Schäferfärger?

Scandi

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på schäferns olika färger, skulle vara kul om ni som har bilder kunde posta bilder på dem!

Även konstiga icke godkända färger är jag nyfiken på.
Mest av allt undrar jag egentliegn om det finns några enfärgade schäfrar?
(förutom svart och vit då)
 
Sv: Schäferfärger?

"Färgen skall vara svart med rödbruna, bruna, gula till ljusgrå tecken. Enfärgat svart eller grå, grå med mörkare skiftning. Svart sadel och mask. Obetydliga små vita tecken på bröstet liksom mycket ljusa insidor på benen är tillåtet men ej önskvärt. Nostryffeln måste vara svart hos alla färgvarianter. Avsaknad av mask, ljus eller stickig ögonfärg liksom ljusa eller vitaktiga tecken på bröst och benens insidor, ljusa klor och röd svansspets skall bedömas som pigmentbrist. Underullen skall vara ljusgrå. Vit färg är inte tillåten."

Saxat från rasstandarden.

Jag såg en gång en tik som var i stort sett helt ljusbrun (alltså typ sobel fast utan svart), hon var godkänd efter fina föräldrar, men hennes färg i sig var inte godkänt.
 
Sv: Schäferfärger?

Oj! Trodde inte det var så precist exakt hur en schäfer skulle se ut!
Gud vad vackert :D

Det här är en färg jag stött på rätt ofta "live".
Är det en godkänd färg och vad heter den? :)
DSC_0014_redigerad-1.jpg

*googlebild* :O

Ni får ursäkta men jag är verkligen urusel på hundfärger :(
 
Senast ändrad:
Sv: Schäferfärger?

Ja, hon var väldigt fin! Och lik den på min bild med fast lite ljusare.
Grå då alltså, och jag som gick omkring och frågade ägare till dessa hundar om de hade "bergsschäfrar" :crazy: snacka om att ha fått allt bakom bakfoten :P
 
Sv: Schäferfärger?

Och alla dessa är då godkända teckningar? Den sista tyckte jag såg väldigt trevlig ut :)
 
Sv: Schäferfärger?

Nu får ni skärpa er!
Annars får ni ta på er ansvaret om det flyttar ei en Säääfer här!
:rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 263
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 162
Senast: ildiko
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
730
Senast: Caoimhe
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 608
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp