Har hittat en hund jag fastnat för.....

Ja inte visa dig förrän han är lugn för annars förstärker du bara det beteende han håller på med genom att visa dig. Då tror han att det är det beteenden kan göra att du kommer tillbaka. Det du vill att han ska tro är att du kommer tillbaka om han är lugn.

Nu förutsatte jag nog att han gick att lämna ensam inomhus och var trygg med det, är han inte det så får du nog börja där. Låter som han är lite stressad eller ev. har separationsångest? Oavsett kan de ta tid att träna bort om det ens går.
"Om det ens går".........det låter inget bra........:( Hur tränar jag det i såfall? I bilen kan jag lämna honom. Där är han lugn som en filbunke.När han är i bilen,kan jag till och med försvinna utom synhåll. Han är lugn även inomhus. När jag finns i samma rum.
Om jag går ut ur rummet,följer han efter mig.
 
Och på tal om hundgård. Hur tränar man en hund på bästa sätt,att vara i hundgård? Just nu tränar jag honom korta stunder, och hans mat serverar jag i hundgården,utspritt på olika ställen.
Det tycks han uppskatta. Han ser så lugn och cool ut,där han går i hundgården och äter upp all maten. Men jag står alltid utanför hundgården där han kan se mig. Har inte vågat gå ut ur hans blickfång...när är det dags att göra det?
Och kan jag träna på ett mer effektivt sätt,när jag hundgårds-tränar?
Tänk dig in i hundens situation.
Du är instängd bakom galler. Den kompis är utanför. Visst skulle du signalera att du vill komma ut då? Klart hunden vill komma till sig när den ser dig!

Jag gör som med barn på dagis. :)Jag beger mig ur synhåll så att hunden inte ser mig. Ur sinne ur minne.

Min egen fåntratt blir jätteledsen när jag går in i badrummet och stänger om mig. Däremot reagerar han inte om jag stänger ytterdörren och lämnar. I det första fallet hör han mig. I det andra tappar han kontaken.
 
"Om det ens går".........det låter inget bra........:( Hur tränar jag det i såfall? I bilen kan jag lämna honom. Där är han lugn som en filbunke.När han är i bilen,kan jag till och med försvinna utom synhåll. Han är lugn även inomhus. När jag finns i samma rum.
Om jag går ut ur rummet,följer han efter mig.
Det är väl sälvklart att han följer med dig? Det har väl inget med separationsproblem att göra?

Det är instinkt. Att följa flocken. Jag har nog inte haft en enda hund som inte följt med vart jag än gått i huset. Men jag har itne heller haft någon med separationsproblem.
 
"Om det ens går".........det låter inget bra........:( Hur tränar jag det i såfall? I bilen kan jag lämna honom. Där är han lugn som en filbunke.När han är i bilen,kan jag till och med försvinna utom synhåll. Han är lugn även inomhus. När jag finns i samma rum.
Om jag går ut ur rummet,följer han efter mig.

Separationsångest kan också vara genetiskt. Vad säger nuvarande ägare om det? Har han kunnat vara ensam i gamla hemmet?

Går han inte att lämna alls får man börja från noll. Träna ensamhetsträning som om han vore valp. Det kan ta lång tid innan vissa hundar är okej med att bli lämnade ensamma, och vissa går helt enkelt inte att lämna alls.
 
Det är väl sälvklart att han följer med dig? Det har väl inget med separationsproblem att göra?

Det är instinkt. Att följa flocken. Jag har nog inte haft en enda hund som inte följt med vart jag än gått i huset. Men jag har itne heller haft någon med separationsproblem.

Nej, det är inte alls självklart. Mina hundar kan ligga och sova på olika platser för sig själva i huset trots att jag går mellan rum till rum. Hade de ständigt följt efter mig hade jag tolkat det som stress eller oro.
 
"Om det ens går".........det låter inget bra........:( Hur tränar jag det i såfall? I bilen kan jag lämna honom. Där är han lugn som en filbunke.När han är i bilen,kan jag till och med försvinna utom synhåll. Han är lugn även inomhus. När jag finns i samma rum.
Om jag går ut ur rummet,följer han efter mig.

vad gör han om du stänger in honom i ett annat rum där han inte ser dig? Eller om du lämnar honom ensam inomhus?

Går det bra så har han säkert inte separationsångest utan är bara ovan vid att bli lämnad i just en hundgård.
 
Nej, det är inte alls självklart. Mina hundar kan ligga och sova på olika platser för sig själva i huset trots att jag går mellan rum till rum. Hade de ständigt följt efter mig hade jag tolkat det som stress eller oro.
Samma här, men sen finns det också olika typer av "förföljelse". Och en ny hund i ett nytt hem räknar jag med kommer ha mer koll och följa efter i större utsträckning än en som känner och är trygg med människan den bor med och i hemmet den bor i, dvs att det kan ta ett tag innan hunden ligger avslappnat för sig själv.

Sen är det ju även ofta skillnad på när hunden är vaken och pigg och trött, här blir jag "förföljd" i större utsträckning när hundarna är pigga, helt enkelt för att de har förhoppning om att nåt kul kan hända. Är de trötta är det snarare att de på sin höjd kan komma efter ett tag och lägga sig och sova närmre mig om jag byter rum "permanent". Så det beror ju på hur man tolkar beskrivningen "följa efter" huruvida man ser det som ett naturligt beteende eller ett stressbeteende, gissar jag.
 
Hur lång tid har du på dig att bestämma dig? Vad är uppgjort om eventuella skador som kan uppstå hos dig? Hur ser försäkringen ut? Eventuell klåda är inte roligt och en klådutredning kan ta tid. Tyvärr måste man vara litet praktisk ibland.
 
vad gör han om du stänger in honom i ett annat rum där han inte ser dig? Eller om du lämnar honom ensam inomhus?

Går det bra så har han säkert inte separationsångest utan är bara ovan vid att bli lämnad i just en hundgård.
Ok,nu testade jag honom. Jag gick in på toan och stängde dörren efter mig. Han följde efter mig och lade sig utanför den stängda toadörren. Sa inte ett ljud.

Sedan gick jag ut ur huset och stängde ytterdörren,och stod precis utanför. (vet inte om han kanske "hörde" att jag inte gick iväg någonstans)men även då var han tyst.
 
Samma här, men sen finns det också olika typer av "förföljelse". Och en ny hund i ett nytt hem räknar jag med kommer ha mer koll och följa efter i större utsträckning än en som känner och är trygg med människan den bor med och i hemmet den bor i, dvs att det kan ta ett tag innan hunden ligger avslappnat för sig själv.

Sen är det ju även ofta skillnad på när hunden är vaken och pigg och trött, här blir jag "förföljd" i större utsträckning när hundarna är pigga, helt enkelt för att de har förhoppning om att nåt kul kan hända. Är de trötta är det snarare att de på sin höjd kan komma efter ett tag och lägga sig och sova närmre mig om jag byter rum "permanent". Så det beror ju på hur man tolkar beskrivningen "följa efter" huruvida man ser det som ett naturligt beteende eller ett stressbeteende, gissar jag.

Håller helt med.
 
Nu testade jag honom ännu mer. Jag gick ut ur huset och stängde ytterdörren och gick iväg så han måste ha hört mig gå,och ställde mig en bit bort och väntade en längre stund. Han sa fortfarande inte ett ljud...

När jag kom tillbaka stod han vid dörren och såg helt coolt på mig som att "Jaså,du är tillbaka nu?" Fick en kram med :)

Det han gör,är att han gnäller och är orolig när jag går in till mina smådjur, och sköter dem,har jag märkt.
(Har stängt av med galler,så han inte kommer åt dem)
Ibland blir han helt tokig när jag går in till dem. Svartsjuk? Hur hanterar jag detta? Annars bryr han sig inte om dem nämnvärt. Står bara och tittar på dem ibland.
 
Nu testade jag honom ännu mer. Jag gick ut ur huset och stängde ytterdörren och gick iväg så han måste ha hört mig gå,och ställde mig en bit bort och väntade en längre stund. Han sa fortfarande inte ett ljud...

När jag kom tillbaka stod han vid dörren och såg helt coolt på mig som att "Jaså,du är tillbaka nu?" Fick en kram med :)

Det han gör,är att han gnäller och är orolig när jag går in till mina smådjur, och sköter dem,har jag märkt.
(Har stängt av med galler,så han inte kommer åt dem)
Ibland blir han helt tokig när jag går in till dem. Svartsjuk? Hur hanterar jag detta? Annars bryr han sig inte om dem nämnvärt. Står bara och tittar på dem ibland.
Detta måste ju betyda att han inte lider av separationsångest? Eller tolkar jag honom fel när jag tänker så?
 
Det han gör,är att han gnäller och är orolig när jag går in till mina smådjur, och sköter dem,har jag märkt.
(Har stängt av med galler,så han inte kommer åt dem)
Ibland blir han helt tokig när jag går in till dem. Svartsjuk? Hur hanterar jag detta? Annars bryr han sig inte om dem nämnvärt. Står bara och tittar på dem ibland.
Alltså smådjur? Kanin, marsvin eller vad? Är de i burar? Jag misstänker att hunden är nyfiken, det måste ju lukta jättespännande för honom och så får han inte vara med.
 
Nu testade jag honom ännu mer. Jag gick ut ur huset och stängde ytterdörren och gick iväg så han måste ha hört mig gå,och ställde mig en bit bort och väntade en längre stund. Han sa fortfarande inte ett ljud...

När jag kom tillbaka stod han vid dörren och såg helt coolt på mig som att "Jaså,du är tillbaka nu?" Fick en kram med :)

Det han gör,är att han gnäller och är orolig när jag går in till mina smådjur, och sköter dem,har jag märkt.
(Har stängt av med galler,så han inte kommer åt dem)
Ibland blir han helt tokig när jag går in till dem. Svartsjuk? Hur hanterar jag detta? Annars bryr han sig inte om dem nämnvärt. Står bara och tittar på dem ibland.
Han vill in till smådjuren såklart mina hade levt om som sjutton om dom stått utanför ett rum med gnagare😅
 
Alltså smådjur? Kanin, marsvin eller vad? Är de i burar? Jag misstänker att hunden är nyfiken, det måste ju lukta jättespännande för honom och så får han inte vara med.
Du menar jag ska låta hunden träffa smådjuren utan några som helst förberedelser innan? En vilt främmande hund,som jag har hemma på prov? Njae. Vore oansvarigt av mig mot både hunden och smådjuren. Det är självklart att han inte kan vara med när jag är inne hos smådjuren och sköter dem
Han vill in till smådjuren såklart mina hade levt om som sjutton om dom stått utanför ett rum med gnagare😅
Nä,han står som ett ljus och tittar på dem. Inga våldsamma tendenser öht:)Bara när jag gå in till dem,då blir han orolig och gnäller.
Men eftersom jag bara har han på prov,så får de vänta med att bekanta sig närmare med varandra. Min förra hund var van vid dem. Det går att lära hundar att umgås med smådjur,men det tar tid och arbete. Min förra hund hade mycket jakt i sig. Ändå gick det hur bra som helst:)
 
Det är väl sälvklart att han följer med dig? Det har väl inget med separationsproblem att göra?

Det är instinkt. Att följa flocken. Jag har nog inte haft en enda hund som inte följt med vart jag än gått i huset. Men jag har itne heller haft någon med separationsproblem.
Nej, det är inte alls självklart. Mina hundar kan ligga och sova på olika platser för sig själva i huset trots att jag går mellan rum till rum. Hade de ständigt följt efter mig hade jag tolkat det som stress eller oro.
Håller med @Fruentimber. Aldrig att mina ens öppnar ögonen av att jag lämnar soffan när vi sitter i den hela gänget. Eller ja, de öppnar ögonen om de märker att jag går in i köket och tar något ur kylskåpet :p Går jag på toa tex så rör de sig inte en millimeter. Hundar som förföljer överallt blir jag stressad av, jag gillar hundar som kan koppla av och inte behöver vara "på" hela tiden.
 
Du menar jag ska låta hunden träffa smådjuren utan några som helst förberedelser innan? En vilt främmande hund,som jag har hemma på prov? Njae. Vore oansvarigt av mig mot både hunden och smådjuren. Det är självklart att han inte kan vara med när jag är inne hos smådjuren och sköter dem
Nej men du frågade om han hade separationsångest eller var avundsjuk. Nej han är nyfiken och vill följa med. Hur du hanterar det är upp till dig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 106
Senast: Brie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp