Bukefalos 28 år!

Seniorkontroll?

Lycanthrope

Trådstartare
Har ni gjort/tänker göra sådan på er hund?
När?

Vad brukar dom göra på en sådan kontroll?

Vi tänkte göra en på våran hund, som snart är 7 år.
Han är lite tjock men är på väg ner i vikt, ska man vänta tills han är i fin form igen först?
 
Sv: Seniorkontroll?

Min hund fyller 7 i år och jag har ingen tanke på att göra det.

Hon är ju i sina bästa år och presterar som aldrig förr i tävlingssammanhang. Hon gås igenom 2-3 ggr/år av hundfysipterapeut och har idel lovord.
 
Sv: Seniorkontroll?

Vi va inne på det i höstas med farbrorn som va 10år då. De gick igenom hela honom, tog prover och kollade knölar och tandsten. Tyckte det va bra att kolla så att allt stod rätt till och även kolla upp knölarna så att det inte va cancer. Alla va fettknölar tack och lov!

Det spelar väl ingen roll om hunden är lite överviktig vid kontrollen? Det värsta som kan hända är väl att de säger till dej att den är rund:)
 
Sv: Seniorkontroll?

Jag brukar göra det från 8-9 år, varannat år ungefär om det inte är något särskilt, tycker det är bra att få lite prover gjorda. Värt pengarna, enligt mig. Bra att få ett par objektiva ögon på hunden någon gång ibland. Om man gör kontrollen när allt är bra får man ju också lite värden att jämföra med senare.
 
Sv: Seniorkontroll?

För mig är inte en hund som är 7 år gammal, den är i sina bästa år:) Men när jag märker att det börjar komma saker, som knutor, mer tandsten, sämre uthållighet osv då brukar de kollas extra när det är dags för vaccination.
 
Sv: Seniorkontroll?

Jag har inte en tanke på att göra det med min snart 9-åring. Hon är som en 9-månaders, pigg, glad, full i fan har varit frisk i hela sitt liv och jag märker inget som skulle tyda på ålderskrämpor. Men skulle hon börja gå ner sig på något sätt, så skulle jag naturligtvis be veterinären ta sig en titt. :)
 
Sv: Seniorkontroll?

Jag har en 12½ åring som fortfarande beter sig ungefär som en unghund. Hade inte pälsen vitnat hade nog ingen trott mig när jag säger att han är 12½ år. I höstas när han fick sina vaccinationer bad jag att man skulle lyssna på hjärta och lungor och det var helt OK. Så fick man kolla 3 små mörka hudförändringar och så opererades de bort plus att tandstenen slipades bort. Det var den yngre hunden som hade slickat honom ofta på sidan längs revbenen som gjorde att jag kollade vad som fanns där och hittade då 3 små mörka förändringar som visade sig vara godartade och man fick bort hela. Och så tog man bort en åldersvårta på ena ögonlocket. På avataren är han nog 6-7 år.
 
Sv: Seniorkontroll?

Jag har aldrig gjort en sån koll på någon av mina hundar... jag kollar upp om något verkar fel bara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 818
Senast: Diabetikern
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 014
Senast: Lillefrun
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 488
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 262
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp