Separation

Bukefalos 30 år!

De första åren när vi hade separerat var det kaos med känslor första dagen barnen kom till mig. De "höll sig i skinnet" mer hos pappan och sen bubblade det ut när de kom tillbaka. Jag fick ha den dagen obokad för det funkade inte att göra något då.

Samma här! Så fort de var stora nog att bo en vecka i taget så såg jag till att vi bytte på fredagar, bara för att kunna sova ut dagen efter. Det blev alltid sent och mycket känslor både högt och lågt första kvällen. Ibland tog det nästan hela helgen innan det hade lugnat sig. Det hade varit fruktansvärt att behöva hantera det under jobb-/skolveckan.

Samma här!
Nu i efterhand förstår jag det hela mer och mer men där och då var det skitjobbigt.
Vi har en väldigt fin relation nu ❤️

Inte för att vara "mästrande" på något vis, men fortsätt att alltid vara glad och tacksam om sonen fortsätter dela sina känslor så öppet.

Barn och ungdomar vinner så oerhört mycket på att kunna uttrycka sig och framför allt på att känna att de FÅR uttrycka sina känslor och blir lyssnade på.

Fatta hur många av oss vuxna, kanske framför allt män, som mått mycket bättre om vi kunde få ur oss och bearbeta känslor på ett vettigt sätt...

Nu har jag haft hem fyra olika vvs firmor för förslag och offert kring installation av luft/vatten värmepump.
De tre tidigare har gett offerter som legat kring 200” vilket är alldeles för dyrt för mig.
Nu den fjärde som var hit hittade problem som måste åtgärdas som inte de andra tänkt på, tex måste expansionskärlet bytas till ett som tål högre tryck, samt lite annat.
Och bara för att jag vill ha kvar vedpannan så blir installationen av luft/vatten dubbelt så dyr som om jag skulle riva ut pannan och sätta in enbart luft/vatten.
Men denna mycket trevliga kille som var hit idag började spåna på andra idéer som borde bli minst lika effektiva men lättare och billigare att installera.
Vanlig varmvattenberedare som kopplas till befintlig acctank så jag kan elda för varmvatten om jag vill, men behöver inte. Samt att sätta in två luftvärmepumpar på olika ställen i huset.
Lät vettigt.
Men han skulle diskutera med sina kollegor om de hade någon bättre ide.
Vill bara få detta ordnat nu innan jag måste sluta elda pga för varmt ute och elpatronen behöver gå dygnet runt.
Har du kamin inne också som du kan elda i? Jag har haft luft-vatten-värmepump i förra huset och har luft-luft-värmepump i detta. Nu har säkerligen luft-luft-pumpar blivit bättre, men enligt den erfarenhet som jag har skulle jag inte likställa värmesystemen. Vår luft-vatten-pump värmde huset mycket mer effektivt. De använder sig ju av elementen i alla rum, med luft-luft bara blåser värme precis där de sitter. Men med den stora skillnaden i kostnad är det ju ändå naturligtvis ett alternativ värt att fundera på :) .

Har du kamin inne också som du kan elda i? Jag har haft luft-vatten-värmepump i förra huset och har luft-luft-värmepump i detta. Nu har säkerligen luft-luft-pumpar blivit bättre, men enligt den erfarenhet som jag har skulle jag inte likställa värmesystemen. Vår luft-vatten-pump värmde huset mycket mer effektivt. De använder sig ju av elementen i alla rum, med luft-luft bara blåser värme precis där de sitter. Men med den stora skillnaden i kostnad är det ju ändå naturligtvis ett alternativ värt att fundera på :) .
Ja, jag ska ha kvar vedpannan i köket och det vattenburna systemet som är kopplat till den. Så jag kan elda och köra ut värme i elementen om det är väldigt kallt ute. Men behöver inte tänka på att elda hela dagarna och måste inte elda för varmvatten.
Huset är bara 106 kvm och har ingen plats för en innedel till luft/vatten. Det skulle bli väldigt mycket och ful rördragning för att installera det.
Så jag får gå på det näst bästa så länge verkar det som.

Ja, jag ska ha kvar vedpannan i köket och det vattenburna systemet som är kopplat till den. Så jag kan elda och köra ut värme i elementen om det är väldigt kallt ute. Men behöver inte tänka på att elda hela dagarna och måste inte elda för varmvatten.
Huset är bara 106 kvm och har ingen plats för en innedel till luft/vatten. Det skulle bli väldigt mycket och ful rördragning för att installera det.
Så jag får gå på det näst bästa så länge verkar det som.
Vår innedel placerades i gamla pannrummet i källaren. Den gamla vedpannan stod kvar, men användes inte längre. Utedelen hamnade precis utanför/ovanför källarväggen.

Nu har jag haft hem fyra olika vvs firmor för förslag och offert kring installation av luft/vatten värmepump.
De tre tidigare har gett offerter som legat kring 200” vilket är alldeles för dyrt för mig.
Nu den fjärde som var hit hittade problem som måste åtgärdas som inte de andra tänkt på, tex måste expansionskärlet bytas till ett som tål högre tryck, samt lite annat.
Och bara för att jag vill ha kvar vedpannan så blir installationen av luft/vatten dubbelt så dyr som om jag skulle riva ut pannan och sätta in enbart luft/vatten.
Men denna mycket trevliga kille som var hit idag började spåna på andra idéer som borde bli minst lika effektiva men lättare och billigare att installera.
Vanlig varmvattenberedare som kopplas till befintlig acctank så jag kan elda för varmvatten om jag vill, men behöver inte. Samt att sätta in två luftvärmepumpar på olika ställen i huset.
Lät vettigt.
Vill bara få detta ordnat nu innan jag måste sluta elda pga för varmt ute och elpatronen behöver gå dygnet runt.

Gillar när de tänker utanför boxen =)

Med tanke på ditt hus storlek låter 2 st luft/luft som ett bra komplement till din vedpanna.
Vårt hus drevs av EN luft/luft som sitter inne i ett rum (värdelöst) och en kamin i storrummet. Då det bara bodde 2 i huset (1½ planshus) tror jag de bara använde bottenvåningen. Så de klarade sej med detta. Så du borde ju få hyfsat ok med 2 luft/luft om de sätts effektivt.

Lät vettigt.
Jag blev ensam för fem år sedan, min man dog. Jag blev ensam och insåg snabbt att uppvärmning av huset skulle bli problem. Har långa arbetsdag och med pendling är jag borta 12 timmar.
Efter en del undersökningar slutade det med en luft/luft värmepump. Inte en sådan som sitter högt upp på väggen och blåser neråt. Dom har jag aldrig tyckt om. Utan en som är golvmonterad och blåser ut värmen längs golvet.
Den ger en väldigt behaglig värme och varma golv.
När jag har gäster på vintern brukar alla berömma inomhus klimatet.
Att den sedan kan kyla på sommaren gör inte saken sämre.

Jag blev ensam för fem år sedan, min man dog. Jag blev ensam och insåg snabbt att uppvärmning av huset skulle bli problem. Har långa arbetsdag och med pendling är jag borta 12 timmar.
Efter en del undersökningar slutade det med en luft/luft värmepump. Inte en sådan som sitter högt upp på väggen och blåser neråt. Dom har jag aldrig tyckt om. Utan en som är golvmonterad och blåser ut värmen längs golvet.
Den ger en väldigt behaglig värme och varma golv.
När jag har gäster på vintern brukar alla berömma inomhus klimatet.
Att den sedan kan kyla på sommaren gör inte saken sämre.
Tycker inte heller om de som blåser neråt, vissa blåser otroligt mycket. Så tack för tipset, ska kolla upp sådana som monteras vid golvet 👍🏻

Vår innedel placerades i gamla pannrummet i källaren. Den gamla vedpannan stod kvar, men användes inte längre. Utedelen hamnade precis utanför/ovanför källarväggen.
Vinhar inget pannrum. Vedpannan är i köket och acctanken står vägg i vägg i rummet bredvid, inbyggd med panel för att inte synas allt för mycket. Så eftersom jag måste ha kvar acctanken så finns inget bra ställe att ställa inomhusdelen på.

Modern satte in en luftvärmepump i köket häromåret, som blåser neråt. Varje gång jag är dit så blir jag lika huh på att den låter, sen fastnar jag framför varmblåset 😁
Dom eldar fortfarande vintertid, men den gör sitt för att värma nedervåningen iaf.
Men blåset kan fånga folk iaf 😉

Modern satte in en luftvärmepump i köket häromåret, som blåser neråt. Varje gång jag är dit så blir jag lika huh på att den låter, sen fastnar jag framför varmblåset 😁
Dom eldar fortfarande vintertid, men den gör sitt för att värma nedervåningen iaf.
Men blåset kan fånga folk iaf 😉
Går det inte att ändra "vindriktningen"? Det gör det på vår. Man kan ställa in både hur mycket den ska blåsa och på vilken höjd.

Lät vettigt.
Är det en väldigt liten varmvattenberedare? Tänker om du har plats för det men inte för innedel luft/vatten? Vi har värmepump (bergvärme) och varmvattenberedare bredvid varandra i tvättstugan, dom är ungefär lika stora, som en garderob ungefär.

Är det en väldigt liten varmvattenberedare? Tänker om du har plats för det men inte för innedel luft/vatten? Vi har värmepump (bergvärme) och varmvattenberedare bredvid varandra i tvättstugan, dom är ungefär lika stora, som en garderob ungefär.
Varmvattenberedaren skulle i så fall sitta i matkällaren (lucka i köksgolvet).
Men att få ner innedelen till luft/vatten dit skulle bli väldigt bökigt och kosta en hel del extra. Plus att de inte är så sugna på att ha all den ömtåliga elektronik som är i innedelen nere i en lite fuktig och kall källare.

Varmvattenberedaren skulle i så fall sitta i matkällaren (lucka i köksgolvet).
Men att få ner innedelen till luft/vatten dit skulle bli väldigt bökigt och kosta en hel del extra. Plus att de inte är så sugna på att ha all den ömtåliga elektronik som är i innedelen nere i en lite fuktig och kall källare.
Jag är ganska oteknisk, men hur stor skulle innedelen vara egentligen??? 😳
Nu värmer jag visserligen bara knappt 70 kvm med min luft/vatten-värmepump, men innedelen är ungefär som ett gammeldags badrumsskåp!

Nu värmer jag visserligen bara knappt 70 kvm med min luft/vatten-värmepump, men innedelen är ungefär som ett gammeldags badrumsskåp!
Vi hade luft/vatten i första huset. Den var som en vanlig garderob. Hus 160 kvm.

Menar du luft-vatten eller luft-luft? Luft-vatten-innedelen som vi hade var ungefär i storlek med ett ordinärt kylskåp och den stod i vårt gamla pannrum i källaren. Vår luft-luft innedel är ju naturligtvis betydligt mindre... :)

Jag menar luft/vatten, har vattenburen golvvärme i nya delen av huset.
Varmvattenberedaren är dock av kombityp.

Bifogade filer

• PXL_20260411_144828988.webp
    PXL_20260411_144828988.webp
    57,3 KB · Visningar: 77

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok