Separation

Bukefalos 30 år!

Jag har separerat som sambo och vet exakt hur det fungerar. Är pengarna inte utbetalda till sambon är "affären/bodelningen" inte klar.

Fast ts har ju uttryckt i sitt inlägg att hon är orolig. Då tycker jag det är farligt att alla säger "skynda dig!" utan att veta något angående ekonomi och förutsättningar. Det är ett STORT ekonomiskt beslut att köpa ut en sambo ut en gård och ha råd att driva runt den. Ingen annan i tråden har heller alla hennes faktorer, jag tror att båda perspektiven är nyttiga. Jag har ägt en gård i Västerbotten och jag har separerat, så jag är inte helt ute och gissar. Och jag har köpt en stuga i närtid. Jag hade absolut övervägt att avbryta affären om jag blev av med jobbet. (Även om det inte är klarlagt att det är vad som ska hända just nu)

Sen får ts såklart välja vilka inlägg hon lyssnar på, men det är ett enormt stort beslut som blev snäppet värre med ytterligare ett eventuellt "hot" om sämre ekonomi framöver. Det är inte alls ovanligt att man vill mer än ekonomin tillåter.
Nej bodelningen pågår fortfarande. Det är betydligt lättare att få bra villkor på sitt bolån om man har en anställning än om man är arbetslös. Det är ju det som är viktigt. Lånevilkoren för personer med svag ekonomi är verkligen väldigt dåliga och försätter inte sällan människor i en ännu mer utsatt ekonomisk situation.

Ja, vilket är rimligt. Jag har svårt för att ingen annan håller med ts om det uppenbart stora guppet i vägen, utan bara skyndar på. Det behövs input från båda sidor i ett såhär viktigt beslut tycker jag.
Men varför skulle det bli enklare av att plötsligt kanske inte ha någonstans alls att bo? Det är svårt att få ett hyreskontrakt också utan jobb. Att bo kvar där man bor idag och i lugn och ro se hur situationen utvecklar sig är väl hundra gånger bättre än att agera på en situation som inte ens inträffat än?
Skulle säga att det är en större ekonomisk trygghet för TS att bo på gården än att betala massa hyra i andra hand.

Men varför skulle det bli enklare av att plötsligt kanske inte ha någonstans alls att bo? Det är svårt att få ett hyreskontrakt också utan jobb. Att bo kvar där man bor idag och i lugn och ro se hur situationen utvecklar sig är väl hundra gånger bättre än att agera på en situation som inte ens inträffat än?
Skulle säga att det är en större ekonomisk trygghet för TS att bo på gården än att betala massa hyra i andra hand.
Hur kan du säga det utan att veta vad det faktiskt kostar? Jag säger inte att du har fel, utan att du inte vet. Därför råder jag ts att reda ut vilken ekonomi hon kommer ha framöver före hon gör klart bodelningen.

Hur kan du säga det utan att veta vad det faktiskt kostar? Jag säger inte att du har fel, utan att du inte vet. Därför råder jag ts att reda ut vilken ekonomi hon kommer ha framöver före hon gör klart bodelningen.
Det tenderar att bli lite väl peppigt i sådana här trådar. Det är inte första gången jag ser det. Jag håller med dig, naturligtvis borde TS gå igenom sin ekonomi noggrant innan beslut fattas.

Absolut, jag har inte facit. Min åsikt är dock att ta en paus, ett steg tillbaka och räkna på en ny kalkyl gällande inkomst, utgifter, budget osv. Ha alla förutsättningar på plats innan man gör klart en stor affär, inte chansa.
Jag tror nog dock att hon vet det. Hon gör förmodligen inget annat än att försöka hitta en plan för det här nu.

Och oavsett, ”jag skulle aldrig” osv är för vag input. Hon har det tufft nog med det här nu, det hjälper liksom inte att nån som inte har samma exakta förutsättningar som hon lättvindigt konstaterar att det där skulle jag inte göra.

Jag uppskattar att ni delar med er av olika synvinklar. Det är lätt att man blir hemmablind och bara ser det man vill se.
Jag tänker så här. Lånet blev utbetalt under gårdagen och våra gemensamma bolån är nu lösta. Så från och med nu är det jag som betalar på huset.
Jag har ännu inte blivit uppsagd. Jag har kontakt med facket som ska prata med HR ang vad de tänker och vilka alternativ som kan finnas.
Detta hade lika gärna kunnat komma om en månad eller om ett halvår och då hade det definitivt inte gått att ”dra sig ur”.
Jag har ju fördelen att bo rätt billigt trots att jag bor på gård.
När jag jämför mina boendekostnader så är de lägre eller ungefär samma som en tvåa eller trea här omkring, beroende på standard osv.
Enda möjligheten att komma billigare undan är att bo i en etta eller billig tvåa. Det vill jag verkligen slippa med tanke på barnen.

Nummer ett om jag blir uppsagd är att göra mig av med alla hästarna. Just nu tror jag att jag kan behålla min valack och gammeltanten som sällskap.
Ponnyn är ju redan till salu.

Skulle det bli så att jag måste sälja huset pga att jag blir arbetslös så är det bättre för mig att stå själv på huset. Jag får antagligen lite mer vid en försäljning än vad vi enades om att huset är värt vid bodelningen då vi tog ett medelvärde av de värderingar som gjordes.
Då har jag förhoppningsvis pengar till en hyfsad lägenhet.
Så jag har bestämt att jag fortsätter enligt plan tills jag vet mer och får ta nya beslut då.

Jag uppskattar att ni delar med er av olika synvinklar. Det är lätt att man blir hemmablind och bara ser det man vill se.
Jag tänker så här. Lånet blev utbetalt under gårdagen och våra gemensamma bolån är nu lösta. Så från och med nu är det jag som betalar på huset.
Jag har ännu inte blivit uppsagd. Jag har kontakt med facket som ska prata med HR ang vad de tänker och vilka alternativ som kan finnas.
Detta hade lika gärna kunnat komma om en månad eller om ett halvår och då hade det definitivt inte gått att ”dra sig ur”.
När jag jämför mina boendekostnader så är de lägre eller ungefär samma som en tvåa eller trea här omkring, beroende på standard osv.
Enda möjligheten att komma billigare undan är att bo i en etta eller billig tvåa. Det vill jag verkligen slippa med tanke på barnen.

Nummer ett om jag blir uppsagd är att göra mig av med alla hästarna. Just nu tror jag att jag kan behålla min valack och gammeltanten som sällskap.

Skulle det bli så att jag måste sälja huset pga att jag blir arbetslös så är det bättre för mig att stå själv på huset. Jag får antagligen lite mer vid en försäljning än vad vi enades om att huset är värt vid bodelningen då vi tog ett medelvärde av de värderingar som gjordes.
Så jag har bestämt att jag fortsätter enligt plan tills jag vet mer och får ta nya beslut då.
Jag tycker det här låter klokt.
Och är du ensam ägare på huset så kan ingen motsätta sig en försäljning heller. Det finns gott om män som gör det, det har vi tillomed fått erfara på buke tyvärr.

Låter som en bra plan.
Glömde inte att ändra lagfarten och ägandet till Lantmäteriet!

Håller tummarna för att ni kan hitta ett riktigt bra alternativ vad det gäller jobbet!

Vad det gäller levnadskostnaderna kan jag absolut konstatera att största möjligheten jag har till en "löneförhöjning" skulle vara att göra mig av med hästen och då har jag ändå bara en, han står extremt billigt, hovslagaren är inte speciellt dyr, försäkringen är billig, vi tränar ingenting och jag har knappt köpt någon ny utrustning på flera år. Ändå blev det betydligt mer pengar per månad än jag tänkt mig när jag räknade ut det svart på vitt. För mig är det lite skönt att känna att jag har den "buffertzonen", liksom även om jag inte tänkt göra mig av med honom så är det betryggande att veta att möjligheten till det ekonomiska utrymme det skulle ge finns åtminstone.

Såg just det här. Hästar finns inte med 🤣✌🏻
Och inget av det andra passar in på mig så då är ju allt lugnt 😉

IMG_9982.webp

Första högtiden med bara mig och barnen. Även om vi inte firar påsk i någon större utsträckning så blev det ändå mysigt med några extra lediga dagar, god mat som barnen fick bestämma och hjälpa till att laga och leta påskägg.
Det var lugnt och skönt att bara få vara själva utan att ta hänsyn till en stressad och sur sambo som drar ner stämningen.
Barnen har varit ovanligt glada och spralliga och lekt väldigt bra tillsammans och hittat på saker.
Sonen vill nu alltid att jag ska ligga med honom i hans säng en stund på kvällen och kramas, det har han inte velat förut. Och dottern som snart fyller 16 och inte alls är mycket för närhet ville helt plötsligt att jag skulle ligga i hennes säng och klia henne på ryggen på kvällen innan hon somnade. Jag blev nästan tårögd ❤️
Träffade sonen inne i samhället en dag när han hade pappavecka, var inte planerat men jag råkade vara och handla precis när han slutade skolan. När han såg mig kom han och kramades och började gråta.
Tror inte alls de har det dåligt hos pappan men jag tror att där får de vara lite mer ”vuxna” och ta mycket eget ansvar och blir inte omhändertagna på samma sätt. Där kan de inte vara små och sårbara på samma sätt som hos mig.
De åker glatt till pappan när det är dags så det är absolut inga problem där.
Men det blir alltid jag som måste hantera sonens känslor när han kommer till mig. Han är väldigt känslosam och håller inte inne med något så det kan bli lite jobbigt när allt ska ut hos mig. Men samtidig är jag väldigt tacksam över att han vågar släppa ut sina känslor hos mig 💕

De första åren när vi hade separerat var det kaos med känslor första dagen barnen kom till mig. De "höll sig i skinnet" mer hos pappan och sen bubblade det ut när de kom tillbaka. Jag fick ha den dagen obokad för det funkade inte att göra något då.
Samma här! Så fort de var stora nog att bo en vecka i taget så såg jag till att vi bytte på fredagar, bara för att kunna sova ut dagen efter. Det blev alltid sent och mycket känslor både högt och lågt första kvällen. Ibland tog det nästan hela helgen innan det hade lugnat sig. Det hade varit fruktansvärt att behöva hantera det under jobb-/skolveckan.

Nu har jag haft hem fyra olika vvs firmor för förslag och offert kring installation av luft/vatten värmepump.
De tre tidigare har gett offerter som legat kring 200” vilket är alldeles för dyrt för mig.
Nu den fjärde som var hit hittade problem som måste åtgärdas som inte de andra tänkt på, tex måste expansionskärlet bytas till ett som tål högre tryck, samt lite annat.
Och bara för att jag vill ha kvar vedpannan så blir installationen av luft/vatten dubbelt så dyr som om jag skulle riva ut pannan och sätta in enbart luft/vatten.
Men denna mycket trevliga kille som var hit idag började spåna på andra idéer som borde bli minst lika effektiva men lättare och billigare att installera.
Vanlig varmvattenberedare som kopplas till befintlig acctank så jag kan elda för varmvatten om jag vill, men behöver inte. Samt att sätta in två luftvärmepumpar på olika ställen i huset.
Lät vettigt.
Men han skulle diskutera med sina kollegor om de hade någon bättre ide.
Vill bara få detta ordnat nu innan jag måste sluta elda pga för varmt ute och elpatronen behöver gå dygnet runt.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat