VA, sophämtning, försäkring?
Fastighetsskatten. Den kan vara ordentligt dryg har jag lärt mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
VA, sophämtning, försäkring?
Vi har egen brunn så ingen kostnad för vatten förutom elen som pumpen drar. Men har ny pump som är mer energisnål än den som satt där innan.
Byte av värmesystem kommer att sänka min elkostnad från ca 3000kr per månad till ca 800kr per månad enligt uträkningar som ett par firmor som installerar luft/vatten värmepump gjort åt mig.
Nu har vi låg kostnad på bolånet (2500kr/mån inkl amortering) men såklart kommer kostnaden bli högre då jag behöver låna mer än vad vi gör nu.
Jag har 90 kvm gammalt dåligt isolerat, luft/luft, direktel och täljstenskamin, blir nog 2000 knappt för elen i januari.Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.
Fastigheten är lågt taxerad så vi betalar bara ca 1300 per år i fastighetsskatt.Fastighetsskatten. Den kan vara ordentligt dryg har jag lärt mig.
Oj det var mycket trots bergvärme?!Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.
Oj det var mycket trots bergvärme?!
Vi brukar ha kring 4-6000kr de kallaste månaderna och då är det elpatronen som drar upp kostnaden ordentligt. I genomsnitt 3000 per månad.
Huset är endast 106kvm och vi eldar med ved också.
Betalar 1.2kr/kwh utslaget på ett år senaste året, elområde 1.
8000? Milde tid, mitt hus är på drygt 150 i 2 plan, luftvärmepump + 2 element, gissar på att min el kommer ligga på ca 27-2800, elområde 3Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.
Jag ställde samma fråga till Chat GPT (5.2) och fick följande svar:Blev nyfiken. ChatGPT berättar att baserat på uppgifter från Finansinspektionen (stickprov på nya bolån vid bostadsköp 2024) är det färre än ca 10-15% som köper bostad med bolån under 1 mkr.
"Jag ställde frågan till den aspackade älvan, här är svaret som kanske, kanske inte är helt och hållet ren lögn".Jag ställde samma fråga till Chat GPT (5.2) och fick följande svar:
I stickprovet för 2024 ser fördelningen ut så här för bostadsköp:
Tillsammans innebär det att cirka 22 % av dem som tog ett nytt bolån för att köpa bostad lånade under 1 miljon kronor.
- Under 500 000 kr: ca 7 %
- 0,5–1,0 miljon kr: ca 15 %
Håller med. Åttahundra kronor med luft-vatten värmepump KAN inte stämma. Vi hade en sådan i förra huset. Vi tyckte att den var jättebra, men inte SÅ bra... Mina föräldrar har bergvärme. Också jättebra, men inte blir det några 800 kr i el för dem heller.Vill inte regna på din parad men 800 kr? Mitt hus är ca 120 kvm som värms upp, nyborrad bergvärme med modern energisnål pump. Jag kommer hamna på 8000 i elkostnader för januari i elrområde 2, har 17 grader inne.. Jag har också bolån på ganska exakt 1 miljon och betalar 4500 minst varje månad. Förstår verkligen att det ger ont i magen att inte veta men räkna ut din Kalp-kalkyl och se vad din årsinkomst (både reella iom sjukskrivning och med lön) kan möjliggöra för lånesumma. Det är tyvärr stenhårt som ensamstående men var iskall och räkna högt och realistiskt.
Ingår kostnaden för att byta värmesystemet i den miljon som du behöver låna, eller är det något som tillkommer?Oj det var mycket trots bergvärme?!
Vi brukar ha kring 4-6000kr de kallaste månaderna och då är det elpatronen som drar upp kostnaden ordentligt. I genomsnitt 3000 per månad.
"Jag ställde frågan till den aspackade älvan, här är svaret som kanske, kanske inte är helt och hållet ren lögn".
Why?!?
Oj det var mycket trots bergvärme?!
Här också nyinstallerad bergvärme, hus på 150 kvadrat i två plan, elområde 3. Januaris förbrukning blev 2000 kWh med innetemperatur runt 20 grader. (Tidigare år har har jag haft 3000 och 3500 kWh i januari med direktverkande el+ luftvärmepump.) Så gissar lite drygt 3000:- i nät+förbrukning.Oj det var mycket trots bergvärme?!
8000? Milde tid, mitt hus är på drygt 150 i 2 plan, luftvärmepump + 2 element, gissar på att min el kommer ligga på ca 27-2800, elområde 3
Det förklarar ju saken, här var medeltemperaturen i januari ett fåtal minusgrader...Vill inte ta över tråden men en avgörande skillnad är nog temperaturen, vi har haft mellan -20 och -30 här...![]()
Samma här. 3 element och ungefär 2700-3000 kr.8000? Milde tid, mitt hus är på drygt 150 i 2 plan, luftvärmepump + 2 element, gissar på att min el kommer ligga på ca 27-2800, elområde 3
Det beror ju på jättemånga saker inte minst hur välisolerat huset är, planlösningen på huset, ventilation, uppvärmningsform, utetemperatur, innetemperatur och antal varma kroppar inne i huset.Sen beror väl värmekostnaderna lite på vad man vill ha för värme inne? Skillnad på 24 och 18? Jag har 18 inne, och packar på mig ist. Har bergvärme och haft elräkningar på runt 2k i vinter so far. Jag lider av värmen på sommarn så njuter av tjocktröjor å filtar på vintern![]()