Separation

Bukefalos 30 år!

Varit på mötet med chef och HR idag och tack och lov var det bara ett avstämningsmöte.
Så nu känns livet lite lättare igen.
Jag har känt sedan fd sambo flyttade att jag mår bättre i min sjukdom. Jag behöver inte slösa min energi på onödiga saker runt omkring mig. Och hur mycket jag än älskar mina barn så kan jag inte förneka att vara barnfri varannan vecka är toppen för min sjukdom. Men även under barnveckorna är livet som semester då jag inte har fd sambos negativa energi runt mig och all (omedvetna) stress det orsakat.
Så jag sa faktiskt till chefen på mötet att jag vill prova att börja jobba 25% till hösten om jag kan få de anpassningar jag behöver. För bara några månader sedan kändes det omöjligt att jag någonsin skulle kunna jobba igen, men nu blir jag alldeles bubblig i kroppen av lycka över insikten att jag faktiskt kanske kan klara av att jobba igen under rätt förutsättningar 🥹

Varit på mötet med chef och HR idag och tack och lov var det bara ett avstämningsmöte.
Jag har känt sedan fd sambo flyttade att jag mår bättre i min sjukdom. Jag behöver inte slösa min energi på onödiga saker runt omkring mig. Och hur mycket jag än älskar mina barn så kan jag inte förneka att vara barnfri varannan vecka är toppen för min sjukdom. Men även under barnveckorna är livet som semester då jag inte har fd sambos negativa energi runt mig och all (omedvetna) stress det orsakat.
Så jag sa faktiskt till chefen på mötet att jag vill prova att börja jobba 25% till hösten om jag kan få de anpassningar jag behöver. För bara några månader sedan kändes det omöjligt att jag någonsin skulle kunna jobba igen, men nu blir jag alldeles bubblig i kroppen av lycka över insikten att jag faktiskt kanske kan klara av att jobba igen under rätt förutsättningar 🥹
Åh, vad fint att höra! :heart

Vilket lyft :) !

Wow så härligt att höra!
Att kunna jobba en del ger så väldigt mycket, inte bara en lite högre inkomst än enbart sjukpenning ❤️

Fd sambo har nu ändrat sig i frågan om att betala ett litet underhåll för barnen pga stor ekonomisk skillnad mellan oss.
När jag nämnde det i början av separationen så sa han bara ok.
Men nu när jag tog upp det igen så vägrar han och hänvisar till att han inte har någon skyldighet till det.
Nä det har han inte eftersom barnen bor lika mycket hos båda. Men enligt både FK och olika juridiska instanser så kan det vara aktuellt om det är stor ekonomisk skillnad mellan föräldrarna.
Han tjänar ungefär dubbelt mot för mig då jag lever på sjukpenning.
Hade barnen bott enbart hos mig skulle han enligt FKs beräkningsverktyg betala ca 7000kr per månad i underhåll.
Så jag föreslog 3000kr per månad vilket är mindre än hälften men han tänker inte betala.
Kan ju inte tvinga honom men jag måste erkänna att jag blir besviken på honom.

Fd sambo har nu ändrat sig i frågan om att betala ett litet underhåll för barnen pga stor ekonomisk skillnad mellan oss.
När jag nämnde det i början av separationen så sa han bara ok.
Men nu när jag tog upp det igen så vägrar han och hänvisar till att han inte har någon skyldighet till det.
Nä det har han inte eftersom barnen bor lika mycket hos båda. Men enligt både FK och olika juridiska instanser så kan det vara aktuellt om det är stor ekonomisk skillnad mellan föräldrarna.
Han tjänar ungefär dubbelt mot för mig då jag lever på sjukpenning.
Hade barnen bott enbart hos mig skulle han enligt FKs beräkningsverktyg betala ca 7000kr per månad i underhåll.
Så jag föreslog 3000kr per månad vilket är mindre än hälften men han tänker inte betala.
Kan ju inte tvinga honom men jag måste erkänna att jag blir besviken på honom.
Mitt ex betalar 3000 kr per månad till mig, han har också väldigt mycket högre inkomst än mig. Jag förklarade det att om han inte gör det kommer jag inte ha råd att köpa kläder och annat till barnen och då får han ändå stå för alla utgifter. Smidigare för honom om han swishar mig och så kan jag också köpa saker barnen behöver.

Kanske kan vara bra för ditt ex att se det från den sidan?

Mitt ex betalar 3000 kr per månad till mig, han har också väldigt mycket högre inkomst än mig. Jag förklarade det att om han inte gör det kommer jag inte ha råd att köpa kläder och annat till barnen och då får han ändå stå för alla utgifter. Smidigare för honom om han swishar mig och så kan jag också köpa saker barnen behöver.

Kanske kan vara bra för ditt ex att se det från den sidan?
Han sa att ”visst kan jag betala de lite dyrare inköpen så som vinterkläder tex, men inget underhåll”.
Grejen är ju att hos pappa kan de hitta på mer aktiviteter som kostar pengar. Tex åka iväg till nån grannstad, gå på bio, gå ut och äta eller gå på någon aktivitet som kostar i i inträde.
Hos mig blir det bara ”vi får se om jag har råd”.
Om han åtminstone inte hade lämnat mig med ett hus som behöver en hel del fix. Sånt som vi skulle ha ordnat med bekostat tillsammans under 16 år vi bott här. Men har inte velat göra något på huset mer än det absoluta minimum.
Visst. Vi hade kunnat sälja huset men då hade mycket behövt åtgärdas innan ändå och vinsten blivit ännu mindre om inte nästan obefintlig.
Så han har ändå dragit fördel av att jag köpt ut honom.

Tycker också det är konstigt att när han ringer FK så säger de att han inte behöver betala även om det är ekonomisk skillnad och att jag är välkommen att ringa om jag vill.
Men på deras hemsida står det att underhåll kan bli aktuellt trots växelvis boende om den ekonomiska skillnaden är stor.

Tycker också det är konstigt att när han ringer FK så säger de att han inte behöver betala även om det är ekonomisk skillnad och att jag är välkommen att ringa om jag vill.
Men på deras hemsida står det att underhåll kan bli aktuellt trots växelvis boende om den ekonomiska skillnaden är stor.
Ja, ring dem själv.
Det han säger behöver inte vara hela sanningen. Den går säkert att vrida till så det är till hans fördel.

Lita inte på andrahandsuppgifter. Fråga själv.

Det stämmer att grundinställningen är att om barnen är lika mycket hos föräldrarna ska inget underhåll utgå.

Enligt min erfarenhet behöver man i din situation, när man inte är överens, gå till domstol för att försöka få en ändring.

Jag har frågat män i bekantskapskretsen hur de tror att deras barn kommer att tänka om sin pappa när de blir vuxna och förstår hur han har agerat i samband med separation/skilsmässa. Det är lätt att dupera barn - men inte när de blir vuxna.
Jag har även en kvinna i utkanten av min bekantskapskrets som gör allt hon kan för att svartmåla sin exman och använder barnen som verktyg. Det är verkligen vidrigt att se/höra. Vem blir drabbad? Ja, barnen såklart...

Jag har frågat män i bekantskapskretsen hur de tror att deras barn kommer att tänka om sin pappa när de blir vuxna och förstår hur han har agerat i samband med separation/skilsmässa. Det är lätt att dupera barn - men inte när de blir vuxna.
Fast det får man se till att barnen aldrig hör något om. Nu är ts ena barn såpass gammal att hon kanske förstår ändå men att prata om pappans agerande så att det är något barnen vet den vägen gör man bara inte.

Fast det får man se till att barnen aldrig hör något om. Nu är ts ena barn såpass gammal att hon kanske förstår ändå men att prata om pappans agerande så att det är något barnen vet den vägen gör man bara inte.
Håller helt med. Jag skulle aldrig komma på tanken att prata illa om pappan när barnen hör.
Jag försvarar till och med hans beteende om barnen klagar på att han inte lyssnar tex eller något annat.
Barnen har ingenting att göra med föräldrarnas osämja och ska hållas utanför det.

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser

Barn