Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Bukefalos 30 år!

Jag vet inte om det provocerar, tycker snarare att det är en väldigt förståelig tanke som lätt kommer upp när man läser eller pratar om sånt här. Jag har själv tänkt så många gånger! Men man behöver inte dra det särskilt många varv med sig själv för att själv trassla in sig i hur det skulle gå till, vilka andra negativa effekter det skulle få osv...

Precis som att man oftast inte kan välja kön på den som sitter i kassan på Ica, den som besiktar bilen, läkaren som undersöker en per rectum eller polisen man får prata med efter en våldtäkt. Hur än olika de situationerna kan vara och hur än goda skälen är i vissa fall så blir det oerhört svårt både rent praktiskt och när man börjar hårddra genomförandet.

Får alla välja kön, dvs män kan välja att bara ha kvinnlig personal? Har personalen några rättigheter i detta? Hur gör man med brukare och personal som är gay, queer eller trans? Vad gör att gränsen ska gå vid kön? Där jag jobbar (inte hemtjänst, men offentlig vård) är det betydligt vanligare att man vill ha någon som är "inte yngre än medelålders", "etnisk svensk", "inte bär huvudbonad" m.m., ska det också vara valbart?

Om alla får välja, eller även om det bara gäller hemtjänst och kön, hur får man ihop bemanning och scheman rent praktiskt? Jag förstår som sagt verkligen önskemålet men inte hur det skulle fungera i praktiken.

Intressant! Och så klart toppen för dig. ❤️ Alltså jag skrev om den meningen flera gånger men tycker den låter sarkastisk oavsett, det är verkligen inte menat så!

Däremot undrar jag hur mycket det spelar in att du är ung (vet inte din ålder men tänker i hemtjänstmått), utbildad och förmodar jag vältalig och insatt. Det blir ju lätt en del av problematiken eller vad man ska säga i såna här ärenden, åt andra hållet alltså, en 95-åring med demens eller en 50-årig multitraumatiserad analfabet hade eventuellt inte fått sitt önskemål uppfyllt på samma sätt... (Naturligtvis inget du kan eller ska ta hänsyn till i din situation utan bara en kommentar.)

Vilken intressant take på det hela! Tänker lite motsatsen till när det kritiseras att kvinnor får lägre fyskrav till polisen, att de inte skulle reda ut våldsamma situationer osv. När det visar sig att "mindre macho" och mindre muskler oftast har en positiv effekt på många situationer som annars skulle urarta och därmed blir ett väldigt viktigt inslag i arbetet.
I mitt fall tror jag att en anledning är att mitt behov av hjälp endast är tillfälligt. Och absolut de argumenten du har. Är inte jätteung men hade nog trott att det skulle ta ett par årtionden innan jag fick trygghetslarm 😄

Det är inte ovanligt att äldre brukare kräver en etniskt svensk utan trasa på huvudet. Bör den person få välja detta? Vissa privata vårdföretag beviljar ju dessa önskningar, trots att det inte är tillåtet.
Då blir ju frågan om det innebär en mer utsatt situationen eller inte med den där trasan som det blir med ett motsatt kön.
Har svår att se att trasa som du kallar det gör situationen mer utsatt mot den äldre.

Då blir ju frågan om det innebär en mer utsatt situationen eller inte med den där trasan som det blir med ett motsatt kön.
Har svår att se att trasa som du kallar det gör situationen mer utsatt mot den äldre.

Jag använde medvetet termen trasa eftersom det är vad en del brukare gör. Men frågan är, hur mycket får en brukare bestämma? 'Trasa' religion, kön. Var drar vi gränsen?

Det är inte ovanligt att äldre brukare kräver en etniskt svensk utan trasa på huvudet. Bör den person få välja detta? Vissa privata vårdföretag beviljar ju dessa önskningar, trots att det inte är tillåtet.

Det beror på varför hen önskar detta. Min farmor berättade att hon ofta hade svårt att förstå vad de sa. Ofta sa de inte så mycket då de pratade dålig svenska. Dessutom så hade de ofta kunskapsbrister och betedde sig märkligt socialt också.

Jag använde medvetet termen trasa eftersom det är vad en del brukare gör. Men frågan är, hur mycket får en brukare bestämma? 'Trasa' religion, kön. Var drar vi gränsen?

Jag kan ju tycka att en person ska få välja vem som ska komma in i hens hem och hjälpa henne med bl.a. intimtvätt.

Jag tror dock att mycket av det här hade löst sig om brukare hade fått träffa ett mindre antal personal och därmed fått lära känna de som kom över längre tid.

Min farmor visste aldrig vem som skulle komma. Ibland kom det svenska tjejer som gick att prata med vilket ju var trevligt för en ensam äldre dam och ibland dök det upp stora utländska karlar som knappt kunde svenska och var svåra att kommunicera med. De var inte så trevliga att släppa in i hemmet för en ensam äldre dam.

Nej eller beror på var bor.

Klipp från en gammal artikel men gäller på många ställen än

"Kvinnor i Blekinge får inte längre välja om de ska behandlas av en kvinnlig eller manlig gynekolog. Ett skäl är att manliga läkare inte ska känna sig diskriminerde."

https://www.blt.se/nyheter/kvinnor-far-inte-saga-nej-till-en-manlig-gynekolog/
Man kan då välja att åka till en annan region där man får välja kvinnlig gynekolog. Det är tillåtet att söka vård i vilken region som helst men man får betala resan själv.

Jag såg ett inlägg från en manlig politiker från högersidan som på fullt allvar undrar vad vi ska göra med dessa människor (våldtäktsmän, kidnappare, mördare) om de inte ska få högre straff/längre straff. Jag frågar nu samma sak här. Vad är er lösning med dessa människor?

Jag såg ett inlägg från en manlig politiker från högersidan som på fullt allvar undrar vad vi ska göra med dessa människor (våldtäktsmän, kidnappare, mördare) om de inte ska få högre straff/längre straff. Jag frågar nu samma sak här. Vad är er lösning med dessa människor?
Jag tror vi måste få till större möjligheter att förvara farliga personer dvs utöver straffen. Och inte göra som i fallet med Nytorgsmannen dvs till och med släppa i förtid trots hög återfallsrisk.

Sen måste psykiatrin få mer resurser. Jag läste om fallet i Boden och att gärningsmannen där hade blivit anmäld av sin mamma dagen innan då hon var orolig för att han skulle skada någon. Enligt tidningar hade han blivit intagen men utsläppt snabbt därpå. Jag känner också personligen till ett fall med en kan som sökte vård akut och enligt vad personer berättat för mig blev dläppt6 pga platsbrist och dagen efter mördade sin fru och dotter.

Nu vet jag förstås inte om detta är sant. Men jag har också hört många andra berätta och har även egen erfarenhet att det är enormt svårt att få hjälp när man mår väldigt dåligt. Så jag tror det skulle behövas antingen mer resurser eller någon förändring där

Jag tror vi måste få till större möjligheter att förvara farliga personer dvs utöver straffen. Och inte göra som i fallet med Nytorgsmannen dvs till och med släppa i förtid trots hög återfallsrisk.

Sen måste psykiatrin få mer resurser. Jag läste om fallet i Boden och att gärningsmannen där hade blivit anmäld av sin mamma dagen innan då hon var orolig för att han skulle skada någon. Enligt tidningar hade han blivit intagen men utsläppt snabbt därpå. Jag känner också personligen till ett fall med en kan som sökte vård akut och enligt vad personer berättat för mig blev dläppt6 pga platsbrist och dagen efter mördade sin fru och dotter.

Nu vet jag förstås inte om detta är sant. Men jag har också hört många andra berätta och har även egen erfarenhet att det är enormt svårt att få hjälp när man mår väldigt dåligt. Så jag tror det skulle behövas antingen mer resurser eller någon förändring där

Jo inlåsning av farliga personer finns som förslag från Tidö, vet inte om det har gått igenom ännu dock.

Håller med om psykiatrin dock och inlåsning där också. Kanske någon form av Metalsjukhus. Jo Anna Lind blev ju också mördad av en som inte fick hjälp av psykiatrin.

Fast det kan man väl på många ställen? Vet flera som ber om kvinnlig gynekolog och får det, men kan ju innebära längre väntetid. Jag har ibland fått frågan om det är okej med en man utan att jag ens sagt nåt (bryr mig inte om kön på gyn dock).

Edit skriver som en kratta
Bara lite OT
Jag har genom åren blivit bryskt och ovarsamt hanterad av kvinnor men aldrig av manliga gynekologer.

Man kan då välja att åka till en annan region där man får välja kvinnlig gynekolog. Det är tillåtet att söka vård i vilken region som helst men man får betala resan själv.
Eller välja att inte gå alls.
Fullt medveten om att det bara är att söka i vilken region som helst. Själv har jag tur att ha närmare till viss vård i en annan region än den jag bor i, alla har inte turen att kunna välja i närheten av lika lätt som jag.

Bara lite OT
Jag har genom åren blivit bryskt och ovarsamt hanterad av kvinnor men aldrig av manliga gynekologer.
Jag fick en manlig en gång. Inget fel på han så, men jag tyckte inte det kändes bra alls. Obehagligt hela situationen även om han var trygg och bra. Kommer inte gå med på en manlig igen.

Eller välja att inte gå alls.
Fullt medveten om att det bara är att söka i vilken region som helst. Själv har jag tur att ha närmare till viss vård i en annan region än den jag bor i, alla har inte turen att kunna välja i närheten av lika lätt som jag.
Jag har nära till en annan region men där är det samma om jag inte söker privat så byta region spelar ingen roll.

Nu har kläder som tillhört Hanna som försvann 6 januari hittats. Har det inte varit väl många mord på kvinnor dom senaste månaderna eller är det fler som blir nyheter:cry:. Ja jag vet att ingen vet om vad som hänt Hanna men ser ju inte ljust ut.
Är dom säkra på det nu? För ett par timmar sedan stod det TROR det kan vara hennes

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka