Kristall10
Trådstartare
Tyvärr ingen skog.Har du skog? Förut kunde det i alla fall vara lättare att få lån om en del av marken var skog.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr ingen skog.Har du skog? Förut kunde det i alla fall vara lättare att få lån om en del av marken var skog.
Håller med om att du bör kontakta flera banker!
När jag blev dumpad av exsambon (visserligen lääääänge sedan, men ändå...) hade vi huslånen i Swedbank och de vägrade låta mig ta över dem trots fast, statlig anställning och inga barn.
Jag kontaktade SBAB som skrev upp värdet på huset med 300 000 och gav mig FYRA PROCENT lägre ränta (ja, jag skrev ju att det var länge sedan) än vad vi hade haft på högsta lånet i Swedbank...
Hade inga problem att få lån till mitt hus i LF Bank när jag köpte det efter flytt till annat län.
Exsärbon i annan kommun i samma län hade det dock betydligt kämpigare med Swedbank trots högre lön...
Så använd Freedom Finance eller liknande tjänst för att kolla med fler banker!
Håller med. Deras krav för lån är VÄLDIGT höga och väldigt strikta!Swedbank är hopplösa. En anledningen till att jag fick ta över lånet på huset när jag ärvde efter pappa var att vår lokala bankman skarvade lite (han skrev att jag var anställd, inte F-skattare...). Det, och att huset var lågt belånat i ett populärt område gjorde att jag fick ta över.
Idag har de lagt ner kontoret så vi har ingen personlig bankperson... det gjorde att det blev strömhopp från Swedbank här i byn. De stannade just för att det var en så bra personlig service.
Har liknande erfarenhet av Swedbank. Väljer hellre SBAB eller LF.Swedbank är hopplösa. En anledningen till att jag fick ta över lånet på huset när jag ärvde efter pappa var att vår lokala bankman skarvade lite (han skrev att jag var anställd, inte F-skattare...). Det, och att huset var lågt belånat i ett populärt område gjorde att jag fick ta över.
Idag har de lagt ner kontoret så vi har ingen personlig bankperson... det gjorde att det blev strömhopp från Swedbank här i byn. De stannade just för att det var en så bra personlig service.
Jag lämnade också underlag när jag tog över huset efter separation. Har LF, och min bankperson kunde inte få igenom ett övertag på lånet i systemet eftersom min inkomst som ensamstående blev för låg med deras schabloner. Då mailade jag underlag på driftutgifter under ett år och lönespecar samt banktillgångar i andra banker så att de kunde se att det gick ihop och att jag även kunde spara pengar, sen fick godkännandet ske utanför systemet via chefer.Försök att själv få koll på hur mycket du betalar per månad. När det gäller precis allt. Bankerna använder ofta schabloner för vad både du och dina barn borde kosta.
Jag var på ett bankbesök (digitalt) för att prata både pension, försäkring och sparande. Hon matade in mina uppgifter och kunde sen konstatera att jag enligt dessa gick back 400kr i månaden och därmed inte kunde spara något. Samtidigt såg hon ju att mitt faktiska sparande låg på 6000kr per månad. Del av dessa är visserligen inte långsiktigt eftersom de används till semester varje år, men ändå.
Väldigt tydligt att schablonkostnaderna inte motsvarar verkligheten.
Och så vill jag tillägga att jag är kvinna och ensamstående och har två barn och jag har fått lån för att köpa hus. Bytte bank nyligen för lånet och även då var det inget problem att jag är ensamstående.
Jag måste säga att jag tycker att ett lån på 1 miljon ÄR en rätt stor summa.Svarar alla.
Jag behöver låna kring 1 miljon så ingen jättestor summa.
Jag jar koll på mina utgifter och har själv räknat flera gånger och vet att jag kan klara av det. Men banken som jag fick nej av tyckte att det var alldeles för stort underskott så länge jag är sjukskriven.
En annan bank jag kontaktat och som skriftligt bara bad om husets värde, nuvarande lån, anställning och lön tyckte inte att det var något problem.
Men då har jag ju inte uppgett ännu att jag är sjukskriven. Vi skulle höras mer till veckan.
Anledningen till att jag väldigt gärna vill få tag i vår bankkontakt är att han var mycket mer välvilligt inställd att ge oss lån när vi skulle köpa huset. Sambon hade just blivit varslad och jag var gravid och hade inget välbetalt jobb så andra sa nej. Men vår kontakt såg förbi deras schablonbelopp och gav oss lån trots att vi var ett osäkert kort.
Under åren har han snabbt och smidigt gett oss andra lån vi behövt bara genom mailkontakt. Så jag har en förhoppning om att han skulle kunna se lite mellan fingrarna med mig nu också om jag har tur… Om han nu bara gick att få tag på!
Jag hoppas ju att jag ska kunna börja jobba igen så småning om. Men det är inget som är det minsta säkert. Men jag jar inte sjukersättning utan sjukskrivs 6 månader i taget i hopp om förbättring.
Inte så stor summan för en bostad ändå. Kontanter absolut.Jag måste säga att jag tycker att ett lån på 1 miljon ÄR en rätt stor summa.
Men det är väl sak samma egentligen? Om du får låna 1 000 000 kr så får du ju låna den summan i pengar?Inte så stor summan för en bostad ändå. Kontanter absolut.
Absolut är 1 miljon en stor summa. Men i bostadssammanhang är det ingen anmärkningsvärd summa. Huset står ju som säkerhet och är värt drygt den summan.Jag måste säga att jag tycker att ett lån på 1 miljon ÄR en rätt stor summa.
Banken har ju huset som säkerhet och kan tvångssälja huset om låntagaren inte kan betala.Men det är väl sak samma egentligen? Om du får låna 1 000 000 kr så får du ju låna den summan i pengar?
Har du ingen släkting som kan gå in som borgen eller medsökare på lånet?Svarar alla.
Jag behöver låna kring 1 miljon så ingen jättestor summa.
Jag jar koll på mina utgifter och har själv räknat flera gånger och vet att jag kan klara av det. Men banken som jag fick nej av tyckte att det var alldeles för stort underskott så länge jag är sjukskriven.
En annan bank jag kontaktat och som skriftligt bara bad om husets värde, nuvarande lån, anställning och lön tyckte inte att det var något problem.
Men då har jag ju inte uppgett ännu att jag är sjukskriven. Vi skulle höras mer till veckan.
Anledningen till att jag väldigt gärna vill få tag i vår bankkontakt är att han var mycket mer välvilligt inställd att ge oss lån när vi skulle köpa huset. Sambon hade just blivit varslad och jag var gravid och hade inget välbetalt jobb så andra sa nej. Men vår kontakt såg förbi deras schablonbelopp och gav oss lån trots att vi var ett osäkert kort.
Under åren har han snabbt och smidigt gett oss andra lån vi behövt bara genom mailkontakt. Så jag har en förhoppning om att han skulle kunna se lite mellan fingrarna med mig nu också om jag har tur… Om han nu bara gick att få tag på!
Jag hoppas ju att jag ska kunna börja jobba igen så småning om. Men det är inget som är det minsta säkert. Men jag jar inte sjukersättning utan sjukskrivs 6 månader i taget i hopp om förbättring.
Men självklart är huset en säkerhet i sammanhanget. Oavsett tycker jag att 1 miljon är en respektingivande summa.Banken har ju huset som säkerhet och kan tvångssälja huset om låntagaren inte kan betala.
Köper man t.ex. en bil för samma summa för lånade pengar så kan det bli svårt att få tillbaka pengarna för banken om låntagaren slutar betala.
Visst är det en stor summa, men för en fastighet är det inte mycket. Gjorde just en ovetenskapliga studie på Hemnet. Där kostar ca 12% av alla villor och gårdar under 1 miljon. Majoriteten kostar alltså mer.Men självklart är huset en säkerhet i sammanhanget. Oavsett tycker jag att 1 miljon är en respektingivande summa.