Semmeltråden

Som hetvägg! :p

Vad ÄR ens en nutellacroissantsemla? 🤓Innehåller den mandelmassa? Innehåller den vispad grädde?
Jaaa, uhm kan inte svara för någon annan, då jag bara utgår från en bild men min egna påhittade variant är väl egentligen bara en fancy croissant därav situations tecknen. Hade grädde, nutella och florsocker på min, blev ändå gott 😁

DSC_4884.JPG
 
Jaaa, uhm kan inte svara för någon annan, då jag bara utgår från en bild men min egna påhittade variant är väl egentligen bara en fancy croissant därav situations tecknen. Hade grädde, nutella och florsocker på min, blev ändå gott 😁

Visa bifogad fil 137200
Ser gott ut! Det känns ändå rätt betryggande att du valde att inte äta den där som hetvägg.

Men eftersom min främsta invändning mot semla är den vispade grädden, vilket jag inte riktigt gillar, så kommer jag inte försöka äta upp din croissemla.
 
Älskar semlor! Men det ska vara den traditionella. Enligt bilden som delades ovan är jag en hård traditionalist :D

På mitt tidigare jobb beställdes det till fettisdagen både traditionella semlor och flera andra varianter. Så jag har testat icke traditionella semlor, men dom har inte levt upp till den traditionella semlan.

Har även ett favorit konditori för semlor och har redan ätit en semla därifrån. Även ätit en semlor från ett annat bageri.
 
Tänkte på den här tråden och övervägde att handla semlor på vägen hem. Men, nope! 13 februari ska det vara. Gunnarsson på Södermalm har mycket goda semlor, dyra dock, 70 kr/semla.
Åk till Sumpan och köp på Droppen, 50 spänn för stans godaste.
 
Såg precis en croissant semla på insta, (har croissant i frysen och egen nutella i kylskåpet) så nu ska jag testa en "nutella croissant semla" till fikan idag...😁
Men gud vilken snilleblixt jag fick nu! Semlor finns inte där jag bor, och mandelmassa finns inte att köpa, men däremot är de (och jag) väldigt förtjusta i mandelcroissanter vilket alltså är en croissant fylld med mandelmassa. Om jag köper en sådan från bageriet runt hörnet och vispar grädde med lite kardemumma borde jag komma ganska nära "the real deal" i alla fall. Har jag riktig tur gör ett annat bageri i kvarteret semlor även i år, de brukar göra det nån dag om året, men om inte annat kanske en croissemla eller två stilla suget fram tills dess :d

Annars är mitt mål att göra egna bullar och egen mandelmassa i år, men vi får se hur mycket jag orkar eftersom jag kommer hem från skidresa två dagar före fettisdagen.
 
Men gud vilken snilleblixt jag fick nu! Semlor finns inte där jag bor, och mandelmassa finns inte att köpa, men däremot är de (och jag) väldigt förtjusta i mandelcroissanter vilket alltså är en croissant fylld med mandelmassa. Om jag köper en sådan från bageriet runt hörnet och vispar grädde med lite kardemumma borde jag komma ganska nära "the real deal" i alla fall. Har jag riktig tur gör ett annat bageri i kvarteret semlor även i år, de brukar göra det nån dag om året, men om inte annat kanske en croissemla eller två stilla suget fram tills dess :d

Annars är mitt mål att göra egna bullar och egen mandelmassa i år, men vi får se hur mycket jag orkar eftersom jag kommer hem från skidresa två dagar före fettisdagen.
Åh vad smart! Känns som det kan bli riktigt bra,!!👌 croissant med mandelmassa är så gott :love:
 

Liknande trådar

Mat med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 322
Senast: Acto
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 224
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 124
Senast: Sassy
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 341
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp