Separation

Bukefalos 30 år!

Kristall10

Trådstartare
Som flera av er sett i ett par andra trådar så har min sambo sedan 20 år tillbak plötsligt lämnat mig.
Jag känner att jag behöver skriva av mig rent allmänt kring detta, inte bara kring hur det påverkar hästarna.

Fick veta för en vecka sedan att han skaffat lägenhet. Han sa det som hastigast vid frukost och strax därpå kom barnen ner så då var det slutpratat om det.
Vi har inte kunnat prata förrän i lördags då barnen fick vara hos mina föräldrar.
Han har mått psykiskt dåligt en längre tid och har fullt upp med sig själv och orkar inte med en relation längre. Han vill inte att vi tillsammans ska ta någon hjälp för att se om det går att rädda.
I lördags kväll när jag gick ut för att kvällsfodra hästarna så flyttade han ut. Han kom och sa att han skulle till jobbet tvärt och fixa med en grej (jobbet ligger nära och hans lägenhet likaså).
Men han kom aldrig tillbaka, inte förrän vid lunch på söndag. Utan att säga något om att han flyttat.
Sedan åkte han och hämtade barnen hos mina föräldrar och berättade för dom och tog med dom till lägenheten.
Först ledsna så klart men sedan när de kom till lägenheten så fick de veta att de ska få varsitt rum, dom delar rum nu. Och att de ska få inreda hur de vill och det har tydligen lovats tv-spel osv. Så när de kom hem var de rätt glada.
Han har dock en förmåga att lova mer än han kan hålla och det har jag nu försökt förklara för barnen så de inte ska bli allt för besvikna om de inte får allt de blivit lovade.
När pappa åkte (till akuten för stelkrampsspruta då han blivit biten av en hund som bor i samma hus där han har lägenheten. Karma! 🙈) och jag fick chans att prata ordentligt med barnen så blev det däremot lite annorlunda. Sonen som strax fyller 10 blev ledsen då han insåg att detta var för alltid. Han hade trott att pappa bara skulle bo själv några månader tills han mådde bättre.
Dottern som är 15 blev så klart ledsen över att ponnyn måste säljas, men hon är sån som inte visar så mycket känslor. Hon har mest planerat inredningen i sitt nya rum.
Men man ser att hon funderar mycket.
Sonen kunde inte gå till skolan idag då han varit för ledsen och då fick dottern också välja om hon ville vara hemma och det ville hon. Skolan börjar om efter lovet idag.

Det har varit jag som skött allt med barnen och hushållet. Trots att jag senaste fyra åren varit heltidssjukskriven pga ME. Nästan så jag har fått göra ännu mer pga att jag ändå är hemma hela tiden. Han skyller på att han mått dåligt och inte kunnat se och tänka på annat.
Han har tydligen sagt tillbarnen att nu när de sk bo med honom var annan vecka så måste dom lära honom sina rutiner, allt med skolan osv. Det säger ju en hel del.

Egentligen blir det ingen stor skillnad för barnen när de är hos mig (jag bor kvar på gården så länge jag kan). För pappa har ändå knappt varit hemma. Men bara vetskapen om att han inte kommer att vara här alls är förstås omtumlande för barnen, och för mig.

Jag vill verkligen bo kvar men är rädd att banken inte vill ge mig lån då jag är sjukskriven. Måste boka möte.
Måste även boka värdering av huset då jag antar att fd sambo vill ha sin del.
Ska jag bo kvar i huset är det mycket som behöver fixas och ordnas som inte blivit gjort på de 16 år vi bott här pga att sambo inte varit intresserad.
Tex som jag skrev i annan tråd så måste nytt värmesystem ordnas, det behövs isoleras bättre. Det skulle behövas nya rör mellan hus och avloppsbrunnen osv.
Sambon påbörjade fasadbyte för några somrar sedan som han inte orkade avsluta. Så framsidan har halvfärdig panel och resten av husets panel skulle också behöva bytas.
Tack och lov har vi i alla fall bytt tak och fixat skorstenen.

Jag är sån som vill ordna allt på en gång men det går såklart inte.
Fd sambos pappa sk betala hans hyra i lägenheten tills vi ordnat upp allt med huset.
Han har tydligen haft lägenheten sedan innan jul utan att säga något.

Hur kan en människa man litat fullständigt på i 20 år göra på det här sättet? Separera om man vill det, absolut. Men på detta sätt?!

oj vad tufft! En separation är ju alltid tuff men att han beter sig på det här sättet gör ju allt så mycket värre! Förstår att det ändå är skönt att bli av med honom när han beter sig såhär. Stå på dig dock när det gäller det ekonomiska och kräv att han fortsatt tar sin del av kostnader för hus och barn fram tills att ni har en bodelning.

Tänker att det kanske är bra att ha ett hum om vad det skulle kosta? För att veta om det finns pengar att lösa ut honom plus uppgradera huset.
Ja jag måste veta vad nödvändiga åtgärder kommer att kosta för att veta om jag har råd med dom och att bo kvar i huset överhuvudtaget.
Jag behöver även i så fall ha ordnat så det bara är att fixa med installation av vald värmekälla den dagen huset är mitt. Så jag så fort som möjligt får ner kostnaden och arbetsbördan.

Sambon tog ett jättedumt dyrt renoveringslån när vi gjorde takbyte och påbörjade panelbytet. Vi skulle låna upp på huset. Men vår kontakt på banken gjorde ett svindyrt renoveringslån åt oss i stället. Det var sambon som skötte den kontakten och han trodde att han hade sagt att vi ville låna upp på huset.
Sedan när jag började inse att räntan åt upp alla pengar vi fått låna så insåg jag att något var fel och förstod vad som skett.
Så då fick vi låna upp på huset för att kunna lösa det svindyra renoveringslånet som vi redan betalt massor med onödiga pengar för.
Trodde sambon hade koll på sånt men tydligen inte fick jag erfara.
Så hade det inte varit för det så hade jag haft hälften så stort lån. Har inte mycket i sammanhanget egentligen jämfört med många andra men å andra sidan är inte vårt hus så mycket värt heller.

Förutom det uppenbara som jag skrivit i tråden om hästarna att du i förlängningen kommer må bättre utan honom, så vill jag mest säga att utifrån hur du skriver såkommer du lösa det här. Även om du är trött och mår dåligt är du uppenbarligen strukturerad, har koll på det praktiska som måste lösas mm. Att du inte längre behöver ha ett extra ansvar över vad din man (inte) gjort kommer göra livet lättare. Och verkligheten kommer bli otroligt jobbig för honom när vardagen sätter in, han kommer snart inse vilken räkmacka han haft. Skönt att barnen är så stora att de kan berätta, sätta ord på sina känslor relativt bra osv.

Du kommer fixa detta❤️.

Förutom det uppenbara som jag skrivit i tråden om hästarna att du i förlängningen kommer må bättre utan honom, så vill jag mest säga att utifrån hur du skriver såkommer du lösa det här. Även om du är trött och mår dåligt är du uppenbarligen strukturerad, har koll på det praktiska som måste lösas mm. Att du inte längre behöver ha ett extra ansvar över vad din man (inte) gjort kommer göra livet lättare. Och verkligheten kommer bli otroligt jobbig för honom när vardagen sätter in, han kommer snart inse vilken räkmacka han haft. Skönt att barnen är så stora att de kan berätta, sätta ord på sina känslor relativt bra osv.

Du kommer fixa detta❤️.
Tack snälla för dina ord, de värmer verkligen! Blev alldeles tårögd av att läsa det 💕

Har nu bokat två olika mäklare för oberoende värdering av huset och gården. Den ena kommer i morgon och den andra på torsdag. Så skönt att få det gjort så jag börjar få lite hum om vad för siffror det kan röra sig om.

Haft två jättebra samtal med barnens lärare ang vår situation. Är så tacksam för deras fantastiska lärare som verkligen bryr sig om både barnen och mig ❤️

Fd sambon har inte frågat mig något om hur barnen mår eller hur det går för dom. Han har bara ringt till barnen och nu är sonen hos pappa en stund innan läggdags.
Barnen berättade att pappa sagt att de måste lära honom sina rutiner och allt kring skolan. Det säger rätt mycket om hur det har varit…
Han har aldrig ens loggat in på skolportalen där all info från skolan läggs ut. Han har ingen koll på vilka dagar sonen som är 10 får läxor, vilka läxor han har, vilken dag han har idrott, vilken typ av idrott de har (ute/inne/bad) osv.
Detta förklarade jag för barnens lärare och vi kom överens om att vi gemensamt ska ha koll och flagga om något inte funkar.

Men! Mitt i allt elände så känns det ändå som en stor sten lyfts från mina axlar. Jag känner mig glad även om jag är jätteorolig för att förlora gård och hästar.
Bara att kliva upp på morgonen och inte behöva röja i köket efter fd sambo för att kunna göra frukost till barnen är en sån sak som genast gör dagen lättare.

Sonen frågade mig igår ”Mamma kommer du orka börja jobba igen nu när pappa flyttat?”
Och då har jag inte sagt något till barnen om att jag tycker att jag får städa och plocka och fixa efter pappa. Men barn förstår mer än man tror, helt klart 💕

This too shall pass. Det är otroligt tufft nu, på många sätt, men du kommer att fixa det här. Jag håller tummarna! :heart

Vill tillägga att jag håller med om att din fd sambo skött/sköter separationen illa - fegt att smyga på det sättet!

Nu har de två mäklarfirmorna varit här och båda var helt lyriska över vår gård.
Har fått värderingen från den som var här i går och den låg väl ungefär som jag trodde.
För mig är det ju bra med en låg värdering så hade önskat några hundratusen lägre.
Får se vad den som var här idag värderar det till.
Har även pratat med en firma som installerar luft/vatten värmepumpar. Han ska komma och titta och ge offert nästa vecka så jag vet vad jag ska säga till banken.
Banken hade ingen ledig tid för möte förrän i mars så jag bokade det, men hoppas kunna få till ett möte tidigare. Ska även kontakta ett par andra banker.
Utöver det så svarar jag på meddelande ang ponnyns annons. Det väller in men jag är petig så bara några få går igenom nålsögat 🙈
Barnen är hos pappa en stund efter middagen varje kväll. Hans lägenhet ligger fem min med bil bort.
Men jag får påminna om när de ska vara hemma och att sonen måste göra läxan. Var tydligen storasyster som fick hjälpa honom med läsläxan igår.

Är helt slut men det känns bra att ordna med saker. Får se när kraschen kommer.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!