Separation

Bukefalos 30 år!

Då är ju risken att hon inte får ta över lånen alls eftersom bankerna har väldigt höga kalkyler för levnadskostnader och bolån.
Men det är väl bättre att räkna om sin egen kalkyl och se om man har råd? Jag tycker att det är vansinnigt att säga "skynda dig innan banken ändrar sig!". Jag säger tvärtom så man inte står där och inte har råd och sen ska behöva dra igång en försäljning med allt det innebär.

Skulle jag blivit arbetslös precis innan jag skulle köpt en bostad hade jag börjat om från början, räknat en ny budget och sett vad jag har att röra mig med, i värsta fall.

Alltså jag orkar inte mer!

Igår kväll kom äntligen en notis om att bolånet nu finns att signera i appen. Så jag läste igenom och signerade och var så himla glad.

I morse ringer min chef och berättar att de är neddragningar på gång på min arbetsplats och att hon vill kalla mig till möte tillsammans med HR och just ja, jag bör nog ta med en facklig representant.
Jag är ju heltidssjukskriven så jag antar att jag är den första de vill bli av med när det är neddragningar på gång.
Vore ju katastrof för mig om jag blir av med jobbet nu. Alltså jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag som har tänkt att kanske kanske att jag orkar jobba lite när allt lugnat ner sig. Men gissar att de inte är intresserade av någon som bara jobbar 25%.
Vet att jag inte är sist anställd utan har minst två efter mig. Men de är ju högfungerande duktiga medarbetare som inte är sjukskrivna så varför ska de göra sig av med dom…
Jag trodde inte att livet kunde pröva mig mer efter allt som hänt på dessa knappa tre månader av detta år 😩
Andas!
Arbetsgivaren kan gå på lite olika spår här, OM de vill komma till uppsägning. Dels uppsägning pga arbetsbrist, och då gäller LAS i grunden. Det kan finnas skäl till undantag men de ska förhandlas med kollektivavtalsbörande fack först. Om det är en arbetsgivare som har kollektivavtal, men eftersom de bad dig ta med fackligt stöd tänker jagcatt det finns.
Dels uppsägning pga personliga skäl, att du inte kan rehabiliteras tillbaka till arbete hos denna arbetsgivare. Då ska de visa på vilken arbetsrehabilitering de genomfört och hur du inte kan utföra arbete sv värde. En omplaceringsutredning ska också genomföras först.
Oavsett - ta med fackligt stöd. Om det är lokalt fack kan det vara bra att de också har dialog med centralt fack, de lokalt har sällan samma erfarenhet.
Beroende på arbetsgivare kan du ha rätt till omställningsstöd om det skulle komma till uppsägning. Vad det innebär är olika beroende på avtal, men kan vara studiestöd, hjälp att söka andra jobb, coachning mm, mm.
Och skulle det landa i uppsägning så be facket att hjälpa dig med bra villkor.

Heja dig! Du kommer reda ut det här också!! Och jag håller med flera andra, bra att lånet är klart innan mötet.

Men det är väl bättre att räkna om sin egen kalkyl och se om man har råd? Jag tycker att det är vansinnigt att säga "skynda dig innan banken ändrar sig!". Jag säger tvärtom så man inte står där och inte har råd och sen ska behöva dra igång en försäljning med allt det innebär.

Skulle jag blivit arbetslös precis innan jag skulle köpt en bostad hade jag börjat om från början, räknat en ny budget och sett vad jag har att röra mig med, i värsta fall.
Om kalkylen inte går ihop står TS ändå i samma situation som innan dvs måste sälja ett hus och flytta. Det är ju ingen skillnad på att ha skrivit på lånet och att inte skrivit på lånet. Nu har TS bara åtminstone en möjlighet att äga boendet. Hon både bor i och äger ju redan huset.

Om kalkylen inte går ihop står TS ändå i samma situation som innan dvs måste sälja ett hus och flytta. Det är ju ingen skillnad på att ha skrivit på lånet och att inte skrivit på lånet. Nu har TS bara åtminstone en möjlighet att äga boendet. Hon både bor i och äger ju redan huset.
Bara för att man skrivit på lånet betyder det inte att själva affären är klar. Jag skrev på för ett lån för 1,5 vecka sen, jag kommer inte att betala förrän om en vecka. (Jag vet att hon bor i och äger halva huset i dagsläget)

Men TS äger ju redan bostaden, det är en annan situation än att kila iväg och köpa nytt. Som hon själv skrev är det betydligt bättre att utköpet av exet blir klart så att hon står ensam som ägare IFALL det skulle gå så illa att fastigheten i framtiden måste säljas.

Bara för att man skrivit på lånet betyder det inte att själva affären är klar. Jag skrev på för ett lån för 1,5 vecka sen, jag kommer inte att betala förrän om en vecka. (Jag vet att hon bor i och äger halva huset i dagsläget)
Du menar bodelningen? För det är ingen affär, och det ser ut på lite annat sätt. TS har tagit lån på något hon redan äger. Det som ska ske nu är att mannen ska avskriva sig från huset och banken ska släcka hans del av lånet.

Ja precis men jag hade inte avvaktat med att skriva på ifall jag blir arbetslös, jag hade snarast skyndat mig att skriva på innan jag blev arbetslös.
Ja jag med men TS hade ju skrivit på lånet innan hon fick veta att hon skulle bli varslad så det är väl redan klart :) Dock oerhört tråkigt för TS att få ytterligare krångel i livet just nu...

Du menar bodelningen? För det är ingen affär, och det ser ut på lite annat sätt. TS har tagit lån på något hon redan äger. Det som ska ske nu är att mannen ska avskriva sig från huset och banken ska släcka hans del av lånet.
Jag har separerat som sambo och vet exakt hur det fungerar. Är pengarna inte utbetalda till sambon är "affären/bodelningen" inte klar.
Med tanke på hur ts har det just nu kan jag tycka att det där lite onödigt. Det är alltid lätt att säga ”jag skulle inte” när man själv inte sitter i situationen. Du har ju inte alls hennes livssituation och alla faktorer som spelar in.
Fast ts har ju uttryckt i sitt inlägg att hon är orolig. Då tycker jag det är farligt att alla säger "skynda dig!" utan att veta något angående ekonomi och förutsättningar. Det är ett STORT ekonomiskt beslut att köpa ut en sambo ut en gård och ha råd att driva runt den. Ingen annan i tråden har heller alla hennes faktorer, jag tror att båda perspektiven är nyttiga. Jag har ägt en gård i Västerbotten och jag har separerat, så jag är inte helt ute och gissar. Och jag har köpt en stuga i närtid. Jag hade absolut övervägt att avbryta affären om jag blev av med jobbet. (Även om det inte är klarlagt att det är vad som ska hända just nu)

Sen får ts såklart välja vilka inlägg hon lyssnar på, men det är ett enormt stort beslut som blev snäppet värre med ytterligare ett eventuellt "hot" om sämre ekonomi framöver. Det är inte alls ovanligt att man vill mer än ekonomin tillåter.

Jag hade inte rusat i väg och "dumpat" något som redan i stort sett är klart bara för att jag skulle på möte med arbetsgivare. Det finns en risk för uppsägning men den behöver inte komma i dag utan längre fram, och även om hon rent faktiskt blir uppsagd finns det inget som säger att hon inte får ett jobb dagen efter. Jag fick personligen jobb dagen efter min sista dag på ett av mina jobb. Jag tänker att hon behöver andas, gå på mötet och få nya uppgifter klart för sig innan hon agerar på något sätt, inte agerar i förebyggande syfte ifall det inte ens behövs i nuläget.

Jag hade inte rusat i väg och "dumpat" något som redan i stort sett är klart bara för att jag skulle på möte med arbetsgivare. Det finns en risk för uppsägning men den behöver inte komma i dag utan längre fram, och även om hon rent faktiskt blir uppsagd finns det inget som säger att hon inte får ett jobb dagen efter. Jag fick personligen jobb dagen efter min sista dag på ett av mina jobb. Jag tänker att hon behöver andas, gå på mötet och få nya uppgifter klart för sig innan hon agerar på något sätt, inte agerar i förebyggande syfte ifall det inte ens behövs i nuläget.
Problematiken med att få ett nytt jobb imorgon är att ts är 100% sjukskriven just nu.

Hon är å andra sidan inte heller uppsagd i dag.
Nej. Arbetsgivaren har dock hintat om att det KAN komma att hända. Jag hade personligen velat veta vad som skulle hända så snabbt som möjligt och dröjt med bodelningen till dess att jag visste. Jag förstår inte varför så många tar ett beslut att ta över hela det ekonomiska ansvaret över en gård så lättvindigt? Vad missar jag?

Nej. Arbetsgivaren har dock hintat om att det KAN komma att hända. Jag hade personligen velat veta vad som skulle hända så snabbt som möjligt och dröjt med bodelningen till dess att jag visste. Jag förstår inte varför så många tar ett beslut att ta över hela det ekonomiska ansvaret över en gård så lättvindigt? Vad missar jag?
Att det blir jobbigt hur hon än gör och att det är bättre att sitta lugnt i båten och lösa ett problem i taget än alla på en gång?

Jag har separerat som sambo och vet exakt hur det fungerar. Är pengarna inte utbetalda till sambon är "affären/bodelningen" inte klar.

Fast ts har ju uttryckt i sitt inlägg att hon är orolig. Då tycker jag det är farligt att alla säger "skynda dig!" utan att veta något angående ekonomi och förutsättningar. Det är ett STORT ekonomiskt beslut att köpa ut en sambo ut en gård och ha råd att driva runt den. Ingen annan i tråden har heller alla hennes faktorer, jag tror att båda perspektiven är nyttiga. Jag har ägt en gård i Västerbotten och jag har separerat, så jag är inte helt ute och gissar. Och jag har köpt en stuga i närtid. Jag hade absolut övervägt att avbryta affären om jag blev av med jobbet. (Även om det inte är klarlagt att det är vad som ska hända just nu)

Sen får ts såklart välja vilka inlägg hon lyssnar på, men det är ett enormt stort beslut som blev snäppet värre med ytterligare ett eventuellt "hot" om sämre ekonomi framöver. Det är inte alls ovanligt att man vill mer än ekonomin tillåter.
Det kan vara ett minst lika stort beslut att avbryta som att fullfölja. Du hade dina förutsättningar, hon har sina. Och i hennes ingår t ex barn.

Att det blir jobbigt hur hon än gör och att det är bättre att sitta lugnt i båten och lösa ett problem i taget än alla på en gång?
Fast köpa gården och sen blir av med jobbet är väl ändå inte att "lösa ett problem i taget?" Det är väl ändå att skapa ett värre problem? OM hon blir av med jobbet. Får hon behålla det är det bara att köra på.

Det kan vara ett minst lika stort beslut att avbryta som att fullfölja. Du hade dina förutsättningar, hon har sina. Och i hennes ingår t ex barn.
Absolut, jag har inte facit. Min åsikt är dock att ta en paus, ett steg tillbaka och räkna på en ny kalkyl gällande inkomst, utgifter, budget osv. Ha alla förutsättningar på plats innan man gör klart en stor affär, inte chansa.

Fast köpa gården och sen blir av med jobbet är väl ändå inte att "lösa ett problem i taget?" Det är väl ändå att skapa ett värre problem? OM hon blir av med jobbet. Får hon behålla det är det bara att köra på.
OM TS inte kan behålla gården så blir iaf ev vinst hennes egen och i dagsläget tror jag hon bor betydligt billigare på gården med barn och häst än att hyra.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn