Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Min första fundering här blir, Hur har man räknat på det? Har de tagit med att endast 5% av våldtäkterna leder till fällande dom? Har de tagit med att det dessutom endast är en svindlande liten del av våldtäkterna anmäls?

Måste bara påpeka att detta gäller anmälda våldtäkterna(det finns, som du skriver, ett stort mörkertal). Att så liten del av dessa leder till fällande dom är dock inte så chockerande som man kan tro. Rätt många anmälningar kan t ex sorteras bort gör att en anmäld våldtäkt senare visade sig vara ett försök till våldtäkt eller något annat brott. Det anmälningar där polisen använt fel brottskod eller där inget brott begåtts är andra våldtäktsanmälningar som av naturliga skäl inte leder någonstans. När det gäller fall där det handlar om en våldtäkt är det en del utredningar som läggs ner för att gärningsmannen inte kunnat identifierats eller lokaliserats. Ibland har åklagaren efter att utredningen är färdig inte tillräckligt för att väcka åtal. Men när åtal väcks är andelen fällande domar relativt hög.

Det finns absolut förbättringspotential enligt den utredning som visade allt detta. Men det handlar om några få procent till av anmälningarna som skulle kunna gå till åtal med bättre arbete av rättsväsendet. Väldigt mycket går inte att påverka.

Jag tycker det är rimligt att våldtäkt går under samma straffskala som mord.
Ja. 100%, för efter en våldtäkt är det väldigt många som i praktiken slutar leva. Antingen bokstavligt talat eller bildligt.

Och en annan grej jag blir arg på är att det finns grova och därmed icke grova våldtäkter. Liksom, vad snackar de om!? Hur kan det inte anses som grovt att tvinga sig på/ IN I någon som inte vill??

Och en annan grej jag blir arg på är att det finns grova och därmed icke grova våldtäkter. Liksom, vad snackar de om!? Hur kan det inte anses som grovt att tvinga sig på/ IN I någon som inte vill??

Jag tycker att det är rimligt att man har en annan straffskala om våldtäkten innehållit misshandel, frihetsberövande, begåtts av flera gärningsmän eller offret varit en ung person, men som fyllt 15.

Det innebär inte att våldtäkter som inte bedöms som grova inte ses som allvarliga brott. Det är helt enkelt det språk som används för att beteckna var på skalan brott ska placeras. Lindrigt - av normalgraden - grovt. Alternativet till att inte dela upp det i våldtäkt och grov våldtäkt vore att allt bara benämndes våldtäkt.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka