Separation

Bukefalos 30 år!

Jag orkar inte!
Röret för inkommande vatten från brunnen har rostat sönder totalt så nu står vi helt utan vatten.
Måste gräva ner ny PEM slang från brunn till hus då allt är gamla järnrör från typ 50-talet.
Inte det lättaste då det är långt mellan hus och brunn samt en ordentlig höjdskillnad.
Och vad kostar det?!
Tur vi har utedass och dunkar med vatten i källaren i alla fall. Värst är det med vatten till hästarna.

Min syster frågade om fd sambo lagt en förbannelse över huset när han flyttade ut. Jag sa att det har han gjort i 16 år genom att vägra underhålla huset. ”Jag ska inte lägga några pengar på det här huset” har han hela tiden sagt. Tack för det.

Jag orkar inte!
Röret för inkommande vatten från brunnen har rostat sönder totalt så nu står vi helt utan vatten.
Måste gräva ner ny PEM slang från brunn till hus då allt är gamla järnrör från typ 50-talet.
Inte det lättaste då det är långt mellan hus och brunn samt en ordentlig höjdskillnad.
Och vad kostar det?!
Tur vi har utedass och dunkar med vatten i källaren i alla fall. Värst är det med vatten till hästarna.

Min syster frågade om fd sambo lagt en förbannelse över huset när han flyttade ut. Jag sa att det har han gjort i 16 år genom att vägra underhålla huset. ”Jag ska inte lägga några pengar på det här huset” har han hela tiden sagt. Tack för det.
Du har inga bekanta med grävmaskin som kan tänkas hjälpa dig?

Du har inga bekanta med grävmaskin som kan tänkas hjälpa dig?
Fd sambo kom och skulle se om han kunde göra en tillfällig lagning och när han då grävde i gruset i matkällaren där alla rör är så upptäckte vi att det redan är PEM rör från huset och ner till brunnen! Vilken enorm lättnad!
Så nu är det ”bara” röret mellan PEM slangen och trycktanken som behöver bytas, handlar om ca 50 cm. Fd sambo tror att han kan fixa en sån rörbit så har jag riktigt tur så har jag vatten igen i kväll. Börjar vara kämpigt att vattna tre hästar genom att hämta vatten i dunk hos grannarna.
Håll tummarna!

Börjar vara kämpigt att vattna tre hästar genom att hämta vatten i dunk hos grannarna.
Håll tummarna!
Du kan inte koppla in en slang till vatten-anläggningen så länge, så du kan koppla på en trädgårdsslang?
Det är ju ingen risk att det fryser i nuläget.

De gånger när vårt vatten har havererat så har vi kunnat lösa det på litet olika sätt med trädgårdsslang.
Sådant där händer litet då och då när man har eget vatten.

Du kan inte koppla in en slang till vatten-anläggningen så länge, så du kan koppla på en trädgårdsslang?
Det är ju ingen risk att det fryser i nuläget.

De gånger när vårt vatten har havererat så har vi kunnat lösa det på litet olika sätt med trädgårdsslang.
Sådant där händer litet då och då när man har eget vatten.
Vi har ingen direkt anläggning. Slangen går direkt från pumpen nere i brunnen och upp till golvet i källaren. Där vattnet sedan går in i trycktanken. Och eftersom att det är röret upp till trycktanken som är trasigt så kan vi inte ha på vattnet alls då det sprutar ut i hela källaren.
Det är en sån matkällare i köksgolvet i mitten av huset så går inte komma in utifrån på något sätt.
Är flera hundra meter mellan brunn och hus och en ordentlig höjdskillnad så går inte att dra slang direkt från brunnen upp till gården heller.
Men fd sambo har nu fått tag i grejer så går allt enligt plan så har jag vatten i kväll.

Nu har vi vatten igen! Vilken lyx 😁
Och i morgon får jag vvb och värmepumpar installerade. Blir spännande att se till vintern hur bra det funkar. Men installatören lovar att det ska bli jättebra så jag får lita på det.
Ponnyn åker söderut till ny ägare idag och till barnens stora glädje så ska vi hämta hem fyra stycken ällingar till helgen 🥰
Jag hoppas det får vara lite lugnt nu ett tag.

Nu har vi vatten igen! Vilken lyx 😁
Och i morgon får jag vvb och värmepumpar installerade. Blir spännande att se till vintern hur bra det funkar. Men installatören lovar att det ska bli jättebra så jag får lita på det.
Ponnyn åker söderut till ny ägare idag och till barnens stora glädje så ska vi hämta hem fyra stycken ällingar till helgen 🥰
Jag hoppas det får vara lite lugnt nu ett tag.
Ällingar! 😍 Jag blir så lycklig av att nån använder det ordet

En vecka med varmvattenberedare och två luftvärmepumpar. Stängde av acctanken helt samt el-elementen i hallen så fort allt var installerat och klart och jag har nu sänkt min elförbrukning med mer än hälften!
Och då eldade jag ändå för värme och varmvatten innan jag stängde av. Fantastisk. Ska bli intressant att se hur det fungerar till vintern.
Ponnyn är såld och idag ska jag åka och hämta min nya bil. Den bil vi hade gemensamt och som jag fick överta är fruktansvärt dåligt underhållen (som allt annat som varit fd sambons ansvar) och har nu gått 30” mil plus att ac inte fungerar. Så det blir lyxigt med en lite fräschare.
När vi diskuterade vem som skulle ha bilen och vad den kunde vara värd påstod han att han sett liknande till salu för kring 100”. Aldrig så jag, de jag sett har legat kring 45” och då har de varit fräschare samt en fungerande ac.
Han trodde mig inte. Nu när jag fick bilen värderad så blev den värderad till 15” 😅
Fd sambo muttrade bara något till svar när jag berättade. Men samtidigt kändes det väl bättre för honom då att ge mig bilen.

Drygt en vecka nu utan några större katastrofer (peppar peppar) Hoppas det fortsätter så!

Just nu flyter det mesta på hyfsat bra. Fixar och ordnar på gården i den takt jag orkar.
Köpte mig en bil förra veckan och bytte in den vi hade gemensamt. Så skönt med en helt egen bil som inte är full i skrot och så smutsig att jag måste städa den innan jag kan använda den. Och med fungerande AC!

En sak som inte fungerar är sonens läxor när han är hos pappan. Sonen behöver träna extra på att läsa så att göra läsläxan ordentligt är vintigt. Läsa ett par gånger varje dag och göra uppgifterna till.
Men läsläxan är så gott som aldrig gjord när de kommer till mig på söndag kväll. Ibland är uppgifterna gjorde men han har inte läst något.
Dessutom lämnar alltid pappan dom sent så det finns nästan ingen tid att hinna läsa ens ett par gånger på söndag kväll. Läxan är till måndag.
Har sagt åt pappan flera gånger att det är hans ansvar att se till att läxan blir gjord men han glömmer. Han har ju aldrig tidigare behövt bry sig om barnens läxor så det är tydligen svårt att komma ihåg dom nu.
Jag känner att jag inte ska behöva påminna honom om sånt de veckor barnen är hos honom. Är ju bara ett par veckor kvar på terminen men fortsätter det nästa läsår så måste jag prata med sonens lärare som får prata med pappan.

Just nu flyter det mesta på hyfsat bra. Fixar och ordnar på gården i den takt jag orkar.
Köpte mig en bil förra veckan och bytte in den vi hade gemensamt. Så skönt med en helt egen bil som inte är full i skrot och så smutsig att jag måste städa den innan jag kan använda den. Och med fungerande AC!

En sak som inte fungerar är sonens läxor när han är hos pappan. Sonen behöver träna extra på att läsa så att göra läsläxan ordentligt är vintigt. Läsa ett par gånger varje dag och göra uppgifterna till.
Men läsläxan är så gott som aldrig gjord när de kommer till mig på söndag kväll. Ibland är uppgifterna gjorde men han har inte läst något.
Dessutom lämnar alltid pappan dom sent så det finns nästan ingen tid att hinna läsa ens ett par gånger på söndag kväll. Läxan är till måndag.
Har sagt åt pappan flera gånger att det är hans ansvar att se till att läxan blir gjord men han glömmer. Han har ju aldrig tidigare behövt bry sig om barnens läxor så det är tydligen svårt att komma ihåg dom nu.
Jag känner att jag inte ska behöva påminna honom om sånt de veckor barnen är hos honom. Är ju bara ett par veckor kvar på terminen men fortsätter det nästa läsår så måste jag prata med sonens lärare som får prata med pappan.
Ja, låt en lärare ta snacket med pappan. Det låter lite som att han struntar i läsandet lite som en känga mot dig? Nåt du kan få lösa själv, han tänker inte anstränga sig. Jag tror inte alls att han glömmer.

Ja, låt en lärare ta snacket med pappan. Det låter lite som att han struntar i läsandet lite som en känga mot dig? Nåt du kan få lösa själv, han tänker inte anstränga sig. Jag tror inte alls att han glömmer.
Precis, plus att det blir synligt på ett helt annat sätt om läraren tar kontakt med honom. Bara att omgivningen ser vad han håller på med kan ju räcka för förbättring.

Nej du ska verkligen inte behöva påminna honom och om han nu glömmer så går det ställa larm eller påminnelser på de flesta av dagens telefoner, så han behöver ju kanske inte ens komma ihåg detta själv varje dag för att se till att det blir gjort.

Det är knappt att jag vågar skriva det, men jag har träffat någon!
Totalt oplanerat och oväntat. Jag som inte hade en tanke på att träffa någon sitter nu här med det där fåniga leendet på läpparna 🙈
En av alla de hantverkare som varit här och hjälpt mig med olika saker, så jag har inte ens behövt lämna gården 😅
Redan första gången han var hit var det som att vi känt varandra hela livet redan. Men tänkte inte så mycket mer på det mer än att det var trevligt med en hantverkare som är rolig att prata med, och ser bra ut 😏
Det var han som började höra av sig mer och mer och det ena har lett till det andra och nu får vi helt enkelt se vart det hela slutar…

Så var skolavslutningen avklarad för barnen. Tur att de var hos mig i veckan för fd sambo försov sig och missade sonens avslutning.
Jag ringde och väckte honom 8.20, avslutningen började 8.15. Han hade tagit ledigt för att vara med…
Tur han kom till dotterns avslutning i alla fall då hon gick ut 9:an.
Men inget initiativ till att ordna med någon avslutningspresent till barnen trots att jag pratat flera gånger med honom om det, och jag fick så klart styra upp fikastunden efteråt. Jag fick till och med påminna honom att fråga sin pappa om han ville komma på avslutningen och fila efteråt. Det hade han inte tänkt på. Självklart ville farfar komma.
Dottern fyller år snart och det är samma där. Jag har köpt grejer och han har betalat sin del av den lite dyrare saken och kalaset lär jag få ordna själv.
Han gör saker om jag ber honom men måste informera och påminna om allt. Precis som när vi bodde ihop.

Han har senaste veckorna varit här och hämtat grejer från alla uthus. Typ allt som uthusen ör fyllda med är hans skrot. Så helt plötsligt jag väldigt mycket utrymme!
Jag bad honom lämna en del verktyg. Han har fått rätt mycket av mina föräldrar när de lade ner åkeriet samt av min farfar som hade verkstad. Då blev han sur och sa att ju hade fått dom och inte viste vilka verktyg som var från vem osv.
Sa bara att jag vill ha verktyg så jag klarar mig. Så han har lämnat lite, mest sånt som han ändå inte vill ha eller orkar ta hand om.
Han har till och med tagit arbetsbänken från ”snickarboa”. Det var en rejäl och bra bänk där när vi flyttade hit. Men han tog ut den för något år sedan och satte dit en mindre för att få plats att skruva i crossen där inne. Så en bänk borde finnas där, jag brukade använda den rätt mycket.

Jag tycker det känns lite svårt nu när det är sommarlov och barnen är lediga. Pappan jobbar några veckor till men jag är ju sjukskriven så hemma hela tiden. Är typ tre km mellan oss så barnen kan cykla till mig. Självklart får de komma förbi om de vill men samtidigt behöver jag mina barnfria veckor för att återhämta mig pga min sjukdom.
Känns så taskigt att veta att barnen sitter själva i lägenheten och jag är hemma här på gården.
Men försöker tänka att jag egentligen skulle ha jobbat och att min sjukskrivning är i stället för jobb, inte för att vara ledig eller för att ta hand om barnen.
De är stora nog att roa sig själv men vet ju att de blir väldigt mycket skärmtid om ingen vuxen är där och styr upp dagen lite.

I övrigt har jag målat när orken funnits. Tänker försöka måla stallet utvändigt i sommar, men inte hela utan börjar med den del som är in mot gården, den som syns.
Och har börjat kitta och måla om ett par fönster. Men det får ta den tid de tar då orken inte är den bästa.

Så var skolavslutningen avklarad för barnen. Tur att de var hos mig i veckan för fd sambo försov sig och missade sonens avslutning.
Jag ringde och väckte honom 8.20, avslutningen började 8.15. Han hade tagit ledigt för att vara med…
Men inget initiativ till att ordna med någon avslutningspresent till barnen trots att jag pratat flera gånger med honom om det, och jag fick så klart styra upp fikastunden efteråt. Jag fick till och med påminna honom att fråga sin pappa om han ville komma på avslutningen och fila efteråt. Det hade han inte tänkt på. Självklart ville farfar komma.
Dottern fyller år snart och det är samma där. Jag har köpt grejer och han har betalat sin del av den lite dyrare saken och kalaset lär jag få ordna själv.
Han gör saker om jag ber honom men måste informera och påminna om allt. Precis som när vi bodde ihop.

Han har senaste veckorna varit här och hämtat grejer från alla uthus. Typ allt som uthusen ör fyllda med är hans skrot. Så helt plötsligt jag väldigt mycket utrymme!
Jag bad honom lämna en del verktyg. Han har fått rätt mycket av mina föräldrar när de lade ner åkeriet samt av min farfar som hade verkstad. Då blev han sur och sa att ju hade fått dom och inte viste vilka verktyg som var från vem osv.
Sa bara att jag vill ha verktyg så jag klarar mig. Så han har lämnat lite, mest sånt som han ändå inte vill ha eller orkar ta hand om.
Han har till och med tagit arbetsbänken från ”snickarboa”. Det var en rejäl och bra bänk där när vi flyttade hit. Men han tog ut den för något år sedan och satte dit en mindre för att få plats att skruva i crossen där inne. Så en bänk borde finnas där, jag brukade använda den rätt mycket.

Jag tycker det känns lite svårt nu när det är sommarlov och barnen är lediga. Pappan jobbar några veckor till men jag är ju sjukskriven så hemma hela tiden. Är typ tre km mellan oss så barnen kan cykla till mig. Självklart får de komma förbi om de vill men samtidigt behöver jag mina barnfria veckor för att återhämta mig pga min sjukdom.
Känns så taskigt att veta att barnen sitter själva i lägenheten och jag är hemma här på gården.
Men försöker tänka att jag egentligen skulle ha jobbat och att min sjukskrivning är i stället för jobb, inte för att vara ledig eller för att ta hand om barnen.
De är stora nog att roa sig själv men vet ju att de blir väldigt mycket skärmtid om ingen vuxen är där och styr upp dagen lite.

I övrigt har jag målat när orken funnits. Tänker försöka måla stallet utvändigt i sommar, men inte hela utan börjar med den del som är in mot gården, den som syns.
Och har börjat kitta och måla om ett par fönster. Men det får ta den tid de tar då orken inte är den bästa.
Helt rätt. Med tanke på vad tv4nyheterna rapporterat om återkrav pga tex omhändertagande av eget (yngre) barn så skulle jag vara väldigt noggrann med att inte kompensera så mycket för exets frånvaro att det ter sig som mer arbetsförmåga än du har.

Du skriver redan att du behöver tiden pga sjukdomen. Jag ville bara nämna ytterligare en aspekt av det.

Återigen vill jag trycka på att DU är inte exets mamma... Om han inte kommer ihåg saker är det HANS problem. Jag förstår att det går emot när du tycker barnen "tar illa" av det MEN han måste börja ta eget ansvar ! Och missar han saker så gör han. Har du kalas och fixar allt och bjuder honom så får du stå ut med att han förväntar sej att du fixar allt. det där med "delat ansvar" verkar ju inte ha funnits ens när ni bodde ihop. Så även om det tar emot att "släppa honom" så måste du. Annars är du kvar i samma fälla som när ni bodde ihop.

Återigen vill jag trycka på att DU är inte exets mamma... Om han inte kommer ihåg saker är det HANS problem. Jag förstår att det går emot när du tycker barnen "tar illa" av det MEN han måste börja ta eget ansvar ! Och missar han saker så gör han. Har du kalas och fixar allt och bjuder honom så får du stå ut med att han förväntar sej att du fixar allt. det där med "delat ansvar" verkar ju inte ha funnits ens när ni bodde ihop. Så även om det tar emot att "släppa honom" så måste du. Annars är du kvar i samma fälla som när ni bodde ihop.
Ja jag vet. Och jag vill verkligen inte fortsätta vara hans mamma, tar sån onödig energi. Försöker liksom fasa ut det…

Ja jag vet. Och jag vill verkligen inte fortsätta vara hans mamma, tar sån onödig energi. Försöker liksom fasa ut det…

Försök att bara sluta. Det tar så mycket onödig energi som du behöver till annat :heart.
Han valde att lämna så han borde klara av att ta ansvar för sitt liv och barnen, det som blir ogjort blir ogjort. Dessutom kommer han aldrig lära sig om inte du bara släpper det, han kanske inte lär sig ändå men då slipper du lägga din energi på att hålla reda på och täcka för honom det har du gjort nog av i 20 år.

Du behöver samla all energi du kan till att läka och orka med ditt eget :heart.

Barnen var med pappan nu över midsommar och jag hade en mysig dag tillsammans med min syster med barn som var uppe och hälsade på samt mina föräldrar.
Dottern var lite deppig innan och tyckte det var konstigt att vi inte skulle vara allihopa och ville inte alls fira midsommar.
Men det ordnade upp sig tillslut och de firade på annan ort hos fd sambos 13 år äldre 62-åriga ”vän” eller vad de nu är… Han är där väldigt ofta i alla fall.

Det är så roligt att jag börjar få mer och mer ordning på gården. Det ser inte längre ut som ett skrotupplag.
Sitter i min trädgårdspaviljong och njuter av kvällssolen, hackspettungarnas pipande och hästarna som går och betar 🥰

I onsdags fick vi äntligen hämta våra ällingar! Första kläcket blev det för få så det räckte inte till oss. Men nu har vi fem st helt bedårande små gula dunbollar! 💕
Måste bygga en inhägnad åt dom så de kan vara ute tryggt och säkert även när jag inte är hemma. När jag är hemma kommer de att få gå fritt på gården så fort de blivit stora nog att klara sig utan värmelampa.

IMG_1746.webp

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Har vi Ice här?
  • När berätta att jag vill separera?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9