Separation

Bukefalos 30 år!

Håller med. Åttahundra kronor med luft-vatten värmepump KAN inte stämma. Vi hade en sådan i förra huset. Vi tyckte att den var jättebra, men inte SÅ bra... Mina föräldrar har bergvärme. Också jättebra, men inte blir det några 800 kr i el för dem heller.
Edit: Nu såg jag att du eldar med ved också. Men det ska du väl inte fortsätta med sedan?
Jag ska absolut fortsätta elda, inte i samma utsträckning som nu men för att stötta vid kallt väder och ev strömavbrott.

Avgiften är inräknad i den genomsnittliga summan per månad.
Jag har bara tagit alla fakturor under senaste året, lagt ihop den summan och delat med antal kwh. Så 1.2/kwh är inkl nätavgift.

Sedan tillkommer ju den extra effektavgiften (minns inte vad den heter) fr o m i år, som kan bli upp till en extra tusenlapp i månaden, vad jag läst. Och att förra året var elen billigare överlag än vad den prognosticeras att vara detta år, men jag vet inte om det gäller generellt, jag bor i ett annat elområde än du.

Det viktigaste är väl att du har marginaler tänker jag. Och här räknat med några tusenlappar i månaden till att bygga upp den buffert som behövs för löpande underhåll och kommande större insatser, så att du inte behöver låna mer pengar sedan. Beroende på om du är beroende av bil, så måste det finnas en buffert för den också.

Har du marginaler i ekonomin så att du känner att du klarar det utan extra oro (vilket för mig själv skulle vara jobbigast om jag vore sjukskriven, även om ekonomin i sig går runt varje månad), så kan man ju faktiskt testa en tid. Och om man vill något annat om ett halvår eller år så kan man ju sälja och skaffa en annan typ av boende då.

Sedan tillkommer ju den extra effektavgiften (minns inte vad den heter) fr o m i år, som kan bli upp till en extra tusenlapp i månaden, vad jag läst. Och att förra året var elen billigare överlag än vad den prognosticeras att vara detta år, men jag vet inte om det gäller generellt, jag bor i ett annat elområde än du.
Inte bara elpriserna utan även vädret varierar. Så marginal i kalkylerna behövs även för det, om du inte har koll på att jämförelsetalen tagits från ett ovanligt kallt år.
Avgiften är inräknad i den genomsnittliga summan per månad.
Jag har bara tagit alla fakturor under senaste året, lagt ihop den summan och delat med antal kwh. Så 1.2/kwh är inkl nätavgift.
Vet inte om jag missuppfattar nu...? Men om du räknar på besparingen av en minskad förbrukning utan att ta fasta och rörliga kostnader var för sig blir det en glädjekalkyl. De fasta kostnaderna kommer knappast att sjunka i proportion till den sjunkande förbrukningen.
Byte av värmesystem kommer att sänka min elkostnad från ca 3000kr per månad till ca 800kr per månad enligt uträkningar som ett par firmor som installerar luft/vatten värmepump gjort åt mig.
Hur är de bräkningarna utförda? Med mer eller mindre schablonartade parametrar eller med siffror på de verkliga förhållandena i ditt hus. Har du fått full insyn i exakt vilka siffror de använt och vilka felmarginaler som de är bedömda att ha?
Exempelvis hänsyn till att huset är dåligt isolerat, att verkliga värmeförbrukningen (inkl. vad som tidigare kommit från ved) är osäker, att det är ett gammalt högtemperatursystem (om jag minns rätt från vad jag sett i annan tråd...)

(Inte menat att låta negativ, bara för att säkra så du inte råkar ut för att banken kan ifrågasätta rimligheten i dina siffror.)

Inte bara elpriserna utan även vädret varierar. Så marginal i kalkylerna behövs även för det, om du inte har koll på att jämförelsetalen tagits från ett ovanligt kallt år.

Vet inte om jag missuppfattar nu...? Men om du räknar på besparingen av en minskad förbrukning utan att ta fasta och rörliga kostnader var för sig blir det en glädjekalkyl. De fasta kostnaderna kommer knappast att sjunka i proportion till den sjunkande förbrukningen.

Hur är de bräkningarna utförda? Med mer eller mindre schablonartade parametrar eller med siffror på de verkliga förhållandena i ditt hus. Har du fått full insyn i exakt vilka siffror de använt och vilka felmarginaler som de är bedömda att ha?
Exempelvis hänsyn till att huset är dåligt isolerat, att verkliga värmeförbrukningen (inkl. vad som tidigare kommit från ved) är osäker, att det är ett gammalt högtemperatursystem (om jag minns rätt från vad jag sett i annan tråd...)

(Inte menat att låta negativ, bara för att säkra så du inte råkar ut för att banken kan ifrågasätta rimligheten i dina siffror.)

@Kristall10

Håller med ovanstående, och lägger till att en anledning till att inte fullt ut tro på de beräkning som ett företag som vill sälja en viss lösning presenterar, är ju att företaget såklart vill visa en så bra kalkyl som möjligt. Då ökar chansen att kunden köper deras lösning av dem, och de behöver inte ställas till svars om det sedan inte blir riktigt så bra, eftersom det alltid står i det finstilta att "det är en schablonberäkning, och visar möjlig besparing..." osv. Har du någon oberoende part att rådgöra med i energifrågan för just ditt hus?

@Kristall10

Håller med ovanstående, och lägger till att en anledning till att inte fullt ut tro på de beräkning som ett företag som vill sälja en viss lösning presenterar, är ju att företaget såklart vill visa en så bra kalkyl som möjligt. Då ökar chansen att kunden köper deras lösning av dem, och de behöver inte ställas till svars om det sedan inte blir riktigt så bra, eftersom det alltid står i det finstilta att "det är en schablonberäkning, och visar möjlig besparing..." osv. Har du någon oberoende part att rådgöra med i energifrågan för just ditt hus?
Jag tänker att offert på en luft-luft-pump + direktverkande VVB kunde vara bra att jämföra med också. Om det ger en lägre initialkostnad som kan optimera siffrorna mer för just tidpunkten då banken ska göra sin prövning. @Kristall10

(Följde inte tråden om värmen i huset till slut då den var aktuell, men minns att jag tänkte på det då som förmodligen enklaste sättet att minska förbrukningen med låg investeringskostnad. Bl.a med förutsättningarna litet hus och befintligt system som inte verkar så bra för VP. Men ska inte börja sväva ut om det i den här tråden speciellt som jag inte vet vad som avgjorde ditt val...)

Jag tänker att offert på en luft-luft-pump + direktverkande VVB kunde vara bra att jämföra med också. Om det ger en lägre initialkostnad som kan optimera siffrorna mer för just tidpunkten då banken ska göra sin prövning. @Kristall10
Det är en väldigt prisvärd lösning.
Vi kör på den i huset som vi bor i.
Den är kombinerad med direktverkande el och kakelugnar.

(Följde inte tråden om värmen i huset till slut då den var aktuell, men minns att jag tänkte på det då som förmodligen enklaste sättet att minska förbrukningen med låg investeringskostnad. Bl.a med förutsättningarna litet hus och befintligt system som inte verkar så bra för VP. Men ska inte börja sväva ut om det i den här tråden speciellt som jag inte vet vad som avgjorde ditt val...)
Luft/luft funkar tyvärr dåligt i vårt hus då det är allt annat än öppen planlösning.
Är ett gammalt hus med rum med dörrar överallt. Värmen skulle i stort sett bara bli i hallen och inte kunna spridas så mycket mer.
Det var min tanke från början då det är ett billigt och bra allternativ annars.

Luft/luft funkar tyvärr dåligt i vårt hus då det är allt annat än öppen planlösning.
Är ett gammalt hus med rum med dörrar överallt. Värmen skulle i stort sett bara bli i hallen och inte kunna spridas så mycket mer.
Om du bor i ett gammalt hus borde det finnas en skorstensmur centralt i huset. Att använda den kapar kostnader rejält.

Allt beror ju på hur låga temperaturer man har utomhus under den kalla delen av året. Har man långa perioder med temperaturer under -15 blir det ineffektivt och dyrt alternativt väldigt kallt med luft-luft pump.
Men det är ju då som man eldar i kakelugnarna.
En luft-luft-värmepump behöver kompletteras med något annat fiffigt.
I stora huset på min gård så har jag en pelletskamin för kalla dagar. En effektiv grej som eldar på egen hand.

(Och ja, jag bor på flera ställen i olika hus med olika lösningar.)

Har du provat?
Vi har i princip bara sådana hus men det fungerar faktiskt över förväntan.
Dels så är det ju enkelt att öppna dörrarna och dels så går värmen delvis genom innerväggar.
Jättevarmt i taket i köket ger varmt golv i rummet ovanför.
I ett av husen ställer vi dessutom en fläkt som blåser varmluft till nästa rum.

Just så :)

Vad eldar du i? En eldstad som håller kvar värme är guld
Allt från täljstenskaminer till kakelugnar.

En stor gryta vatten på vedspisen håller värme länge.
Har vedpanna i köket kopplad till acctank som sprider värme till elementen samt värmer varmvattnet. Samt elpatron som går in när jag inte eldar eller om det är väldigt kallt så jag behöver mer värme än vad vedpannan kan ge.
Jag vill slippa all hantering av ved (förutom att kunna stödelda vid extrem kyla och strömavbrott) samt ha ett billigt och effektivt system i stället för elpatronen.

Har vedpanna i köket kopplad till acctank som sprider värme till elementen samt värmer varmvattnet. Samt elpatron som går in när jag inte eldar eller om det är väldigt kallt så jag behöver mer värme än vad vedpannan kan ge.
Jag vill slippa all hantering av ved (förutom att kunna stödelda vid extrem kyla och strömavbrott) samt ha ett billigt och effektivt system i stället för elpatronen.

Luft-vattenvärmepump borde var det som är smidigast för dig att installera. Ger ju värme ut i elementen och varmvatten.

Vi har direktverkande el, så för vår del är det luft-luftvärmepump som införskaffats. Vi har ett gammalt hus, alltså icke öppen planlösning. Dock sitter pumpen i vardagsrummet, som är på 30 kvm och de 4 elementen där är nedställda på ett minimum. Varmluften åker också upp till övervåningen. Dock når den inte änd ut i köket, som är beläget i andra änden av huset. Här har vi en kamin, plus en kamin i mitt kontor. Elementen står på 17 grader och så eldar vi i kaminerna när vi är hemma.

Luft-luftvärmepumpen har fått ner elförbrukningen, men vi har ändå rätt höga elräkningar. Dock är vi för gamla för att gör en investering i att byta ut väresystemet totalt.

/Lizzie

Har inte luft-vatten-pumpar elpatroner längre? Vår gick in och stöttade rätt ofta när det var kallt.

Har inte luft-vatten-pumpar elpatroner längre? Vår gick in och stöttade rätt ofta när det var kallt.
Jo det har dom. De modeller som är aktuella för mig ska vara effektiva ner till minus 25-30.
Det är beräknat utifrån mina förutsättningar att den bör gå in och stötta med ca 800kwh, vilket jag kan kompensera med eldning.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat