Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Bukefalos 30 år!

Jo, helt sant. Jag syftade nog mest till de män som inte höhöar med i jargongen utan som faktiskt förstår - men vrider sig av obehag inför att de faktiskt också ses som potentiella våldtäktsmän när de dejtar. Inte för att det skulle vara orimligt att en kvinna som inte känner dem ser dem så, utan för att det är så obehagligt att inse att de placeras i samma kategori som personer de inte tycker att de har något gemensamt med. Jag kan förstå den reaktionen samtidigt som den är nyttig att uppleva och inte bli arg över och slå ifrån sig.

Jag kan säga att min manliga bekant är en person som är väldigt trygg i sig själv... så han inser att att ja, det finns kvinnor som ser en risk med att träffa honom just för att han är en man. Det betyder att han inser att han måste visa att det går att lita på honom, inte kneejerk-reaktionen "Men JAAG är ju ingen våldtäktsman!".

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hemtjanstmannen--valdtog-100-aring/

Tänkt vilken ångest... Att vara så utlämnad och något utnyttjar den situationen så...
En annan sak som jag reagerar på är att jag läst att det är obligatoriskt att begära registerutdrag om man söker jobb hos kommun för tex förskola. Men de får inte begära registerutdrag för tex äldreomsorg? Dvs de kan be om det men har egentligen inte rätt till det..
Det är ju jättemärkligt..
Så denna man kan efter avtjänat fängelsestraff gå och söka jobb hos en annan arbetsgivare och fortsätta jobba inom hemtjänst? Jag läste att det är något som ses över men märkligt att det inte har ändrats tidigare.
Jag tycker synd om de som behöver hemtjänst och alltså kan få en person som kan ha varit dömd sådana brott tidigare om det företaget/ kommunen inte ber om registerutdrag.
jättebra att han blev dömd men hade gärna sett att han blev dömd för mer än 4 år. Våldtäkten ansågs inte grov pga det inte var hot eller våld.
Dessutom lite märkligt att han inte blir dömd till utvisning då han enbart varit 10 år i sverige.

Senast ändrad:

Tänkt vilken ångest... Att vara så utlämnad och något utnyttjar den situationen så...
En annan sak som jag reagerar på är att jag läst att det är obligatoriskt att begära registerutdrag om man söker jobb hos kommun för tex förskola. Men de får inte begära registerutdrag för tex äldreomsorg? Dvs de kan be om det men har egentligen inte rätt till det..
Så denna man kan efter avtjänat fängelsestraff gå och söka jobb hos en annan arbetsgivare och fortsätta jobba inom hemtjänst? Jag läste att det är något som ses över men märkligt att det inte har ändrats tidigare.
Jag tycker synd om de som behöver hemtjänst och alltså kan få en person som kan ha varit dömd sådana brott tidigare om det företaget/ kommunen inte ber om registerutdrag.
jättebra att han blev dömd men hade gärna sett att han blev dömd för mer än 4 år. Våldtäkten ansågs inte grov pga det inte var hot eller våld.
Dessutom lite märkligt att han inte blir dömd till utvisning då han enbart varit 10 år i sverige.
Det där är ju så obegripligt att man baxnar. HUR .... Nä, jag saknar ord!!!

Vi får väl vara glada så länge det inte är straffbart (i lagens mening) att bli våldtagen.

Det där är ju så obegripligt att man baxnar. HUR .... Nä, jag saknar ord!!!

Vi får väl vara glada så länge det inte är straffbart (i lagens mening) att bli våldtagen.
Ja hur ska folk våga ha hemtjänst när det innebär att man kan få hem såna personer i sitt hem och in i sitt badrum.
Alltså... jag tycker att varje månad är det något nytt sexbrott där jag baxnar över hur det blir bedömt i domstolen. Hur kan det finnas så lite vilja att skydda utsatta människor... :rage::turd::yuck:

Jag har förstått det som att registerutdragen varit manipulerbara nu när de inte är ett krav, men att något skulle ändras i vår och att det då bli krav på det även inom äldreomsorgen (och svårare att förfalska).

I övrigt instämmer jag.

Sjukt att man inte blir utvisad, när så många andra skötsamma med arbete osv blir det? Den där grejen känns verkligen som ett lotteri.

Nedan artiklar gjorde mig så sorgsen och arg. Just för att det är så sorgligt att det sker. Förutom att stärka kontrollerna genom registerutdrag- vad ska man göra mer?
Ska personal i äldrevården inte vara själva? Men hur ska personalen räcka till? Ska man som kvinna få välja bort män?
"398 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har anmälts i Sverige från 2021 fram till nu" enligt expressen. Så det är klart att det ändå är en liten del av alla hemtjänsttimmar som utförs. Men hur stort är mörkertalet?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/

Nedan artiklar gjorde mig så sorgsen och arg. Just för att det är så sorgligt att det sker. Förutom att stärka kontrollerna genom registerutdrag- vad ska man göra mer?
Ska personal i äldrevården inte vara själva? Men hur ska personalen räcka till? Ska man som kvinna få välja bort män?
"398 våldtäkter mot kvinnor över 60 år har anmälts i Sverige från 2021 fram till nu" enligt expressen. Så det är klart att det ändå är en liten del av alla hemtjänsttimmar som utförs. Men hur stort är mörkertalet?

Jag förstår att detta kommer provocera men jag står för det:
Inga män inom äldreomsorg och förskola.

Finns det någonstans som det är lämpligt med män?
Och ja, det är olämpligt att förbjuda ett kön från vissa yrken, även om jag förstår varför.

Frågan är väl snarare hur det går att sålla bort de personer som är lämpliga.

Jag har förstått det som att registerutdragen varit manipulerbara nu när de inte är ett krav, men att något skulle ändras i vår och att det då bli krav på det även inom äldreomsorgen (och svårare att förfalska).

I övrigt instämmer jag.

Sjukt att man inte blir utvisad, när så många andra skötsamma med arbete osv blir det? Den där grejen känns verkligen som ett lotteri.
Registerutdrag för anställningar som har stöd för det i lagen är tryckta i färg på vattenstämplat papper och sålunda väldigt svåra att förfalska. De innehåller dock bara de brott som ansetts relevanta för respektive område; t.ex. kan du vara dömd för ekonomisk brottslighet utan att det redovisas i utdraget för skola/barnomsorg.

Ja hur ska folk våga ha hemtjänst när det innebär att man kan få hem såna personer i sitt hem och in i sitt badrum.
Alltså... jag tycker att varje månad är det något nytt sexbrott där jag baxnar över hur det blir bedömt i domstolen. Hur kan det finnas så lite vilja att skydda utsatta människor... :rage::turd::yuck:
Kan inte förstå att man inte kan välja kön på hemtjänstpersonal.

Sedan ska man inte bagatellisera om vad kvinnor i hemtjänst utsatts för, sexuella trakasserier som ibland går rejält över gränsen. Män som kräver att bli duschade och rengjorda precis där. Jag tycker nog att när man jobbar inom hemtjänsten också ska ha rätt till att enbart få kvinnliga kunder. Tyvärr är ju anställningarna så osäker, timmis, visstidsanställning, vid behov) and kvinnor inte vågar att kunna välja bort män. Hon är ju en mycket utsatt situation.

Dummaste jag hört.
Det är inte automatiskt så att alla äldre vill ha kvinnlig personal, och barn behöver faktiskt få umgås med andra än kvinnor.

Det är ju inte heller så att kvinnor automatiskt är bättre på arbetet eller automatiskt inte begår brott på sina arbetsplatser.

Expressen har gjort en lite djupare granskning av bakgrunden till händelserna inom äldrevården och det är rent vanstyre, jag hade velat se att förutom gärningsmännen även de som bär ansvaret ställs till svars för de här hemska övergreppen vi nu läser om.

Jag ett kort inslag på instagram tror jag det var. I Japan behövde de fler starka personer inom äldrevården så det startades ett projekt där män som tränar på gym (t.ex. body builders och liknande som satsar mycket på det) fick jobb på äldreboende och i det ingick tid att träna på gymmet mer än de vanligtvis hade hunnit med ett annat jobb. Projektet var en succé och en äldre dam sa i inslaget att hon kände sig så trygg när en av de männen lyfte henne för hon var inte längre rädd för att bli tappad.

Mtp hur tungt jobbet inom äldreomsorgen kan vara så borde det vara fler män! Sen finns det ju ofta äldre män som behöver omsorg och som är otrevliga och gör sexuella anspelningar och tafsar på kvinnorna (pga demens?) som jobbar med dem. Det hade ju varit toppen om de männen hade fått manlig omsorgspersonal istället.

Och nu händer det igen.

En man som dömts för både kidnappningsförsök av en 10-åring samt innehav av barnporr fick spendera mindre än 2,5 år i fängelse. I hans dator hittades även brutala våldsfilmer med kvinnor som offer.

Nu är han häktad för styckmord på en ung kvinna.

Fyfan vad jag är less på mäns våld och allt daltande med brottslingar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar