhindra resistenser och dövhet.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Som sagt så är det jättesvårt att tipsa om vad som passar när ni väljer mellan så olika raser som RR och Schäfer. Det är ju inte bara hårdheten som skiljer - och dessutom beror det på vad man lägger in i begreppet om man ska klassa någon av raserna som mjukare eller hårdare än den andra. Schäfern är hårdare arbetsmässigt, en arbetsmaskin utan rädslor som ska ha jävlaranamma i bruksarbetet, men å andra sidan ska den också vara förarvek medan RR kanske visserligen viker sig när det blir jobbigt men inte heller har samma samarbetsvillighet med föraren om det inte finns någon belöning att vänta sig.

Det GÅR att tävla bruks med en RR men det verkar inte vara vanligt och jag tror det beror på att det inte är det lättaste om man vill komma någon vart. Jag kollade i SBK Tävling på de tävlingar där rasen deltagit i år, i bruks är resultaten högst blygsamma. En hund har fått godkänt resultat i appellklass spår, en annan startat i lägre klass sök men inte uppnått godkänt resultat. Det är allt. Två hundar är registrerade för att tävla i elitklass lydnad, vilket är väldigt kul, men bara en har tävlat med ett tredjepris som bästa resultat. De allra flesta RR som startat hade gjort det i agility eller rallylydnad. Vill man ha en hund för att nå resultat med inom bruks och lydnad med bör man nog välja en annan ras, däremot har jag för mig att RR är riktigt duktiga på viltspår. Annars kan man naturligtvis träna ändå!

Vad gäller att ha med hunden på ridturer så tror jag att det finns individer med mycket jakt inom båda raserna men där finns nog personer med mer erfarenhet som kan berätta mer.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Vi har haft reportage i vår medlemstidning mm om SLO så information finns. Men eftersom vi haft så få fall i sverige tror jag inte att man gör någon stor grej av det.

Jo jag vet hur det ligger till ang öroninflammation och allergi :)
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Vad vill ni göra med hunden?

Enorm skillnad på mentalitet mellan raserna, undrar hur det kommer sig att valet står mellan så olika typer av hundar?

Sorry att jag inte svarat innan men har haft fullt upp med jobb:)

Vad vi vill göra med hunden skrev jag i TS, familjehund, stallhund som orkar 2 timmarturer med hästen. Träna och tävla i lydnad, bruks (sök, spår) och ev IPO/svenskskydd ( Just detta är oklart då det är så lång tid framåt.)

Valet av raser. Sambon är schäfer frälst likaså svärfar;) DE har alltid haft schäfer. Men när sambon fick ta bort sin stjärna för tidigt pga canser bytte han ras helt då han inte ville bli påminnd. Det blev då golden, som tyvärr är för vek för honom. Så henne har jag "tagit över" och min svärfar tävlar henne nu då hans hund är gammal. Min rotta är nu mer "hans" hund, alltså lite hårdare. Jag hade gärna haft en rotta till, men inte sambon;) HAn har fått nog av den dumbon vi har:rofl: Jag å andra sidan är inte översej förtjust i schäfrar.

Ridge är den enda rasen vi kommit överrens om vi båda faktiskt skulle vilja ha. Lagom storlek, minimal pälsvård. "Mellanting" mellan rotta och schäfer. Hårdare ras som bör klara det vi vill göra med den, förutsatt att individen är frisk! Och en bra familje hund. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

det är näst intill omöjligt att ställa frågan "vilken ras passar oss bäst?"
det är en så otroligt stor skillnad från hnd till hund, även om de är av samma raser. alla är olika individer...för övrigt var de stor skillnad på dina val också???

Märkligt resonemang, isåfall kan man ju bara strunta i raser öht.:confused:
Visst finns det skillnader inom raser också, men skillnaderna är större mellan olika raser än mellan individer inom samma ras. Alltså har man en väldigt stor chans att få den hunden man vill ha om man väljer en ras som på pappret passar en. Det är liksom det som rasavel går ut på, att alla individer inom rasen ska ha så lika egenskaper som möjligt.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Men om ni har som ambition att TÄVLA i lydnad och bruks känns RR som ett vääldigt osäkert val!! Är man van vid schäfer och tycker Rottis är lite seg så... hmm, det går inte riktigt ihop ;).

Jag säger Rottis!! Alla Rottor är inte puckon, långt ifrån :)
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Ridge är den enda rasen vi kommit överrens om vi båda faktiskt skulle vilja ha. Lagom storlek, minimal pälsvård. "Mellanting" mellan rotta och schäfer. Hårdare ras som bör klara det vi vill göra med den, förutsatt att individen är frisk! Och en bra familje hund. Rätta mig gärna om jag har fel!

Mellanting mellan rotta och schäfer? Menar du storleksmässigt då? För annars kan jag inte alls se på vilket sätt en RR liknar någon av de raserna.

RR är dessutom INTE en hård ras. Tvärtom så klassas de som veka.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Ridge är den enda rasen vi kommit överrens om vi båda faktiskt skulle vilja ha. Lagom storlek, minimal pälsvård. "Mellanting" mellan rotta och schäfer. Hårdare ras som bör klara det vi vill göra med den, förutsatt att individen är frisk! Och en bra familje hund. Rätta mig gärna om jag har fel!

Har ni träffat några RR?
Jag känner inte alls igen den bild du verkar ha av rasen. Finns inte många likheter mellan RR och vare sig rottis eller schäfer.
RR är envisa, självständiga, reserverade, svårmotiverade och ganska veka. De har väldigt lite will-to-please, tröttnar fort och lägger oftast inte ner så mycket energi på något som inte fyller någon direkt funktion.

Min RR är jättesmart och kan vara extremt driven och påhittig - när det gäller att bryta sig in i skafferiet, bryta sig ut från huset eller tomten, jaga katter, stjäla mat och liknande självbelönande aktiviteter.
Hon tycker att det är kul att klickerträna, men kan bara 4 beteenden och om inte de duger så går hon och lägger sig.
Lydnad kan vara kul om man inte är så petig och bara kör en kort stund. Agility är kul om hon får bestämma själv vilka hinder som ska tas.
Spår gillar hon, och hon älskar racing och att busa med andra hundar.

Jag har en känsla av att det inte är den typen av hund ni söker? :p
Visst, de är jättebra om man säker en aktiv familjekompis men jag skulle inte rekommendera rasen om man har ambitioner för tävling.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Men om ni har som ambition att TÄVLA i lydnad och bruks känns RR som ett vääldigt osäkert val!! Är man van vid schäfer och tycker Rottis är lite seg så... hmm, det går inte riktigt ihop ;).

Jag säger Rottis!! Alla Rottor är inte puckon, långt ifrån :)

Fast jag har inte sagt att rottis är seg;) Men sambon vill inte ha en till! Å vår rottis ÄR ett pucko ahha:rofl:
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

Har ni träffat några RR?
Jag känner inte alls igen den bild du verkar ha av rasen. Finns inte många likheter mellan RR och vare sig rottis eller schäfer.
RR är envisa, självständiga, reserverade, svårmotiverade och ganska veka. De har väldigt lite will-to-please, tröttnar fort och lägger oftast inte ner så mycket energi på något som inte fyller någon direkt funktion.

Min RR är jättesmart och kan vara extremt driven och påhittig - när det gäller att bryta sig in i skafferiet, bryta sig ut från huset eller tomten, jaga katter, stjäla mat och liknande självbelönande aktiviteter.
Hon tycker att det är kul att klickerträna, men kan bara 4 beteenden och om inte de duger så går hon och lägger sig.
Lydnad kan vara kul om man inte är så petig och bara kör en kort stund. Agility är kul om hon får bestämma själv vilka hinder som ska tas.
Spår gillar hon, och hon älskar racing och att busa med andra hundar.

Jag har en känsla av att det inte är den typen av hund ni söker? :p
Visst, de är jättebra om man säker en aktiv familjekompis men jag skulle inte rekommendera rasen om man har ambitioner för tävling.

Ja jag har haft äran att träffa 2 rr. Båda 2 är tikar och helt underbara!:love: Så det är utifrån det jag har bildat min uppfattning.
 
Sv: Schäfer VS Ridgeback??

I skyddsgrenar(både IPO och svenskskydd) får endast bruksraser tävla så det kan ni inte göra med en RR - det kan vara svårt att ens träna med andra raser eftersom figuranter av förståeliga skäl inte gärna sliter ut sig på hundar som ändå inte har en chans att ta sig någon vart.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 975
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
2 775
Senast: Soso
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 744
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 577
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp